Permalänk
Avstängd

hjälp med vattenkylning

hej tänkte prova på lite vattenkylning men är nybörjare på det.

delarna jag ska kyla är
i5 760
hd 5770

jag har block grafikkortet och en 220 radiator som ska sitta i fronten och en 120 som ska sitta bak.

chassiet är ett antec p180 mini

undrar nu om resten av delarna jag kollat på skulle fungera bra? eller om jag ska byta ut något??
kommer nipplar o slang passa???

Scythe Gentle Typhoon 120mm 1150
Slangsockel G1/4 NK12 black nickel FatBoy
Masterkleer 10/13 UV White
EK-Supreme HF - Acetal
EK Water Blocks DCP 4,0
Black Water O-Tank 250

har tänkt köpa på coolingstuff.

Mvh!

Permalänk
Avstängd

undrar även om man behöver bättre fläktar? tänkte köra pnp i båda radiatorerna.

vad har ni med riktig vattenkylning för fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

hej tänkte prova på lite vattenkylning men är nybörjare på det.
jag har block grafikkortet och en 220 radiator som ska sitta i fronten och en 120 som ska sitta bak.

Scythe Gentle Typhoon 120mm 1150
Slangsockel G1/4 NK12 black nickel FatBoy
Masterkleer 10/13 UV White
EK-Supreme HF - Acetal
EK Water Blocks DCP 4,0
Black Water O-Tank 250

  • Jag skulle personligen välja "Compression-fittings" istället för de där då de är lättare att handskas med och du slipper slangklämmor eller liknande. Exempel: Black Water 10/13 Silver. Du kan också fråga Artur @ coolingstuff om du ogillar utseendet, han kanske kan ta hem andra eller har något på lagret. Just de jag nämnde finns i "Black nickel" dvs en mörk metallfärg samt i standard-"Silver". Black Water rak SM10/13 G1/4 - Silver, Du hittar dessa under Anslutningar -> Kompression på coolingstuff.

  • De där fläktarna är mycket bra, möjligtvis skulle du kunna köpa 1600-2000rpm istället och fixa en fläktkontroller för att minska hastigheten men det kostar ju lite extra och är en smaksak.

  • Pumpen är verkligen overkill, kör med en EK DCP 2,2 istället! Det är den mindre modellen. Den är otroligt bra och kan knappt höras om du ställer den på något mjukt och inte mot chassits plåt/liknande.

  • Slangen fungerar fint, använder själv en större modell av den.

  • Reservoiren har jag själv inte använt men den har fått bra omdöme så jag tror inte att det blir några problem. EK's Multi-option-reservoir är enligt mig bäst men kostar också en hel del.

  • Vattenblocket för processorn är väldigt prisvärt.

  • Angående vätska i systemet så kan du köpa batteri-vatten på närmaste mack och välja färgade slangar för ditt system, ifall du vill ha färg dvs. Annars kan du köpa färdigblandade, koolance vätska har fungerat bäst för mig men alla har samma problem på lång sikt. Har du otur färgar det slang, reservoir och om du har otur behöver du rengöra dina block då de slammar igen. Du behöver till exempel: "Anti-Corro-Fluid 50ml" mot korrosion (om du blandar metaller Koppar/Alu till exempel), samt "Mayhems Biocide" mot bakterier, jag valde dessa då de fanns på coolingstuff.

  • Dina radiatorer borde räcka fint till det du ska kyla, du kommer inte direkt ha dina komponenter i <10grader delta från rumstemperatur men du borde kunna överklocka en hel del, klara dig inom rimliga temperaturer och troligtvis undgå lika hög ljudnivå som vanliga GPU/CPU-kylare.

Edit: Jag själv kör med Noctua NF-P12 1300RPM @ 500RPM med hjälp av en Fan Controller från Scythe. Dina Gentle Typhoons borde göra jobbet fint då de är välkända för att vara riktigt grymma för just radiatorer på grund av sitt höga statiska tryck.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sethai:

massvis med text

Black Water rak SM10/13 G1/4 - black nickel fungerar dessa bra??

Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850. blir bättre med dessa och en fan-controller alltså?

ska inte ha några färger i vattnet så kommer blanda batterivatten som du sa.

ang pumpen så fick jag höra av en att cpublocket gillade tryck så va bättre o köpa på 4.0 pumpen.
kan ju va bra och ha framtida uppgraderingar??

bytte till kortare Reservoir med då det är lite med plats.

Black Water rak SM10/13 G1/4 - black nickel
EK Water Blocks DCP 4,0 ???
EK-Supreme HF - Acetal
Masterkleer 10/13 UV White
Phobya Balancer 150 nickel black
Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850

tack för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

Black Water rak SM10/13 G1/4 - black nickel fungerar dessa bra?? {

Ja, de går fint!

Skrivet av og900turbo:

Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850. blir bättre med dessa och en fan-controller alltså?

Ja, med en fan-controller blir det lysande!

Skrivet av og900turbo:

Ang pumpen så fick jag höra av en att cpublocket gillade tryck så va bättre o köpa på 4.0 pumpen.
kan ju va bra och ha framtida uppgraderingar??

Om du tänker på SLI så räcker 2,2 lätt och även för dryga CPU-block. Men om du tänker kyla moderkort (~~2block), SLI och en radiator till eller två kanske vi kan börja snacka om 4,0 annars är 2,2 bättre. Tycker personligen att 4,0 är lite väl kraftig för de flesta system. Testade 4,0 och den är verkligen stark och ljudnivån är bra mycket högre. Jag rekommenderar 2,2 till alla som inte "överdriver" med mängden block! Vattenkylt moderkort är nästan enbart värt det för utseende och inte för prestanda med undantaget om din setup inte har något luftflöde över moderkortet.

Resten ser bra ut. Tänk på att slang inte är genomskinlig men du valde nog den för att du gillade den misstänker jag! ^^

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

vart fick du tag på blocket till grafikkortet ?

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enax:

vart fick du tag på blocket till grafikkortet ?

av en kille här på sc, finns o köpa nytt annars http://indomo.se/7756-EK-FC5770-Black-Acetal Mvh!