Permalänk
Medlem

Söker bildskärm (ca 5000 kr)

Jag söker en bild skärm som uppfyller så många som möjligt av följande:
· Pris cirka 5000 kr, inte mer än ett par hundra över prisgränsen om det inte är av god anledning.
· Storlek cirka 24", upplösning 1920x1080 eller ännu bättre 1920x1200.
· Främsta användningsområde blir dokumentbehandling och fotoredigering. Därför är det viktigt med bra färger, konstrast och betraktningsvinklar. Ogärna en TN-panel.
· Bra ergonomiska möjligheter. Höjd, lutning, riktning och rotation till porträttläge.
· Skärmen kommer även att spelas med: låg responstid/input lag och bra betraktningsvinklar till mörka spel!
· Tilltalande design.
· Picture-in-picture och eller picture-by-picture på ett snygg sätt.
· 120 Hz för 3D-stöd vore inte ointressant, men det kommer förmodligen att slå ut någon av de viktigare kraven. Anledningen är delvis att mitt grafikkort har börjat bete sig och nästa grafikkort kan bli ett 3D-kompatibelt kort och då är det synd att sitta utan 3D-skärm.

De står i ungefärlig prioriteringsordning.

Jag har redan prövat Eizo FS2331 (PVA), som var helt okej men inte känns som det ultimata valet.

Just nu prövar jag en BenQ XL2410T (TN), som är helt okej bortsett från betraktningsvinklarna. Dock så känns det som att det finns en hel del funktioner för låg responstid/input lag som jag inte behöver, som någon annan utvecklare kanske har lagt på någon funktion som passar mig bättre.

Skärmen jag har tittat på som nästa skärm att pröva är Dell U2410 (IPS). Den verkar perfekt bortsett från att den bara 60 Hz inte stör mig alls, "wide color gamut" och att designen är botten vilket är mycket svårsväljt.
Enligt vad jag har hört så ska "wide color gamut" ge underliga hudtoner. Är det justerbart med hjälp av bildskärmsinställningarna kanske?

Permalänk
Medlem

Ang Dell U2410 och wide gamut. Det är skärmens default-läge vilket ger en fördel om du vill jobba i exempelvis Photoshop, Illustrator, InDesign eller andra programvaror som har riktigt stöd för skärmprofiler. Du kan helt enkelt se fler färgtoner än på en skärm som använder sRGB.

MEN, du kan med en knapptryckning ställa om skärmen till att arbeta i sRGB-läge så att färgerna blir korrekta även i de programvaror som inte stödjer färgprofiler (vilket tyvärr är i stort sätt allting i Windows...). Nackdelen är att spel-läget som ger minimal input-lag alltid körs i skärmens native-läge, dvs wide gamut, i sRGB måste inkällan signalbehandlas och detta ger en liten delay som kan störa. Inget som stör om man inte spelar FPS IMO.

Om detta är ett problem så är även HP ZR24w en IPS-skärm och har sRGB som standardläge:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

designen botten på dell? nog för att jag själv tyckte samma sak, men nu tycker jag tveklöst att dells har design överlägsen alla andra.

Permalänk
Medlem

Får kolla mer på HP ZR24w.

Skrivet av rastal:

designen botten på dell? nog för att jag själv tyckte samma sak, men nu tycker jag tveklöst att dells har design överlägsen alla andra.

U2410 tycker jag i varje fall har hemsk design, jämfört med till exempel BenQ-skärmen jag nämner.
Dell-logotypen är ful och sitter i tydligt, utstickande silver precis på undersidan av skärmen där det syns mycket tydligt (till skillnad från BenQ som bara har vit text tryckt på skärmen nere i vänstra hörnet) samt att skärmens baksida är med grilldesign och återigen har den katastrofalt fula Dell-loggan.

Permalänk
Medlem

Läst om HP ZR24w i jämförelse med Dell U2410.
Den verkar bara sakna extended colour spaces och HDMI, samt att ha sämre responsiveness men lägre input lag hur man nu ska tolka det.
Extended colour spaces vet jag inte riktigt vad det är eller vad man använder det till, men HDMI har jag för mig är ganska viktigt. Behöver man inte HDMI för att kunna koppla in till exempel en Xbox 360 till skärmen, eller går det att lösa via DVI också?
Frågan är om U2410 dock inte är bättre helt enkelt? Den har extended colour spaces och HDMI i utbyte mot black depth och static contrast ratio enligt TFT Central. Dock vet jag inte om skillnaderna i svart/kontrast faktiskt är märkbara? U2410 har i varje fall en design jag ogillar starkt. Är skillnaden mellan de två minimal i praktiken så väljer jag HP ZR24w.

Om det såklart inte finns fler alternativ? Fanns en annan HP som de jämförde med på TFT som dock verkade sämre och så såg jag en NEC på någon annan sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

U2410 tycker jag i varje fall har hemsk design, jämfört med till exempel BenQ-skärmen jag nämner.
Dell-logotypen är ful och sitter i tydligt, utstickande silver precis på undersidan av skärmen där det syns mycket tydligt (till skillnad från BenQ som bara har vit text tryckt på skärmen nere i vänstra hörnet) samt att skärmens baksida är med grilldesign och återigen har den katastrofalt fula Dell-loggan.

fast... nu brukar väl vanligt folk betrakta skärmar primärt från framsidan? vad gäller loggan är den i mina ögon klockren, logotypmässigt. visserligen kanske jag gärna sluppit den feta loggan på baksidan (av 2410), men även det hade jag säkert kunna vänja mig med. jag tittar sällan på en skärms baksida somsagt.

Bortsett från att jag mer eller mindre avskyr pianolackade skärmar (och tv-apparater) så har jag nog bara sett en snygg Benq modell, V2420 (med designfamilj). Men somsagt, smaken är givetvis som baken - to each his own. Dells senaste formspråk är dock i min uppfattning ett sådant som helt klart växer på en över tid.

Skrivet av Msch:

Läst om HP ZR24w i jämförelse med Dell U2410.
Den verkar bara sakna extended colour spaces och HDMI, samt att ha sämre responsiveness men lägre input lag hur man nu ska tolka det.
Extended colour spaces vet jag inte riktigt vad det är eller vad man använder det till, men HDMI har jag för mig är ganska viktigt. Behöver man inte HDMI för att kunna koppla in till exempel en Xbox 360 till skärmen, eller går det att lösa via DVI också?
Frågan är om U2410 dock inte är bättre helt enkelt? Den har extended colour spaces och HDMI i utbyte mot black depth och static contrast ratio enligt TFT Central. Dock vet jag inte om skillnaderna i svart/kontrast faktiskt är märkbara? U2410 har i varje fall en design jag ogillar starkt. Är skillnaden mellan de två minimal i praktiken så väljer jag HP ZR24w.

Om det såklart inte finns fler alternativ? Fanns en annan HP som de jämförde med på TFT som dock verkade sämre och så såg jag en NEC på någon annan sida.

Vill minnas att zr24w har problem med 1:1 skalning mellan vissa upplösningar, vilket tyvärr inkluderar 1080->1200. Kan vara så att det är löst på senare tid, men är väl något att ha i åtanke.

Vad gäller konsol->skärm så finns det gott om adapterlösningar. HDMI är ju i grunden lite av en utökad DVI. Eller ja, mer än lite är närmare sanningen. Hursom är HDMI->DVI inga problem. Vill minnas att Xboxen också tillåter dig att ange output för ljudet, så att du kan köra den separat (åtminstone 2.1).

Permalänk
Medlem

Det blev inget bildskärmsköp i mars, men nu är det aktuellt igen så jag fortsätter i samma tråd.
Jag har ingen koll på "bildskärmsscenen" och vet inte om det är möjligt att det har kommit någonting nytt sedan januari... någon som har koll?
Senast jag kollade stod det mellan Dell UltraSharp U2410 vars design dock skär i mina ögon (och är relevant eftersom datorn kommer att stå ungefär mitt i ett rum) och HP ZR24w som verkade sakna extended color spaces men annars bara minimala skillnader från föregående.
En till skärm jag fick ett hastigt tips om var Eizo FlexScan EV2333WH som jag inte har läst någonting om ännu.
Skärmen jag söker ska vara bra för främst bildbehandling/dokument men även spelande och ja, vad jag söker efter står kvar i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Jag har en ZR24w och är mycket nöjd. Dell kan inte jämföra sig. De har högre input lag och inte lika bra färgkalibrering. Deras gaming mode som sänker deras input lag till samma nivå som HP gör hela deras skärm lätt görndassig.

Men du kan ju beställa över internet, testa produkten, är du inte nöjd så returnerar du produkten. Helt i lagens namn.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag har en ZR24w och är mycket nöjd. Dell kan inte jämföra sig. De har högre input lag och inte lika bra färgkalibrering. Deras gaming mode som sänker deras input lag till samma nivå som HP gör hela deras skärm lätt görndassig.

Men du kan ju beställa över internet, testa produkten, är du inte nöjd så returnerar du produkten. Helt i lagens namn.

Det blir nog en ZR24w istället för en U2410... jag har inte tittat på detaljerna på ett tag men den viktiga skillnaden tycks vara just wide gamut, vilket jag förmodligen inte behöver... det verkar krångligt och dessutom verkar U2410 ha många problem med backlight bleeding.
Hur är betraktningsvinklkarna på ZR24w? IPS? Vad är knapparna på framsidan för? Vilka inställningar finns det på skärmen? Några som helst klagomål?
Priset som är 500 kr billigare är rätt lockande just nu, när jag behöver lägga ut pengar på ett nytt nätaggregat och gärna lägger pengar på en del saker inte relaterade till min dator också.

Permalänk
Medlem

En till ganska ny skärm att titta på är Asus PA246Q http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823703

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Det blir nog en ZR24w istället för en U2410... jag har inte tittat på detaljerna på ett tag men den viktiga skillnaden tycks vara just wide gamut, vilket jag förmodligen inte behöver... det verkar krångligt och dessutom verkar U2410 ha många problem med backlight bleeding.
Hur är betraktningsvinklkarna på ZR24w? IPS? Vad är knapparna på framsidan för? Vilka inställningar finns det på skärmen? Några som helst klagomål?
Priset som är 500 kr billigare är rätt lockande just nu, när jag behöver lägga ut pengar på ett nytt nätaggregat och gärna lägger pengar på en del saker inte relaterade till min dator också.

Det finns reviews på anandtech som är bra som du skulle kunna söka upp.

Jag tycker betraktningsvinklarna är bra. Min skärm har ingen märkbar backlight bleeding.
Knappar, du kan kalibrera om skärmen men du kan inte sätta upp ett gäng profiler och sen switcha mellan dem. Å andra sidan så var dells profiler inge bra eftersom gaming profilen gjorde hela skärmen gröndassig, så hellre 1 bra profil som är bra på allt än flera men ingen bra. Jag köpte en u2410 först men blev så missnöjd att jag skickade tillbaka den.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!