Permalänk
Medlem

fps problem

tjena! jag brukar lira lite tibia jag vet att de är lite ur tiden med de kan vara ganska kul

I alla fall så har jag extremt dålig fps.. den ligger o tickar runt så där 30-40 fps vad ska jag göra?

jag kör windows xp pro x32
2 GB ram
2.40 GHZ processor
grafikkortet är ett ASUS Radeon HD 6850 1GB GDDR5 och som är helt nytt

Permalänk
Skrivet av MinxX:

tjena! jag brukar lira lite tibia jag vet att de är lite ur tiden med de kan vara ganska kul

I alla fall så har jag extremt dålig fps.. den ligger o tickar runt så där 30-40 fps vad ska jag göra?

jag kör windows xp pro x32
2 GB ram
2.40 GHZ processor
grafikkortet är ett ASUS Radeon HD 6850 1GB GDDR5 och som är helt nytt

Onlinespelande kräver mer av CPU och mindre av GPU än vanliga pc-spel. Ditt grafikkort räcker ju gott. En lite snabbare processor och 4 gig ram skulle jag rekommendera.
FPS bestäms av en rad faktorer och varje del i kedjan, från var servern står till hur snabb skärm du har påverkar.
Efter tusentals timmar av mmo spelande kan jag dock konstatera att cpu och ram haft störst inverkan. Onlinespel slukar cpu kraft och minne... samtidigt som windows ska ha sitt. Ofta har man ju dessutom andra program såsom mumble eller fraps igång i bakgrunden vilket ytterligare försämrar prestandan.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Onlinespelande kräver mer av CPU och mindre av GPU än vanliga pc-spel. Ditt grafikkort räcker ju gott. En lite snabbare processor och 4 gig ram skulle jag rekommendera.
FPS bestäms av en rad faktorer och varje del i kedjan, från var servern står till hur snabb skärm du har påverkar.
Efter tusentals timmar av mmo spelande kan jag dock konstatera att cpu och ram haft störst inverkan. Onlinespel slukar cpu kraft och minne... samtidigt som windows ska ha sitt. Ofta har man ju dessutom andra program såsom mumble eller fraps igång i bakgrunden vilket ytterligare försämrar prestandan.

okej tack för svaret, konstiga är att det här har kommit till nu jag har kunnat spela de bra förr utan problem=/

Permalänk
Skrivet av MinxX:

okej tack för svaret, konstiga är att det här har kommit till nu jag har kunnat spela de bra förr utan problem=/

Har dom flyttat servrarna kanske? Det kostar stora summor att hyra serverplats och man får vad man betalar för så vem vet.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av Främling:

Har dom flyttat servrarna kanske? Det kostar stora summor att hyra serverplats och man får vad man betalar för så vem vet.

Bara lite nyfiken nu då, varför skulle det bli skillnad på fpsen om servern är "längre bort"?
Du har inte blandat ihop latens och fps?

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Bara lite nyfiken nu då, varför skulle det bli skillnad på fpsen om servern är "längre bort"?
Du har inte blandat ihop latens och fps?

Det var inte avståndet jag talade om, utan kvaliten på servern och dess kapacitet. Hur snabba är diskarna, vad är det för anslutning, routrar mm.
På samma sätt som din cpu, gpu, ram i kombination med hur snabb din hårddisk är och hur snabb din skärm är så är det givetvis likadant i andra ändan, på serversidan.
I tex wow har jag nästan aldrig lagg/fps-drops... dom har råd med serverkapacitet. I spel från mindre utvecklare (tex Starvault) har jag mer lagg vilket kan bero på vilken kapacitet man betalar för.
Under beta-tester är det uppenbart att man "snålar" på servrarna.
Darkfall hade enorma serverproblem för ett tag sedan. Dess servrar står i tyskland och tydligen var det stora diskussioner mellan Aventurine och serverägaren om vad som ingick i avtalet.
Givetvis är det stor skillnad på konstant låg fps på grund av ditt system och tillfälliga fps drops pga yttre faktorer (lagg).

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|