Permalänk

Hjälp med bygge

Tja.
Jag har nyss försökt mig på att bygga ihop en dator för första gången, och som förväntat så gick det åt helvete.
Jag hade köpt ett nytt chassi, PSU och moderkort, och resten flyttade jag över från min gamla dator.
Jag gjorde mitt bästa för att få ihop datorn och när jag sedan startade den så gick allt igång som det skulle och datorn bootade. Men efter ett tag så fick jag en skärm som sa att ett strömavbrott skett under senaste användningen av datorn. Detta stämde eftersom jag bara dragit ur kontakten senast, och jag använde ju samma RAM och hårddisk.
Jag fick valet att antingen starta Windows som vanligt, eller göra en reparation, och eftersom att varken mitt tangentbord eller mus var inkopplat så blev det en reparation. Den tuggade ett tag och sa sedan att den kunde göra en återställning till en tidigare punkt då datorn fungerat, men det var jag inte så sugen på att göra, så jag startade om datorn. Jag fick åter igen valen att starta Windows som vanligt, eller göra en reparation. Så jag valde att starta som vanligt. Nu började datorn boota, men då blinkade skärmen bara lite, och sedan gick den tillbaks till valskärmen.

Så min fråga är om någon kan ge tips på saker som man ofta gör fel, eller ger ett sånt här resultat. Eller en affär som bygger ihop datorer åt en, till ett vettigt pris.

Här är delarna jag använde:

CPU: AMD Athlon II X3 435 2,9 GHz
Grafikkort: ATI Radeon 5670 1 GB
PSU: Corsair CX 600 Watt
Moderkort: ASUS M4A88T-V EVO
RAM: 2x 2 GB DDR3-SDRAM 1333 MHz
Hårddisk: 750 GB SATA 3G
Chassi: Coolermaster Elite 430

Tack

Permalänk

du måste installera om windows när du ska köra med ett nytt moderkort.
leta rätt på windows skivan, direkt när datorn starta och moderkortslogon kommer upp i bild tryck på del eller F2 (brukar vara någon av dem)
väl inne i bios, leta rätt på där du kan välja vilken boot ordning datorn skall ha, sätt den så den börjar på cdrom, spara, när datorn startar om
så se till att win skivan är i , följ sedan instruktionerna.
obs allt som är på c partitionen kommer att försvinna.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Skrivet av cossie_martin:

du måste installera om windows när du ska köra med ett nytt moderkort.
leta rätt på windows skivan, direkt när datorn starta och moderkortslogon kommer upp i bild tryck på del eller F2 (brukar vara någon av dem)
väl inne i bios, leta rätt på där du kan välja vilken boot ordning datorn skall ha, sätt den så den börjar på cdrom, spara, när datorn startar om
så se till att win skivan är i , följ sedan instruktionerna.
obs allt som är på c partitionen kommer att försvinna.

Ok, tack. Men jag köpte den gamla datorn med Windows redan installerat, så jag har ingen skiva D: vad gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Ok, tack. Men jag köpte den gamla datorn med Windows redan installerat, så jag har ingen skiva D: vad gör jag då?

Köp ett nytt Windows. någon annan rekomendation får du inte i detta forum.
Om det gamla windows var installerat så var det troligen OEM och får ändå inte installeras på en annan dator.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

hmm tufft,, det är kanske möjligt att ta bort de gamla drivrutinerna för moderkortet och ersätta dom med ny men det är svårt och bökigt,
speciellt när man inte ens kommer in i windows. du kan kanske komma i via fel säkert läge, när datorn bootar upp tryck upprepade ggr på
F8, välj sedan fel säkert läge,,,enklast är att fixa ett nytt os, typ win 7 men det kostar en papp.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Skrivet av cossie_martin:

hmm tufft,, det är kanske möjligt att ta bort de gamla drivrutinerna för moderkortet och ersätta dom med ny men det är svårt och bökigt,
speciellt när man inte ens kommer in i windows. du kan kanske komma i via fel säkert läge, när datorn bootar upp tryck upprepade ggr på
F8, välj sedan fel säkert läge,,,enklast är att fixa ett nytt os, typ win 7 men det kostar en papp.

Ok tack"/ fan va jobbigt:P

Permalänk
Medlem

Är du student så kan du ju få windows hyffsat billigt, typ 300 eller något

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Är du student så kan du ju få windows hyffsat billigt, typ 300 eller något

Det var bara en uppgradering från vista eller XP "/
Och det gällde bara till slutet av 2010