Permalänk

Zalman VF3000F 470

Hej

Tänkte att jag lägger upp lite jämnförelser och installationsbilder när jag bytte kylare på mitt ena 470.

System kan ni se i min signatur i gallerikommentarer.

Furmark
Unigene Heaven 2.1
MSI Afterburner

Dem programen använde jag plus

GPU-Z
HWMonitor

Så först lite installationsbilder på kylaren och bytet då självklart, sen så lite vanliga temps i Furmark med stockkylare och tredjepartskylaren.
Sen tänkte jag se om jag med min begränsade kunskap om OC kan komma nånstans med den nya kylaren

UPDATE

Uppdaterar med SLI temps och bilder återkommer med OC i SLI om det blir aktuellt.

Zalman VF3000F 470

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt bra ju!
Satt och hoppades på att dom ska släppa en till 6870 tills jag såg dom breda tumskruvarna....
Lite dåligt att dom har så tjocka skruvar för fastsättningen. Har ca 1-1.5mm tillgodo mellan mitt kort och min D14 :/
Eller följer det med tunna skruvar också?

Permalänk
Medlem

nice som fan 5p

Permalänk
Medlem

sista bilden var ju sjukt snygg!! synd den inte finns för GTX 480!

[EDIT]
Rättar mig själv där,, finns tydligen en variant som ser likadan ut fast till GTX 480.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter den?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Kylaren ser ju hemsk ut, väldigt klumpig...

Permalänk

riktig snygg kylare

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevligt ut, och sista bilden måste säga ser grym ut!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Kylaren ser ju hemsk ut, väldigt klumpig...

den kyler...

ibland vill man jobba med företag som gör fruktansvärda produkter, förstår inte design avdelningen ibland.

Kan inte chassin se ut som 800D på insidan och antec P183 på utsidan... som ett exempel.

Kylaren skulle vara bra mycket snyggare svart med inga LED.

just my $0.02

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! ingen tesselering! (var bara tvungen!)

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

den kyler...

ibland vill man jobba med företag som gör fruktansvärda produkter, förstår inte design avdelningen ibland.

Kan inte chassin se ut som 800D på insidan och antec P183 på utsidan... som ett exempel.

Kylaren skulle vara bra mycket snyggare svart med inga LED.

just my $0.02

Jag ifrågasätter inte kylarens funktion, den presterar säkert ypperligt! Men den där klumpen hade aldrig åkt in någon utav mina burkar, det är en sak som är säker.

Synd på en sådan fin dator som du faktiskt har Ashelion!

Permalänk
Avstängd

Hade tänkt köpa en sådan, men vet om inte det är värt det?
får inte plats i ett fractal design R3 chassi om jag kör SLI om jag inte använder kylaren bara på den nedre

Permalänk
Skrivet av Celcius:

Verkar riktigt bra ju!
Satt och hoppades på att dom ska släppa en till 6870 tills jag såg dom breda tumskruvarna....
Lite dåligt att dom har så tjocka skruvar för fastsättningen. Har ca 1-1.5mm tillgodo mellan mitt kort och min D14 :/
Eller följer det med tunna skruvar också?

Nej, sånt följer inte med men det borde väl inte stoppa nån

Skrivet av Goo5e:

nice som fan 5p

Trevligt att det uppskattas

Skrivet av cat_fish_1:

sista bilden var ju sjukt snygg!! synd den inte finns för GTX 480!

[EDIT]
Rättar mig själv där,, finns tydligen en variant som ser likadan ut fast till GTX 480.

Mycket riktigt, en för 470/465 och en för 480(skilldnaden är plattan till PCB)

Skrivet av Dubadai:

Hur mycket låter den?

Under 50% så gott som inget alls, på högsta hörs den riktigt bra dock.

Skrivet av ManBearPig:

riktig snygg kylare

Håller helt med

Skrivet av dbxxx:

Ser mycket trevligt ut, och sista bilden måste säga ser grym ut!

Trevligt, tänkte att nån säkert skulle klaga över att den var "dåligt tagen"

Skrivet av Dubadai:

den kyler...

ibland vill man jobba med företag som gör fruktansvärda produkter, förstår inte design avdelningen ibland.

Kan inte chassin se ut som 800D på insidan och antec P183 på utsidan... som ett exempel.

Kylaren skulle vara bra mycket snyggare svart med inga LED.

just my $0.02

Japp helt en smaksak, för enligt mig är 800D och P183 bland de fulaste saker som finns bra grejer dock, haft båda

Skrivet av 1337manne:

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! ingen tesselering! (var bara tvungen!)

FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Skrivet av hirsch:

Jag ifrågasätter inte kylarens funktion, den presterar säkert ypperligt! Men den där klumpen hade aldrig åkt in någon utav mina burkar, det är en sak som är säker.

Synd på en sådan fin dator som du faktiskt har Ashelion!

Kolla igenom galleriet så ser du hur ypperligt

Tack själv hatar jag min enormt fula dator, litet och tyst i fortsättningen.(jag hatar inte min dator men den är ful som stryk)

Permalänk
Medlem

Haha, nu har du ju Zotac AMP Editon

Permalänk

Biffigt!

Permalänk
Medlem

tycker den var snygg den där kylarn, viserligen stor, men va fan, kommer aldrig funka i sli, fläkten i 470 låter hur mycket som helst, och 64grader stock med lägsta fanmate, borde inte låta så mycket, så det där hade varit något under granen om det hade funnits kit för sli.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av asdarn:

Haha, nu har du ju Zotac AMP Editon

Visste väl att nån skulle märka det

Skrivet av hurrai ?:

tycker den var snygg den där kylarn, viserligen stor, men va fan, kommer aldrig funka i sli, fläkten i 470 låter hur mycket som helst, och 64grader stock med lägsta fanmate, borde inte låta så mycket, så det där hade varit något under granen om det hade funnits kit för sli.

Om man har t.ex ett P6T DELUXE V2 så vore det ju inga problem
Jag t.ex kan nog köra SLI med två såna här eftersom jag har ett chassi som stödjer 4-way dvs bra med utrymme neråt men om bryggan räcker vet jag faktiskt inte
Den är tyst och sen är det nog ett inköp man ska fundera på om man vill ha tyst och bara ett kort i en liten låda vilktet är planen

Permalänk
Skrivet av marremarre:

Hade tänkt köpa en sådan, men vet om inte det är värt det?
får inte plats i ett fractal design R3 chassi om jag kör SLI om jag inte använder kylaren bara på den nedre

Om man kör SLI så tycker jag det inte är värt det om man inte har ett sånt avstånd så att det får plats självklart, sen så ska man fundera på om man vill lägga ca 1000kr för två kort ska bli tystare och om man vill klocka då självklart.
Har man bara ett kort så tycker jag det helt klart är värt det om man är ljudkänslig

Permalänk
Hedersmedlem

Riktig bamsing den dära. Vad kostar en sån?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Riktig bamsing den dära. Vad kostar en sån?

WEBHALLEN.com - Zalman VF3000F Dual Fan VGA Cooler GTX465/GTX470
Där köpte jag min, finns till 480 också för samma pris

Permalänk
Avstängd

Fan vill ha ett GTX 470 och en sån kylare Men passar inte in i min grafikkorts budget

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

"2Nu kom jag inte högre då Zotac's kort inte har nån upplåst voltreglering för varken minne eller GPU men sen kan det ju bero på kortet isig också..... eller mig."

Modifiera och byt bios, gjort på 5 röda
kör mitt kort stabilt i 900MHz @ 1,212V fast det är bara i bench.
24/7 är 845MHz @ 1,125V. temp med vatten (EK Supreme) folding ca 50grader, Furmark ca 60grader. ca 5 grader högre med 900MHz klocken.

Najs galleri, bra bilder och fin "mini review".
5:a av mig!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Om man kör SLI så tycker jag det inte är värt det om man inte har ett sånt avstånd så att det får plats självklart, sen så ska man fundera på om man vill lägga ca 1000kr för två kort ska bli tystare och om man vill klocka då självklart.
Har man bara ett kort så tycker jag det helt klart är värt det om man är ljudkänslig

L har den setupen i corsair800d med den moderkortet, men förstår inte hur du menar att både skulle få plats med det.. givetvis skulle medföljande bryggan aldrig räcka och vet inte om det finns längre bryggor...

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Fan vill ha ett GTX 470 och en sån kylare Men passar inte in i min grafikkorts budget

Trist när det blir så, själv blir det nog inget mer i datorväg för mig heller på VÄLDIGT länge men man sitter ju och drägglar och drömmer framför skärmen med aquatuning och performancepsc uppe

Skrivet av Saandberg:

"2Nu kom jag inte högre då Zotac's kort inte har nån upplåst voltreglering för varken minne eller GPU men sen kan det ju bero på kortet isig också..... eller mig."

Modifiera och byt bios, gjort på 5 röda
kör mitt kort stabilt i 900MHz @ 1,212V fast det är bara i bench.
24/7 är 845MHz @ 1,125V. temp med vatten (EK Supreme) folding ca 50grader, Furmark ca 60grader. ca 5 grader högre med 900MHz klocken.

Najs galleri, bra bilder och fin "mini review".
5:a av mig!

/S

Tackar och kul att nån uppskattade det jag ville göra dvs presentera ett bra kylalternativ till varma Fermi och visa lite temps
Det med att byta BIOS på VGA har jag ingen aning om hur man gör och det känns ärligt talat lite läskigt

Skrivet av hurrai ?:

L har den setupen i corsair800d med den moderkortet, men förstår inte hur du menar att både skulle få plats med det.. givetvis skulle medföljande bryggan aldrig räcka och vet inte om det finns längre bryggor...

800D har en kammardesign så det blir nog "omöjligt" i den lådan men om man har ett chassi med stöd för 4st grafikkort eller en bit till agget i botten och ditt mobo så ska det gå utan problem och det är jag hundra på, haft 800D och P6T DELUXE V2 så mina gissningar är nog ganska bra

Permalänk
Medlem

Riktigt sjyssta temps! Kör samma setup själv och får runt 73c efter 5min i Furmark, dock första gången jag installerade en vga-kylare så kan säkert ha gjort något mindre optimalt. Riktigt nöjd hursom, stock-dammsugaren drev mig till vansinne under de 8 timmar jag använde den.

Permalänk
Medlem

Nice! Gillar skarpt färgen på den sen framhäver det ju verkligen att man har just ett Nvidia kort
Sen PCB-kylaren, underbar! En solid platta, enkelt, bra, och sitter kvar. Inte en massa små pillriga kylflänsar som är både svåra och tar tid att få på platts!
Tack för en fin recension och bra bilder på kylaren, ska nog införskaffa en sådan.

Permalänk
Skrivet av Frited:

Riktigt sjyssta temps! Kör samma setup själv och får runt 73c efter 5min i Furmark, dock första gången jag installerade en vga-kylare så kan säkert ha gjort något mindre optimalt. Riktigt nöjd hursom, stock-dammsugaren drev mig till vansinne under de 8 timmar jag använde den.

Oj det var väldigt varmt, vad har du för chassi ?

Skrivet av Kristoph:

Nice! Gillar skarpt färgen på den sen framhäver det ju verkligen att man har just ett Nvidia kort
Sen PCB-kylaren, underbar! En solid platta, enkelt, bra, och sitter kvar. Inte en massa små pillriga kylflänsar som är både svåra och tar tid att få på platts!
Tack för en fin recension och bra bilder på kylaren, ska nog införskaffa en sådan.

Jätte kul att höra att du tyckte det var en bra resencion, tackar verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Oj det var väldigt varmt, vad har du för chassi ?

CM 690 II Advanced, använder bara de tre fläktar som följde med (1 bak, 1 topp, 1 fram). Bör nog fixa en fläkt på sidan som blåser ut all varmluft från kortet, men det är något för framtiden.

Edit.
Fick något lägre temps i Furmark idag (69c) av någon anledning. När det kommer till så lite som 5c temperatursskillnad så kan det väl röra sig om småsaker såsom appliceringen av kylpasta/min avsaknad av bra utblåsfläkt eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av Frited:

CM 690 II Advanced, använder bara de tre fläktar som följde med (1 bak, 1 topp, 1 fram). Bör nog fixa en fläkt på sidan som blåser ut all varmluft från kortet, men det är något för framtiden.

Edit.
Fick något lägre temps i Furmark idag (69c) av någon anledning. När det kommer till så lite som 5c temperatursskillnad så kan det väl röra sig om småsaker såsom appliceringen av kylpasta/min avsaknad av bra utblåsfläkt eller har jag fel?

En fläkt i sidan hjälper verkligen men tycker du ska ha så den kör in luft istället.

"Småskilldnader" som 3-6C kan som du säger bero på det och från då till då också skilja lite pga sånt jag inte förstår mig på(program i bakgrunden etc) så det är inget att oroa dig för.

Permalänk
Medlem

Får det andra kortet plats nu då?