Permalänk
Inaktiv

Kan man vända på hårddiskburen för att få bättre luftflöde eller rent av ta bort den?

Permalänk
Medlem

Hej ska nu införskaffa detta chassi som grund till mitt första bygge. Ska köpa till en fractal silent series fläkt och sätta på sidan hade jag tänkt. Mina funderingar är nu om jag ska ha 120 eller 140. 120 är 40kr billigare , vet att det inte är mycket och tjafsa om men undrar hur stor skillnaden är de 2 imellan? Duger det med de 2 medföljande plus en extra till och börja med? (ingen överklock på ngt etc). Reserverar mig för stavfel då jag skriver ifrån min flickväns iPod.

Sen undrar vart jag ska sätta in och utsug för bästa resultat?

Permalänk

Enda negativa är att den blinkar som en idiot i viloläge, omöjligt att ta en tupplur på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Kan man vända på hårddiskburen för att få bättre luftflöde eller rent av ta bort den?

Inte utan att borra ut nitar, såvitt jag vet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Är det någon som använder Scythe 120mm Gentle Typhoon fläktar i fronten på R3an?
Jag har R2an och på den går det inte, Gentle Typhoon tar upp liiiite mer plats än "vanliga" fläktar så den skrapar i filtret. Har läst att filtret på R3an ska vara lite bättre för just detta problemet.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Tjodd:

Jag köpte mig ett sådant här chassi och blev nästan chockad över brummandet från fläktarna och kanske mest vibrationerna. Tyckte jag läste mig till att det var ett stabilt chassi med låg ljudnivå.
Den där lilla fläktstyrningen som man monterar där bak verkar inte göra någon som helst skillnad vad jag kan märka.

Kan man sänka ljudninvån och vibrationerna med bättre fläktar? Något tips på vilka?

Annars var det ett trevligt chassi för förhållandevis lite pengar.

Vibrationer är inte normalt, och absolut inte från fläktar. Om du är säker på att det kommer från fläktarna så maila oss får vi undersöka detta närmare. Dock är det mer troligt att HDD skruvarna är för hårt åtskruvade, vilket gör att siliconkuddarna inte gör sitt jobb. och vibrationer kan uppstå.

Skrivet av SirNicky:

Tjena!
Sitter och monterar mitt system i R3 black pearl och upptäcker då att jag inte hittar:
-En HDD-led kabel
-En SPEAKER kabel
Finns det inte några sådana kablar på R3an? Har letat igenom chassit, men hittar inget.
Tacksam för svar
God Jul och gott nytt!

I Chassiet finns inte HDD-LED, utan endast PWR-LED. Vill man ha HDD-LED kan man dock koppla PWR-LED till den kontakten istället, så kommer lysdioden i front blinka vid HDD aktivitet.

Vi har ej heller Speaker med i chassiet. Det ingår inte längre som standard i chassin normalt då moderkort idag oftast har den inbyggd eller visar POST status på andra sätt.

Skrivet av Woods:

Man kan få till en riktigt bra kabeldragning i R2'an, MEN ta bort gummi sakerna, helt värdelösa, det tenderar att bli rätt så kompakt bakom moderkortet efter att man har pressat in alla kablar och fläktkontrollen är farligt dålig annars tipp topp!

R2 var trång bakom moderkortsplåt och sidopanel, detta är uppgraderat i R3. Likaså "gummisakerna" som är ändrade dels till silicon och i absolut nyaste sändningarna även har större "läppar" (i brist på bättre ord?) vilket gör att dem skall sitta betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Är det någon som använder Scythe 120mm Gentle Typhoon fläktar i fronten på R3an?
Jag har R2an och på den går det inte, Gentle Typhoon tar upp liiiite mer plats än "vanliga" fläktar så den skrapar i filtret. Har läst att filtret på R3an ska vara lite bättre för just detta problemet.

Jag har en typhoon i mitt r2 som insug fram i översta platsen och den skrapar inte någonstans!?

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av 1kolli:

Skrivet av roggan83:

Jag har en typhoon i mitt r2 som insug fram i översta platsen och den skrapar inte någonstans!?

Vad vi vet skall inga fläktar ta i frontfiltret. Kontakta oss på supporten så får vi undersöka det närmare.

Permalänk
Medlem

Tog ett bra tag, men nu är man äntligen färdig! Provkörde burken och det enda är väl att tempen har stigit med 15C i load.
Men jag blev faktiskt förvånad av att ett flertal saker satt lösa:
-Nätaggregatets vibrationsdämpande fötter satt lösa, så de fick jag limma fast med superlim.
-De ljuddämpande mattorna satt också lösa på vissa ställen.
- Fick även med en trasig fläktkontroller.

Frågan är då om jag skulle ha reklamerat chassit tidigare och om det är försent nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vibrationer är inte normalt, och absolut inte från fläktar. Om du är säker på att det kommer från fläktarna så maila oss får vi undersöka detta närmare. Dock är det mer troligt att HDD skruvarna är för hårt åtskruvade, vilket gör att siliconkuddarna inte gör sitt jobb. och vibrationer kan uppstå.

Ah, tänkte faktiskt precis på det där, skall undersöka och återkomma. Tack!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av SirNicky:

Tog ett bra tag, men nu är man äntligen färdig! Provkörde burken och det enda är väl att tempen har stigit med 15C i load.
Men jag blev faktiskt förvånad av att ett flertal saker satt lösa:
-Nätaggregatets vibrationsdämpande fötter satt lösa, så de fick jag limma fast med superlim.
-De ljuddämpande mattorna satt också lösa på vissa ställen.
- Fick även med en trasig fläktkontroller.

Frågan är då om jag skulle ha reklamerat chassit tidigare och om det är försent nu?

Vi försöker alltid hjälpa till, maila oss bara på supporten på vår hemsida.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt det här chassit och jag har en extra fläkt (120mm) som jag fick av en polare tidigare. Min fråga är då: vart borde jag sätta fläkten? Och borda jag sätta den som in eller utsug?

Visa signatur

Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F Gaming | CPU: Intel i7-9700K | Minne: Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3200MHz | GPU: EVGA RTX 2080Ti | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av HUEHUAHUE:

Enda negativa är att den blinkar som en idiot i viloläge, omöjligt att ta en tupplur på vintern.

Koppla ur LED-sladden, problem solved!

Men låter irriterande faktiskt, jag stör mig, precis som du på precis allt som blinkar/låter i rummet när man ska få sin skönhets-sömn

Borde få mitt chassi imorgon.

Permalänk

Funderar på att köpa detta chassi för att ersätta min gamle trotjänare Antec Sonata II som börjat bli risig... Är lite sugen på att testa en Corsair H50 Hydro eller CoolIT ECO A.L.C. som CPU-kylare, är det någon som vet hur det skulle funka i en Define R3?

Permalänk
Avstängd

Har också som tidigare nämnt märkt att Scythe gentle typhoon och noctual nf-p12, tror även att min scythe slip stream fläkt kör in i filtret vilket gör att jag inte kan ha fläktarna på önskad plats. Om inte någon redan har anmält det kan jag göra det :P, men fattar inte vad det ska hjälpa en själv :/.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[FOs:

Draedon;10648144']Funderar på att köpa detta chassi för att ersätta min gamle trotjänare Antec Sonata II som börjat bli risig... Är lite sugen på att testa en Corsair H50 Hydro eller CoolIT ECO A.L.C. som CPU-kylare, är det någon som vet hur det skulle funka i en Define R3?

Har en h50 med PnP noctua fläktar + en fläkt ovanför, funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Har också som tidigare nämnt märkt att Scythe gentle typhoon och noctual nf-p12, tror även att min scythe slip stream fläkt kör in i filtret vilket gör att jag inte kan ha fläktarna på önskad plats. Om inte någon redan har anmält det kan jag göra det :P, men fattar inte vad det ska hjälpa en själv :/.

Jag satte mina 3 nyinköpta Scythe Gentle Typhoon i top x 2 och back x 1. Ville först ha en i front, en i bottom och en i back, för att få bra insug, respektive utsug. Det är lite irriterande att de tog i dammfiltret, men jag har kontaktat support om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirNicky:

Jag satte mina 3 nyinköpta Scythe Gentle Typhoon i top x 2 och back x 1. Ville först ha en i front, en i bottom och en i back, för att få bra insug, respektive utsug. Det är lite irriterande att de tog i dammfiltret, men jag har kontaktat support om det.

Okej, bra :P. Men vad skulle möjligen fractal göra åt saken?

Permalänk
Medlem

Bör man skippe sidofläkten för att få bättre luftström / exrta ljudissolering. har alla andra fläktar

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

Bör man skippe sidofläkten för att få bättre luftström / exrta ljudissolering. har alla andra fläktar

Detta är väll alltid ett luftflöde som funkar bra. Kallluft pumpas in längst ner på hdd och vidare mot grafikkort och cpu, cpun pumpar in kallluften ifrån höger och skickar ut varmluften till vänster mot den övre bakre fläkten som fortsätter att pumpa ut varmluften.

Med tanke på att varm luft stiger så är väll detta en ganska optimal "klassisk" lösning.

Har du fler fläktar att tillgå så står i chassi-manual hur man skapar det perfekta luft-flödet i chassit och hur fläktarna ska vara riktade.

Förövrigt så satte jag ihop mitt chassi igår. Och sido-panelen är ALLDELES för tight, den stora jävla kabeln gör att sidan "bucklas" ut, har nog använt 5 plastband på kabeln och den sitter så hårt och nära chassit det bara går... Hur kan man inte tänka på uttöka utrymmet? Min kabel är ändå ganska liten i jämförelse med dom andra nätaggen jag har i hemmet.

Sjukt!

Annars toppennöjd med chassit...

Permalänk

Köpte mig ett Define R3 igår och måste säga att jag är ganska besviken. Jag hade fått för mig att fronten var av någon typ av metall, men den känns och ser väldigt plastig ut. Kvaliten känns inte speciellt bra generellt. Gummit runt hålet för CPU satt lite dåligt (det som gör så att man kan byta kylare lätt), likaså det som sitter vid kabelhålen. Hade problem att få in min dvd-spelare, borde ju vara hur enkelt som helst men det var oerhört trångt, fick trycka och vrida en massa för att få in den och när den väl var inne hamnade skruvhålen lite högt.

Största problemet är dock dämpningsmaterialet, som lossnade från ena sidoplåten första gången jag öppnade chassit! Det lossnade även på den andra sidoplåten när jag höll på med monteringen, uselt. Tryckte fast det igen, men kommer det verkligen sitta kvar? Någon annan som haft problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Precis samma med mitt R2 chassi, jag löste det genom att sätta väldigt tunna distanser mellan fläkten och filtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Precis samma med mitt R2 chassi, jag löste det genom att sätta väldigt tunna distanser mellan fläkten och filtret.

Jag kontaktade Fractal's support om detta om Scythe fläktarna, och han sade att det var fixat på Arc som släpps i vår. Han erbjöd sig även att skicka ut nya dammfilter till mig + gummibustningar att ha mellan fläkten och filtret. Det kallar jag support!

Permalänk

Ingen annan som haft problem med att dämpningen på sidoplåtarna lossnar? Hur löste ni det i så fall? Har mailat FD-support via Contact us och technical support RMA/service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasA88:

Ingen annan som haft problem med att dämpningen på sidoplåtarna lossnar? Hur löste ni det i så fall? Har mailat FD-support via Contact us och technical support RMA/service.

De skickar gummiringar till mig när jag påpekade det med Scythe fläkten.

Permalänk
Avstängd

När jag fick mitt chassi från inet hade sidpanelens ljudisolering gått sönder, alltså lossnat och brutits av på mitten. Men farbror Karlssons Klister hjälpte mig :). Mkt bra tips med distanserna! Då kan jag ju ha typhoon fläkten som intake ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasA88:

-------------
Fick hem mitt chassie till helgen, pga nyår öppnade jag det ej förräns idag och blev mäktigt besviken.
Mattan på sidan med fläkten ser ut som en full apa har kapat till, den på andra sidan är perfekt skuren och sitter också perfekt.
När jag öppnade lådan så låg dämpmattan i en enda hög i botten av chassiet..alltså, vad i helskotta är detta?
Jag ska snacka med netonnet om det imorgon om jag hinner med, lådan köptes i uppsala av en god vän åt mig då den inte fanns här där jag bor..så det lär väl ställa till det ytterligare kan tänkas.
Men det är för jävligt att FD inte fixat detta..mattan i min R2:a limmade jag till sist fast med epoxylim för jag blev så förbannad när den lossnat för tredje gången..nu kommer den mattas fastsättande överleva mig:p

Men, FD, vad gör ni åt detta?
Ser ju många inlägg om detta bara här i forumet, jag har mailat er support om problemet och hoppas på ett mycket vettigt svar..känns ju som om ni använt hobbylim från biltema från deras tiokronorshylla?

Har monterat min dator utan dämpningen för jag vågar inte ha att den trillar rätt ner på mina nya grejer, den är trots allt tung och vore inte så roligt om den stannade cpufläkten om man inte råkar vara i samma rum så jag chansar inte helt enkelt..

Edit en stund senare:
Upptäckt nr 2 är att fläkten i fronten sitter lös och skallrar som en maraccas...erhm...799kr för det här chassiet känns nu som ett nedköp från R2:an jag har i min mainrigg
MYCKET besviken:(

Edit 2:
e-sata kontakten i fronten har en klump med lim på sig..tur att man inte ska använda den iaf...suck...:(
MVh

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------
Fick hem mitt chassie till helgen, pga nyår öppnade jag det ej förräns idag och blev mäktigt besviken.
Mattan på sidan med fläkten ser ut som en full apa har kapat till, den på andra sidan är perfekt skuren och sitter också perfekt.
När jag öppnade lådan så låg dämpmattan i en enda hög i botten av chassiet..alltså, vad i helskotta är detta?
Jag ska snacka med netonnet om det imorgon om jag hinner med, lådan köptes i uppsala av en god vän åt mig då den inte fanns här där jag bor..så det lär väl ställa till det ytterligare kan tänkas.
Men det är för jävligt att FD inte fixat detta..mattan i min R2:a limmade jag till sist fast med epoxylim för jag blev så förbannad när den lossnat för tredje gången..nu kommer den mattas fastsättande överleva mig:p

Men, FD, vad gör ni åt detta?
Ser ju många inlägg om detta bara här i forumet, jag har mailat er support om problemet och hoppas på ett mycket vettigt svar..känns ju som om ni använt hobbylim från biltema från deras tiokronorshylla?

Har monterat min dator utan dämpningen för jag vågar inte ha att den trillar rätt ner på mina nya grejer, den är trots allt tung och vore inte så roligt om den stannade cpufläkten om man inte råkar vara i samma rum så jag chansar inte helt enkelt..

Edit en stund senare:
Upptäckt nr 2 är att fläkten i fronten sitter lös och skallrar som en maraccas...erhm...799kr för det här chassiet känns nu som ett nedköp från R2:an jag har i min mainrigg
MYCKET besviken:(

Edit 2:
e-sata kontakten i fronten har en klump med lim på sig..tur att man inte ska använda den iaf...suck...:(
MVh

Har inte något problem med mitt chassi från dom. Annars så har dom en kanon support, du kommer nog inte bli besviken. Köpte mitt i förra veckan, dom har ju varit slut i lager tills i december. Tror dom fixade problemen med den nya leveransen (tror det i alla fall).

Du kan ju se min bygglogg jag har lagt ut:

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Har inte något problem med mitt chassi från dom. Annars så har dom en kanon support, du kommer nog inte bli besviken. Köpte mitt i förra veckan, dom har ju varit slut i lager tills i december. Tror dom fixade problemen med den nya leveransen (tror det i alla fall).

Du kan ju se min bygglogg jag har lagt ut:

--------------
Att det finns många med fullt fungerande lådor har redan konstaterats, även av mig då jag faktiskt även jobbar som ÅF av de här lådorna, dock hade vi inga i lager och det skulle ta några dagar att få hem dem vilket gjorde att jag pga tidsbrist valde att ta från netonnet, så jag _vet_ redan att det finns helt fungerande lådor.

Jag la ut det här för att få respons, söka tröst och hjälp hos mina medmänniskor (som råkat ut för samma sak, finns flera poster om det här bla.) plus att vilja se vad FD representant här har att säga om saken då just mitt chassie var behäftat med flertalet problem och fel som upptäcktes under byggets gång.
Tyvärr pga frånvaro av kamera (har enkel mobil med vgakamera) så har jag inga foton på detta tyvärr:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

Jag hade också en dämp matta som lossade, tryckte på lite lim och la den under präss över natten, sedans att den hur bra som helst.