Permalänk
Medlem

Placering av fläktar?

Tjena!
Har ett midtowerchassi med dessa fläktutgångar:
- 1 x 120mm i fronten
- 1 x 120mm bak
- 2 x 120mm på ena sidan

Hur ska jag placera fläktarna så att jag får bäst luftflöde?
Insug fram och utblås bak?
Sidorna? Insug på båda eller?

Vore även trevligt att få några rekommendationer på bra 120mm fläktar som är tysta men även effektiva.
Sitter på några Zigmatek just nu och dessa har en ljudnivå på 24dB enligt specs. och de låter för mycket helt enkelt. Vad har ni för förslag på effektiva, tysta och prisvärda fläktar?

Ska även köpa ny processor, en i5 760 2,8Ghz. Det står ju att den kommer med kylare, men min fråga är om den räcker? Behöver jag köpa någon annan CPU-kylare till den än den som följer med?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Bra fläktar är Gentle Typhoon.

Det vore bäst att sätta sidofläktara på utflås, då slipper du 4kg damm i chassit. Oftast så behöver man inte fläktarna på sidorna.

''Insug fram och utblås bak?'' Rätt.

Originalkylningens fläkt till processorn låter vid höga RPM men den räcker om du inte ska överklocka.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

sido fläktarna är viktiga om du ska ha 2 grafik kort i sli. Och dom ska blåsa in luft i chassit. Damm är inget problem! skaffa damm filter om du behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newbi:

sido fläktarna är viktiga om du ska ha 2 grafik kort i sli. Och dom ska blåsa in luft i chassit. Damm är inget problem! skaffa damm filter om du behöver.

Om man har sli eller crossfire så är sidofläktarna viktiga, men inte annars. Även med dammfilter så kommer damm igenom Trust me.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Då blir det insug på frontfläkten, och utflås bak.

Har dock en till fråga:
Hur många fläktar behöver man tror ni?
Jag kommer ha en i5 760 2,8 Ghz och ett GTX 460 samt 4GB DDR.
Ska inte överklocka eller något i första taget så tror ni jag klarar mig på två 120mm fläktar, en fram och en bak?
Eller ska jag ha sidofläktarna bara som säkerhet? Och ska dessa i sådant fall vara ut eller in? Ni båda sa olika, så blev lite osäker

Tack

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad för kylare grafikkortet har vid SLI. Om den har referenskylare så skall du ha insugsfläktar men om de har tex gigabytes kylare behöver du få ut varmluften, dvs utblås.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Håller inte med om utblås! Har själv gigabytes kort och inblås fungerar så mycket bättre! Om du har det på korrekt sätt.