Pajat två fläktblad på mitt ASUS HD4870 graffe - ersättare?

Permalänk

Pajat två fläktblad på mitt ASUS HD4870 graffe - ersättare?

Ja, som rubriken lyder så råkade jag snudda lite med fingret vid fläkten på graffekortet och swish så flög två av fläktbladen åt helvete... Kan inte använda datorn nu för det blir obalans i fläkten och den skränar som fan. =/ =D

Googlade lite lätt nu ikväll efter ersättare, men hitta inge speciellt. Har ni några tips på var man kan hitta nån ersättare för endast fläkten och inte hela kylflänsen och allt?

:EDIT: Glömde nämna att jag limma fast de två avbrutna fläktbladen med cyanoakrylat, detta höll faktiskt i hela två veckor! Men idag så sket det sig igen när man lira minecraft.

Permalänk
Medlem

Knäpp av ett blad på motsatt sida

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Antingen köper du en eftermarknadskylare, eller ett Radeon 6850 eller GTX 460. Beror lite på din övriga hårdvara och din budget.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Knäpp av ett blad på motsatt sida

Haha exakt min tanke

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Hedersmedlem

annars får du väl byta hela kylaren. Det brukar finnas ganska billiga originalkylare på tradera från folk som skaffat bättre kylning och försöker sälja originalkylningen. Köpare för dessa är generellt långt färre än säljare så där borde du ju kunna hitta något riktigt billigt. Alternativt kan du plocka endast fläkten från den andra kylaren om du inte vill byta allt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jo, tradera kanske man får kolla på. Men helst vill jag alltså ha en ny fläkt, alltså bara fläkten så jag kan skruva på den på mitt graffes nuvarande kylfläns.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Gör nån ghetto mod bara

Visa signatur
Permalänk

Ja ska göra som ni säger, knäcka av ytterligare två blad på andra sidan av fläkten så att det inte blir en sådan obalans. =D Tillfälliig lösning alltså, och så ska jag nog ta och köpa det där Twin Turbo pro som du tipsa om Quadcore. Eller så kanske man helt enkelt kan göra en gettomod, ygd3n, genom att kanske "klippa ur" fläktbladsdelen i en 10cm fläkt och stoppa dit eller något liknande.

Permalänk
Skrivet av cbmpet3032:

Ja ska göra som ni säger, knäcka av ytterligare två blad på andra sidan av fläkten så att det inte blir en sådan obalans. =D Tillfälliig lösning alltså, och så ska jag nog ta och köpa det där Twin Turbo pro som du tipsa om Quadcore. Eller så kanske man helt enkelt kan göra en gettomod, ygd3n, genom att kanske "klippa ur" fläktbladsdelen i en 10cm fläkt och stoppa dit eller något liknande.

Släng på en 120mm fläkt eller 2st 80mm så ska det nog lira fint

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

Släng på en 120mm fläkt eller 2st 80mm så ska det nog lira fint

Ja just ja, 80mm var det jag mena, inte 10cm. =P 120mm fläkt tror jag att jag har från mitt grillade nätagg.

Permalänk

Jag bestämde mig för att tjoffa dit två 80mm fläktar nu. Blev hur bra som helst!!! Bättre kylning, lägre temperaturer, MYCKET tystare! Se bilder!!!

Permalänk
Medlem

gött jobbat! nöden har ingen lag, och nu blev ju grejerna t.om bättre

förvånad att fläktbladen gick av, måste vara en ganska kraftig "nuddning" ? eller?
har aldrig lyckats ens få hack i någon fläkt, och då är man otrevlig nog att stoppa dem med skruvmejsel

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

HAHAH jag råkade göra något liknande med mitt 4870 XFX. jag råkade föra in en 1850RPM fläkt i mitt grafikkort så ett blad från kylaren skvätte i väg. Så jag började modda lite men det blev inge bra. Testade att limma på bladet med super lim och det funkade bra.

För övrigt så är det en riktig skit kylare på mitt kort, inte en sådan som blåser ut luften, utan den bara vispar runt varmluft. Låter som en borrmaskin och kyler lika bra som en blåslampa.

Permalänk
Medlem

lite off topic, finns det intresse av en Minecraft server? Gör en post med IP om det finns.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Snygg budgetmod!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan ju inte vara sämre än att länka ett förslag till en ersättnignskylare:

Scythe Setsugen GPU kylare - Fantasten

Även om du löst problemet kanske någon annan stackare inte gör det.