Radeon HD 6950 1 GB – testresultat och en gnutta mystik

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 6950 1 GB – testresultat och en gnutta mystik

AMD introducerar i tysthet ett nedbantat Radeon HD 6950 med 1 GB GDDR5-minne. SweClockers uppdaterar det senaste grafikkortstestet och upptäcker ett par mystiska detaljer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant! Men 2GB minne kändes lite väl överdrivet från början (utom extrema upplösningar och mängder av kantutjämning)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Mycket intressant men inte direkt oväntat!
Får säga att det var smart av AMD att göra så

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

skulle va kul o se prestanda skillnaden när man kör eyefinity ??

Permalänk
Medlem

Är det dom här korten man kunde låsa upp och kanske få ett 6970?

Permalänk
Medlem

Riktigt smart drag av AMD där tycker jag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Är det dom här korten man kunde låsa upp och kanske få ett 6970?

6950 går att låsa upp till 6970.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Ja lirar man 1920*1200 eller 1920*1080 pixlar räcker 1GB minne och en bra GPU långt i många fall.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Har ni frågat AMD om det här?
Skulle vara kul att höra vad dom säger själva, om dom vill avslöja något alls..

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Bra artikel, kul att ni håller ögonen öppna!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Pricken över i:et med era detektiv analyser!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Blev ju lite sugen nu med Crysis 2-release snart... Har dock bara min gamla Q66 @ 3,59 GHz, men det borde inte flaska särskilt mycket, eller hur? Eller vad tror ni? Vad jag har sett på olika tester så överskattas ofta flaskhals-effekten...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Lite OT, men ang. testriggen - Går det att montera bort fläkten uppe på det där chassit (som bilden visar.) utan problem eller krävs ett grövre ingrepp? Det är väl ett vanligt Antec Skeleton?

Permalänk
Medlem

Undrar om 1GB versionen kan fortfarande låsas upp till 6970.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Håller mig nog garanterat till mitt underbara asus 5870 v2 o kanske snappar upp ett till i framtiden ist för att jåla med 6x serien. bah.

*edit menar just det där med flashningen och sen den onödiga extra gb:et

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Håller mig nog garanterat till mitt underbara asus 5870 v2 o kanske snappar upp ett till i framtiden ist för att jåla med 6x serien. bah.

Hur är det onödigt?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

+1!!!!!

Håller mig också till mitt asus 5870. ligger fortfarande fint när det gäller prestanda och håller fina låga temps.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Det vart ju ingen så stor skillnad mellan de tro?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mordrana:

Ofta vettigt att hoppa över en generation.
Men de som nöjer sig med 1GB versionen kommer nog att ångra sig, 1GB är på gränsen redan i dag om du kör med 1920x1200.

http://www.overclock.net/graphics-cards-general/780310-how-mu...

http://www.widescreengamingforum.com/wiki/NVIDIA_GTX460_in_Su...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ofta vettigt att hoppa över en generation.
Men de som nöjer sig med 1GB versionen kommer nog att ångra sig, 1GB är på gränsen redan i dag om du kör med 1920x1200.

http://www.overclock.net/graphics-cards-general/780310-how-mu...

http://www.widescreengamingforum.com/wiki/NVIDIA_GTX460_in_Su...

Jag citerar din andra länk.

"Obviously, for those running single screen systems, a 2GB card is just overkill"

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag citerar din andra länk.

"Obviously, for those running single screen systems, a 2GB card is just overkill"

Ja, för dagens spel är det överdöd, men vad krävs om ett år?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ja, för dagens spel är det överdöd, men vad krävs om ett år?

Det har du helt rätt i. Speciellt när de nya konsolerna kommer då lär antagligen ribban höjas rejält. Jag märkte också att Shogun II Total War har rätt höga krav. Hoppas mitt grafikkort hänger med i svängarna resten av året.

Visa signatur

Permalänk

Det har du helt rätt i. Speciellt när de nya konsolerna kommer då lär antagligen ribban höjas rejält. Jag märkte också att Shogun II Total War har rätt höga krav. Hoppas mitt grafikkort hänger med i svängarna resten av året.

Hur ribban skulle höjas rejält av nya konsoler förstår jag inte... Tror inte konsolerna kommer hänga med PC alls

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på ett 5870 vilket i min mening är det bästa kort jag köpt sedan 6800 gtx
Visst kan inte maxa Metro eller så men det är ett spel jag tog bort efter 30 min eftersom att det är så otroligt dåligt kodat:P
Funderade ett tag på ett 6000 kort men tror jag hoppar över denna serie känns inte så nödvändigt med tanke på dagens spel.

Om jag köpte ett kort nu hade jag ifs garanterat aldrig köpt ett kort med 1gb minne, prisskillnaden är dessutom minimal som fan speciellt när ett 2gb kort är rejält mycket mer framtidssäkert. Att plocka in en skärm till känns väldigt lockande just nu iaf för mig och antar att flera tänker i samma banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Hur ribban skulle höjas rejält av nya konsoler förstår jag inte... Tror inte konsolerna kommer hänga med PC alls

Konsoler har väl aldrig vart nära pc när det kommer till grafik?
Nog det sista man behöver oroa sig för när det kommer till hur mycket spelen kommer kräva.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Skrivet av RainesX:

Konsoler har väl aldrig vart nära pc när det kommer till grafik?
Nog det sista man behöver oroa sig för när det kommer till hur mycket spelen kommer kräva.

Med tanke på att de flesta PC spel portas från konsol så ja jag tror att det blir en höjning i kraven när de nya konsolerna släpps. Och detta handlar inte om att konsolerna på något sett är nära PC i grafik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrivet av Dispersion:

Ne, precis. Snarare konsoler som gör att utvecklingen på Pc spel stryps. Jävla konsoler, spelutvecklare kan ju iaf ge fan i att göra fps-spel till konsol för de är ju överlägset skönare(mer känsla) på pc, och ofta så görs ett spel till både dator och konsol och då läggs de grafiska efter va konsolen klarar hantera. Man blir ju förbannad:P

Nu är jag jävligt OT och lär ju reta upp några;) Tillbaka till topic:)

Permalänk
Skrivet av kenny88g:

Ne, precis. Snarare konsoler som gör att utvecklingen på Pc spel stryps. Jävla konsoler, spelutvecklare kan ju iaf ge fan i att göra fps-spel till konsol för de är ju överlägset skönare(mer känsla) på pc, och ofta så görs ett spel till både dator och konsol och då läggs de grafiska efter va konsolen klarar hantera. Man blir ju förbannad:P

Nu är jag jävligt OT och lär ju reta upp några;) Tillbaka till topic:)

Ja men när nya konsoler kommer lär ändå ribban höjas på PC datorerna. Sen att konsolerna stryper PC är jag väl medveten om. Men som sagt när de nya konsolerna kommer lär säkert minimum kraven höjas på PC spelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagHeterFelix:

Blev ju lite sugen nu med Crysis 2-release snart... Har dock bara min gamla Q66 @ 3,59 GHz, men det borde inte flaska särskilt mycket, eller hur? Eller vad tror ni? Vad jag har sett på olika tester så överskattas ofta flaskhals-effekten...

ju högre upplösning du kör ju mindre kommer det flaska

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Ja men när nya konsoler kommer lär ändå ribban höjas på PC datorerna. Sen att konsolerna stryper PC är jag väl medveten om. Men som sagt när de nya konsolerna kommer lär säkert minimum kraven höjas på PC spelen.

Jo minimumkraven kanske höjs men dom brukar redan vara typ 6-7år gammla datorspecs så inte många som behöver bry sig om dom.

Oavsett vad så om konsolerna faktiskt hoppar ett steg fram så kommer ju redan pc ha hoppat fram tre steg.
Konsoler är sega och dryga när det kommer till utvecklingen.
ps3 tex kommer vi säkert sitta med i i alla fall 3år till innan dom säger att dom utvecklar en ny.
xbox kommer ny typ vart annat år men den kommer ju ingen stanns ändå XD

Visa signatur