Okunnig kille söker hjälp med högljud och varm dator

Permalänk
Medlem

Okunnig kille söker hjälp med högljud och varm dator

Som rubriken lyder så blir min dator efter en relativ kortvarig användning av datorn, mycket varm och börjar låta. Jag sitter då på en ett år gammal, bra sådan, Hp dator. Jag har inte alls många processer igång, och heller inte krävande spel. Någon som vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Kontrollera så inte kylflänsarna på processor och grafikkort är igensatta med damm. Det händer lätt om man har en låda utan dammfilter.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

hur gör jag detta? måste jag skruva upp datorn? (bärbar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av caraffa:

Som rubriken lyder så blir min dator efter en relativ kortvarig användning av datorn, mycket varm och börjar låta. Jag sitter då på en ett år gammal, bra sådan, Hp dator. Jag har inte alls många processer igång, och heller inte krävande spel. Någon som vet vad det kan vara?

Använder du den kanske i knät ofta så du täckter för fläktar med låren? Brukar hända mig.

Permalänk
Medlem

Blås ordentligt i fläkt uttagen alternativt skruva upp datorn så du kommer åt fläktarna och och gör rent från damm

Permalänk
Medlem

Det är nog best o skruva isär och göra ren kylfläns o kolla så att fläktarna är ok. Annars kan man testa med o spruta in luft i på burk i luftintaget, men rekomenderar att man öppnar upp, man vet aldrig vart dammet tar vägen annars.

Rengjorde en 2 år gammal asus laptop, blev otrolig skillnad!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Det är nog best o skruva isär och göra ren kylfläns o kolla så att fläktarna är ok. Annars kan man testa med o spruta in luft i på burk i luftintaget, men rekomenderar att man öppnar upp, man vet aldrig vart dammet tar vägen annars.

Rengjorde en 2 år gammal asus laptop, blev otrolig skillnad!

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte dumt att blåsa stark luft på fläktar som är avstängda om man inte håller fast dem, då man kan sabba motorn i dem då? Dette är vad jag har fått lära mig iallafall

Permalänk
Medlem

Som många sagt, säkerligen full med damm.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idonoh:

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte dumt att blåsa stark luft på fläktar som är avstängda om man inte håller fast dem, då man kan sabba motorn i dem då? Dette är vad jag har fått lära mig iallafall

Jag är lite osäker, men om ingen ström ligger på i spolarna så finns det inget som belastar fläkten. Därför borde fläktarna kunna snurra obehindrat hur fort som helst utan mekanisk påverkning. Motbevisa mig gärna om jag har fel.

Istället för att blåsa in luft brukar jag använda dammsugaren för att suga ut damm som fastnat i filter eller åkt in i burken. När jag bygger dammsuger jag försiktigt i burken utan att vidröra några komponenter. När jag städar huset brukar jag damsuga genom burkens ventilationsgaller. Självklart bör datorn vara avstängd.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Jag är lite osäker, men om ingen ström ligger på i spolarna så finns det inget som belastar fläkten. Därför borde fläktarna kunna snurra obehindrat hur fort som helst utan mekanisk påverkning. Motbevisa mig gärna om jag har fel.

Istället för att blåsa in luft brukar jag använda dammsugaren för att suga ut damm som fastnat i filter eller åkt in i burken. När jag bygger dammsuger jag försiktigt i burken utan att vidröra några komponenter. När jag städar huset brukar jag damsuga genom burkens ventilationsgaller. Självklart bör datorn vara avstängd.

Har inget att motbevisa dig med, var bara den uppfattning jag hade. Men du låter så klok i din förklarning så jag ändrar nog uppfattning nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Jag är lite osäker, men om ingen ström ligger på i spolarna så finns det inget som belastar fläkten. Därför borde fläktarna kunna snurra obehindrat hur fort som helst utan mekanisk påverkning. Motbevisa mig gärna om jag har fel.

Istället för att blåsa in luft brukar jag använda dammsugaren för att suga ut damm som fastnat i filter eller åkt in i burken. När jag bygger dammsuger jag försiktigt i burken utan att vidröra några komponenter. När jag städar huset brukar jag damsuga genom burkens ventilationsgaller. Självklart bör datorn vara avstängd.

Har aldrig varit med om att någon fläkt gått sönder av att snurra när den är avstängd, är datorn på skall man självklart inte få fläkten att snurra åt motsatt håll dock...

Damsugas skall endast göras på utsidan av datorer, typ dammfilter etc, inte innuti. Dessutom blir det knappast lika rent som Luft på burk:D

mitt råd är att skruva isär o blåsa rent, ev byta ut kassa fläktar:P

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Damsugas skall endast göras på utsidan av datorer, typ dammfilter etc, inte innuti. Dessutom blir det knappast lika rent som Luft på burk:D

mitt råd är att skruva isär o blåsa rent, ev byta ut kassa fläktar:P

Klart folk ska dammsuga sina datorer!!! Även datorer med filter, för är det smutsigt så måste det ju bli rent!
Var lite försiktiga när ni dammsuger bara!
Och vad är vinsten med att BLÅSA kring skiten?

Jag köpte begagnad låda av ett styre som du: filter i sidan under och fram!!
Öppnade lådan och fann DAMMUS LARGUS!
Satt i 15 minuter med graffekortet som tjockat igen i flänsarna!

Är datorn dock ej dammig, så gör man ju inget!

Vad kan hända om man dammsuger menar du?? (med plastmunstycket)
(jag vet att man kan generera starka strömmar i metallrör om det är rätt metallpartiklar som virvlar runt....i o f s var det på en 100-tons smältugn....men ändå!)
Gör om, gör rätt, gör RENT och datorn mår bättre
//

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

En sån här är bra... Airduster...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Idonoh:

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte dumt att blåsa stark luft på fläktar som är avstängda om man inte håller fast dem, då man kan sabba motorn i dem då? Dette är vad jag har fått lära mig iallafall

Skrivet av Oneoff:

Jag är lite osäker, men om ingen ström ligger på i spolarna så finns det inget som belastar fläkten. Därför borde fläktarna kunna snurra obehindrat hur fort som helst utan mekanisk påverkning. Motbevisa mig gärna om jag har fel.

Istället för att blåsa in luft brukar jag använda dammsugaren för att suga ut damm som fastnat i filter eller åkt in i burken. När jag bygger dammsuger jag försiktigt i burken utan att vidröra några komponenter. När jag städar huset brukar jag damsuga genom burkens ventilationsgaller. Självklart bör datorn vara avstängd.

Hmm, den förklaring jag kan ge, om än jäkligt långsökt må tyckas, men datorer sägs vara känsliga grejer
En motor fungerar även som en generator i många fall, dvs den skulle då vid extrema varv kunna generera en hygglig massa ström/spänning. och därmed blåsa fläktkontrollern eller annat, ingen av oss skulle ju få för sig att koppla ett 9 voltsbatteri på fläktkontakten på moderkortet? eller?
Så, risken är långsökt må tyckas, men plockas kontakten till fläkten ut, är det i princip bara att suga/blåsa på.
sen hade jag nog inte gjort det överdrivet länge på en budgetfläkt eller annat iaf, man vill inte bråka med en fläkt som kan ge oljud i onödan

Jag må ha fel, men det är den förklaring jag fått, när jag damsuger den bärbara knör jag in en tandpetare eller dyligt mellan fläktbladen och suger sen på

cheers!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Största risken med att blåsa tryckluft på fläktar är nog att knäcka lagren pga kraftigt övervarv.
Jag har dock aldrig varit speciellt försiktig med garagekompressorn o har inte förstört något ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Och vad är vinsten med att BLÅSA kring skiten?
//

Word!

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Poängen med att blåsa BORT damm är att det sitter på elkomponenter, som "suger fast" dammet. Det är omöjligt add damsuga bort allt... och för att jämföra effektiviteten på en damsugare och luft på burk.... testa damsuga en referenskylare, well... vilken kylare som hälst med fläkt och kylflänsar, när du är helt klar, testa o blås på den... tro fan att du får bort skit! vill man ha helt dammfritt, snyggt o svart, så blåser man bort skiten.

Sen att damsugare kan alstra statiskt elektricitet o förstöra datorn om man har otur är en annan historia....

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Självklart, dammsug inte elektronik-komponenter! Pga ESD!
Jag menar självklart att dammsuga botten på lådan, fläktar, kylare och andra mekaniska komponenter.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är trög, men jag fattar inte om trådskaparen har en laptop eller stationär dator. Var snäll och skriv vilken modell det är så kan vi bilda oss en bättre uppfattning om hur vi skall hjälpa dig. Värme och ljud kan naturligtvis bero på mycket, dels på damm i processorfläkt eller grafikkortsfläktar eller annat... Följande drabbade en polare (stationär dator).
Processorfläkten började varva som en galning efter bara någon minuts drift, det visade sig att fläkten på kraftagget hade pajjat. Kraftagget funkade fortfarande fint men eftersom värmen inte försvann spreds den ned till cpu:n som fanns strax under. (toppmonterat kraftagg) Resultatet blev en argt ylande processorfläkt med 3000+ rpm som sakta men säkert drev min kompis mot vansinnets gräns.

Eftersom du har en märkesdator vill jag först inleda med att beklaga sorgen Efter detta vill jag nog påpeka att öppnandet av en HP-dator sannolikt påverkar din garanti så kolla med dem först. Om du inte redan har öppnat din dator kan du säkert tvinga HP/försäljaren att fixa problemet.