Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Chassibyte från Antec 300 till Silverstone fortress FT02

Permalänk

Chassibyte från Antec 300 till Silverstone fortress FT02

Jag har använt ett antec 300 chassi en tid nu och tyckte att det var dags för ett byte! En vän erbjöd mig ett silverstone fortress 2 chassi för ett kompispris, något som jag inte kunde motstå. Jag har alltid varit svag för silverstone chassin

Under bildspelet kommer i att få se de flesta utav mina datorkomponenter och jag vill tydliggöra att de varken är de senaste eller de dyraste. Under våren kommer jag att byta ut processor, ram-minnen och moderkort. Jag har ett 5770 liggandes som jag planerar att köra crossfire med, något som i dagsläget inte är aktuellt pga av min föråldrade processor och mitt moderkort som inte stöder crossfire. Uppdatering av galleriet kommer att ske när uppgraderingarna är gjorda

Processor: AMD Athlon 64 X2 5200+ Ej överklockad
CPU Kylare: Cooler Master Hyper TX3 (Utbytt mot en Cooler Master V8)
Moderkort: GIGABYTE GA-M52L - S3
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5770
PSU: Corsair CX600

Uppdatering som kommer att ske inom kort är utbyte av stock fläktarna till 180mm silverstone blå led fläktar.

Hoppas att ni tycker om bilderna:)

Uppdaterat med ny hårdvara. Det som finns kvar på min what-to-do lista är följande:

* Komplettera med ytterligare ett GTX 570 Phantom kort.
* Införskaffa ett nytt nätaggregat - Förmodligen Corsair AX 850.
* Sleeva alla kablar svarta.
* Bygga ordentliga skenor för katoderna.

Ha de gött

Chassibyte från Antec 300 till Silverstone fortress FT02

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi! Men varför inte lägga dom pengarna på ny hårdvara ist?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, både den nya kylaren samt chassit är stabila grejer.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Snyggt chassi! Men varför inte lägga dom pengarna på ny hårdvara ist?

Tack så mycket! Jag gör min gmu om två veckor så tyckte inte att det var värt att spendera pengar på ny hårdvara men förstår vad du menar, mycket är gammalt hehe. Chassit har jag tänkt att ha länge och jag fick det som sagt för ett kompispris, 900 kr

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Jag som är dum eller rymmer chassit E-ATX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Jag som är dum eller rymmer chassit E-ATX?

Det rymmer e-atx faktiskt. Har samma chassi själv och ska snart börja modda

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Hur kunde du få chassit från Inet om du köpte det av en polare? Jag förstår inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Tack så mycket! Jag gör min gmu om två veckor så tyckte inte att det var värt att spendera pengar på ny hårdvara men förstår vad du menar, mycket är gammalt hehe. Chassit har jag tänkt att ha länge och jag fick det som sagt för ett kompispris, 900 kr

Vad är gmu? =P Okok ja det var inget dåligt pris!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Hur kunde du få chassit från Inet om du köpte det av en polare? Jag förstår inte

Undrar desamma

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Hur kunde du få chassit från Inet om du köpte det av en polare? Jag förstår inte

En vän till mig som jag gick på högskolan med känner någon som jobbar på företaget, kanske var lite dumt skrivit av mig. Chassit var en returvara (en liten spricka på bakplåten vid öppningen för nätaggregatets fläkt) som hade skickats tillbaka. Jag har pratat mycket om silverstone så min polare som först hade fått erbjudandet om att köpa ett billigt fin chassi talade om att det fanns ett billigt silverstone fortress chassi till salu. Slog till snabbt som blixten Kontakter ftw

Skrivet av of-doom:

Vad är gmu? =P Okok ja det var inget dåligt pris!

Grundläggande militär utbildning, håller med!

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Var det mycket skillad i temps mellan Cooler master TX3 och v8'an?

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem

Grymt bra blev kabeldragning måste jag säga! Har sett många med samma chassie här på SweC, men du har nog fan lyckats bäst tycker jag! Riktigt roligt att se att du la lite mer pengar och köpte detta än RV02:an... den är usch! Riktigt grymt!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Skrivet av tunling:

Var det mycket skillad i temps mellan Cooler master TX3 och v8'an?

Tja, runt 3-4 grader lägre är det nog. Kanske det blir lite lägre när kylpastan är inbränd, vi får se ^^ Största temperatur skillnaden hittar jag nog när jag lirar spel, något som jag inte har hunnit ännu

Skrivet av onYYx:

Grymt bra blev kabeldragning måste jag säga! Har sett många med samma chassie här på SweC, men du har nog fan lyckats bäst tycker jag! Riktigt roligt att se att du la lite mer pengar och köpte detta än RV02:an... den är usch! Riktigt grymt!

Tack vad snällt sagt! Jag spenderade ja...omkring 1,5 timmar med att reda ut kablarna bakom moderkortsplåten. Om det finns någon som läser detta och funderar på att köpa detta chassit så köp ett modulärt nätaggregat! Det gör det hela mycket lättare. Sidpanelen är täck utav ett sorts ljuddämpande material som komprimerar utrymmet mellan moderkortsplåten och sidpanelen ytterligare. Det är inte roligt att försöka få dit en sidpanel med massa molexkontakter som tar emot och gör fula hål i vadden.

När jag uppgraderar hårdvaran ska det bli riktigt fint med sleeves och annat smått och gott, men det får dröja ett tag

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk

Vad heter han som sålde dammfiltret?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II

Permalänk
Skrivet av Gangst3r:

Vad heter han som sålde dammfiltret?

MKP76

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

tjenna!
mjoo fint chassi och snyggt ser det ut!:)
själv är jag sugen på chassit men jag hittar inte det på Inet..:O
så jag ville gärna veta om det säkert va Inet du beställde ifrån och om det var ifrån dem så skulle jag uppskatta länk till chassit

mvh. emil!

Permalänk
Skrivet av fozoh:

tjenna!
mjoo fint chassi och snyggt ser det ut!:)
själv är jag sugen på chassit men jag hittar inte det på Inet..:O
så jag ville gärna veta om det säkert va Inet du beställde ifrån och om det var ifrån dem så skulle jag uppskatta länk till chassit

mvh. emil!

Aloha! Ja det var inet som levererade det. När jag tittade fanns både fortress 2 med eller utan fönster i lager men nu när jag tittar på deras hemsida ser jag varken utav dem. Raven 2 har ju samma position av moderkortet men ser inte lika fint ut i min mening Kanske inte finns i lager?

Fortess 2 finns däremot i lager hos komplett bland annat:

Utan fönster: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575978
Med fönster: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576000

Du kommer inte att ångra dig om du köpter detta chassit, blev förälskad i det efter att ha läst review här på sweclockers och sett ett antal reviews på youtube och det levde upp till mina förväntningar.

MvH

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

helt rätt, hellre äldre delar i ett nytt chassi än nya delar i ett gammalt chassi

Permalänk
Medlem

Bra kabeldragning, fin fläktkontroller man framförallt: Du bytte ut världens fulaste Antec 300. Gj. 5p

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Aloha! Ja det var inet som levererade det. När jag tittade fanns både fortress 2 med eller utan fönster i lager men nu när jag tittar på deras hemsida ser jag varken utav dem. Raven 2 har ju samma position av moderkortet men ser inte lika fint ut i min mening Kanske inte finns i lager?

Fortess 2 finns däremot i lager hos komplett bland annat:

Utan fönster: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575978
Med fönster: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576000

Du kommer inte att ångra dig om du köpter detta chassit, blev förälskad i det efter att ha läst review här på sweclockers och sett ett antal reviews på youtube och det levde upp till mina förväntningar.

MvH

tack så mycket

Permalänk
Avstängd

IG på detta, 1/5. Varför? CX600.

Permalänk

Hej har själv cx 600 i min andra dator och undrar hur den har funkat samt hur länge du haft den, har hört att de ska vara dålig kvalite på dem men ett budjetagg ska man väl ha till en budgetdator

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Skrivet av daniel5908:

Hej har själv cx 600 i min andra dator och undrar hur den har funkat samt hur länge du haft den, har hört att de ska vara dålig kvalite på dem men ett budjetagg ska man väl ha till en budgetdator

Jag har haft nätaggregateti ett halvår nu och ska inte klaga, det har fungerat mycket bra. Anledningen till att jag vill byta ut det är främst pga att jag ska skaffa ett till 570 kort samt att nätaggregatet är ganska så högljutt under belastning

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Jag har haft nätaggregateti ett halvår nu och ska inte klaga, det har fungerat mycket bra. Anledningen till att jag vill byta ut det är främst pga att jag ska skaffa ett till 570 kort samt att nätaggregatet är ganska så högljutt under belastning

Ska du köra sli med 570. Så skaffa ett nätaggregat ur AX serien.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Ska du köra sli med 570. Så skaffa ett nätaggregat ur AX serien.

Ja, jag har tänkt det samma, AX 850 är modellen jag har tittat och läst om mest så det blir formodligen mitt val :>

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|