Fula fiskar och bedragare - Lurad på pengar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luiga:

Alla har vi gått på en och annan nit. Det är ingen tröst, men om du nu tyvärr inte får tillbaka pengarna eller datorn så kan du åtminstone veta att det alltid finns såna som har gjort värre grejer. Min svåger sålde sin BMW 320 Touring och skrev över den på nye ägaren innan betalningen var genomförd. De 200 000 kronorna blev en dyrköpt läxa. Fatta vilken ångest...

Blev svågern övertalad av köparen att skriva under ägarbytet innan han fick sina pengar? För en sådan situation är ju inte lätt: vill jag ha pengarna på mitt konto innan jag skriver över bilen på dig? Klart jag vill.:D Vill du att jag skriver över bilen på dig innan du för över pengar till mitt konto? Klart du vill.:D

Hur gör vi?:P
(Och även om jag får halva beloppet före påskriften och halva beloppet efter påskriften så kan jag "dra" med 100 000 kr kalla + bilen jag inte skrev över.:P Du kan strunta i att betala mig 100 000 kr efter att jag har skrivit på och du kan dra en bil + 100 000 kr rikare).

Inte lätt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathdancer:

Hej SweClockers

Ja det här är en till tråd om min dator. Nu med en annorlunda nisch.

Jag fick i veckan ut min HP Envy 15 från Siba då den varit på service. Datorn funkar bra och livet lekte. La ut en annons på blocket där jag satte 9.900 för den. Några stycken ringer, men det var bara en som kunde hämta den hemma hos mig så han fick gå före. Denna person ber om kontonummer och sätter över pengar på mitt konto(som jag såg direkt) och dyker sedan upp hos mig och vi surrar lite fram och tillbaka. Packar ihop datorn, skriv köpeskontrakt och han tar datorn, vi skakar hand och sedan försvinner han.

Nu till eländet. Imorse när jag gick in på min bank är alla de pengar han fört över borta, och när jag ringer banken säger de att personen avbrutit transaktionen. Börjar ana ugglor så jag försöker få tag på killen, men han svarar inte. Så nu under lunchen har jag kollat kontraktet och han har dragit en rejäl bluff, personnummret stämmer inte, och hans Eniro-profil är borta, telefonen avstängd osv.

Har gjort en polisanmälan och gett polisen hans kontonummer och reg-nr på bilen.

Det jag undrar är vad ni tror att jag har för chanser att få tillbaka datorn eller få pengar tillbaka? Vet inte om hemförsäkringen täcker bedrägerier, men det kan vara värt att kolla upp då datorn var värd ganska mycket.

Hoppas ni vill ge mig lite förslag och tips

Mvh
En lurad dåre

Själv Hade jag troligen kollat upp reg-Numret på bilen, Och sedan tagit en picknick ensam till personens hus, Och knackat på och kolla om det är samma person som Blåste mig som öppnat dörren,
För om så fallet så blir det inte kakor och mjölk som blir besöket.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Själv Hade jag troligen kollat upp reg-Numret på bilen, Och sedan tagit en picknick ensam till personens hus, Och knackat på och kolla om det är samma person som Blåste mig som öppnat dörren,
För om så fallet så blir det inte kakor och mjölk som blir besöket.

"kakor och mjölk som blir besöket", vad är det för uttryck? Ska vi tolka det som att du tänker ta lagen i egna händer eller vad är syftet med detta inlägg egentligen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

"kakor och mjölk som blir besöket", vad är det för uttryck? Ska vi tolka det som att du tänker ta lagen i egna händer eller vad är syftet med detta inlägg egentligen?

Betyder ju inte att han kommer ta till handgemäng bara för att han skrev sådär. En rejäl verbal käftsmäll, och lite prat om polisen kan nog kanske få personen på bättre tankar.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Blev svågern övertalad av köparen att skriva under ägarbytet innan han fick sina pengar? För en sådan situation är ju inte lätt: vill jag ha pengarna på mitt konto innan jag skriver över bilen på dig? Klart jag vill.:D Vill du att jag skriver över bilen på dig innan du för över pengar till mitt konto? Klart du vill.:D

Hur gör vi?:P
(Och även om jag får halva beloppet före påskriften och halva beloppet efter påskriften så kan jag "dra" med 100 000 kr kalla + bilen jag inte skrev över.:P Du kan strunta i att betala mig 100 000 kr efter att jag har skrivit på och du kan dra en bil + 100 000 kr rikare).

Inte lätt.:)

Svågern har gjort många bilaffärer i sina dagar, och han litade på killen och ville få affären ur vägen fort eftersom han själv hade en ny bil på som han hittat i en annons. Han fick som sagt ångra sin brådska oerhört mycket. Bästa sättet är ju definitivt att gå med en postväxel till banken samtidigt med köparen. Så löser man pengarna direkt och skriver under papprena direkt efter.

Det känns dock som att det är lite av ett nytt klimat för konsument-konsument handel nu, jämfört med för 10 år sedan. Klart det fanns bedragare då med, men i och med internet så har fler fått upp ögonen för det enkla bedrägeriet verkar det som. Man måste vara på sin vakt på ett helt annat sätt än tidigare.

Visa signatur

Dator (2025): Shark Great White - Gigabyte B650 Eagle AX Wifi, AMD Ryzen 7 9800X3D m. SharkGaming Bloodfreezer 360 vattenkylning, Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x32GB RAM, ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC 16GB, KINGSTON NV3 2000GB M.2 2280 NVMe SSD, HYDRO K PRO 850W PSU 80+ Bronze, Windows 11. Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO White Monitor: Samsung 28" 4K LED U28E570D

Dator (2012): MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitor: Philips Brilliance 23" TFT Wide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Eftersom TS sa att han såg pengarna direkt så antar jag att de har samma bank. Han som överförde pengarna först gick helt enkelt in till banken sen och sa att han råkat överföra pengar till fel konto. De brukar kunna överföra tillbaka pengarna utan att kontakta den andra personen.

Man är ju ändå tvungen att kontakta banken om man får in pengar på sitt konto som man inte räknar med.

Fel, de är tvingade att kontakta ägaren av kontot för att verifiera så vidare det inte är banken själva som begått felet. Privatpersonen måste göra en "reklamation" av själva transaktionen dessutom.
Men har man en vildavästern bank så kanske man kan ordna så att pengar förs tillbaka utan kontakt med 3:e part.

Alternativt är att någon på banken känner personen i fråga och satt stopp för transaktionen. I detta fall hade jag anmält banken också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av luiga:

Svågern har gjort många bilaffärer i sina dagar, och han litade på killen och ville få affären ur vägen fort eftersom han själv hade en ny bil på som han hittat i en annons. Han fick som sagt ångra sin brådska oerhört mycket. Bästa sättet är ju definitivt att gå med en postväxel till banken samtidigt med köparen. Så löser man pengarna direkt och skriver under papprena direkt efter.

Det känns dock som att det är lite av ett nytt klimat för konsument-konsument handel nu, jämfört med för 10 år sedan. Klart det fanns bedragare då med, men i och med internet så har fler fått upp ögonen för det enkla bedrägeriet verkar det som. Man måste vara på sin vakt på ett helt annat sätt än tidigare.

En postväxel är ingen garanti. Den måste verifieras med den bank som har ställt ut den. Som jag sagt tidigare så kan man ringa sin bank och höra vad de rekommenderar så får man bra svar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Alla har vi gått på en och annan nit. Det är ingen tröst, men om du nu tyvärr inte får tillbaka pengarna eller datorn så kan du åtminstone veta att det alltid finns såna som har gjort värre grejer. Min svåger sålde sin BMW 320 Touring och skrev över den på nye ägaren innan betalningen var genomförd. De 200 000 kronorna blev en dyrköpt läxa. Fatta vilken ångest...

Bara för att man har skrivit på ägarbytet, betyder det inte att man är ägare till bilen rakt upp och ner. Eventuella kontrakt gäller.

Det gäller ofta när folk säljer bilar som de står som ägare till men bank eller finansbolag har lån/leasing på bilen. Köper du bilen utan att det är löst med Bank/finansbolag kan de kräva pengarna av dig.

Annars kan man skaffa bil av vem som helst, bara att begära ägarintyg, kommer på posten, vittja brevlådan, skriv under, skicka in och grattis en ny ägare...

Fungerar inte... Ger oftast betald hyra samt mat och husrum på viss tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luiga:

(...). Det känns dock som att det är lite av ett nytt klimat för konsument-konsument handel nu, jämfört med för 10 år sedan. Klart det fanns bedragare då med, men i och med internet så har fler fått upp ögonen för det enkla bedrägeriet verkar det som. Man måste vara på sin vakt på ett helt annat sätt än tidigare.

Jag håller med dig: "förr" var det - om än mer administrativt - lite mer "pyssel och knåp" med pappren om man skulle ta lån, köpa, sälja X vara eller sak. Det var mer...vad ska jag säga...det var mer konkret, man kunde "se" både namnunderskrift (mycket sköts ju via e-legitimation idag), papper, avtalsvillkor och allt sköttes mer "hands on work" och öga mot öga.

Men sen en annan sak: det var mer ärligare.:) Om det berodde på att man stod öga mot öga eller om folk var ärligare förr är svårt och säga, men jag tycker att folk var mer ärliga för några år sen. Jag "skrev under" ett hyresavtal via en handskakning (preliminär och jag hade några dagar på mig att fundera och efter X antal dagars betänketid så upphörde löftet om bostad) och det tror jag inte man hade kunnat göra idag. Jag kan och har tagit exempel på mitt förhållande med olika avtal.

Det är något jag kan sakna idag. Jag menar att antingen kan man vara "avtals/jurist-petig" eller så kan man snacka med varandra och komma överens.:) Dvs. även om uthyraren av bostaden får ett erbjudande om bättre hyra så ska värden ringa mig och säga att "jag har fått ett bättre erbjudande" alternativt säga till den part som erbjuder högre hyra att "jag har en kille som betänketid tills på fredag, kan vi höras nästa måndag?" eller något liknande. Dock är inte folk så ärliga idag, utan man hade sagt till den som erbjöd mer pengar att bostaden var dennes. I *bästa* fall hade man ringt och sagt till mig att "sorry redan uthyrt jag är ledsen" men det är som sagt i bästa fall. Ärligare än så är nog inte folk....tyvärr...:/

Vet jag har kontaktat folk på blocket (vilket jag inte vågar eller vill idag - mycket WT hänger där:S) och en del har blivit om inte arga så väldigt irriterade om man föreslagit ett lägre pris. Folk har väldigt mycket "tunnelseende", väldigt mycket "JAG JAG JAG", det verkar inte finns någon ödmjukhet i affärer.:/ Nu menar jag inte att säljaren "bara" ska vara ödmjuk mot mig utan att jag även är ödmjuk mot säljaren och lyssnar på dennes argument till varför hans pris bör gälla.:)

Jag tycker det är för jävligt :S det som hände din svåger. Det är så trist att folk gör så. Jag vill minnas att någon här på Swec. (eller var det på nätet jag läste det, minns inte:P) sa att han skulle sälja en MC och köparen som ville provåka sa "Javisst får du provåka men du får lämna X antal % av köpesumman som deposition, vilket säljaren gjorde, provåkte och kom tillbaka.

Tipset är väl att din svåger gör något liknande?:) Hälsa din svåger från mig och säg att jag lider med honom (även om han är en för mig okänd person:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Bara för att man har skrivit på ägarbytet, betyder det inte att man är ägare till bilen rakt upp och ner. Eventuella kontrakt gäller.

Det gäller ofta när folk säljer bilar som de står som ägare till men bank eller finansbolag har lån/leasing på bilen. Köper du bilen utan att det är löst med Bank/finansbolag kan de kräva pengarna av dig.

Annars kan man skaffa bil av vem som helst, bara att begära ägarintyg, kommer på posten, vittja brevlådan, skriv under, skicka in och grattis en ny ägare...

Fungerar inte... Ger oftast betald hyra samt mat och husrum på viss tid.

Njae, du måste ju övertyga ägaren om att bilen är din också :-). Så det var väl inget klockrent exempel du gjorde. Det som gjorde saken i och med min svågers affär var att killen gjorde sig av med bilen första dagen och pengarna han fick för den med. Hans egen förklaring var att han satte dem i något företag, men det vet jag inte om jag tror på. Det var bara en undanflykt tror jag. Så polisen kunde inte göra något direkt heller då han inte hade kvar varken pengar eller bil och bilen var överskriven på ett korrekt sätt. Men jag tycker nog själv min svåger släppte det lite för enkelt. Han blev väl lite för knäckt och skyllde lite på sig själv. Men det är länge sedan nu, flera år sedan.

Visa signatur

Dator (2025): Shark Great White - Gigabyte B650 Eagle AX Wifi, AMD Ryzen 7 9800X3D m. SharkGaming Bloodfreezer 360 vattenkylning, Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x32GB RAM, ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC 16GB, KINGSTON NV3 2000GB M.2 2280 NVMe SSD, HYDRO K PRO 850W PSU 80+ Bronze, Windows 11. Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO White Monitor: Samsung 28" 4K LED U28E570D

Dator (2012): MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitor: Philips Brilliance 23" TFT Wide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En postväxel är ingen garanti. Den måste verifieras med den bank som har ställt ut den. Som jag sagt tidigare så kan man ringa sin bank och höra vad de rekommenderar så får man bra svar.

Jag ser inte hur det ska kunna vara ett problem om man är kvar på banken tills de har löst in växeln och satt in pengarna på mitt konto. Det brukar inte ta så lång tid.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av luiga:

Jag ser inte hur det ska kunna vara ett problem om man är kvar på banken tills de har löst in växeln och satt in pengarna på mitt konto. Det brukar inte ta så lång tid.

En postväxel är lika bra som kontanter. När du tar ut en postväxel dras motsvarande belopp från ditt konto, och endast den som står som mottagare på postväxeln kan lösa in den. När jag köpte bil tog jag ut en postväxel i mitt namn som jag vid överenskommlsen om bilen skrev över på förra ägaren. Skrev helt enkelt på baksidan "Denna postväxel överlåts på xxx yyy med personnr xxxxxx-xxxx"

Du förväxlar postväxel med check. En check måste finnas täckning för på kontot. En postväxel är redan uttagen från kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

En postväxel är lika bra som kontanter. När du tar ut en postväxel dras motsvarande belopp från ditt konto, och endast den som står som mottagare på postväxeln kan lösa in den. När jag köpte bil tog jag ut en postväxel i mitt namn som jag vid överenskommlsen om bilen skrev över på förra ägaren. Skrev helt enkelt på baksidan "Denna postväxel överlåts på xxx yyy med personnr xxxxxx-xxxx"

Du förväxlar postväxel med check. En check måste finnas täckning för på kontot. En postväxel är redan uttagen från kontot.

Nej, jag vet hur en postväxel fungerar. Du menar nog att det var "giplet" som misstog check och postväxel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av luiga:

Nej, jag vet hur en postväxel fungerar. Du menar nog att det var "giplet" som misstog check och postväxel.

Självklart, felciterat av mig sorry

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HaboMaster:

Det värsta är att det inte stämmer. Kontakta din bank och kolla.
En postväxel är som en check i den meningen att det inte behöver finnas någon täckning på den. Du kan inte ta emot en postväxel och vara säker på att få pengarna. Du måste kolla upp den med banken som ställt ut den för att vara säker.
Min bank rekommenderar inte postväxel för två privatpersoner som ska göra bilaffär.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det värsta är att det inte stämmer. Kontakta din bank och kolla.
En postväxel är som en check i den meningen att det inte behöver finnas någon täckning på den. Du kan inte ta emot en postväxel och vara säker på att få pengarna. Du måste kolla upp den med banken som ställt ut den för att vara säker.
Min bank rekommenderar inte postväxel för två privatpersoner som ska göra bilaffär.

För ca 2-3 år sedan när jag köpte min nuvarande bil fungerade det så, jag har Swedbank som bank, de rekommenderade mig att göra på det viset. Eftersom du tar ut pengarna när du får postväxeln är den en värdehandling likställd med kontanter förutom att det endast är den som står på postväxeln som kan ta ut pengarna. De var väldigt noga med att informera om att det INTE gick att stoppa eller dra tillbaka en postväxel om men t.ex. hade tappat den.
Jag tror du får kontakta din bank istället. Jag har använt postväxel och vet hur det fungerar.

edit: Ni kan även läsa här; en oberoende konsumentvägledningssida: Konsumenternas.se - Check, postväxel

Info från konsumentsida
Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En postväxel är som en check i den meningen att det inte behöver finnas någon täckning på den.

Hela vitsen med en postväxel är att det inte är som en check, utan en postväxel är något du köper och använder istället för kontanter.

Postväxel

Ska man lägga till något så är det att det förekommer falska postväxlar och är man osäker på hur dom ska se ut med vattenstämplar etc så är det säkraste att avsluta affären på din bank som då kan kolla att allt är rätt.

edit, och HaboMaster hann lägga till info i sitt inlägg så det här blev överflödigt medan jag skrev det.

Permalänk
Medlem

Vart själv lurad förra veckan på 390kr Köpte en sak på tradera och fick ett mail att jag skulle sätta in pengarna på ett Nordeakonto. Det var ingen större summa som gjorde att man gjorde en extra koll att allt stämde. Efter att han fick pengarna så svarade han inte på mailen, försökte ringa killen men inget svar.
Ringde min bank som också var Nordea, de sa att jag inte kunde få pengarna om personen som ägde kontot inte ville det. Det enda jag kunde göra sa dom var att göra en polisanmälan.

Det som är bra är att kontot var ett personkonto dvs killens personnummer. Så det borde vara ganska lätt för polisen att åka förbi på sin fikarast att prata med killen.

Jag vet själv vart personen heter o bor, kan man inte få gripa honom själv?

Det finns ett annat sätt att lura att du har pengar på ditt konto är att du går till banken med en check som inte har teckning. Banken säger till dig att det ska komma in pengar på ditt konto snart. Men när banken inte kan dra pengar från checken så avbryter dom transaktionen.

Visa signatur

Tele: +46 (0)70 456 27 45
Hemsida: bifogad.se - Bifoga dina stora filer online.
Hemsida: ulink.se - Gör långa länkar korta.

Permalänk
Avstängd

Cash i näven! annars hit the road mofo!!

Permalänk
Inaktiv

Polisen varken vill eller kan utreda ekonomiska brott ifall brottslingen inte kommer och erkänner det på stationen, rakt upp och ner eller åker fast på bar gärning. De lägger rutinmässigt ner alla sådana förundersökningar då det inte är ekonomiskt hållbart för det att utreda bedrägerier under 100k-strecket. Helt enkelt för mycket jobb som inte ger resultat. Att detta sedan drabbar oss skattebetalare som blir lurade på tio-tusentals kronor verkar inte röra dem i ryggen. Har själv erfarenhet att ett kontokortsbedrägeri och trots att jag serverade snuten med all bevismaterial, kvitton, övervakningsfilm, verifierad hem-address (ja, jag var där och hytte med näven), registreringsnummer på bil, bankutdrag och information från 4 olika nätbutiker så lade de ner förundersökningen. Slutade med att jag fick ta till andra metoder för att få tillbaka en viss del av summan iallafall.

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Cash i näven! annars hit the road mofo!!

Permalänk
Medlem

När jag köpte min bil i sommras så förde jag över 30 000 från min internetbank (Swedbank) till säljarens internetbank (Handelsbanken) och SÄLJAREN påstod att det inte skulle gå att avbryta transaktionen. Nu testade jag aldrig och har faktiskt inte brytt mig att kolla upp det, men efter överföringen tog vi oss en kopp kaffe, sen satte jag mig i bilen och körde hem. Rätt sjukt...

OnT: Du har tur som har ett reg. nummer på bilen. Tror du får göra ett litet hembesök så ska du se att det ordnar sig.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljungan11:

Väl talat!:D Håller med till 100%

Skrivet av Martiis:

När jag köpte min bil i sommras så förde jag över 30 000 från min internetbank (Swedbank) till säljarens internetbank (Handelsbanken) och SÄLJAREN påstod att det inte skulle gå att avbryta transaktionen. Nu testade jag aldrig och har faktiskt inte brytt mig att kolla upp det, men efter överföringen tog vi oss en kopp kaffe, sen satte jag mig i bilen och körde hem. Rätt sjukt...

OnT: Du har tur som har ett reg. nummer på bilen. Tror du får göra ett litet hembesök så ska du se att det ordnar sig.

Inte sjukt då - förmodar jag - han skrev över bilen på dig du åkte iväg och han vart 30 gruskorn gladare!:D

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

usch jobbigt att bli lurad på det där viset. har själv ingen egen erfarenhet då jag ofta är väldigt försiktig av mig + att jag alltid kör kontanter. köper sällan begagnat om jag inte har kontanter eller den som köper inte har det eller inte vill ta ut pengar.

har själv swedbank och jag får aldrig något om planerade överföringar och skulle det stå det skulle jag bli mkt fundersam. men det kanske står så om man begärt överföringen men inte godkännt den än?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hej SweClockers

Jag fick i veckan ut min HP Envy 15 från Siba då den varit på service. Datorn funkar bra och livet lekte. La ut en annons på blocket där jag satte 9.900 för den. Några stycken ringer, men det var bara en som kunde hämta den hemma hos mig så han fick gå före. Denna person ber om kontonummer och sätter över pengar på mitt konto(som jag såg direkt) och dyker sedan upp hos mig och vi surrar lite fram och tillbaka. Packar ihop datorn, skriv köpeskontrakt och han tar datorn, vi skakar hand och sedan försvinner han.

Nu till eländet. Imorse när jag gick in på min bank är alla de pengar han fört över borta, och när jag ringer banken säger de att personen avbrutit transaktionen. Börjar ana ugglor så jag försöker få tag på killen, men han svarar inte. Så nu under lunchen har jag kollat kontraktet och han har dragit en rejäl bluff, personnummret stämmer inte, och hans Eniro-profil är borta, telefonen avstängd osv.

Har gjort en polisanmälan och gett polisen hans kontonummer och reg-nr på bilen.

Det jag undrar är vad ni tror att jag har för chanser att få tillbaka datorn eller få pengar tillbaka? Vet inte om hemförsäkringen täcker bedrägerier, men det kan vara värt att kolla upp då datorn var värd ganska mycket.

Mvh
En lurad dåre

Hur gick det sen????

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Hur gick det sen????

Här är en till som undrar samma sak!:)^^ Hur gick det sen, led du av detta några men, eller fick du tillbaka dina kronor.:) Som Enkrona finner man detta upprörande.:/ Mynt ska inte skiljas från sina ägare på ett sådant här brutalt och oärligt sätt helt enkelt!:):D

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hej SweClockers

Mvh
En lurad dåre

Hej,
Hur gick det sen?!
Hade du och köparen samma bank?

/mvh Nickenyfiken

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Hur gick det sen?!
Hade du och köparen samma bank?

/mvh Nickenyfiken

Utredningen lades ned, försäkringsbolaget sa nej, och skojarna kom undan med det. Sorgligt, ja. Men det är väl så samhället ser ut idag, skojigaste skojaren vinner.

Har gått vidare och istället dragit lärdom från detta

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

nee fan..

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt...
Feel for ya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz