14-15" Bärbar dator för enkel programmering, surf och filmtittande på resande fot

Permalänk
Medlem

14-15" Bärbar dator för enkel programmering, surf och filmtittande på resande fot

Läst igenom trådar här men har inte hittat något som passat mig så gör en ny tråd istället.

Som sagt det jag letar efter är en smidig bärbar på 14-15 tum som klarar basic saker. Jag spelar aldrig så inga krävande saker kommer köras precis.
Tänkte använda den när ja åker hem och i skolan därför bör den vara smidig och självklart ha bra batterietid.
Vill gärna hålla ner priset till ca 7000.

Har kollat lite på Acer Timeline uppsättningen då kompisar rekomenderat dom men är lite onödigt bra grejor i dom som ja inte tror ja kommer använda.

Sen är ju självklart frågan i3 eller i5? Är inte låst till intel så vilken processor som helst spelar ingen roll med märken alls. ( kanske inte hp då ja läst att dom inte ska vara så värst eller har jag fel?)

Men vill gärna ha en dator som är nyutkommen ingen gammal som snart utgår vill ju vara säker för en stund frammåt i tiden.

Även bör man satsa på SSD då den ska vara mycket i rörelse med starta och stänga av. Behöver inte vara någon fläsk HDD som är hur mycket minne som helst utan duger bra på runt 300 GB Kanske USB 3 också?

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=757685 väldigt bra dator
jag köpte själv denna för omkring 2 månader och den klarar det flesta spel och även programmeringar

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1969610/acer-aspire-5742

http://www.inet.se/jamfor?compare=1969188&compare=1969311&com...
(lite för dyrt men kan tänka mig något sånt ändå)

Skrivet av harden:

Läst igenom trådar här men har inte hittat något som passat mig så gör en ny tråd istället.

Som sagt det jag letar efter är en smidig bärbar på 14-15 tum som klarar basic saker. Jag spelar aldrig så inga krävande saker kommer köras precis.
Tänkte använda den när ja åker hem och i skolan därför bör den vara smidig och självklart ha bra batterietid.
Vill gärna hålla ner priset till ca 7000.

Någon med åsikter om 14 eller 15 tum?

Har kollat lite på Acer Timeline uppsättningen då kompisar rekomenderat dom men är lite onödigt bra grejor i dom som ja inte tror ja kommer använda.

Sen är ju självklart frågan i3 eller i5? Är inte låst till intel så vilken processor som helst spelar ingen roll med märken alls. ( kanske inte hp då ja läst att dom inte ska vara så värst eller har jag fel?)

Men vill gärna ha en dator som är nyutkommen ingen gammal som snart utgår vill ju vara säker för en stund frammåt i tiden.

Även bör man satsa på SSD då den ska vara mycket i rörelse med starta och stänga av. Behöver inte vara någon fläsk HDD som är hur mycket minne som helst utan duger bra på runt 300 GB Kanske USB 3 också?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men gillar inte riktigt batteritiden på 3 h. Oftast får man väl inte ut den tiden som dom ger elelr har jag fel?

Skrivet av johanssonGBG:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=757685 väldigt bra dator
jag köpte själv denna för omkring 2 månader och den klarar det flesta spel och även programmeringar

Permalänk
Skrivet av harden:

Ser bra ut men gillar inte riktigt batteritiden på 3 h. Oftast får man väl inte ut den tiden som dom ger elelr har jag fel?

ja batteritiden är väl 2h och 40 min fast det finns ett kraftigare batteri man kan köpa så kommer man upp i närmare 5h fast vet ej vart man kan köpa det men det ska ligga på mellan 500 till 1000 tror jag.
annars en väldigt bra dator för priset går också att underklocka grafiken med hjälp av msi afterburner

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

skall du bära med dig datorn så gå ner ett eller två snäpp i storlek, alltså 11.6 eller 13,3 tums skärm och försök få med ssd. processorn är inte jätteviktigt för programmering, däremot disken