Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Den där "Buick Special 62" man fick när man vann guld på muscle cars är rätt kul, fast efter full trimmning så duger den bara åt highspeed ring när man samlar cash hehe.

Vissa bilar går helt klart att "trimma sönder". Galet drag i den men väghållning existerar inte

ja en kul bil helt klart. men som du säger..väghållning finns inte.. iaf om du lämnar den till din datorförare. lyckas inte ens klara av beginner delen på FR med datorföraren. han har 700 hp+. men kan inte klara kurvorna utan att sladda av elr mer:P

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Har varit ett stort GT fan genom åren, köpte PS3:an för GT5 för flera år sedan, sen dess har man ju väntat, och väntat och väntat.

Under tiden har man hunnit spendera ett fåtal timmar med Forza3 hos polare. Vilket gör att jag faktiskt är besviken på GT5...

I GT5 finns en jävla massa bilar, mestadels gammalt skräp som endast kan intressera fanatiker inom respektive märken och klart ointressant för den stora massan.
Det finns inte speciellt många nya bilar att köpa, för att ta VW som exempel har de ett par vettiga bilar, sen några WWII lastbilar och en folkabuss. Vad fan är det liksom? Nä man får leta på begagnat marknaden, men då gäller det att ha stålars när bilen dyker upp, annars vet man aldrig hur lång tid man får vänta.
Vinner man en bil får man ha tur om den kan göra någon nytta. Antingen är det en gammal japps från -50 talet som man inte har någon nytta av, eller så vinner man precis en sån bil man behövde för att vinna cupen. En sån bil man alltså precis köpt och trimmat.
Standardbilarna kan man inte ens byta fälgar på, det kunde man i GT4!!
Trimningen är i princip likadan för varje bil, förutom om man kan ha kompressor eller inte. Är inte så att det är billigare/bättre att trimma en bil som har turbo från början etc.
Sen vet jag att de tagit bort bromsar från trimningen för att bromsarna i mattas av i spelet, därför behövs inte bromsarna förbättras. Men om jag fördubblar topp hastigheten på min standardbil, visst fan vill man ha bättre bromsar då också... eller?
Varför levereras bilarna i nån lastbil? Slutar med att man har ett gäng bilar där som sedan tar 1min per bil att föra över till garaget. Bara onödigt tidsödande.
Tycker tävlingarna i de fösta klasserna är rätt tråkiga, väldigt nedlåst till en sorts bil, som sen bara går att använda i den cupen. Omotiverat att lägga ner mycket pengar på sin egen favoritbil då man knappt har nån nytta av den om man inte vill köra samma om och om igen.

Jaha, detta var ett par reflektioner efter första veckan. Kan tillägga att det inte blivit speciellt många timmar och jag bara är level 11 än så länge.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk

Håller med om det mesta du säger faktiskt. Tycker det är för få lopp överhuvudtaget och B-delen där man ska coacha en förare är ju urtråkigt! Kunde lagt till fler race där man får ratta själv istället. Sedan känns det halvmotiverat att samla pengar till en bil som kostar 20 mille. Men generellt så är det ett bra spel. Ljuseffekterna är helt magnifika.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

viceman tyckte samma dig första timmarna jag spelat GT5. Inte särskilt kul att lägga 3 varv med en standardbil med ca 100hk för att sedan vinna randombilar man inte ens vill ta ut på ett varv. Och alla dessa "Toyota Yaris"-liknande tävlingar intresserar mig inte det minsta. Men efter att jag kopplat in min G25 och istället kört "Special Events" och samlat ihop ganska mycket pengar köpte jag en SLS AMG. Utrustade den med mjuka racingdäck, diffbroms och vinge för att få bättre väghållning och jäklar vilken skillnad, som natt och dag i körglädje mot den slöa inledningen av spelet. Nu somnar man inte längre på rakorna utan det är fullt ös hela tiden och de tidigare 'oöndliga' 5varven i vissa tävlingar går på ingenting då man är fullt koncentrerad. Visserligen är det inte samma realism som man får i GTR spelen på PC men det är inte långt ifrån, jag kommer helt klart spela GT5 lång tid framöver.

En fråga: Har köpt en ZR1 som jag samlar ihop pengar för trimdelar till. Inne i "Maintenance/Service-menyn" kan man välja att race-preppa den för ~300k(går inte med SLS AMG fyi), ska man göra det först eller ska man trimma bilen "vanligt" först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viceman:

Har varit ett stort GT fan genom åren, köpte PS3:an för GT5 för flera år sedan, sen dess har man ju väntat, och väntat och väntat.

Under tiden har man hunnit spendera ett fåtal timmar med Forza3 hos polare. Vilket gör att jag faktiskt är besviken på GT5...

I GT5 finns en jävla massa bilar, mestadels gammalt skräp som endast kan intressera fanatiker inom respektive märken och klart ointressant för den stora massan.
Det finns inte speciellt många nya bilar att köpa, för att ta VW som exempel har de ett par vettiga bilar, sen några WWII lastbilar och en folkabuss. Vad fan är det liksom? Nä man får leta på begagnat marknaden, men då gäller det att ha stålars när bilen dyker upp, annars vet man aldrig hur lång tid man får vänta.
Vinner man en bil får man ha tur om den kan göra någon nytta. Antingen är det en gammal japps från -50 talet som man inte har någon nytta av, eller så vinner man precis en sån bil man behövde för att vinna cupen. En sån bil man alltså precis köpt och trimmat.
Standardbilarna kan man inte ens byta fälgar på, det kunde man i GT4!!
Trimningen är i princip likadan för varje bil, förutom om man kan ha kompressor eller inte. Är inte så att det är billigare/bättre att trimma en bil som har turbo från början etc.
Sen vet jag att de tagit bort bromsar från trimningen för att bromsarna i mattas av i spelet, därför behövs inte bromsarna förbättras. Men om jag fördubblar topp hastigheten på min standardbil, visst fan vill man ha bättre bromsar då också... eller?
Varför levereras bilarna i nån lastbil? Slutar med att man har ett gäng bilar där som sedan tar 1min per bil att föra över till garaget. Bara onödigt tidsödande.
Tycker tävlingarna i de fösta klasserna är rätt tråkiga, väldigt nedlåst till en sorts bil, som sen bara går att använda i den cupen. Omotiverat att lägga ner mycket pengar på sin egen favoritbil då man knappt har nån nytta av den om man inte vill köra samma om och om igen.

Jaha, detta var ett par reflektioner efter första veckan. Kan tillägga att det inte blivit speciellt många timmar och jag bara är level 11 än så länge.

Tycker dom där slöa folkabussarna och bilarna är roligare att köra än 900hp supercars. Men det är nog mest en smaksak.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

viceman tyckte samma dig första timmarna jag spelat GT5. Inte särskilt kul att lägga 3 varv med en standardbil med ca 100hk för att sedan vinna randombilar man inte ens vill ta ut på ett varv. Och alla dessa "Toyota Yaris"-liknande tävlingar intresserar mig inte det minsta. Men efter att jag kopplat in min G25 och istället kört "Special Events" och samlat ihop ganska mycket pengar köpte jag en SLS AMG. Utrustade den med mjuka racingdäck, diffbroms och vinge för att få bättre väghållning och jäklar vilken skillnad, som natt och dag i körglädje mot den slöa inledningen av spelet. Nu somnar man inte längre på rakorna utan det är fullt ös hela tiden och de tidigare 'oöndliga' 5varven i vissa tävlingar går på ingenting då man är fullt koncentrerad. Visserligen är det inte samma realism som man får i GTR spelen på PC men det är inte långt ifrån, jag kommer helt klart spela GT5 lång tid framöver.

En fråga: Har köpt en ZR1 som jag samlar ihop pengar för trimdelar till. Inne i "Maintenance/Service-menyn" kan man välja att race-preppa den för ~300k(går inte med SLS AMG fyi), ska man göra det först eller ska man trimma bilen "vanligt" först?

Race-preppa bilen först, det är säkrast. Det finns risk att trimmet "nollställs" annars.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Race-preppa bilen först, det är säkrast. Det finns risk att trimmet "nollställs" annars.

Mycket riktigt. Trimmet försvinner, Racemod först!

Det verkar vara oundvikligt att inte jämföra GT5 med Forza 3. Så jag stämmer in i kören,
Forza 3 passar faktiskt mig bättre, Jag vill kunna ha en Golf mk1 med 3.6l V6 på 900hp! fullkomligt okörbar, men fruktansvärt roligt. Dessutom väldigt genomförbart i verkligheten.
Jag är lvl 19 i GT5 nu, och har kört några timmar forza hos en kompis. Forza är mer underhållande i min mening.

Men det betyder inte att jag inte tänker nöta sönder GT5 i många hundra timmar.

Permalänk
Medlem

Hur byter man däck på bilarna? Går in i garaget på tuning och har sports hard på men vill ha slicks soft, trycker på allt men det går inte byta!
Help plz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INDA:

Hur byter man däck på bilarna? Går in i garaget på tuning och har sports hard på men vill ha slicks soft, trycker på allt men det går inte byta!
Help plz.

Byt just innan du startar ett race, samma ställe där du ändrar traction control, abs etc.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Byt just innan du startar ett race, samma ställe där du ändrar traction control, abs etc.

man tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Mycket riktigt. Trimmet försvinner, Racemod först!

Det verkar vara oundvikligt att inte jämföra GT5 med Forza 3. Så jag stämmer in i kören,
Forza 3 passar faktiskt mig bättre, Jag vill kunna ha en Golf mk1 med 3.6l V6 på 900hp! fullkomligt okörbar, men fruktansvärt roligt. Dessutom väldigt genomförbart i verkligheten.
Jag är lvl 19 i GT5 nu, och har kört några timmar forza hos en kompis. Forza är mer underhållande i min mening.

Men det betyder inte att jag inte tänker nöta sönder GT5 i många hundra timmar.

Jag kan inte annat än hålla med dig. Jag tycker det är tråkigt hur vissa bilar ska begränsas på trimmet. Hade varit roligt om man hade möjlighet att byta motorer, insprut osv. I Street Rod 1 kunde man ju justera tändning. Snacka om ett spel långt före sin tid Ok även om GT serien kanske inte bara handlar om att trimma bilar, men det var det som lockade mig mest för snart 15 år sedan.

Jag funderar dock fortfarande på några verkligen pinsamt orealistiska saker och det är till exempel hur kan man chippa en förgasarbil? Och hur kan man montera race-kattar på gamla -70 tals bilar och ändå vinna effekt? Jaja man får väl vara nöjd över det billiga trimmet.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Glider runt i min C63 AMG huhuhu

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Glider runt i min C63 AMG huhuhu

BILDER!!!!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag funderar dock fortfarande på några verkligen pinsamt orealistiska saker och det är till exempel hur kan man chippa en förgasarbil? Och hur kan man montera race-kattar på gamla -70 tals bilar och ändå vinna effekt? Jaja man får väl vara nöjd över det billiga trimmet.

Jo, samt hur alla bilar har traction control, oavsett hur gammal bilen är eller om den aldrig har haft det IRL.

Självklart ett roligt spel, helt annan sak om man har en bra ratt (G25 till ex). Har även Forza 3, men ratten jag skaffade till mitt Xbox är ju värdelös... Har den trådlösa varianten, trodde den skulle vara bra, men känns hur plastig och billig som helst. Ska nog lägga ut dne på blocket, använder den ju aldrig.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av malte:

Mycket riktigt. Trimmet försvinner, Racemod först!

Det verkar vara oundvikligt att inte jämföra GT5 med Forza 3. Så jag stämmer in i kören,
Forza 3 passar faktiskt mig bättre, Jag vill kunna ha en Golf mk1 med 3.6l V6 på 900hp! fullkomligt okörbar, men fruktansvärt roligt. Dessutom väldigt genomförbart i verkligheten.
Jag är lvl 19 i GT5 nu, och har kört några timmar forza hos en kompis. Forza är mer underhållande i min mening.

Men det betyder inte att jag inte tänker nöta sönder GT5 i många hundra timmar.

Faktiskt så försvinner inte trimmet, men delarna byts ut till standard. Bara att stoppa in trimmet igen

Vidare passar FM3 mig bättre också, det finns nog ingen motsvarighet till Datsunen i GT5 va? Säg till i så fall

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Leker med fyratimmarsrace nu, level 26. Byter av, man orkar inte ensam... Vid level 25 blir det nio nya banor!

Har en Tank car, Jay Leno, som jag byter, har dubletter...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Leker med fyratimmarsrace nu, level 26. Byter av, man orkar inte ensam... Vid level 25 blir det nio nya banor!

Har en Tank car, Jay Leno, som jag byter, har dubletter...

Nio nya och nio nya... Måste ju fortfarande upp i level 40 för att köra den sista.

Drog just igång Grand Valley 300km för 4 av mina B-Spec förare. Gissar på att det kommer ta dem 2:10-2:30 med min Mazda 787B

Permalänk
Medlem

Hur i helsike gör man för att drifta i detta? Hel omöjligt! Jag tappar kontrollen över bilen hur jag än gör. Vad kör ni för bilar och inställningar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Nio nya och nio nya... Måste ju fortfarande upp i level 40 för att köra den sista.

Drog just igång Grand Valley 300km för 4 av mina B-Spec förare. Gissar på att det kommer ta dem 2:10-2:30 med min Mazda 787B

Kör den pitstops automatiskt eller?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av scienta:

Hur i helsike gör man för att drifta i detta? Hel omöjligt! Jag tappar kontrollen över bilen hur jag än gör. Vad kör ni för bilar och inställningar?

Hej,

Jag pratar från handkontroll-synvinkel nu. Jag har inga problem alls att drifta, se till att du har en bakhjulsdriven bil med tillräckligt mycket effekt. En billig driftingbil är Supra RZ´97 som du hittar på begagnat-marknaden. Den skrämmer du upp till cirka 700 hästar och ger dig ut på banan. Se till att stänga av alla hjälpmedel förutom ABS. Denna kan du sätta upp till 10.

När du gjort allt detta kommer du märka att det inte är så svårt, kanske svårt i början att veta hur snabbt det skall gå in i kurvor men man lär sig. Det första du kan testa är att manuellt lägga i tvåan alternativt trean beroende på hur stor sväng det är. Rulla långsamt in (50-60 km/h) i kurvan och börja gasa, du behöver inte gasa max för bilen är så pass kraftig, men om du gasar max får du tidigt som fan motparera genom att börja svänga fort. Annars kan du "glida" på genom hela kurvan utan att det går ruskigt fort.

Hoppas detta hjälpte lite.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Kör den pitstops automatiskt eller?

Aaa det gör de. Rätt skönt att kunna dra på 4h racet innan man går och lägger sig för att se att de dragit in en massa XP sedan när man vaknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Nio nya och nio nya... Måste ju fortfarande upp i level 40 för att köra den sista.

Drog just igång Grand Valley 300km för 4 av mina B-Spec förare. Gissar på att det kommer ta dem 2:10-2:30 med min Mazda 787B

hååå Mazda 787B är en av mina favoriter! Är den go att köra eller?
Synd att man inte har PS3

Permalänk
Medlem

äntligen har man fått tag på 245an. nästan lvl 20 så dök den tillslut upp i begmarknaden. nu kan man spela vidare med bra humör

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

The Br/o/ Sunday Cup

To all the GT5 racers of /o/
I was thinking about forming a race on Sundays as a weekly thing like satellite440.
here the format.
Track: Mazda Raceway Seca, 10 laps
Car: Eunos roadster (N/A special package) '89
Prize: Dodge Challenger R/T '70 or car of choice up to 75,000
conditions: The Mazdas can have all modifications except for engine, no exhaust, intake, tarbo or superchargers allowed. No fucking around/hooning, this isn't a destruction derby.

we would need to set a time (4chan time) for this to take place.

Alltså, lurka /o/ för mer info.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Hej,

Jag pratar från handkontroll-synvinkel nu. Jag har inga problem alls att drifta, se till att du har en bakhjulsdriven bil med tillräckligt mycket effekt. En billig driftingbil är Supra RZ´97 som du hittar på begagnat-marknaden. Den skrämmer du upp till cirka 700 hästar och ger dig ut på banan. Se till att stänga av alla hjälpmedel förutom ABS. Denna kan du sätta upp till 10.

När du gjort allt detta kommer du märka att det inte är så svårt, kanske svårt i början att veta hur snabbt det skall gå in i kurvor men man lär sig. Det första du kan testa är att manuellt lägga i tvåan alternativt trean beroende på hur stor sväng det är. Rulla långsamt in (50-60 km/h) i kurvan och börja gasa, du behöver inte gasa max för bilen är så pass kraftig, men om du gasar max får du tidigt som fan motparera genom att börja svänga fort. Annars kan du "glida" på genom hela kurvan utan att det går ruskigt fort.

Hoppas detta hjälpte lite.

Jag får ge det ett försök. Jag har hittills lirat med automat-växel, då det fungerat i andra spel. Men då det är GT vi snackar om så kanske jag får tänka om en aning. Tack för svar iaf!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

När ni spelar GT5 med DS3 kontrollen, brukar ni använda styrkorset eller joysticken för att svänga? Jag kör med styrkorset, är sjukt svårt med joysticken enligt mig.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara helt ärlig så tyckte jag att GT5 var en stor besvikelse..... Tills jag testade lira det med min Logitech momo ratt!
Vilken körkänsla det är i spelet med ratt, tilll skillnad mot forza 3 där handkontrollen var klart bättre än ratten att köra med.

Visst har spelet ett väldigt dåligt AI system och en väldans massa fula GT4 bilar, men när man sitter och rattar sin favoritbil i cockpitview så är det svårt att inte imponeras av helheten.
4/5 Toasters

Ang. bra driftbilar så kan jag tipsa om Pontiac tempest le mans som med lite trim är väldigt skön bil att sladda med, duger inte till mycket annat dock:p

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aki||es:

När ni spelar GT5 med DS3 kontrollen, brukar ni använda styrkorset eller joysticken för att svänga? Jag kör med styrkorset, är sjukt svårt med joysticken enligt mig.

Inget styrkors för mig, gav upp det för länge sen. Hopplöst att köra med styrkorset då det är digitalt, närmast omöjligt att köra Nascar då t.ex.
Kör fortfarande med kryss och fyrkant för gas och broms dock.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Sant som sagt så är GT5 ett av få (om något) spel till konsol som gör sig bättre med ratt, önskar dock att jag kunde få bättre sittställning utan att behöva införskaffa en nördig racingstol, risken är ju att kärringen kastar ut mig!

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatzoN:

Sant som sagt så är GT5 ett av få (om något) spel till konsol som gör sig bättre med ratt, önskar dock att jag kunde få bättre sittställning utan att behöva införskaffa en nördig racingstol, risken är ju att kärringen kastar ut mig!

haha sitter i samma sits:P
kollar på denna Komplett.se - PlaySeat Rookie men det verkar vara med livet som insatts om man köper en sån(blir nog utslängd av min "bättre" hälft)

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|