Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera min baby

Jag har haft min dator ett bra tag och nu är det dags att gå vidare.. det är dags att hon flyttar ut då vi vill nå olika mål i våra liv.

Jag har inte jätte mycket erfarenhet av egenbyggen men har ganska okej koll på vad som är viktigast etc.
Har sammanställt en lista av komponenter jag vill ha men om det finns något bättre till ungefär max 2-300kr mer per komponent så är jag öppen för förslag.

Prisjakt lista

Jag saknar chassi, nätaggregat, cd/dvd/blu-ray spelare, har redan en extra hårddisk på 500gb 7200rpm som borde räcka till. Tror inte jag saknar något?

PS. jag tror att jag kommer att köpa ett par 3D Vision glasögon men tror inte att någon av mina skärmar klarar av det. Har en Samsung tv 40" med 100Hz och "200Hz"-Motionflow, har en gammal Apple Cinema Display från 2007 kanske eller tidigare kanske som antagligen bara har 75Hz.. Min fråga är då, klarar grafikkortet av t.ex. CoD: Black Ops, BF BC2 mm. med högsta inställningarna (full hd) + 3d?
Monitor kan jag tänka mig köpa längre fram om 120Hz är ett absolut måste och 100Hz inte funkar..

edit: om det finns 2 olika modeller av samma sorts komponent (2 kylfläktar/2moderkort) så är det för att jag är intresserad av dom men vet ej vilken jag ska välja..

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

La in kylfläkten och bytte ut moderkortet, bytte du moderkort för att Asus anses vara bättre än Gigabyte eller var det något annat som skilde sig?

Vet inte om jag behöver byta grafikkortet, den är säkert bättre men är det värt 500kr mer så gör jag det gärna. Vill att datorn ska ligga på ganska hög nivå 3år framåt till minst.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenhet av Asus.. Stabilt märke.
Du har SLi/CF 8x8, USB 3 och Sata 6Gbit/s på asus moderkortet..
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=T2FxW2fXGZQgSn2V&templet...

Grafikortet kan du läsa om twek på deras hemsida..
ASUSTeK Computer Inc.
Alla grafiktillverkare har ju sinna egna pålägg på korten iform av OC/SOC osv..

Visa signatur

[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]

Permalänk
Medlem

Då har jag hunnit lägga till något chassi och ett nätaggregat, vet dock inte om dom är något att ha och har ingen aning om vad jag ska ha för bluray läsare heller.

Tack för hjälpen! Det ser ut som att datorn kan bli bra

Någon som vet vilket chassi som hade varit bättre av dom två? eller kanske något annat?
Det kan bli så att jag köper ett till grafikkort om några år och kör på med SLi, då måste det ju finnas plats för 2 grafikkort..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle jag välja chassi i dag så hade jag personligen fasnat för..
Cooler Master CM 690 II Advanced (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Midi Tower- chassi och det finns ju med i ditt paket..
eller
Corsair Graphite 600T (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Midi Tower- chassi

Att tänka på är om du i framtiden skall köra SLi / CF så kan 650w Nätdelen vara lite klen. Och japp det får plats med ett grafikort till..
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...
Du kan därför gå upp ett steg eller två så att du inte maxar ditt nätagregat och så går det inte för fult alltid på SLi
Corsair CMPSU-750HX 750W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
Corsair CMPSU-750AX 750W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
eller (ej modulert)
Corsair CMPSU-750TX 750W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Du klarar dig på en DVD spelare/brännare.. Läg inte pengar på en Blu-Ray nu inte..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir en cooler master cm 690 ii adv.

Har dock ingen aning om vad som skiljer sig mellan dom tre nätaggen du rekommenderade..

Hur ställer sig då den här datorn gentemot exempelvis denna?

Tack för hjälpen !!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på om du vill ha ett grafikkort att spela med eller ej.
Senaste paketet har ju inte detta alls...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med nu vad vi syftar på men,
mitt paket är ju den som är i första inlägget, i det föregående inlägget har jag länkat till nån random dator för jämförelse..
Tänkte spela ganska krävande spel och vill helst ha så hög upplösning och detaljer som möjligt..
antagligen blir det grafikkortet som ligger i paketet just nu och om 2 år blir det ytterligare ett till grafikkort som SLi

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har läst igenom dinna listor som du lagt upp på Prisjakt - Kunskap före köp . Vilka av listerna är det som du tänkte köra på. Tycker att du lägger upp en lista som du döper till Sweclockers så skall jag hjälpa dig innehållet. Listan du länkat till saknar Grafikort.
Vilken prisklass är du vilig att lägga dig på när det gäller grafikort. GTX 580? Eller skall du vänta på lanseringen av ATI 6970/6950 som kommer inom snar framtid.

Men är det Produktlista - Dator som gäller är det bara tuta och köra. Tycker att detta packet är det bästa med tanke på bra prestanda till relaterat lågt pris.

Annars kan du ta ASUSTeK Computer Inc. moderkort istället till Snabb , Tyst och kvalitet | Min burk och sen lägga till ett GTX 580. Kostar mer men..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den listan utan grafikkort var bara någon random lista jag ville jämföra med.. kanske var lite otydligt.

Jag vill helst inte lägga mer än 11-13k på en ny dator men självklart så kommer jag att lägga till ytterligare ett grafikkort i SLi om 2-3år så det blir i slutändan runt 14-16k..

Jag gillade det moderkortet från ASUS du länkade till, 24gb ram minne om 5 år hade inte varit helt fel.. la in det i paketet.

Vill helst inte lägga mer än 2k på ett grafikkort nu, känns lite safe med tanke på att jag kan uppgradera om några år.

Jag vill hitta en skärm som klarar av 120Hz då jag kommer att köpa ett par 3D Vision från nvidia, men det måste vara minst full hd upplösning på skärmen också.. har du någon rekommendation där? tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen, märkte precis att moderkortet du rekommenderade hade en annan typ av socket där i5 inte passar?
tänkte kolla om denna är lika bra?
den hade inte 6 minnes-platser så det går ju inte att få 24gb där men jag hittar ingen annan som liknar din..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, du har nog sett fel. ASUSTeK Computer Inc. är socket 1156 och har så varit hela tiden. Har inte pratat om socket 1366 med 6 minnes moduler.
Den du rekomenderat har fler tillägg på samma grundplåt som Pro. Det är ju vad du är intreserad av att betala för. Så länge -E finns i ändelsen har du med USB 3 och Sata 6Gbit/s. P7P55 = socket 1156.
ATi 6870 eller GTX 470 är att satsa på och kostar kring 2000kr. Mäst för pengarna.
Skärm har jag ingen koll på..

Tillägg:
Du har rätt att det finns ett Socket 1366 i detta Produktlista - Dator och tyvärr vet jag ej hur det har kommit med. Ber om ursäkt för det. Glöm den listan då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja nej men visst har du rätt! Det har hela tiden varit socker 1156.. Det var jag som missförstod! Men då är det bara till att byta till P7P55D-E PRO i min lista på prisjakt..

Tack för hjälpen, nu är det bara till att vänta på lönen !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om du är sugen på lite extra på moderkortet i form av clockningsinstälningar och dubbla Lan-kontakter och lite till så är Pro´s storebror EVO också ett bra kort.. Har lagt den i min lista på prisjakt.
Asus P7P55D-E EVO - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Angående skärmar är jag urkass men kolla upp denna hemsidan.. Kan man få lite mer ino att fundera över..
Dell U2311H Review
eller
Dell U2311H - DigitalVersus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mister, jag känner mig som en idiot..

Jag har inte jätte brottom med köpet av datorn, jag har pengar till att köpa den redan i slutet på månaden, lagom till jul.
Men jag har läst ganska mycket om sandy bridge och vet inte riktigt om jag borde vänta.
Jag kommer ha möjlighet att vänta ända in i februari med att köpa datorn, sen är det inte nödvändigtvis så att jag måste ha en sandy bridge processor men priserna lär ju sjunka vad gäller moderkortet och processorn som jag redan valt.

Vad hade du gjort i min plats mister fred? Bör jag vänta till februari och köpa antingen den konfigurationen jag har eller byta ut moderkort och grafikkort.. känner att alla andra delar kan jag redan köpa in i dag och använda på datorn jag har nu, eller iaf dom flesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemmet med socket 1156 är att den kommer att upphöra när väl Sandy Bridge´s 1155 socket kommer. Priserna kommer att sjunka på socket 1156 en bit till för att sen avstanna.. Problemet med släppet av en ny socket är att ingen vet hur mycket bättre den kommer att bli då ingen har någon data att tillgå.. Nya funktioner som PCI-e 2.0 x2 i CF/SLi istället för 8x8 som idag, Inbyggd grafikprocesor, USB och Sata stöd mm. Sen kommer det alltid att finns saker kvar till socket 1156 ett bra tag till så som det finns delar till s775 socketen. Har du is i magen skulle jag håla på det och se vad du i prosent i förbättring tjänar på att köpa socket 1155. Ett stort problem är ju att du kommer att få betala mer för socket 1155 när den är ny än som du nu gör för den "gamla" socket 1156.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det med fler egenskaper fick jag lite bättre koll på, det jag inte uppfattade var om det inbyggda grafikkortet kommer att jobba vid sidan om den externa eller om den bara fungerar om man inte köper till något grafikkort. Det jag tänker på är att engfx470 antagligen är bättre än det inbyggda grafikkortet, baserar påståendet på min förståelse av att det interna inte kan vara lika bra.

Jag orkar självklart vänta, så som jag ser det så köper jag antingen något nu som håller ett bra tag eller så väntar jag 3 månader och köper något som nog håller minst dubbelt så länge..

Precis som du säger lär det ju kosta mer, men hur pass mycket vet man ju inte.. Datorn kostar just nu 13k och som jag sa innan så kan jag tänka mig lägga Max 16.

Har inte förstått om resten av komponenterna kommer fungera med datorn, exempelvis ram minnet. Det kanske måste bytas ut eller? Hade gärna haft kvar ssdn etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allt som du valt utom moderkort/ram/processor kommer att fungera utan problem. Det blir i så fall bara dessa tre saker som man måste byta ut. Om jag nu inte tar vatten över huvudet så är det så att procesorns integrerade grafikdel skall hjälpa det grafikort som du köpt till, tex GTX 470 kortet. Idag finns redan procesor som stödjer den integrerade delen på moderkortet men som inte alls påverkar grafikortet som du köpt till, ditt GTX 470. Det är detta som kommer att ge en ordentlig prestanda ökning gämfört med den gamla sockelen som inte har detta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okay låter riktigt bra!! Kommer nog skriva in här på tråden igen mot slutet av januari!! Tack för allt !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen orsak.. Men skriv gärna och berätta för det är kul att veta hur det gick.. Lycka till..

Visa signatur