Radeon HD 6990 synas i detalj

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av andyboy88:

Jämförde 6990 mot 5970 i Paint med Pci-expressen som måttband och kom fram till att 6990 var kortare än 5970.

Har en känsla av att Nvidia kommer skita i 300w men, ändå kalla sitt kort godkänt. 6950 i CF är 450w och ett GTX 580 på 428w. delta: 28w... AMD kommer att underklocka sina 6950 för att klara PCI gränsen så vad krävs det av dubbla GTX580?

Nej Nvidia kan inte skita i 300W som maxgräns, eftersom standarden säger det.
Däremot får de klocka ned och trixa lite allmänt för att komma ned i effekt.

X-bit labs har byggt en testbänk för att kunna se hur mycket effekt enbart kortet drar, vilket underlättar vid sådana här teoretiska resonemang.
Här finns en jämförelse vad de kom fram till att själva korten drar maximalt under tung belastning:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce-gtx-56...

Det verkar ju som de med GTX560 har dragit ned effektdraget väsentligt och om de drar nytta av samma tänk i sitt dubbel-GPU kort, så verkar det troligare att de kan hålla 300W. Men om de utgår från GTX580 får de nog banta den rätt bra för att det skall gå.

Personligen tror jag att AMD kommer lyckas bättre, iom att de är bättre på att få ned effektförbrukningen men ändå hålla prestandan hög.

Men det skall bli intressant att se hur det hela avlöper.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

_____________
Fläkten drar åt ett håll och kastar ut det åt motsatta. | <--<--O--<--<--|

En radialfläkt tar in i centrum och kastar åt alla håll utåt. | <--<--O-->-->--|

on-topic, ser ut att vara 25-30cm men undligt med 6+8.

Permalänk
Skrivet av OllO:

"Kretskortet döljs av ett mattsvart hölje som huserar en centrerad radialfläkt med luftintag i bakkant" Vad är det som gör att luften sugs in i bakkant? Sugs den inte in i mitten av fläkten och blåses ut i båda ändar?

För att det är en radialfläkt antagligen, tänk turbo!

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

En radialfläkt tar in i centrum och kastar åt alla håll utåt. | <--<--O-->-->--|

on-topic, ser ut att vara 25-30cm men undligt med 6+8.

6+8 räcker nog väldigt långt. Om det hade varit 8+8 så hade inte (typ) XFX något att skryta med.

5970 med 6+8 (vatten) överklockat till 1010 mhz
http://www.overclockersclub.com/reviews/powercolor_hd5970_lcs...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Håller tummarna för detta så att ett ev. framtida 6990 får plats i mitt FT02 utan att behöva modifiera fläktgallren.

Samma här!!

Skrivet av Asheileon:

En radialfläkt tar in i centrum och kastar åt alla håll utåt. | <--<--O-->-->--|

Yep, detta är rätt.

On topic, fy f*n vad läckert det ser ut! Är ingen amd fan boy men jag har alltid tyckt att ati korten ser bättre ut än nvidia korten, rent utseendemässigt. Ska bli kul när nvidia kommer med sitt 2 gpu kort. Snacka om clash of the titans

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Det verkar som ett trevligt kort, men nu är då frågan vem vinner, jag tror som nämts tidiager att AMD vinner i stock och nVidia vinner i OC om den grundar sig på 2 580 GPU:er

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Om man klickar fram länken ser man hur dom hålelr ett papper mot kortet och det ser ut som ett A4 och om det nu stämmer bör kortet vara ca 30 - 30,5 cm långt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Bara en DVI, det var lite klent imo... Majoriteten av de som använder två skärmar kör vad jag vet med dubbla DVI. Men ser ju bra ut annars.

Skrivet av pAcKiE:

Det verkar som ett trevligt kort, men nu är då frågan vem vinner, jag tror som nämts tidiager att AMD vinner i stock och nVidia vinner i OC om den grundar sig på 2 580 GPU:er

Du kommer aldrig få in två GTX 580 GPU:er på en bräda. Så det är bara att glömma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Bara en DVI, det var lite klent imo... Majoriteten av de som använder två skärmar kör vad jag vet med dubbla DVI. Men ser ju bra ut annars.

Du kommer aldrig få in två GTX 580 GPU:er på en bräda. Så det är bara att glömma.

Visst går det men med tanke på att det bara är ca 60w att spela på så kommer frekvenserna bara kunna ligga på ca 60% av ett vanligt 580 för att även trycka in nforce chippet osv för att brygga korten.

Men med OC och 500w kommer kortet vara sjukt!

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag gissar på att Nvidia kommer ta hem det med sin 595:a. Detta eftersom de har lyckats förfina sin Fermin teknik iom hoppet från 480 till 5xx serien. I vilket fall som helst så ser jag som vanligt fram emot de kommande testerna

Samtidigt som AMD förfinade från 5xxx till 6xxx?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Bara en DVI, det var lite klent imo... Majoriteten av de som använder två skärmar kör vad jag vet med dubbla DVI. Men ser ju bra ut annars.

Tror åtminstone ett av DP-portarna kan användas med passiv DVI-adapter. Minns dock inte vad jag läst om deras stöd för dual-link.

Skrivet av aMp:

Du kommer aldrig få in två GTX 580 GPU:er på en bräda. Så det är bara att glömma.

Nvidia verkar inte ha glömt detta då det är precis vad de håller på med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Två sådana med crossfier som slår sli.. det vore grym prestanda det! Kanske ta bort standardkylaren och smälla dit vattenblock och överklocka.. snacka om prestanda! Frågan är bara vad priset blir.

Låter bra, MEN...

... om vi ska drömma så är det fyra sådana med vattenkylning som gäller fast i ett MicroATX chassi. Vattenblocken gör om korten till en kortplats i höjd och allt i en liten matx låda på 40 kg som huserar hela mästerverket. Och så en drivrutin bortom denna värld för att få det att fungera, bokstavligen.

Borde komma (fler?) quad-sli/cf matx moderkort för detta ändamålet. Fet liten djävel.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Om man klickar fram länken ser man hur dom hålelr ett papper mot kortet och det ser ut som ett A4 och om det nu stämmer bör kortet vara ca 30 - 30,5 cm långt.

Kan vara US Letter också, och då är det 28-29 cm långt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

SÅ en vild gissning är att både röda och gröna lagets dubbelkort kommer maxa 300 W. Nu får vi alltså se vem som har den mest effektiva arkitekturen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

SÅ en vild gissning är att både röda och gröna lagets dubbelkort kommer maxa 300 W. Nu får vi alltså se vem som har den mest effektiva arkitekturen.

... eller vågar fula sig och överskrida gränsen mest.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

... eller vågar fula sig och överskrida gränsen mest.

/s

Som många säger kommer dom inte att skita i gränsen, att bryta en standard vore ytterst dumt...

Som jag och många andra här har tänkt så kommer referenskortet troligen med 8+6-pin, dvs dom kommer inte att placera kortet över 300w och sätter säkerligen standard powertune där. Vi har också räknat med att detta kort inte ha fler sp än 2x6970 (som sliden med 800 fler ) då dom drar tillräckligt med ström från början så vi kan om dessa uppgifter stämmer konstatera att kortet blir en bra bit slöare än 2x6970 och speciellt inget SLI580 dödare. Frågan är om det ens kommer att hålla sig i närheten av 2x6950, sp är ju likvärdiga 6970 så råprestandan finns ju kvar, klocken kommer nog att vara betydligt lägre, sedan kan ju strömförsörjningen begränsa om man inte kör på extremmodeller som kostar fan.

Spännande om nvidia kan lyckas banta fermi i strömförsörjning och klå amd på samma gång
Två helt olika arkitekturer slåss om bästa kortet på 300w gränsen, dock räknar man ju in värme och volym...
Vissa kommer väll vilja ha ett singelkort, men kommer detta att vara värt mot 6950/70?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du kommer aldrig få in två GTX 580 GPU:er på en bräda. Så det är bara att glömma.

Säger bara det som "nyheterna" säger.

Jag tvekar dock själv på att det kommer bli med 2 st 580 GPU:er, men om det nu blir så, så är man i alla fall beredd

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

Helt rätt att sätta fläkten i mitten och sära på GPU!

Värmeutvecklingen kommer inte vara så koncentrerad vilket underlättar kylning. De kunnde sätt in en större fläkt dock, som på GTX 295 (singel PCB).

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Helt rätt att sätta fläkten i mitten och sära på GPU!

Värmeutvecklingen kommer inte vara så koncentrerad vilket underlättar kylning. De kunnde sätt in en större fläkt dock, som på GTX 295 (singel PCB).

Dock så har man ju oftast insug i fram och utblås i bak, kommer det inte bli ett krig om vart den varma luften ska ta vägen?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av shaglord:

... eller vågar fula sig och överskrida gränsen mest.

/s

Alltså jag förstår inte hur det funkar med denna "300w PCI-e standarden". Varför får inte en gpu dra mer än 300w, det går väl inte sönder, för en del säger jue här på forumet att man kan klocka det själv så att det drar mer än 300w. Så är det bara en riktlinje på vad ett grafikkort får dra som mest, eller vad?

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk

Snyggt med fläkten i mitten och GPU på varsin sida. Detta är helt klart den bästa lösningen för dubbla GPUer.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Alltså jag förstår inte hur det funkar med denna "300w PCI-e standarden". Varför får inte en gpu dra mer än 300w, det går väl inte sönder, för en del säger jue här på forumet att man kan klocka det själv så att det drar mer än 300w. Så är det bara en riktlinje på vad ett grafikkort får dra som mest, eller vad?

Du kan i alla fall teoretiskt sett steka moderkortet om du drar mer än 75W via PCIe porten, eller systemet kan i alla fall bli instabilt, det bör dock gå att lösa med fler kontakter för nätagget på grafikkortet.

Sen så finns det ju helt klart risker med att inte följa standard, vad händer när en kombination av moderkort/nätagg havererar för att grafikkortet inte följer standard och tar med sig resten av datorn i fallet.

Vem betalar då?

Har man klockat skiten ur nått så bör man till att börja veta vad man gör, och om man klockar sönder nått så är det ju inte tillverkarens fel att saker gick sönder. Det är dock absolut inte oproblematiskt att överklocka grafikkort så de drar över 300W.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Dock så har man ju oftast insug i fram och utblås i bak, kommer det inte bli ett krig om vart den varma luften ska ta vägen?

Skrivet av minibite3:

Snyggt med fläkten i mitten och GPU på varsin sida. Detta är helt klart den bästa lösningen för dubbla GPUer.

HAF-lådorna tar hand om värmen...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

ifall man ENBART är intresserad av maximal prestanda så är 4 st vattenklockade hd6970 att föredra då man som mest kan ha 4 gpu:er för tillfället(vore bra om de fixade det). nu finns det bara en CF kontakt så man kan som mest ha 2 st i vilket fall.

skulle tro att även 4 st upplåsta hd6950 kommer prestera bättre och kanske även vara billigare, fast då måste man ha speciellt moderkort som lär gå på några tusen plus att de tar upp mycket plats och allt det där.

observera att 4 st gtx580 med 2 GB minne troligtvis hade presterat bättre än 4 hd 6970, hellre 768 MB mer ram än 1024 cudakärnor, ser gärna att nVIDIA hade förbättrar cpu-stödet till physics(avstå från att handikappa det).

har dock tänk att köra på mitt hd5850 ett tag nu, när jag väl skall köpa ett kort lär physics ligga i graven helt och hållet.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Dock så har man ju oftast insug i fram och utblås i bak, kommer det inte bli ett krig om vart den varma luften ska ta vägen?

En vanlig radialfläkt suger in i centrum av fläkten och blåser åt alla håll. Så hälften kommer åka ut bak och hälften åt andra hållet, inne i lådan. Inget bråk här inte

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

ett a4 är 297mm långt/högt, således kan vi konstatera att det är ungefär 300mm långt. dvs ca 30mm längre än ett hd6950/6970 så att kalla det bjässe tycker jag var att ta i, om man nu inte anser att övriga kort i 69xx serien är bjässar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tror åtminstone ett av DP-portarna kan användas med passiv DVI-adapter. Minns dock inte vad jag läst om deras stöd för dual-link.

Nvidia verkar inte ha glömt detta då det är precis vad de håller på med...

var väl två gtx570 dom skulle peta in?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det var ju 2 DVI på förra, jag vill ha 2 DVI!!

Permalänk

det finns ju displayport->dvi adaptrar.. personligen uppskattar jag displayport och hdmi, mindre kontakter kräver mindre hål när man skall ha kablaget genom tv-bänk, vägg etc.