Nybliven 550D-ägare. "Självklara" kamerainställningar?

Permalänk
Medlem

Nybliven 550D-ägare. "Självklara" kamerainställningar?

Gokväll

Köpte mig igår en EOS 550D som jag precis börjat bekanta mig lite med. Tänkte dock höra mig för med er lite mer erfarna ifall det är någon viss inställning jag bör slå igång/stänga av, någon såndär man annars får reda på efter ett år och säger "Jahaa, fanns dendär funktionen... det skulle man ha vetat för ett år sedan..", ni förstår nog hur jag menar

Har ni nå andra tips till en nybliven systemkameraägare så är de naturligtvis välkomna de med.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Kör inte helt automatiskt för då har du inte lika mycket koll på exponeringen, Fota i raw om du inte har för litet minneskort

Permalänk

Lek med kameran ett par dar sen läser du manualen pärm till pärm. Tar faktiskt inte mer än någon timme.

Permalänk
Hedersmedlem

Automatisk brusreducering vid höga ISO, C.fn-5, kan vara värt att stänga av. Mindre brus är alltid bra men i det här fallet blir det så att du inte kan ta mer än ett fåtal bilder i snabb följd innan kameran säger ifrån för att hinna bearbeta bilderna. Om du bara tar en bild åt gången skadar det inte att ha den på men om du tänkt utnyttja de 3,7bps som 550D klarar så lär du stöta på nämnda problem rätt omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Kör inte helt automatiskt för då har du inte lika mycket koll på exponeringen, Fota i raw om du inte har för litet minneskort

Kört mest i AV-läge hittils och experimenterat med bländarn, något jag saknat på min gamla kompaktkamera.

Skrivet av Tornado2251:

Lek med kameran ett par dar sen läser du manualen pärm till pärm. Tar faktiskt inte mer än någon timme.

Självfallet ska jag göra det, men lätt att man missar något viktigt ändå.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Kör med manuella inställningar (ISO, bländare osv.) när du spelar in video, blir inte alls bra om kameran får för sig att ändra plötsligt ...

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Kört mest i AV-läge hittils och experimenterat med bländarn, något jag saknat på min gamla kompaktkamera.

Självfallet ska jag göra det, men lätt att man missar något viktigt ändå.

Jag kör oftast med AV med det är lätt att får kort skärpedjup så. Vilet jag älskar.

Permalänk

Var inte rädd för att pressa kameran, behöver du dra upp ISO till 3200 för att få vettiga slutartider? Dra upp ISO till 3200.
Skjut RAW om du inte redan gör det

Permalänk
Medlem

Läste i den medföljande handboken att man skulle ta ur batteriet om man inte fotar under en tid.. men hur pass lång tid är detta? En dag, en vecka, ännu längre?

Tack för allla tips

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Längre än en vecka definitivt, men så länge ska du inte låta kameran ligga

Permalänk
Medlem

Sen när du börjat bekanta dig mer med kameran och känner att du saknar vissa funktioner kan du ge dig på att installera en alternativ firmware, nämligen Magic Lantern.

Några funktioner:

* GUI menus: press the ERASE button to display them
* Bit rate control (QScale parameter) for the H.264 encoder
* Zebra stripes for overexposed / underexposed areas
* Spotmeter, histogram
* Cropmarks (16:9, Cinemascope, Fisheye)
* Simple intervalometer
* Trap Focus: camera takes a picture when something comes in focus
* Wireless trigger with the LCD face sensor & your own hand
* AE bracketing (like on 5D2 ML)
* Rack focus
* Stack focus (Live View only)
* Lens data computation
* Onscreen audio meters
* Manual audio gain, selectable input source, disable AGC and
digital filters
* Display time remaining during video recording
* Debug functions (display CMOS temperature, screenshot, logging)

Kör själv med det, även fast den är mest riktad till filmskapare så finns det väldigt bra fotofunktioner också.

http://magiclantern.wikia.com

Permalänk
Medlem

Har sett att en hel del filmfolk använder magic lantern, men ska nog som sagt bekanta mig lite mer med kameran innan jag ger mig på sånt. Använde något liknande till min Ixus kompaktkamera, CHDK ( http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK ) som gav liknande funktioner och gav en extra kontroll över iso, slutartid osv etc

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Magic Lantern verkar vara en fantastisk applikation för att förenkla filmandet med tex Canon 550D.

Hur fungerar kameran när man har installerat Magic Lantern? Erhåller man fler extramenyer och vad händer med de ursprungliga menyerna, kan man enkelt avinstallera Magic Lantern samt måste man då återinstallera Canons firmware igen?

Kan kameran skadas av att prova Magic Lantern eller kan man lita på följande:
"As of September 2009 the software has been downloaded over two thousand times and there have been no reports of damage to the cameras. While this is no guarantee of absolute safety, the stable releases have been tested by beta testers. Most of the risk is to the developers' cameras while testing new features and probing new portions of Canon's firmware. By the time the software moves from development to beta testing it has been installed hundreds or thousands of times"

Permalänk
Medlem

Första inställningen jag gjorde när jag köpte min första systemkamera var att separera autofokus från avtryckaren till stjärnknappen vid höger tumme.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Skrivet av per_62:

Magic Lantern verkar vara en fantastisk applikation för att förenkla filmandet med tex Canon 550D.

Hur fungerar kameran när man har installerat Magic Lantern? Erhåller man fler extramenyer och vad händer med de ursprungliga menyerna, kan man enkelt avinstallera Magic Lantern samt måste man då återinstallera Canons firmware igen?

Kan kameran skadas av att prova Magic Lantern eller kan man lita på följande:
"As of September 2009 the software has been downloaded over two thousand times and there have been no reports of damage to the cameras. While this is no guarantee of absolute safety, the stable releases have been tested by beta testers. Most of the risk is to the developers' cameras while testing new features and probing new portions of Canon's firmware. By the time the software moves from development to beta testing it has been installed hundreds or thousands of times"

Du trycker på Delete/Papperskorg-knappen så får du upp en meny med alla ML-inställningar. Alla ursprungliga menyer finns kvar på respektive knapp. För att återgå till vanliga firmwaren stoppar du i ett SD-korts om inte är preparerat för ML, således behöver du inte lägga in vanliga firmwaren igen.

Ser du till att följa instruktionerna så kommer du inte ha några problem alls.

Visa signatur

Töjjbonegjoo