Lyckad bakning av 9800gtx+...eller!?

Permalänk
Medlem

Lyckad bakning av 9800gtx+...eller!?

Idag tog jag äntligen tag i mitt 9800 kort som dog härom veckan och...efter lite små ångest gick igenom baknings proceduren. Just nu verkar det funka fin fint men man får dock se hur länge. Jag tänkte ha en ständig system monitor som håller ett vakande öga på kortet i fortsättningen. Men nu är frågan.

Vad bör kortet ha för temp när det ej belastas? Jag ser nu att mitt ligger på 68C nu utan större belastning.
Är det normalt, någon som vet?

Tack

Permalänk
Medlem

efter en snabb googling så verkar det som många idlar runt 55-65 beroende på luftflöde/chassi.

Visa signatur

CPU:i7 930 4.4Ghz(1.3325 Vcore BIOS)|Mobo:Evga classified 4-way|Ram: 6GB Corsair Dominator|GPU:To be continued|PSU:Corsair hx1000W|Case:Xigmatek Elysium |HDD's:128Gb SSD + 1Tb storage|

Permalänk
Medlem

jag hade två 9800GTX+ i SLI, och har för mig mina idlade ganska lågt och dom var väldigt tysta i idle. runt 45C har ajg för mig, och runt 70-80 under belastning.

bör tilläggas att detta var med referenskylaren.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag kör med referenskylaren nu och något kass kylpasta. Jag ska prova med lite fräschare pasta och se om det hjälper något innan jag vågar mig på att köra tyngre apps.

Kan det vara värt att köpa till bättre kylning eller är det bättre att spara dem till ett nytt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Kan det vara värt att köpa till bättre kylning eller är det bättre att spara dem till ett nytt kort?

Hade jag varit du hade jag prövat applicera lite ny/bättre kylpasta och nöjt mig där. Det känns lite onödigt att lägga pengar på en ny kylare om det nu visar sig att kortet kanske inte håller så länge efter bakningen.

Personligen hade jag alltså sparat pengarna och investerat i ett nytt kort såsmåningom.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Får bli en tripp ner till Webhallen och införskaffa en st Arctic Cooling MX-2 Kylpasta och hoppas det håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Låter vettigt. Får bli en tripp ner till Webhallen och införskaffa en st Arctic Cooling MX-2 Kylpasta och hoppas det håller.

Satsa hellre på Arctic Cooling MX-3. Jag märkte en skillnad på 5-6 grader mellan MX-2 och MX-3 på min C2Q Q8200 med Intel originalkylaren. Och de skiljer typ 8 grader vid load mot originalpastan och typ 6 grader i idle.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]