Permalänk
Medlem

P67A-GD65 minnesmoduler

Är inte riktigt hemma med Intel. Har bara använt AMD under en längre tid så detta kanske framstår som en "noob" fråga.
Men frågar man inget får man ingenting veta.

Söker lämpliga minnen till 1155 mobo. MSI P67A-GD65 http://www.inet.se/artikel/1901943/msi-p67a-gd65
Det står spec 2133(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066MHz.

Vad kan jag välja för någon hastighet på minnena? Där finns ju allt från PC10666 - PC17600.
Tanken är att jag ska klocka processorn (2600K) & jag vill gärna att minnena hänger med en bit också.
Visst, jag kan ju köpa minnen spec för 1333mhz men kommer dom då att orka med en högre klock på processorn?
Kan man välja snabbare minnen än 1333/1066mhz som det står spec för?
Lite hjälp tack!

Permalänk
Medlem

man klockar inte sandybridge som man gjorde förr genom att ändra FSB, nu är det multipel som gäller så minnena är inte med på någon överklockning. däremot kan du vrida upp minnena lite endå tex till 1600mhz som jag tänkt göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

man klockar inte sandybridge som man gjorde förr genom att ändra FSB, nu är det multipel som gäller så minnena är inte med på någon överklockning. däremot kan du vrida upp minnena lite endå tex till 1600mhz som jag tänkt göra.

Så med andra ord kan jag välja 1333Mhz minnena så orkar dom med att t ex jag kör processorn runt 4.5Ghz lr högre?

Permalänk
Permalänk
Medlem

ja dom fungerar, men tänk på att den kan bli problem med så höga minnen om du har en massiv och stor kylare på mobot som kanske tar i minnena, jag har inte hört om några sådana problem än men än så länge har inte så många sandybridge.
själv tog jag minen med mindre heatspreader/kylare.

EDIT: såg att du länkade till ett minne, men sandybridge kör dual channel så jag skulle rekomendera 2x2gb istället för ett på 4gb eller 2x4gb om du så vill

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja dom fungerar, men tänk på att den kan bli problem med så höga minnen om du har en massiv och stor kylare på mobot som kanske tar i minnena, jag har inte hört om några sådana problem än men än så länge har inte så många sandybridge.
själv tog jag minen med mindre heatspreader/kylare.

EDIT: såg att du länkade till ett minne, men sandybridge kör dual channel så jag skulle rekomendera 2x2gb istället för ett på 4gb eller 2x4gb om du så vill

Jag hade tänkt köra dual. Bara tog just ett sådant minne jag tittat på. Men det blir 2 av dessa såfall givetvis.
Ja höjden är att tänka på. Dom är lite höga. Men jag tackar för svaren.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Funkar det att köra med dom DDR3 minnena som kom till socket 1156, dom med 1,65v ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ellok:

Lånar tråden lite.

Funkar det att köra med dom DDR3 minnena som kom till socket 1156, dom med 1,65v ?

ja självklart.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)