Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken tillverkare har minst bloat ware?

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare har minst bloat ware?

Ska köpa en bärbar dator till en släkting och undrar vilken tillverkare som skickar med minst bloat ware idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaWi:

Ska köpa en bärbar dator till en släkting och undrar vilken tillverkare som skickar med minst bloat ware idag?

Jag skulle nog inte göra ett datorköp baserat på vilken tillverkare som skickar med minst bloatware.
Du kan alltid avinstallera eller göra en "ren installation"

För att svara på din fråga skickar nog alla med lika mycket då det gör att priserna kan hållas nere.

Permalänk
Medlem

Har under senaste åren köpt Hp, Acer, eMachine, Sony och Toshiba. Har inte upplevt någon skillnad på mängden bloatware. Håller med Tyrgrim om att det är ett dåligt kriteria för inköp. Möjligtvis är businessmodeller befriade från/har mindre bloatware än konsumentmodeller?

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig precis en Lenovo IdeaPad, och kan säga det att det är helt klart den minst bloatade fabriksdatorn jag köpt iaf.
Den enda demoversionen som medföljer var MS-Office, resten var riktigt. 2mån McAfee, fullversion av Cyberlink Power2Go samt nåra Lenovo program för hantering av diverse funktioner (webcam, batterischeman, bluetooth, wifi, etc...) Det är ju en hel del program, men de verkar alla vara seriöst programmerade och helheten mjukvarumässigt känns betydligt bättre än på min HP Mini samt Fujitsu Amilo som jag haft innan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Hedersmedlem

Apple, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Man blåser ju ändå hårddisken vid köp av en ny bärbar dator?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av usb:

Man blåser ju ändå hårddisken vid köp av en ny bärbar dator?

Nja, inte alla.. Jag är en av dem som inte gör det:)

Att se på hur mycket "bloatware" som är installerat är inte speciellt bra.
Kolla hellre efter prestanda om den ska vara "stationär" eller batteritid för mobilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nja, inte alla.. Jag är en av dem som inte gör det:)

Att se på hur mycket "bloatware" som är installerat är inte speciellt bra.
Kolla hellre efter prestanda om den ska vara "stationär" eller batteritid för mobilitet.

Yep! Delar din åsikt. Att basera sitt köp av en bärbar dator på hur mycket bloatware som skickas med är nog det sista man ska göra. Men att inte blåsa sin hårddisk direkt efter att köp ... Jag kan inte påstå att det finns några direkta anledningar till varför man _inte_ skulle göra det. Eller, jag kan rättare sagt inte komma på några.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av usb:

Yep! Delar din åsikt. Att basera sitt köp av en bärbar dator på hur mycket bloatware som skickas med är nog det sista man ska göra. Men att inte blåsa sin hårddisk direkt efter att köp ... Jag kan inte påstå att det finns några direkta anledningar till varför man _inte_ skulle göra det. Eller, jag kan rättare sagt inte komma på några.

Finns rolig mjukvara att leka med, även om den inte är nödvändig

Visst kan man ominstallera sitt OS om man vill och kan, är ju upp till var och en.