Permalänk

Detta hade jag kört på !
http://www.inet.se/kundvagn/visa/78102

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

athlon x3, 4GB ddr3, gtx 570 ett psu med corsair 550w borde göra susen. Hela datorn går väl inte på mer än 6-7000

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Detta funkar också...kraftigare graffe men utan ssd osv

http://www.inet.se/kundvagn/visa/78148

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

+1
Bäst paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

s2011 är till servrar med fler än en processor.... jag tror inte den är relevant i det här fallet

s2011 är "High end" som dagens 1366 och 1155 ska bli ersätt av 1156. Det är snarare bulldozer som blir åt server hållet

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

s2011 är "High end" som dagens 1366 och 1155 ska bli ersätt av 1156. Det är snarare bulldozer som blir åt server hållet

Bulldozer? Det är väl AMD?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bulldozer? Det är väl AMD?

Yupp. Glömde skriva det förut

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av klk:

+1
Bäst paket

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Märkte också att nvidia paketet jag gjorde var en 1kr billigare ^^

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

TACK!

Tack så mycket allihopa för era smarta och snabba svar.

Jag försökte precis övertala min far att köpa från inet.se, det var en ny sida för honom och jag måste erkänna att fastän jag kände till sidan var jag inte mycket insatt i den fast de har ju bra priser och ett fint erbjudande till medlemmar i SweC.

5Aces' rekommendation: http://www.inet.se/kundvagn/visa/76485 verkar riktigt bra och det var denna jag "predika" för och det verkar som om vi har kommit ett steg närmre varandra i beslutsfasen. Dock är han envis för han tror att Nvidia GT 3-serien är bättre än Radeons HD 68-serie och enligt alla fina länkar är det bara ett fåtal som väljer GT framför HD6870.

Skillnaden mellan mig och gubben är att jag vill är villig att bygga (eller ja, min kompis) medan gubben vill ha det färdigtbyggt men enligt erfarenhet så blir det sällan bra när man köper färdiga datorer.

Jag uppskattar all er hjälp och hoppas ni får ett UNDERBART år!

Goggez

Visa signatur

Goggez

Permalänk

Jag skulle säga att du ska ta mitt paket, http://www.inet.se/kundvagn/visa/78295

Det har bättre gpu samt det går enkelt att flasha till ett 6970
Bättre cpu kylare,
i5:an kanske är LITE bättre men med den kylaren jag la in och med tanke på att cpun är BE så överklockar du den lätt till 4GHz och då blir den riktigt rapp kan jag säga dig !
Plus jag har nätdel med,

Aja, vad säger ni andra, är mitt paket bättre ?
Moderkortet är det ingen större skillnad på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Dator

Skrivet av wartech:

Jag skulle säga att du ska ta mitt paket, http://www.inet.se/kundvagn/visa/78295

Det har bättre gpu samt det går enkelt att flasha till ett 6970
Bättre cpu kylare,
i5:an kanske är LITE bättre men med den kylaren jag la in och med tanke på att cpun är BE så överklockar du den lätt till 4GHz och då blir den riktigt rapp kan jag säga dig !
Plus jag har nätdel med,

Aja, vad säger ni andra, är mitt paket bättre ?
Moderkortet är det ingen större skillnad på.

Wartech, jag såg ditt paket och det verkar vara riktigt bra, såg att du fick ersätta SSD 64GB med SSD 60gb men jag förstår varför, slut på lager...

Men SSD är inte en nödvändighet till datorn va? Jag förstår att det gör datorn snabbare och är tystare än den vanliga hårddisken men SSD är beroende av en vanlig hårddisk va?

Jag anser oxå att paketet är lite "för bra" för mina krav, eftersom jag kommer spela de senaste CoD-spelen, framtida Football Manager och syrrans Sims. Självklart skolarbete oxå eftersom jag studerar, det är främst det som gör att min budget stryps. Det är därför jag undrar om man på något sätt kan få ner priset en aning så att jag slipper lägga ut så mycket själv. Pappa sa att han är villig att ge 8 000 och jag själv kan unna mig upp till tvåtusen inkl. frakt.

Tack för hjälpen
Gogge

Visa signatur

Goggez

Permalänk
Medlem

Man vill inte snÅla när man köper ny dator. Att skaffa en som precis täcker dagens beov kommer kännas slö bara om något år. Berätta för din farsa att intel släpper nya processorer ddn 5 e och det är bäst att vänta och se vad dd har att erbjuda. Just det nya kanske kommer vara för dyrt för din budjet men enn störtdykning i pris på intels nuvarande generation är mycket möjlig då folk vill ha tömt deras lager.

Permalänk
Medlem

Här 6900kr med Radeon 6950
http://www.inet.se/kundvagn/visa/78322

Killen vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Man vinner inte så mycket prestanda (speciellt inte i spel) med >2 kärnor.
Det ingår en helt OK kylare, och det är absolut inte värt att lägga 500kr extra på en fläkt. Lika bra att ta 1600MHz minnen.
Har fokuserat på ett bra moderkort man kan växa med. Corsair nätdel på 550W (gpun drar 200W max, man kan t.o.m. köra två sådan GPUer på detta nätagg (förutsatt att man inte kör X6 (140W) CPU). Lådan kan man ju byta om man inte gillar den.
SSD har jag inte valt men det kan man ju välja till. Man kan skaffa ett till grafikkort i framtiden.

Gott nytt år!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Man vill inte snÅla när man köper ny dator. Att skaffa en som precis täcker dagens beov kommer kännas slö bara om något år. Berätta för din farsa att intel släpper nya processorer ddn 5 e och det är bäst att vänta och se vad dd har att erbjuda. Just det nya kanske kommer vara för dyrt för din budjet men enn störtdykning i pris på intels nuvarande generation är mycket möjlig då folk vill ha tömt deras lager.

Väldigt användbart tips och jag tänkte samma tanke, att priserna lär falla. Ett vanligt fenomen, när PS3 släpptes t ex.

En fråga som kan kännas amatörmässig, vad betyder ddn? Är det namnet på processorn eller betyder det något annat?

Visa signatur

Goggez

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Här 6900kr med Radeon 6950
http://www.inet.se/kundvagn/visa/78322

Killen vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Man vinner inte så mycket prestanda (speciellt inte i spel) med >2 kärnor.
Det ingår en helt OK kylare, och det är absolut inte värt att lägga 500kr extra på en fläkt. Lika bra att ta 1600MHz minnen.
Har fokuserat på ett bra moderkort man kan växa med. Corsair nätdel på 550W (gpun drar 200W max, man kan t.o.m. köra två sådan GPUer på detta nätagg (förutsatt att man inte kör X6 (140W) CPU). Lådan kan man ju byta om man inte gillar den.
SSD har jag inte valt men det kan man ju välja till. Man kan skaffa ett till grafikkort i framtiden.

Gott nytt år!

Detta är något som ser vettigt ut, inget dyrt chassi (visst kommer det bli varmt och låta mycket men jag maxar sällan datorn), ett klart godkänt minne och bra grafikort. Någon skillnad på den socketen och den här? http://www.inet.se/artikel/1901909/msi-870a-g54-am3
Prismässigt är det nästan 500 kr iaf.

Gogge

edit: Hur är det förresten med processorn, känns den inte lite klen?

Visa signatur

Goggez

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goggez:

En fråga som kan kännas amatörmässig, vad betyder ddn? Är det namnet på processorn eller betyder det något annat?

Tror att han menade "den 5:e"

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax69:

Tror att han menade "den 5:e"

aha, såklart :$

Visa signatur

Goggez

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goggez:

Väldigt användbart tips och jag tänkte samma tanke, att priserna lär falla. Ett vanligt fenomen, när PS3 släpptes t ex.

En fråga som kan kännas amatörmässig, vad betyder ddn? Är det namnet på processorn eller betyder det något annat?

Tror faktiskt han menar "Det"

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Goggez: Jag har själv jobbat i datorbutik och byggt >100 datorer. Nu var det ifs länge sen, men MSI hade alltid kontakter dumt placerade och hade oftast kvalitetsproblem och kom ofta i retur. Men jag antar att de har ordnat detta annars skulle de inte finnas kvar.
MSI kortet ser faktiskt mer prisvärt ut!
Nej det finns inget som säger att chassiet skulle bli extra varmt.

CPUn är väldigt snabb och bra. Det kan också gå att låsa upp fler kärnor på. Visst intel kommer med nya snart men de kommer kosta därefter. Kanske om 3-4 månader kommer de ligga i bra prisklasser.

Man kan också välja ett GTX460 istället som grafikkort, väldigt prisvärt. Men för att vara säker på att kunna spela kommande spel så skulle jag ta ett 6950. Kommer själv antagligen skaffa det i mars när Crysis 2 kommer men har ingen nytta av det just nu.

Jag la ner ett ESD armband i kundvagnen. Detta jordar man t.ex. i ett element eller jordpinne i väggutag. Otroligt lätt att förstöra minnen m.m.
Grundregler: 1. Håll alltid i kanterna/ isolerade ytor och 2. ALDRIG ta på kontakter/pins. 3. Om man måste ta på kontakter ha ESD-skydd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag la ner ett ESD armband i kundvagnen. Detta jordar man t.ex. i ett element eller jordpinne i väggutag. Otroligt lätt att förstöra minnen m.m.
Grundregler: 1. Håll alltid i kanterna/ isolerade ytor och 2. ALDRIG ta på kontakter/pins. 3. Om man måste ta på kontakter ha ESD-skydd.

Jag skulle vilja påstå att målet inte är att vara jordad, utan att ha samma laddning som datorn och dess komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goggez:

vad betyder ddn?

Det skulle som tidigare talare stå "den", använde min iphone och tangentbordet är lite knepigt ibland. :/

Permalänk

vad hände med dramatiken? familjegräl?! jag är besviken på denna tråd :/

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/78665 tycker jag verkar som ett bra paket. Bara köpa ett till grafikkort senare. Och om du har en budget på 10k så lägg till en SSD.

Permalänk
Medlem

är de inte bättre att satsa på fetare graffekort elr sli crossfire de kan man lätt få undder 10k

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Jag skulle vilja påstå att målet inte är att vara jordad, utan att ha samma laddning som datorn och dess komponenter.

Det kan du få påstå, men det är fel. Målet med elektronik är just potentialskillnader och då utgår man från jord. Läs till elektronikingenjör på chalmers om du vill veta mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kan du få påstå, men det är fel. Målet med elektronik är just potentialskillnader och då utgår man från jord.

Det stämmer bra, problemet är dock att majoriteten av datorer inte är jordade och att då jorda sig själv i hopp om att jämna ut skillnader är ett slöseri på tid.

Permalänk
Medlem

Tack Herr Kantarell och xyllian för energilektionerna men jag har en bekant som nog skulle fixa det åt mig som kan sånna grejer jag vågar inte mixtra själv, men tack ändå.

Sc0rp1E, jag hade faktiskt tänkt mig att maffigare grafikkort. 6950 verkar vara ett hett alternativ. Jag brukar även kolla på mycket sport på nätet och även filmer så det skulle väl vara en STOR fördel med ett bra grafikkort. Min prioritering ligger ju helt klart i grafikkort och snabbhet på datorn.

Visa signatur

Goggez

Permalänk
Medlem

Familjedrama på hög nivå?

Skrivet av CrazyBanana:

vad hände med dramatiken? familjegräl?! jag är besviken på denna tråd :/

Om du bara visste vad som har uppkommit nu!!!
Vi har egentligen en bil som vi använder frekvent och en bil som jag använder till och från skolan samt till och från träningar. Och eftersom jag nyss fyllde 19 (idag, Grattis till mig!) så ville pappa ge mig en dator till julklapp/födelsedagspresent men han ville ge max 8 000.

Tyvärr inträffade något sorgligt med "min" bil, nämligen att kopplingen verkar vara i sönder och bilen är en gammal 91 Corolla (säger väl inte så mycket) och inte värd att reparera. Nu till poängen, pappa har gett mig lite av ett ultimatum, en bil till familjen eller en sprillans ny dator.

Vi var ju nära en överenskommelse (nämligen att köpa delar via nätet och låta en kompis sätta ihop datorn). Nu lutar det åt andra hållet, att det blir en bil. Jag vill ju inte vara självisk men jag vill ju ha min dator som han har lovat mig i 1,5 år medan resten av familjen vill något helt annat. Malmö är stort och Skånetrafiken är lika pålitliga som en hund som vaktar en juskinka, så bilen kan vara att föredra.

Jag är grek så det gör inte saken bättre att alla skriker i mun på varandra när vi försöker komma på en lösning. Lite fakta om min familj, hoppas det är underhållande nog och att tråden inte gör dig besviken

Visa signatur

Goggez

Permalänk

Goggez!

Är glad att du får en burk nu så du kan njuta på kvällarna och surfa ****.... nej jag menar, spela för fulla muggar.

Greker kan dem! Är din Farsa Zeus, så betyder det att du är... ?
Nice read! Datorer kanske rentav löser familjegräl?

"Familjegräls lösaren - Datorn"

Cheerios Mateys!
Kris aKa ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee