Permalänk

Problem med nybyggd dator, startar inte

Hej!

När jag startar datorn så går alla fläkar osv. igång i ungefär en sek. Sen stängs det ner och återupprapas efter ungefär 5 sekunder. Detta håller på tills jag stänger av strömmen. Bygget gick felfritt, var dock mitt första.
Vad tror ni är felet?

Mina specs är:
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800
Intel Core i5 2500K
Cooler Master Hyper 212 Plus
Gigabyte Radeon HD5770 1GB
Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ!
Fractal Design 120mm Silent Series
ESD handledsband
Fractal Design Define R3, Titanium
MSI P67A-C45

hjälp uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Piper den nått innan den stängs av? ser du några lampor lysa/blinka på framsidan/baksidan eller kanske till och med på moderkortet?

Ibland kan det funka med att bara dra ut allt (kablar och kort) och sätta in det igen.

Permalänk
Skrivet av RatFace:

Piper den nått innan den stängs av? ser du några lampor lysa/blinka på framsidan/baksidan eller kanske till och med på moderkortet?

Ibland kan det funka med att bara dra ut allt (kablar och kort) och sätta in det igen.

Inget piper, har dock inte kopplat in alla audio-kablar eller usb kablar (till fronpanelen).
På moderkortet lyser en liten lampa i kanske 0.5 sekunder innan datorn stängs ner igen. Den sitter längs till vänster bredvid 3 andra, lite över cpu-kylaren.
Ska prova att koppla ut - in allt igen.

Permalänk
Medlem

enligt manualen ska 3-4 lampor lysa samtidigt, kan dock inte hitta en manual eller info om vad bara en betyder. du får dubbelchecka om det är några piggar i kablarna som är snea.

fixa ljudet så vi kan se om det finns nå pip också.

btw, lyfte du på spaken innan du satte CPUn på plats? första misstaget jag gjorde när jag byggde min första dator. tog mig 30 min att böja tillbaka alla piggar

Permalänk
Skrivet av RatFace:

enligt manualen ska 3-4 lampor lysa samtidigt, kan dock inte hitta en manual eller info om vad bara en betyder. du får dubbelchecka om det är några piggar i kablarna som är snea.

fixa ljudet så vi kan se om det finns nå pip också.

btw, lyfte du på spaken innan du satte CPUn på plats? första misstaget jag gjorde när jag byggde min första dator. tog mig 30 min att böja tillbaka alla piggar

Haha jo cpun fick jag i utan problem Är ganska säker på att jag inte gjorde nåt fel vid bygger eller så.

har kopplat ut och in allt, inkl. audio-kablar. Samma problem, datorn drar igång med alla fläktar mm. men stängar av efter 0.5 sekunder. Inga pip eller nåt.

Permalänk
Medlem

säker på att du har kopplat in PC-speakern? samt att man har satt kabeln på rätt håll.

dock så låter det ju mest som ett fel med nätagget, då den inte kommer längre än en halv sekund. kan tyvärr inte mycket om PSUs.

testa dra ut lite saker du inte behöver för att starta självaste datorn, (så som HDDn, grafikkortet, ha bara ett minne i) och testa och se om du kan starta igen och komma längre än 0,5 secs.

Permalänk
Skrivet av RatFace:

säker på att du har kopplat in PC-speakern? samt att man har satt kabeln på rätt håll.

dock så låter det ju mest som ett fel med nätagget, då den inte kommer längre än en halv sekund. kan tyvärr inte mycket om PSUs.

testa dra ut lite saker du inte behöver för att starta självaste datorn, (så som HDDn, grafikkortet, ha bara ett minne i) och testa och se om du kan starta igen och komma längre än 0,5 secs.

Provade att dra ur lite grejer men samma problem. Tycker det känns som det är fel på moderkortet ...
Pc-speakern, är det någon särskild kabel till den? har kopplat i hd-audio sladden.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite , undrar om det är farligt och köra datorn utan chassi nära ett element?

Permalänk
Medlem

Victor50000: Då vet jag faktiskt inte vad problemet är. antingen moderkortet eller PSUn. får hoppas att nån annan kan hjälpa dig.

EDIT: testa deras egna forum: http://forum-en.msi.com/index.php?board=54.0

robcar20: Skulle inte rekommendera det. dels för värmen och dels för att det är en risk att elementet är strömförande och kan kortsluta hela datorn.

Permalänk

Ok, som sagt, datorns alla fläktar går igång och moderkortet/startknappen på datorns lampor börjar lysa. 1 ungefär 0.5 sekunder. Sen dör allt och börjar om igen efter kanske en sekund.
Om någon har nån ide vad det kan vara för fel så är jag jätte tacksam!

Tack RatFace för all hjälp hittills!

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Ratface

robcar20: Skulle inte rekommendera det. dels för värmen och dels för att det är en risk att elementet är strömförande och kan kortsluta hela datorn.[/QUOTE]
Värmen är inga problem men det andra låter ju inte så lockande , tips på lösning? Router och skrivbordet står nämligen framför ett element.. Vill verkligen kunna använda internet, har tyvärr ingen trådlös dongel eller liknande

Citat blev fel pga att jag skriver från mobil undrar om en spånskiva imellan skulle kunna göra susen?

Permalänk

Kan mitt problem orsakats av att jag använde för mycket kylpasta?

lite noob-fråga jag vet

Permalänk

Har gjort detta test http://www.youtube.com/watch?v=5FWXgQSokF4&feature=youtube_gd... och PSUn funkar som den ska. Jag antar att det då är moderkortet det är fel på? Finns det något sätt att säkerhetsställa att det är moderkortet som det är fel på?

Är glad att jag beställde från inet iaf

Permalänk

Har du kollat så sladdarna till Power och reset osv är rätt kopplade??? Är ingen expert men om det är felkopplat kanske datorn startar om istället för starta??

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

Har du kollat så sladdarna till Power och reset osv är rätt kopplade??? Är ingen expert men om det är felkopplat kanske datorn startar om istället för starta??

Japp dom sitter som dom ska, har provat att koppla om dom men då händer det ingenting när jag startar datorn.

Permalänk

Har du kopplat 4-8 pin till CPUN?
Hände samma sak för mig när jag byggde min dator.

Permalänk
Skrivet av Lillharen:

Har du kopplat 4-8 pin till CPUN?
Hände samma sak för mig när jag byggde min dator.

Japp det har jag. Hade du samma problem som mig? Att datorn startade i 0.5 sek och sen stängdes ner?

btw en pin saknas i min 24-pin till moderkortet. Ska det vara så?

Permalänk

Ja, jag hade samma problem.

Ingen aning om det ska vara så.

Permalänk
Skrivet av Lillharen:

Ja, jag hade samma problem.

Ingen aning om det ska vara så.

Hur löste du problemet? var det bara 8/4-pin kabeln som inte satt i?

Permalänk

Resetta Bios...Clr Cmos...titta i manualen hur du gör...innan du gör detta kolla så minnena är ordentligt i....tryck så du hör klicket!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

I vilka banker sitter minnena?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Permalänk

Minnena skall sitta i dimm1 och 3...de blåa bankerna!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Victor50000:

Hur löste du problemet? var det bara 8/4-pin kabeln som inte satt i?

Japp, satt bara in 4-8 pin sen fungerade allt:)

Permalänk

Har monterat distanterna

minnerna sitter i dom blåa "facken" och dom sitter i hårt.
Provade Clr Cmos, fortfarande samma jävla problem :/

Permalänk

Ta ur 24 pins...och sätt tillbaks likaså med 4/8 pins...du har väl 8 pins?!
Kolla så du har ström till grafikkortet...PCIexpress...kolla så det sitter i...ta bort graffet och sätt tillbaks.

Testa även att bara köra ett minne i Bank 1....dimm 1 (blå)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Lillharen:

Japp, satt bara in 4-8 pin sen fungerade allt:)

Fan va konstigt då.. min sitter som sten åt rätt håll så kan ju inte vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robcar20:

Värmen är inga problem men det andra låter ju inte så lockande , tips på lösning? Router och skrivbordet står nämligen framför ett element.. Vill verkligen kunna använda internet, har tyvärr ingen trådlös dongel eller liknande

Citat blev fel pga att jag skriver från mobil undrar om en spånskiva imellan skulle kunna göra susen?

Tips på lösning: Skaffa ett chassi!
Om du *måste* köra datorn utan chassi (ingen aning varför), lägg moderkortet på kartongen det kom i. Chassit är till för att skydda mot oönskade strömmar och statisk elektricitet. Kan inte tänka mig att du är så fattig att du inte har råd att köpa ett chassi, finns på Kjell & Co för typ 300 spänn.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Ta ur 24 pins...och sätt tillbaks likaså med 4/8 pins...du har väl 8 pins?!
Kolla så du har ström till grafikkortet...PCIexpress...kolla så det sitter i...ta bort graffet och sätt tillbaks.

Testa även att bara köra ett minne i Bank 1....dimm 1 (blå)

Har redan testat med ett minne, har 8 pins ja.
Testat det du sa, men problemet kvarstår :/

Permalänk

Har du lossa 24pins och 8 pins och satt tillbaks dem?...dessutom kollat ström till graffet?
Har hjälp många här och vanligaste felet är felmontage....kablar ej i eller inte ordenltigt i....eller felaktigt monterade komponenter...
Hade en kille som glömt ta bort plastskyddet som skyddar socket....monterade processorn rakt på plastskyddet och spände därefter på cpufläkten....sedan juxade vi länge med felsökning tills jag föreslog ommontering av cpu....då märkte han felet....de flesta pinsen var böjda...fick bli en ny processor:(

Glöm ej att ta bort grafikortet...och sätt tillbaks...se till att det sitter ordentligt!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb