Grafikdrivrutin slutat att svara och har återställts

Permalänk

Grafikdrivrutin slutat att svara och har återställts

Har ett ganska enerverande problem, När jag kollar på div serier i "MPC HC" så får jag lite titt som tätt "Grafikdrivrutinen har slutat att svara och har återställts" och mpc fryser och måste avslutas.

Har inte upplevt att drivrutinen slutat att svara när jag spelar utan endast när jag kollar på film/ serier via mpc med dxva aktiverat.

Har provatt att byta från 10.10 till 10.11 och även 10.12

Permalänk
Antielefant

Prova ett annat mediacenter, typ XBMC. MPC är inte direkt världens stabilaste system i x64-OS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Prova ett annat mediacenter, typ XBMC. MPC är inte direkt världens stabilaste system i x64-OS.

Har nu provat xbmc och problemet är fortfarande där. har även provat senaste drivisarna 11.1.

Kan det inte vara så att kortet har för lite kräm när jag kollar på film med dxva?
Har för mig när jag klockade mitt förra kort 4890 för högt så brukade drivrutinerna sluta svara. kan det vara en möjlig förklaring?

Permalänk
Antielefant

Ptja, du har ju inte beskrivit din hårdvara så att ens gissa där är omöjligt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Ptja, du har ju inte beskrivit din hårdvara så att ens gissa där är omöjligt.

crosshair 3 formula
p2 955
Corsair XMS3 1600mhz
asus 5850
hx750

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mattias90:

Har nu provat xbmc och problemet är fortfarande där. har även provat senaste drivisarna 11.1.

Kan det inte vara så att kortet har för lite kräm när jag kollar på film med dxva?
Har för mig när jag klockade mitt förra kort 4890 för högt så brukade drivrutinerna sluta svara. kan det vara en möjlig förklaring?

Har du klockat skall du givetvis testa utan överklock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Har du klockat skall du givetvis testa utan överklock.

kör med orginal klock.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mattias90:

kör med orginal klock.

Trodde jag också, men det har hänt att folk inte gjort det och undrat vad som är fel.

Testa setup deafult i BIOS.
Kolla att du har senaste drivrutinerna till moderkortet.
Installera om directX.
Testa även AMD:s senaste media codec package och OpenCL-driver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Trodde jag också, men det har hänt att folk inte gjort det och undrat vad som är fel.

Testa setup deafult i BIOS.
Kolla att du har senaste drivrutinerna till moderkortet.
Installera om directX.
Testa även AMD:s senaste media codec package och OpenCL-driver.

Har testat deafult och även uppdaterat mitt bios till senaste utgåva.

Kom över ett videoklipp som fick mpc-hc att ge upp varje gång http://www.mediafire.com/file/lit3rofzm52/p2304x1280ref16.avi

Den som har ett ati/amd kort kan prova filmklippet och berätta om det gick att se på. om det gick så vill jag veta vilken ccc version ni kör med.

Edit: hittar inte amds codec pack. är dom rätt framför näsan på mig eller har dom gömt undan dom? kikar vidare under tiden.

Permalänk
Hjälpsam

Rätt under näsan, de ligger under den tredje downloadfliken.
Jag kör med 11.1 Vista 64.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Rätt under näsan, de ligger under den tredje downloadfliken.
Jag kör med 11.1 Vista 64.

haha och jag som har sökt under den fliken flertalet gånger utan att se den

Men kunde du spela upp videoklippet utan problem?

fick nämligen bsod med amdkmdag som error meddelande.

Permalänk
Hjälpsam

Torskade på Codecs, jag återkommer.
Jorå, det krashade rätt fint, körde med FFD Show64 Codecs.
Kanske skall uppdatera dessa.
Ingen BSOD men grafikdrivarna startades om och jag var tvungen att slå ihjäl MPHC via aktivitetshanteraren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Torskade på Codecs, jag återkommer.
Jorå, det krashade rätt fint, körde med FFD Show64 Codecs.
Kanske skall uppdatera dessa.
Ingen BSOD men grafikdrivarna startades om och jag var tvungen att slå ihjäl MPHC via aktivitetshanteraren.

Drivrutinerna krashade först också men provade sedan igen och fick bsod.
Videon är rätt krävande men de serier jag ser på kan vara rättså svårdrivna men att ett ett prestandakort knäar är lite lurigt.

kikade vilken version av drivrutinerna jag hade och fick se i ccc att jag har "Catalyst version 10.10" trots att jag har driversweapat iväg det gamla och installerade nytt, dock inte whql versionen av 11.1.

Kanske man ska uppdatera bios på grafikkortet och se om det hjälper. är dock inte så hajj på grafik bios men google is my friend under tiden

Edit: Tänkte även uppdatera directx men jag blir inte klokare när det gäller microsoft dx, hur kollar man vilken version av dx man har? vet att jag har dx11 men vilken build??
Möjligtvis så har jag senaste men har alldrig installerat dx sen jag skaffade windows 7.

Permalänk

Bara av nygikenhetens skull så provade jag att spela upp 2st 1080p filmer med mpc-hc sammtidigt och det fick grafikdrivrutinerna att krasha ganska fort. så det verkar som att drivrutinerna krashar när den får för mycket slängt på sig, kanske det ska vara så att den inte pallar med 2st filmer sammtidigt men det känns som att det inte ska vara några större problem igentligen?

Någon som har lust att prova min teori med 2st 1080p filmer igång sammtidigt?

Kan man inte med ccc dra upp frekvensen i 2d läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

Har testat deafult och även uppdaterat mitt bios till senaste utgåva.

Kom över ett videoklipp som fick mpc-hc att ge upp varje gång http://www.mediafire.com/file/lit3rofzm52/p2304x1280ref16.avi

Den som har ett ati/amd kort kan prova filmklippet och berätta om det gick att se på. om det gick så vill jag veta vilken ccc version ni kör med.

Edit: hittar inte amds codec pack. är dom rätt framför näsan på mig eller har dom gömt undan dom? kikar vidare under tiden.

Ingen krasch alls, men videon såg korrupt ut (mest grön röra). Körde MPC-HC 1.4.2499.0. Win7 64-bit. Cat 10.12.

Skrivet av mattias90:

Bara av nygikenhetens skull så provade jag att spela upp 2st 1080p filmer med mpc-hc sammtidigt och det fick grafikdrivrutinerna att krasha ganska fort. så det verkar som att drivrutinerna krashar när den får för mycket slängt på sig, kanske det ska vara så att den inte pallar med 2st filmer sammtidigt men det känns som att det inte ska vara några större problem igentligen?

Någon som har lust att prova min teori med 2st 1080p filmer igång sammtidigt?

Kan man inte med ccc dra upp frekvensen i 2d läge?

Jag provade att spela upp 2 st UVD-avkodade filmer för inte så länge sen med MPC-HC samtidigt och det gick hur bra som helst. Jag tror dock det var 2 st 720p-filmer (jag tror inte jag har några 1080p-filmer). Det roliga var att jag samtidigt lastade GPU med Milkyway eller DNETC och körde Docking@home på 3 CPU-kärnor och allt flöt utmärkt i filmerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har oxå problem med detta, händer dock oftare om jag spelar och glor på nån film samtidigt. Massa rapporter om detta och ingen "fix" verkar hjälpa

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Ingen krasch alls, men videon såg korrupt ut (mest grön röra). Körde MPC-HC 1.4.2499.0. Win7 64-bit. Cat 10.12.

Jag provade att spela upp 2 st UVD-avkodade filmer för inte så länge sen med MPC-HC samtidigt och det gick hur bra som helst. Jag tror dock det var 2 st 720p-filmer (jag tror inte jag har några 1080p-filmer). Det roliga var att jag samtidigt lastade GPU med Milkyway eller DNETC och körde Docking@home på 3 CPU-kärnor och allt flöt utmärkt i filmerna.

kör du någon form utav beräkningar via kortet så klockar den upp sig i 3d läge men vid filmuppspelning så kör den 2d läge eller vad det kallas. så det kan vara det som hjälper i ditt fall.

ska prova det när jag kommer hem.

Skrivet av grasfer:

Har oxå problem med detta, händer dock oftare om jag spelar och glor på nån film samtidigt. Massa rapporter om detta och ingen "fix" verkar hjälpa

Vilken utgåva av ccc kör du? för nu när jag tänker tillbaka så har jag för mig att jag inte hade dom problemen i ccc 10.9 men det kan vara också för att jag började se filmer med dxva runt november. ska peova att backa tillbaka till 10.9 igen och se om det hjälper.

jag hoppas att det är drivrutins relaterat annars så blir jag skallig!

Tänkte bygga en htpc med ett billigare grafikkort men nu är jag kluven om dom inte klarar mina anime serier.

Permalänk
Medlem

Har du testat att dra upp volten lite på gpu?

Hade exakt samma problem som du (dock annat gfx) men det löstes med denna fix:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Medlem

Jag har provat att köra klippet i både mpc-hc och vlc utan problem, har ett ati hd5850 och senaste drivern från ati utan hotfixen.

Har du kört driversweeper mellan att du gjort testen med andra drivers, det har för mig varit mycket viktigt de senaste driveruppdateringarna som jag gjort med ati-kort

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

kör du någon form utav beräkningar via kortet så klockar den upp sig i 3d läge men vid filmuppspelning så kör den 2d läge eller vad det kallas. så det kan vara det som hjälper i ditt fall.

ska prova det när jag kommer hem.

Vilken utgåva av ccc kör du? för nu när jag tänker tillbaka så har jag för mig att jag inte hade dom problemen i ccc 10.9 men det kan vara också för att jag började se filmer med dxva runt november. ska peova att backa tillbaka till 10.9 igen och se om det hjälper.

jag hoppas att det är drivrutins relaterat annars så blir jag skallig!

Tänkte bygga en htpc med ett billigare grafikkort men nu är jag kluven om dom inte klarar mina anime serier.

------------------------------
Jag kör ett billigare moderkort med nvidias 9400 på, så ifall du känner dig osäker så kör nåt sånt, iof kör jag m-itx med en separat s775 prolle men jösses, har aldrig haft några problem med nåt på den:)
Polaren kör ett med ati inbyggt och sålänge han varit noga med att avinstallera drivrutinerna med driversweeper osv har det alltid funkat för honom också, minns tyvärr inte vad han hade för moderkort bara:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem men med ett übergammalt radeon kort (2400) som dock funkade fint i win xp, direkt efter win 7 uppdatering har jag också bråkat med återställningarna. För mig verkar det dock inte spela någon roll vad jag kör, kan komma under videouppspelning (dock ej de mest krävande), eller vanligt surf, eller bara när skrivbordet är framme.
Har börjat å neråt i drivisarna och medans 10.12 inte var en hit så är jag nu nere på 10.7 som är stabilast hittills, dock ej problemfritt.
Jag har ganska mycket kvar på min lista att testa, bland annat bios default, klocka ner kortet (som alltid kört på default), och även dubbelkolla ramstickorna som jag läst att andra löst problemet med.

Här är en lång tråd om samma problem vad jag fattat det som, men som grasfer skriver så har alla olika "lösningar" och inget som funkar till alla
http://www.hardwareheaven.com/windows-7-vista-radeon-display-...

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Har du testat att dra upp volten lite på gpu?

Hade exakt samma problem som du (dock annat gfx) men det löstes med denna fix:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Jo jag har tänkt i dom banorna med men det blir sista utvägen.

Skrivet av godspeed:

Jag har provat att köra klippet i både mpc-hc och vlc utan problem, har ett ati hd5850 och senaste drivern från ati utan hotfixen.

Har du kört driversweeper mellan att du gjort testen med andra drivers, det har för mig varit mycket viktigt de senaste driveruppdateringarna som jag gjort med ati-kort

När jag installerar nya drivisar så kör jag först driversweaper dock inte i felsäkert läga och sedan kör jag på med dom nya drivrutinerna. kanske man ska göra en ominstallation a windows 7 om man inte får det att fungera.
Vilket fabrikat av 5850 kör du? är det med deras egna fläkt eller referens? har sett att dom asus korten med deras egna kylare har högre standardvolter än referensdesign.

Skrivet av godspeed:

------------------------------
Jag kör ett billigare moderkort med nvidias 9400 på, så ifall du känner dig osäker så kör nåt sånt, iof kör jag m-itx med en separat s775 prolle men jösses, har aldrig haft några problem med nåt på den:)
Polaren kör ett med ati inbyggt och sålänge han varit noga med att avinstallera drivrutinerna med driversweeper osv har det alltid funkat för honom också, minns tyvärr inte vad han hade för moderkort bara:/

Kör faktiskt ett 9500 på min nuvarande htpc och det funkar men den har med senare tid börjat att visa fina artifakter. Har nvidia någon motsvarighet till avivo video? det är det jag är ute efter då det är så smidigt.

Skrivet av Luzer:

Jag har samma problem men med ett übergammalt radeon kort (2400) som dock funkade fint i win xp, direkt efter win 7 uppdatering har jag också bråkat med återställningarna. För mig verkar det dock inte spela någon roll vad jag kör, kan komma under videouppspelning (dock ej de mest krävande), eller vanligt surf, eller bara när skrivbordet är framme.
Har börjat å neråt i drivisarna och medans 10.12 inte var en hit så är jag nu nere på 10.7 som är stabilast hittills, dock ej problemfritt.
Jag har ganska mycket kvar på min lista att testa, bland annat bios default, klocka ner kortet (som alltid kört på default), och även dubbelkolla ramstickorna som jag läst att andra löst problemet med.

Här är en lång tråd om samma problem vad jag fattat det som, men som grasfer skriver så har alla olika "lösningar" och inget som funkar till alla
http://www.hardwareheaven.com/windows-7-vista-radeon-display-...

Då har man nått att läsa ikväll då. hoppas jag får bukt på problemen med nått utav "lösningarna".

Edit: Vet inte om det är relaterat till problemet men det är också lite enerverande.
Flyttar jag musen uppe i höger hörn och drar den sidleds så beter sig muspekaren som att den fastnar i sirap. drar jag musen snabbt ett par gånger i sidleds så fortsätter musen att röra sig efter de att jag har stannat musen.

Lite svårt att förklara men annars så får jag väl fixa nått filmklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

kör du någon form utav beräkningar via kortet så klockar den upp sig i 3d läge men vid filmuppspelning så kör den 2d läge eller vad det kallas. så det kan vara det som hjälper i ditt fall.

Möjligt, men jag har aldrig direkt haft nåt problem med filmuppspelningar egentligen. Egentligen lite fel att säga 3D- eller 2D-läge för den bryr ju sig inte om det är 3D eller 2D - endast belastningen.

Jag gjorde ytterligare ett test nu där jag kör 2 st MPC-HC-instanser (2 st 720p filmer som avkodas med UVD:n), ett spel (Portal i window-läge så jag kan se hur filmerna flöt), och sen BOINC på GPU:n och CPU:n som vanligt. Inga problem/krascher alls. Filmerna flöt på utmärkt. Spelet flyter på bra förutom lite micro-stuttering som vanligt pga BOINC's GPU-klient (med eller utan filmer spelar ingen roll).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

prova att avaktivera hdmi utgång och även lljudet via hdmi
det funkade för mig när jag hade samma problem.

Visa signatur

Laconia

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

Jo jag har tänkt i dom banorna med men det blir sista utvägen.

När jag installerar nya drivisar så kör jag först driversweaper dock inte i felsäkert läga och sedan kör jag på med dom nya drivrutinerna. kanske man ska göra en ominstallation a windows 7 om man inte får det att fungera.
Vilket fabrikat av 5850 kör du? är det med deras egna fläkt eller referens? har sett att dom asus korten med deras egna kylare har högre standardvolter än referensdesign.

Kör faktiskt ett 9500 på min nuvarande htpc och det funkar men den har med senare tid börjat att visa fina artifakter. Har nvidia någon motsvarighet till avivo video? det är det jag är ute efter då det är så smidigt.

Då har man nått att läsa ikväll då. hoppas jag får bukt på problemen med nått utav "lösningarna".

Edit: Vet inte om det är relaterat till problemet men det är också lite enerverande.
Flyttar jag musen uppe i höger hörn och drar den sidleds så beter sig muspekaren som att den fastnar i sirap. drar jag musen snabbt ett par gånger i sidleds så fortsätter musen att röra sig efter de att jag har stannat musen.

Lite svårt att förklara men annars så får jag väl fixa nått filmklipp.

----------------------
Låter som du har ganska mycket skumma problem med datorn egentligen
Själv äger jag ett Ati hd5850 av fabrikatet VTX och ett 6970 från xfx, hade massor strul med 5850 tills jag för nån dag följde råden om driversweeper, annat jag gjort var att uppdatera bios till senaste också men det gjorde ingen skillnad för mig

hm, ditt 9400 verkar ju vara på upphällningen, artefakter är inget bra tecken alls, antingen är det trasigt eller så är det för varmt..lutar ju åt trasigt:(

Du borde nog testa att göra en fräsch ominstallation av ditt windows med tanke på dina skumma problem..

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

----------------------
Låter som du har ganska mycket skumma problem med datorn egentligen
Själv äger jag ett Ati hd5850 av fabrikatet VTX och ett 6970 från xfx, hade massor strul med 5850 tills jag för nån dag följde råden om driversweeper, annat jag gjort var att uppdatera bios till senaste också men det gjorde ingen skillnad för mig

hm, ditt 9400 verkar ju vara på upphällningen, artefakter är inget bra tecken alls, antingen är det trasigt eller så är det för varmt..lutar ju åt trasigt:(

Du borde nog testa att göra en fräsch ominstallation av ditt windows med tanke på dina skumma problem..

Mitt kära 9500 tog ut förtida pension pga 24/7 jobb
är nog minnerna som har farit på den.

Ska göra en ominstallation av w7 så jag håller tummarna!

Permalänk
Skrivet av mattias90:

Mitt kära 9500 tog ut förtida pension pga 24/7 jobb
är nog minnerna som har farit på den.

Ska göra en ominstallation av w7 så jag håller tummarna!

Har nu installerat om hela w7 och installerat senaste ccc och har samma problem fortfarande.
märkte även att när drivrutinen slutar att fungera så spammas det amdkmdag i event viewer, kanske inte har nått med saken att göra men det är hundratals på bara några sekunder.

Vet nån vars ccc 10.9 win7 x64 finns att tanka hem?