Zotac gtx470 tjutande ljud

Permalänk
Medlem

Zotac gtx470 tjutande ljud

Köpte ett zotac 470 kort för ett tag sedan och har haft det liggandes på hyllan , då jag av olika anledningar inte orkat installera kortet (lat jag vet)

Men installlerade kortet igår efter konstens alla regler, funkar bra i "vanligt" windows användande dvs surfa etc.
Men så fort jag spelar något så tjuter det som f-n efter ett tag ibland går det över efter 3 sek ibland tjuter den under längre tid. Mitt Ati 5770 kort funkar hittils utmärkt även att spela med.

Någon som har en ide?

Ska tilläggas att jag har byte nätagg samtidigt, då mitt gamla tackade för sig häromdagen , det nya är ett Cougar CM 700w (Tar ström till kortet via dom röda utgångarna på nätagget)

(Har jag postad det fel så får ngn snäll mod gärna flytta på det)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av cirdonia:

Köpte ett zotac 470 kort för ett tag sedan och har haft det liggandes på hyllan , då jag av olika anledningar inte orkat installera kortet (lat jag vet)

Men installlerade kortet igår efter konstens alla regler, funkar bra i "vanligt" windows användande dvs surfa etc.
Men så fort jag spelar något så tjuter det som f-n efter ett tag ibland går det över efter 3 sek ibland tjuter den under längre tid. Mitt Ati 5770 kort funkar hittils utmärkt även att spela med.

Någon som har en ide?

Ska tilläggas att jag har byte nätagg samtidigt, då mitt gamla tackade för sig häromdagen , det nya är ett Cougar CM 700w (Tar ström till kortet via dom röda utgångarna på nätagget)

(Har jag postad det fel så får ngn snäll mod gärna flytta på det)

fenomenet du pratar om heter "coil noise". googla det så får du se att det är tämligen normalt idag. finns absolut inget du kan göra åt saken (annat än att byta ut kortet).
samma sak händer med vissa moderkort och en del PSU

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Tjutet som var på filmerna är lägre än det jag får, mitt är hmm riktigt skarpt tjut, får ta prata med webhallen imorgn.

Tack för alla svar

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

På vissa kort så går de att lösa genom att "dränka" colien som tjuter i lim med lim-pistol eller liknande icke strömledande lim

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Mitt 5770 tjuter bär jag spelar minecraft konstant men ändrars lite när man rör på sig typ. Är det typ från capacitorerna ljudet kommer ?

Permalänk
Medlem

Minna två gtx 260 är tysta när man inge gör något, men när man t.ex är inne i wow login screen där man har typ 400-500 fps tjuter grafikkorten som fan...

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Du kan aktivera V-sync i spel så kan det hjälpa med oljudet...

Det är rätt många som har så kallade tjutande ljud problem
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/878707-xfx-radeon-4...

Ursprungligen inskrivet av swroot
Det finns 2 anledningar till varför man får ett tjutande ljud som verkar komma lite varstans ifran (gfx, psu, moderkort).
1. Coil whine. Detta beror på for hög FPS. Testa att sätta pa vsync.
2. Någonting som heter E1C eller liknande i BIOS. dett oljud hörs mest när man scrollar i fönster och när datorn ar idle.
Sätt det till [DISABLED] i BIOS så slutar det låta.

Jag provade (C1E - Enhanced Halt State) i Bios under CPU avancerad inställning till disabled men det hjälpte inte. Bara v-sync funkade.
Som någon skrev kan vara att några komponenter i datorn passar inte ihop.

Permalänk
Avstängd

Sniper Ghost warrior

V-sync off - Mycket tjutljud från nätagget.
V-Sync on - bara lite ljud från nätagget.

Hitman blood money

V-Sync on: Bara lite ljud från nätagget.
V-Sync off - Bara lite ljud frän nätagget.

Tibia

V-Sync on: Bara lite ljud från nätagget
V-Sync off: Bara lite ljud från nätagget.

F1

V-Sync on: Bara lite ljud från nätagget.
V-Sync off: Mycket tjutljud från nätagget.

Heroes V

V-Sync off: Mycket tjutljud från nätagget.
V-Sync on: bara lite ljud från nätagget.

Så har jag, har Gigabyte GTX 470 så antar att det inte spelar ngn roll vilken tillverkare man har ifrån..

Permalänk
Medlem

Jag hittade roten källan till tjutande ljud problemet. Ljudet orsakas av Nätaggregatet.
Jag är 100% säkert på detta. Visa komponenter kan orsaka konflikt.

Troligen Grafikkortet coils elektronik komponenter orsakar problem i Nätaggregats EL delar då kan dessa ljud problem uppstå. Vid höga FPS och när dator behöver mycket ström dessa tjutande ljud problem uppstår.