XFX Radeon HD5850 dog efter ca 5 timmar

Permalänk
Medlem

XFX Radeon HD5850 dog efter ca 5 timmar

Hej!

Jag bad en vän till mig att plocka ihop en speldator till mig, då jag är inkompetent på allt som har med datorer att göra. Han beställde delarna och byggde ihop den åt mig.
Men som titeln på tråden säger så dog mitt grafikkort efter endast 5 timmars användning. Efter att datorn hade varit igång ca 5 timmar så började plötsligt skärmen att blinka till ett par gånger, några minuter efter så blev hela skärmen svart- och vitrandig. Jag stängde av dator och efter det så fick inte hårddisken någon kontakt med skärmen.

Mina frågor är nu: Vad ni tror var anledningen till att det gick sönder så fort? Var det ett s.k. måndagsexemplar? Passar inte mina komponenter ihop? Eller kan det vara felkopplat någonstans?
Vågar jag sätta in det nya grafikkort jag fått? Det kanske dör lika fort som det gamla?

Här är komponenterna som sitter i datorn:
Gigabyte GA-P55A-UD3
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA
2TB Western Digital Caviar Green, SATA II
A-Data 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800
Intel Core i5 760, 2.8GHz
XFX Radeon HD5850
Fractal Design Define R3, Svart
Corsair TX 650W 80+
Samsung SH-S223C 22X DL Svart

Använder operativsystemet windows 7 ultimate

Kass på allt som har med datorer att göra och ytterst tacksam för svar

MvH Johannes

Permalänk
Medlem

Reklamera grafikkortet. Förmodligen ett måndagsexpemplar. Kan vara skärmen eller skärmkabeln också

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrix:

Reklamera grafikkortet. Förmodligen ett måndagsexpemplar. Kan vara skärmen eller skärmkabeln också

Har reklamerat. Skärmen och skärmkabeln fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem

Ush o fy. Lider med dig. Vet hur det känns med hårdvara som pajjar efter en kort tids användning =/

Permalänk
Avstängd

Samma hände med mitt första 5850 det var ett PowerColor HD5850 PCS+ funkade någon dag sen var det helt dött.

Permalänk

Samma sak med min brors 4850. däremot fick han det bytt mot ett 4890. helt sjukt