Varför skaffa Ubuntu? Vad kan man göra?

Permalänk

Varför skaffa Ubuntu? Vad kan man göra?

Tror att rubriken säger det mesta. Vill ha för och motargument, och lite tips vad man kan göra med Ubuntu också. Hade nämligen tänkt att prova på Ubuntu 10.10.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Slippa lägga 1000:- på en W7 licens, kraftigt minska risken för virus och annat skit, utan att igentligen tappa någon funktion du har i windows bortset från avsaknaden av dx11, med andra ord majoriteten av alla spel fungerar inte utan en massa trixande med Wine och moderna spel fungerar inte alls.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Typ till allt utom spel och som lideri sa säkrare framför allt

Och GRATIS

Plus det är riktigt trevligt OS så testa iallafall genom skivan (du behöver inte installera nåt)

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Man kan även lära sig en hel del "vettigt" istället för att kasta bort massa tid framför diverse spel

Permalänk
Medlem

T ex pakethanteraren:
Du behöver inte googla in på någon hemsida och ta hem en .exe osv, med ett enkelt kommando installerar du det program du vill ha. (gäller inte alla program, men de flesta stora open-source program) Finns även grafiska gränssnitt till det, om du inte riktigt vet vad du söker.

GNOME:
Lite mer logisk uppdelning av program än t ex Windows (enligt min åsikt ofc). Programmenyn består av "kategorier" istället för att alla ligger i en hög. Stöd för flera virtuella skrivbord OOTB är otroligt skönt om man multitaskar mycket. Filhanteraren är underbar, bra stöd för (S)FTP, flikar, möjlighet att köra "commander".

Massor småsaker:
Som att det alltid går att scrolla i program när man håller musen över dem, istället för att behöva highlighta dem, att det finns många tecken OOTB som alltid borde finnas som ±, ²³⁴, ≃ osv. X forwarding, t ex ha spotifyfönstret på laptopen, men musiken spelas på stationära. (och många fler småsaker)

Finns självklart nackdelar också, utöver att det inte går att spela. (t ex sökfältet i windows startmeny, som är mycket bättre än t ex kupfer eller gnome-do) Sen får man väl ta allt med en nypa salt, jag kör inte windows alls längre, i stort sett omöjligt för mig att vara objektiv. ^^

Visa signatur
Permalänk

Man kan testa det utan att ens ha något operativsystem installerat på datorn.

Det går väldigt fort att installera och man är igång nästan direkt.

Startar fort.

Stora klumpiga program som till exempel photoshop har en tendens till att inte fungera speciellt bra om man kör dem genom wine. Spel fungerar oftast betydligt bättre i jämförelse.

Är man van vid att använda linux så vill man inte gärna sätta sig framför en burk med windows.

Övriga kommentarer:
Det finns ingen begränsning i linux som gör att det inte går att utveckla liknande spel som finns till windows. Det är ett val som ligger hos speltillverkaren. Även om man inte tycker att linux är något för en själv så ska man ändå försöka påverka de som utvecklar den stängda programvaran. Man ska inte behöva välja operativsystem beroende på vilket program man ska använda. Det är det som är själva grundprincipen med öppen källkod. Projekt som drivs med öppen källkod tycker ofta om valmöjligheter. Därför finns det program som till exempel firefox som fungerar till ett flertal olika plattformar.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara pitcha in att det inte är någon större affär att "skaffa" Ubuntu. Det är bara att ladda hem. Fast kom ihåg att testa CDn innan du börjar använda den så att du inte har fått några fel på den när du laddade hem eller brände den.

Annars skulle jag rekommendera Linux Mint, min personliga favorit i distributionsvärlden.

Permalänk
Medlem

Har Ubuntu på alla mina burkar hemma; endast flickvännen som kör Win7 på hennes laptop.
Jag älskar friheten och alla finesser man kan göra, bara en sån sak som att sitta vid min stationära dator och forwarda ljudet till min HTPC där jag kunde vrida på lite högre musik.
Jag vet att det är fel att säga virusfritt, men det är så jag känner det.

Spelar inga spel (studierna prioriteras), så mitt val känns väldigt naturligt.. Jag söker information största delen av tiden vid datorn.

Om ett år ska jag dessutom ha läst och ska läsa lite roliga kurser, såsom "Concurrent programming", "Operating systems" samt "Unix internals".. då kan jag kanske dra mitt strå till stacken sen.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Du kan lyssna på dina dokument.
cat mitt_dokument.txt > /dev/dsp

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Du kan lyssna på dina dokument.
cat mitt_dokument.txt > /dev/dsp

Haha, ett fint exempel på symmetri eller förutsättningslöst användande av data. Me like!

[rant]Men det finns en motsvarande sak som stör mig som sjutton. Ingen djävla editor i linux verkar kunna öppna godtyckliga filer. GEdit bråkar med encoding, så gör alla andra jag provat. Vad är det för jäkla dumheter? Googling och forumsök hamnar ofelbart på länkar till hexeditorer, dvs google förstår inte problemet.[/rant]

När kommer en ekvivalent till Notepad.exe och MS DOS-Edit till linux? Jag vill kunna öppna en binärfil och se varje tecken, gärna med en specad kolumnbredd. Midnight Commander kan det i viss mån, så kan även en del CLI-editorer. Men inte någon simpel GUI-editor som GEdit. Jävla Emacs visar en jävla bild om jag öppnar en jävla bildfil. Öppnas en zipfil får man fillistan, osv.

Detta är nog en av de enskilt mest irriterande idiotsakerna jag stör mig på med linux. Hur svårt ska det vara att göra en förutsättningslös editor???

Edit: För de som inte förstår vad jag menar: Testa på en windowsburk att köra Edit.com med följande parametrar: /80 [filnamn]

Då visas filen, inte dess djälva representation. Vid närmare eftertanke tror jag det är dags för en tråd om saken...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Haha, ett fint exempel på symmetri eller förutsättningslöst användande av data. Me like!

[rant]Men det finns en motsvarande sak som stör mig som sjutton. Ingen djävla editor i linux verkar kunna öppna godtyckliga filer. GEdit bråkar med encoding, så gör alla andra jag provat. Vad är det för jäkla dumheter? Googling och forumsök hamnar ofelbart på länkar till hexeditorer, dvs google förstår inte problemet.[/rant]

När kommer en ekvivalent till Notepad.exe och MS DOS-Edit till linux? Jag vill kunna öppna en binärfil och se varje tecken, gärna med en specad kolumnbredd. Midnight Commander kan det i viss mån, så kan även en del CLI-editorer. Men inte någon simpel GUI-editor som GEdit. Jävla Emacs visar en jävla bild om jag öppnar en jävla bildfil. Öppnas en zipfil får man fillistan, osv.

Detta är nog en av de enskilt mest irriterande idiotsakerna jag stör mig på med linux. Hur svårt ska det vara att göra en förutsättningslös editor???

Edit: För de som inte förstår vad jag menar: Testa på en windowsburk att köra Edit.com med följande parametrar: /80 [filnamn]

Då visas filen, inte dess djälva representation. Vid närmare eftertanke tror jag det är dags för en tråd om saken...

Du menar "raw output", som t.ex. "cat /bin/bash"? Inga escapetecken eller annat skit. Hmm... bra fråga.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Nä, faktiskt ännu "råare". Cat tolkar radbrytning (och kan ju inte redigeras) och möjligen tabbar. Se gärna tråden jag skapat (samma forumdel).

Men "raw" är naturligtvis en framgång. Ett tecken, en position. Inga jäkla ^C utan faktiskt tecknet (som är ett hjärta [fast det spelar ingen roll vilken teckenuppsättningen är, bara unika tecken visas unikt]).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ubuntu kommer väl inte att finnas kvar så länge till. Läste att Canonical ska inrikta sig på tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Ubuntu kommer väl inte att finnas kvar så länge till. Läste att Canonical ska inrikta sig på tablets.

Nja desktop versionen kommer alltid att finnas kvar, men tyvärr har de tänkt att byta ut gnome, mot deras eget utvecklat skit.

Kan ta enda nackdelen, spel de kommer alltid att funka bättre i Windows, allt annat är bättre jämfört med windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

men tyvärr har de tänkt att byta ut gnome, mot deras eget utvecklat skit.

om så skulle vara fallet (vilket känns otroligt, varför skulle man lägga ner pengar på att utveckla en egen fönsterhanterare för?) så skulle man självklart erbjuda gnome/kde som alternativ. Allt annat vore vansinne.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

om så skulle vara fallet (vilket känns otroligt, varför skulle man lägga ner pengar på att utveckla en egen fönsterhanterare för?) så skulle man självklart erbjuda gnome/kde som alternativ. Allt annat vore vansinne.

Unity är det Canonical håller på att utveckla, vilket de kommer använda istället för Gnome-Shell. Känns rätt självklart att vanilla GNOME kommer finnas som alternativ, precis som flera andra finns tillgängliga nu i repot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är en STOR missupfattning att Canonical byter ut GNOME i Ubuntu. Ubuntu, huvudversionen iaf, kommer fortfarande att vara baserad på GNOME i allra högsta grad. Det enda Canonical har bestämt är att man inte kommer att använda Gnome Shell utan man kommer använda Unity. Båda dessa är i princip fönsterhanterare, paneler och meddelandeinterface.

Men båda använder fortfarande samma program så som filhanteraren Nautilus, båda använder fortfarande exakt samma GNOME-bibliotek för att skapa gränssnitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinkoma:

Tror att rubriken säger det mesta. Vill ha för och motargument, och lite tips vad man kan göra med Ubuntu också. Hade nämligen tänkt att prova på Ubuntu 10.10.

Tack på förhand!

Tror vi börjar i fel ände, förklara hellre vad det är som håller dig fast vid kommersiel mjukvara, så kan vi istället förklara för dig vad som är dåligt med det.

Ubuntu är gjort av användare för användare... OSX/Windows är designat av företag för att tjäna pengar, huvudsakligen inte för att vara snälla. Inget fel med det men det är ju inte speciellt svårt att räkna 1+1 vilket kommer att möta dina behov i längden då helt olika intressen driver sakerna frammåt.

Företagen vill låsa in dig i deras tjänster, handlar du på ICA och skaffar dig ett ICA kort så handlar du väll mest på ICA? Men till skillnad från mathandlarna så blir du stämd om du råkar handla lite OLW chips från Konsum en kväll då de har nåt två för en erbjudande. Öppen källkod är ett måste för branschens grundstenar. Sen att du köper ett kommersielt program för din lur har jag inga problem med så länge jag inte tvingas köra på det. Vissa klassar stängda program som virus då man släpper in något program som inte vet vad det gör till punkt och pricka. Hur många är det som egentligen ens läst Skypes EULA? punkt 4.4 !? De scannar av din hårddisk m.m.. och ingen bryr sig.. men vänta virus kan man ju inte kalla det bara för att du som användare accepterat licensen eller kan man det? Inte enligt Symantec och de andra antivirusfjantarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

T Hur många är det som egentligen ens läst Skypes EULA? punkt 4.4 !? De scannar av din hårddisk m.m.. och ingen bryr sig.. men vänta virus kan man ju inte kalla det bara för att du som användare accepterat licensen eller kan man det? Inte enligt Symantec och de andra antivirusfjantarna.

Va?

Skrivet av Skype EULA punkt 4.4:

4.4 Utnyttjande av din dator: Om din användning av Skype-programmet är beroende på användningen av en processor och bandbredd som ägs eller kontrolleras av tredje part, godkänner du att din licens för att använda Skype-programmet är förenligt med att du erhåller tillstånd från relevant tredje part för sådan användning. Du framhåller och styrker att genom att acceptera detta avtal och använda Skype-programmet har du erhållit sådant tillstånd.

Licensavtal för slutanvändare

Juridisk humbug, javisst, men vad jag som lekman kan utröna handlar det om att användaren garanterar att datorägaren (exempelvis arbetsgivaren) godkänner att du kör skype på sagda dator.

Skype är stängt, det är illa. Men det förefaller ändå vara den säkraste IM-mjukvara som är någorlunda spridd och användbar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardinkoma:

Tror att rubriken säger det mesta. Vill ha för och motargument, och lite tips vad man kan göra med Ubuntu också. Hade nämligen tänkt att prova på Ubuntu 10.10.

Tack på förhand!

Ubuntu är den mest spridda Linux distributionen så det är lätt att få hjälp på forum och sånt. Nackdelen är nog att den kräver en viss inlärningsperiod genom att inte alla mediacodes för exempelvis DVD filmer inte är förinstallerade. Så på det sättet är Linux Mint lättare för en nybörjare.
Även Pardus som nog är min personliga favorit har samtliga mediacodecs "out of the box":
Pardus | Trixon

Men i stort sett kan man nog göra det mesta med Ubuntun också. Är man däremot en stor spelfantast ska man nog hålla sig till Windows.