Permalänk
Medlem

Gbit nätverk ger bara 12 mb/s

Hej har köpt mig en gigabit switch för ett tag sen en D-Link DGS-1024D. Jag har kopplat mina datorer med cat 5e kablar eller bättre. Jag har nu problemet att jag ska överföra en mapp på ca 900 gigabyte från min server till min stationära. Men när jag kollar på hastigheten den överför i så går det bara i 12mb/s den ena datorn har cat 6 och den andra cat 5e och det står på båda datorerna att de har 1.0 Gbps. Finns det några inställningar ni tror jag ska ändra på eller är det så här det skall vara? Min stationära kör win7 och servern windows server 2003
MVH Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Testa att koppla direkt mellan datorerna utan switchen och se vad du får för hastighet. Något fel lär det ju vara då jag har över 50MB/s mellan min bärbara och stationära som är kopplade till WRT320N.

Permalänk
Hedersmedlem

har 70MB/sec medllan sambautelning och win7 med en netgear 108T-200
12MB/sekund är väll 100mbit.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag testade nu med att ansluta ytterligare 2 kablar till servern och kommer då upp i ca 20 mb/s men enligt båda datorerna om man kollar aktivitetshanteraren så andvänds endast ca 10-15 % på en lina

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du begränsas av hårddiskarnas läs/skriv hastighet med förutom nätverket, om du har mycket load på hårddisken så kan det gå riktigt segt, se till att den inte gör massa andra saker samtidigt.

Hur för du över filerna? Testat FTP och se till att den kör active mode? Jag kommer upp i runt 50 MB/s mellan mina två datorer när jag inte har någon annan load på hårddiskarna, om jag t.ex. har torrents igång som håller på och läser en massa från ena sån sjunker hastigheten rätt dramatiskt, detta beror såklart också på hur snabba diskar du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Gissar att länken inte går i gigabithastighet, utan att det går i 100 Mb/s, vilket ju blir 12,5 MB/s.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Den tankar direkt från servern som inte har någon som helst load på den disken till en annan disk som inte heller har någon som helst load diskarna i servern är en F3:a och en WD green båda på 1 tb och skriv disken är en F3 1 tb jag har just nu ingen andvändning för det eftersom allt e överfört men vill ändå ha det löst nu när jag formaterar om servern.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Är det flera små filer under 35 MB stycket?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam har samma problem, försöker oxå få upp hastigheten fast till en nas via en sicso switch.
Sjukt jobbigt att inte hitta problemet.
Vet inte hur du har det men, jag har en router (har provat fast samt dynamisk ip) ansluten oxå, kan de va så att filerna går in där å snurrar om kring och sölar ner. Router har iförsig 1gb oxå men.

Permalänk
Medlem

Fick ett liknande problem när jag streamade film till PS3an, låg på drygt 10mb/s och filmen krävde stundom 12-15mb/s

Visade sig att mina egenhändigt tillverkade nätverkskablar cat6 va undermåligt monterade...

Nya kontakteringar och problemet va väck. Intressant dock att maskinerna säger att du har Gbit anslutning, Men levererar Mbit...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

En annan lösning för att få upp hastigheten är att ändra MTUn till 9000 bytes. Men eftersom du får ganska precis 12 mbyte/s så verkar det ju vara något annat. Inställningen heter "jumbo packet" och ska ändras på både din server och din dator.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Nu efter att ha formaterat om datorn till XP så får jag upp en hastighet på 35-40 mb/s när jag börjar filöverföringen men när tiden går så tickar hastigheten ner så efter 10 min så är den nere runt 7.5 mb/s verkar sjukt konstigt men nu när jag har XP på den så ska jag testa teaming funktionen på nätverkskorten och se om det hjälper. Har ni någon som helst aning om vad som kan vara fel?

Visa signatur

Permalänk

Kablarna, har du klämt dem själv?

Permalänk
Medlem

Nej det är alla köpta kat5e och de ska ju klara 1gbit när kabel längden är under 80m ?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Up till 100 meter är det..
Och det är 1Gbit vi pratar om:)

Klarar nätverkskortet Gbit hastigheter? Är det låst till 100Mbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

har 70MB/sec medllan sambautelning och win7 med en netgear 108T-200
12MB/sekund är väll 100mbit.

Nej det är det inte. 12,5 MB/s är 100 Mb/s= 100 000 000 000mb/s

Illa att inte ens swecare kan skilja mellan milli (m) och mega (M). Någon ISP borde utnyttja det. Erbjuda 1000 mb/s uppkoppling. Många skulle säkert gå i fällan och bli besvikna då de bundit upp sig till 1 bit/s får 1år. Kanke också lära sig skillnaden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Prefix är viktigare än man tror

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Prefix är viktigare än man tror

Definitivt! Det tar inte heller många sekunder att lära sig skillnaderna.:cool:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Up till 100 meter är det..
Och det är 1Gbit vi pratar om:)

Klarar nätverkskortet Gbit hastigheter? Är det låst till 100Mbit?

Ja nätverks korten klarar Gbit det står i Hostdatorn att den har 3 Gbps. Men det verkar vara olika med detta att den överför långsammare mellan fil till fil för nu märker jag att när jag skriver till en annan hårdisk med andra saker så går det i jämnt 22 MB/sekund vilket även det är under presterande? btw så är det mellan 2 st Samsung F3 1 Tb hårdiskar vilka ska ha runt 100MB i både läs och skrivhastighet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får ungefär 40 - 50 MB/s mellan mina datorer då de inte jobbar mot hårddiskarna i fråga, om NÅGOT annat arbetar mot någon av diskarna så sjunker hastigheten Väldigt mycket, detta på grund av att läshuvudet måste jobba på flera ställen samtidigt och detta gör att hastigheten går ner väldigt mycket.

Sen får du räkna in saker som om hårddisken är defragmenterad också.. Du kan inte förvänta dig en jämn och konstant hastighet på 100 MB/s på de diskarna (kanske om de varit 2 stycken i raid0) utan det är snarare i "bästa fall" du får de hastigheterna, annars känns runt 50 MB/s mer resonabelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att ha bra HDs och påslaget AHCI så blir det lite bättre iom NCQ som köar läs/skriv efter var huvudena är på skivan, vilket minskar latenserna och ökar hastigheten vid multitasking. Precis som hos SSD. Används torrents (med sina små-filer i mängd) kan skillnaden vara högst påtaglig.

Enterprise-diskar är alltid bäst pga specialoptimerad firmware, men av standarddiskar är WD normalt sett betydligt bättre än Samsung i queue-depth. Läs gärna mer på storagereview som alltid testar detta.

Edit: Kanske ska tillägga att jag testat detta själv och det gör en praktisk skillnad. Ju svårare, mer random-accesser från olika håll, desto bättre. När NCQ först kom på HDs kunde det ibland ha motsatt effekt, men det gäller inte längre. Tekniken har mognat. Allra först var nog första Raptorn med TCQ (tagged command queuing) eftersom AHCI inte fanns, och krävde då specialstöd för att fungera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Se till att ha bra HDs och påslaget AHCI så blir det lite bättre iom NCQ som köar läs/skriv efter var huvudena är på skivan, vilket minskar latenserna och ökar hastigheten vid multitasking. Precis som hos SSD. Används torrents (med sina små-filer i mängd) kan skillnaden vara högst påtaglig.

Tack för svaret
Men när jag ändrar diskarna att de ska jobba som AHCI istället för IDE så försvinner mina två lagringsdiskar och kvar blir bara operativsdisken med dess två partioner låter annars som en bra sak att göra tror du att du vet en lösning på detta problem i problemet ?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ahci ska ha en driver om du inte valde det innan installation.
12.5 låter som en realistisk hastighet om det är småfiler, du kan inte jämföra hastigheter man kan få utan hänsyn till filsytsemoverhead och virusprog o annat som sänker trouhgput. Men du har väl kollat på alla lysdioder så att interfacen är uppe med gbit fart ?
att ansluta flera kablar ger inte mer fart om du inte har link agggregation, och det står inget om det finns i den switchen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar faktiskt om det har med hårddiskarna att göra i detta fallet. Jag har kört flera äldre IDE-diskar utan AHCI och aldrig upplevt en begränsning i Gbit-nätverk på denna låga hastigheten.

Är det möjligen inbyggda nätverkskortet. Hur ser hastigheten ut om du kopplar direkt mellan datorerna?
Hänger inte med direkt vad du menar med att du har kopplat en extra kabel, men du körs alltså två nätverkskablar mellan datorerna (kopplad via switchen?) och får på så vis upp hastigheten till ~20MB/s?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Kolla också under avancerade inställningar på nätverkskortet i enhetshanteraren. Där kan det finnas någon inställning som heter något i stil med Optimize for eller throughput control som är inställt på "optimize for cpu" då kommer den begränsa hastigheten så fort den märker av att cpu-användningen går upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ahci ska ha en driver om du inte valde det innan installation.
12.5 låter som en realistisk hastighet om det är småfiler, du kan inte jämföra hastigheter man kan få utan hänsyn till filsytsemoverhead och virusprog o annat som sänker trouhgput. Men du har väl kollat på alla lysdioder så att interfacen är uppe med gbit fart ?
att ansluta flera kablar ger inte mer fart om du inte har link agggregation, och det står inget om det finns i den switchen.

Interfacen på båda datorerna är uppe i gigabit och enligt min "teaming" programvara som följde med kortet. Så ska det med den "teaming" funktionen jag valt inte behövas att switchen har link aggregation dock så sker "load balancing" och "failover tolerance" sköts av nätverks drivern ingen aning om vad det betyder egentligen. Men sedan står det något intressant "Load balancing in receive direction is performed on a per-client connection basis and requires the sending and receiving system to be part of the same network segment" ingen aning vad detta ineebär men kan känna att det kan vara problemet

Skrivet av Poison:

Jag undrar faktiskt om det har med hårddiskarna att göra i detta fallet. Jag har kört flera äldre IDE-diskar utan AHCI och aldrig upplevt en begränsning i Gbit-nätverk på denna låga hastigheten.

Är det möjligen inbyggda nätverkskortet. Hur ser hastigheten ut om du kopplar direkt mellan datorerna?
Hänger inte med direkt vad du menar med att du har kopplat en extra kabel, men du körs alltså två nätverkskablar mellan datorerna (kopplad via switchen?) och får på så vis upp hastigheten till ~20MB/s?

Tyvärr har jag ingen korsad kabel så jag kan testa detta. Detta med extra kabel kommer jag inte ihåg hur jag skrev men det är 3st gigabit cat 5e kablar som går in i hosten och 1 st cat 6 kabel som går till client datorn. Nej det är en kabel till client datorn och får då upp runt 22MB/s mellan client till host. Ska testa hur det blir med att skicka andra vägen återkommer med resultat om det.

Skrivet av HaboMaster:

Kolla också under avancerade inställningar på nätverkskortet i enhetshanteraren. Där kan det finnas någon inställning som heter något i stil med Optimize for eller throughput control som är inställt på "optimize for cpu" då kommer den begränsa hastigheten så fort den märker av att cpu-användningen går upp.

Detta hittade jag tyvärr inte under någon av flikarna i varken enhetshanteraren eller i den vanliga nätverkskorts konfiguratorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fj0mp:

Tyvärr har jag ingen korsad kabel så jag kan testa detta. Detta med extra kabel kommer jag inte ihåg hur jag skrev men det är 3st gigabit cat 5e kablar som går in i hosten och 1 st cat 6 kabel som går till client datorn. Nej det är en kabel till client datorn och får då upp runt 22MB/s mellan client till host. Ska testa hur det blir med att skicka andra vägen återkommer med resultat om det.

Har du kopplat med rak kabel mellan switch och dator? De flesta moderna prylar ska ha Auto-MDIX så du ska kunna koppla all utrustning med korsad kabel idag.
Tidigare var det att man skulle koppla rak kabel mellan router->switch och switch->switch plus vice versa. Skulle därför rekommendera dig att bara köra korsade kablar mellan all utrustning.

Vet dock inte om det skulle ha någon prestandaskillnad men det har jag svårt att tro.

Är det förresten inbyggda nätverkskort du använder? Inbyggda går nämligen via processorn istället för PCI/PCI-bryggan och en belastad processor kan även halta hastigheten.

Men är uppkopplingen alltid frekvent på 22MB/s eller pendlar den mellan ett antal MB/s?

Jag hade i varje fall börjat med att koppla ihop datorerna direkt med varandra för att se hur hastigheten ser ut då. Ser den bra ut så kan vi konstatera att problemet förmodligen ligger i switchen som antingen är felinställd eller inte pallar med mycket mer. Är däremot fenomenet detsamma så har du istället två datorer att gå djupare i med bl.a inställningar.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Har du kopplat med rak kabel mellan switch och dator? De flesta moderna prylar ska ha Auto-MDIX så du ska kunna koppla all utrustning med korsad kabel idag.
Tidigare var det att man skulle koppla rak kabel mellan router->switch och switch->switch plus vice versa. Skulle därför rekommendera dig att bara köra korsade kablar mellan all utrustning.

Vet dock inte om det skulle ha någon prestandaskillnad men det har jag svårt att tro.

Är det förresten inbyggda nätverkskort du använder? Inbyggda går nämligen via processorn istället för PCI/PCI-bryggan och en belastad processor kan även halta hastigheten.

Men är uppkopplingen alltid frekvent på 22MB/s eller pendlar den mellan ett antal MB/s?

Jag hade i varje fall börjat med att koppla ihop datorerna direkt med varandra för att se hur hastigheten ser ut då. Ser den bra ut så kan vi konstatera att problemet förmodligen ligger i switchen som antingen är felinställd eller inte pallar med mycket mer. Är däremot fenomenet detsamma så har du istället två datorer att gå djupare i med bl.a inställningar.

Det e ju klart lite pendling men medlet ligger på 22.5 MB/s. Angående kablarna så har jag faktiskt ingen aning om det e raka eller om de smygit in sig någon korsad kabel bland alla dessa kablar jag ska ta reda på detta och isåfall testa hastigheten direkt mellan datorerna
Angående nätverkskorten är det inbyggda marvell nätverkskort och processor kapaciteten e inga problem ligger på runt 1 % hela tiden eftersom servern är ganska obelastad hela tiden

Visa signatur

Permalänk

Kategori 5 (Cat5e) klarar bara 100Mbit/s (~12,5MB/s), ska du ha mer så är det Cat 6 som gäller (vilka teoretiskt sett ska klara 10000Mbit/s (lr 10 Gbit/s))

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

Kategori 5 (Cat5e) klarar bara 100Mbit/s (~12,5MB/s), ska du ha mer så är det Cat 6 som gäller (vilka teoretiskt sett ska klara 10000Mbit/s (lr 10 Gbit/s))

FEL_FEL_FEL !
Cat5e klarar 1Gbit/s