Intel och Nvidia sluter fred, tecknar licensavtal

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Nvidia saknar vad som krävs för att komma in på den marknaden.

Behöver inte alls var så.

nVIDIA ser nog större ekonomiska potential med att utveckla ARM till en marknad som växer med efterfråga på kraftfulla ARM.

Ett är inte speceillt klokt att försöka slå sig in på en CPU markand med två erfarna och väletablerade aktörer när man kan sattsa på en helt ny marknad där man kan (är) bli en ledande aktör till en markand som har all potential att bli större än CPU.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Kan det här betyda physx på en intel cpu, eller iaf på den integrerade GPUn?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Kan bara säga, Helvette vad Nvidia/Intel kommer krossa ATI/AMD Totalt nu

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Känner på mig att detta inte kommer bli bra för oss konsumenter. Kommer säkert bli massor med mygel, högre priset, monopol och skulle inte förvåna mig om det slutade med mer brott mot EU's konkurrensregler.

Amd köpte trots allt ati för att konkurera med Intel.

Permalänk

Vore ballt om nvidia och intel började producera egna processorer/grafikkort.. .

Permalänk

Äntligen. Så trött på AMD/ATI produkter. Bara skräp och kassa drivrutiner. Gogo intel å nvidia. Priserna är skit samma huvudsaken man får det man betalar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nvidia ljuger, de säger att det inte behövs fler x86 cpu's medan marknaden bara kontrolleras av 2 bolag. Nvidia saknar vad som krävs för att komma in på den marknaden.

Men det som står är ju att Nvidia anser att marknaden är x86-processorer är "aflood", inte att det finns för många tillverkare av x86-processorer. Och det stämmer ju. Tycker det är logiskt att satsa på ett ganska nytt område där man känner att man kan vara framgångsrik, istället för att ge sig in i ett gammalt segment med två duktiga och väl etablerade aktörer. Hade varit bättre för oss konsumenter med fler aktörer, men som du säger: ingen hade nog köpt nvidias x86or ändå. Skulle vara en sensation om de blev konkurrenskraftiga på kortare sikt än 5-10 år minst.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Behöver inte alls var så.

nVIDIA ser nog större ekonomiska potential med att utveckla ARM till en marknad som växer med efterfråga på kraftfulla ARM.

Ett är inte speceillt klokt att försöka slå sig in på en CPU markand med två erfarna och väletablerade aktörer när man kan sattsa på en helt ny marknad där man kan (är) bli en ledande aktör till en markand som har all potential att bli större än CPU.

Men det är ju faktiskt så att Nvidia inte har vad som krävs för att komma in på den marknaden. De har ingen x86-licens.

Men som du säger så skulle det vara väldigt tungt för Nvidia att ge sej in på den marknaden där AMD och Intel är så etablerade.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Äntligen. Så trött på AMD/ATI produkter. Bara skräp och kassa drivrutiner. Gogo intel å nvidia. Priserna är skit samma huvudsaken man får det man betalar för

Okay. Rätta mig om jag har fel, men vill du betala överpris om X antal år, för samma prestanda som idag? :-s

Har ingenting med min AMD-avatar att göra. Jag köpte intel förr, men gick över till AMD för att de behövde, och fortfarande behöver stöd. Hade det vart tvärtom på marknaden så hade jag valt tvärtom också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det här är helt klart tack vare Fusion, bevisar hur bra Fusion egentligen är...

Permalänk
Medlem

Lite CUDA-kärnor i Intels processorer vore ju inte helt fel

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tror intel kommer bli riktigt farliga nu! nVidia + PowerVR teknologi (som intel köpt upp eller rättare sagt bolaget som köpte powerVR)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror intel kommer bli riktigt farliga nu! nVidia + PowerVR teknologi (som intel köpt upp eller rättare sagt bolaget som köpte powerVR)

Det tråkiga är att nvidia går rakt i fällan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nvidia satsar på ARM och MS gör nästa Windows för både x86 och ARM. Nvidia hittar sitt försprång på den nya marknaden.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem

Trevligt kanske kan Nvidia processorerna bli något & bra att intel kan fortsätta med sina inbyggda grafikkort (för vanligt folk ett framsteg) sen så är ju detta mindre konkurenshämmande än att AMD köpte ATI så försår inte gnället att AMD nu hamnar efter dom har fortfarande samma chans som förut,detta tog nog bort hämmande begränsningar för både Intel & Nvidia bort med patenten så skulle det kunna bli riktigt kul (en önskedröm det sista där, som nog bara förblir en dröm)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag tror att licence gäller inte datormarknaden annars ska jag vänta på en ny nForce moderkort med SB processorer och det kommer inte att hända eftersom avtalet säger att INTEL använder nVIDIA grejer och betalat 1.5bn. Intel vill att nVidia ska integrera Atom mobil cpu i Tegra platform istället av ARM, kolla CES 11 Motorolla och LG har en ny Android mobil med Tegra 2 plus några Tablet, och Intel vill att konkurrera i mobilmarknaden mot ARM och above that med Microsoft Windows 7 på ARM och nVidias ny Denver project ser ut som hot mot Intels Atom platform.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Okay. Rätta mig om jag har fel, men vill du betala överpris om X antal år, för samma prestanda som idag? :-s

Har ingenting med min AMD-avatar att göra. Jag köpte intel förr, men gick över till AMD för att de behövde, och fortfarande behöver stöd. Hade det vart tvärtom på marknaden så hade jag valt tvärtom också.

Det kan inte stämma. Låter som ytterst hyckleri. AMD köper man för att man har en stram budget och är villig att offra kvalité/pålitlighet.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk

Känns som de flesta tar dessa nyheter på fel sätt. Bara för att de nu delar ett antal patent/licenser så kommer inte intel bygga nvidia gpuer i deras cpuer, det skulle bara vara sjukt. Vad som kommer ut ur detta går inte ens att spekulera om.

Skrivet av jj_viking:

Det kan inte stämma. Låter som ytterst hyckleri. AMD köper man för att man har en stram budget och är villig att offra kvalité/pålitlighet.

Var offrar man kvalite/pålitlighet om man köper AMD framför Intel? De senaste 8 åren har jag aldrig haft problem med en cpu, både vad gäller Intel och AMD.

Visa signatur

CPU: AMD 7800X3D Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: Gigabyte B650
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Så du uppoffrar din egen köpfrihet för att stödja AMD.

Det har allt med din avatar att göra. Självförnekelse är inte bra för en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Så du uppoffrar din egen köpfrihet för att stödja AMD.

Det har allt med din avatar att göra. Självförnekelse är inte bra för en.

Är det bättre att jag köper intel och ser den lilla konkurrens som finns försvinna?
Och nä, det har fortfarande inget med min avatar att göra, för även utaför datorvärlden
hjälper jag till om någon har det svårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jj_viking:

Vänligen förklara var jag hycklar...

Edit: Fast ta det över PM, så slipper vi dra iväg för långt från temat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte folks resonemang när ni nojjar er över att amd hamnar i underläge? Hittils har de inte ens satsat på cpu/gpu teknik och inte heller ARM såvitt jag vet? Bara bra om intel kan lägga ner sina värdelösa grafiklösningar?! Dock lär det väl dröja till nästa arkitektur innan innan vi får se någon intel cpu med integrerad nvidia grafik. Tycker dock det är lite synd att Nvidia lagt ner sin tillverkning av onboard grafik. 320m var ett stort steg i rätt riktning... dock kanske inte den mest lönsamma verksamheten i dagsläget. De gör säkert rätt att satsa på ARM tegra 2 för fulla muggar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt satt mig in i detaljerna om vad resultatet kommer att bli, men det var den här dispyten som ställde till det lite för Apple och detta är troligtvis goda nyheter för dem. Apple var tvugna att fortsätta med Core 2 Duos i sina Macbooks för att det inte kunde kombinera Nvidias grafik med Intels precessorer.
Vi får se vad detta betyder för kommande generationers Macbooks.
(Nu avslöjar var mitt fokus som gammal Applefan ligger )

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Är det bättre att jag köper intel och ser den lilla konkurrens som finns försvinna?
Och nä, det har fortfarande inget med min avatar att göra, för även utaför datorvärlden
hjälper jag till om någon har det svårt.

Ditt "stöd"köp är obetydande för konkurransen och AMD. Om något så är det symboliskt för dig och din omgivning, inget mer.

Stödköp har ingen logik då man köper en produkt inte pågrund av pris(värde), prestanada eller kvalite utan pågrund av att du vill ha företaget som tillverkar produkten att finnas kvar.

Du, jag eller någon annan konsuments ska inte ha någon skyldighet eller lojalitet till något företag. Det är företag som har skylldighet till oss att tillverka produkter med prisvärdighet, prestanda och kvalite att locka oss att köpa företagens produkten.

Du har missförståt din roll som konsument.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Ditt "stöd"köp är obetydande för konkurransen och AMD. Om något så är det symboliskt för dig och din omgivning, inget mer.

Stödköp har ingen logik då man köper en produkt inte pågrund av pris(värde), prestanada eller kvalite utan pågrund av att du vill ha företaget som tillverkar produkten att finnas kvar.

Du, jag eller någon annan konsuments ska inte ha någon skyldighet eller lojalitet till något företag. Det är företag som har skylldighet till oss att tillverka produkter med prisvärdighet, prestanda och kvalite att locka oss att köpa företagens produkten.

Om/när ställningen blir jämnare kommer jag se över hur jag tänker.
Det har ju ändå handlat om ett aktivt val från min sida från början.
Dessutom har AMD vad som behövs till datorerna vi använder på jobbet:
tillräckligt snabba, strömsnåla och billiga.

Om vi ska fortsätta diskussionen tycker jag det är bättre att PMa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Nej. Det finns andra saker att ta hänsyn till. Tycker du man ska bara köpa kläder som är producerade av kinesiska barnarbetare, för att de ger mer för pengarna än konkurrenten, som är rättvisemärkt? Tycker du att man ska sluta köpa ekologisk mat, för att det i regel är dyrare än icke-ekologisk?

Intel/AMD-situationen är lite motsvarande. Intel använder konkurrenshämmande metoder, de har skaffat sin maktposition åtminstone delvis illegalt. En bra konsument straffar företag som håller på med dåliga saker genom att inte köpa varor från dem, och då finns det bara ett alternativ kvar på denna marknad; AMD.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Tror ni verkligen att Nvidia kommer låta Intel integrera en Nvidia GPU i sin CPU?? Tror det mer handlar om vissa patent för tex GPGPU beräkningar etc. Intel kommer säkert få hjälp att förbättra sina egna grafikprocessorer. Nvidia kommer i sin tur få hjälp att utveckla sin Denver processor.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

En liten Razer Switchblade med i7/Gtx560m på samma prolle på flyget til Eilat och sedan ligga och mysa med den på stranden....
Se vilka våta drömmar samarbetet mellan Intel och Nvidia kan åstadkomma....

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ förklara lite enklare vad som igentligen gör ARM processorer så mycket bättre än x86??

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Fyfan vad AMD måste stressa ut bulldozer nu.. Deras VD har lämnat, Intel och Nvidia samarbetar, de blir uteslutna och samtidigt nertryckta i processorbranchen av Sandy, sen förmodar jag att Nvidias 400- och 500-serie dominerar AMD's 5000- och 6000-serie atm, hoppas bulldozer, en eventuell dubbelgpu samt en kompetent VD återställer vågen snart för lite mer priskrig!