PowerColor Radeon HD5970 "display driver stopped and has recovered".

Permalänk
Medlem

PowerColor Radeon HD5970 "display driver stopped and has recovered".

Hej!

Som rubriken säger så har jag problem med min 5970, det är ett nybyggd system och jag tror att allt funkar perfekt. När som helst när datorn är på kan jag få meddelandet "display driver stopped and has recovered" som sedan säger "ATI Radeon Family stopped responding", detta händer som sagt när som helst och från 1 till gud vet hur många gånger per timme.

Jag har uppdaterad drivrutinerna avinstallerat och ominstallerat, försökt ändra på PCI slot, kollat om kablarna är okej och vet inte vad mer jag kan göra!

Här följer systemets spec:

Operativsystem: Win7-64bit uppdaterad.
Processor: Intel core i7 920.
Processorkylare: Corsair H-50
Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2
Minne: 2x6 Corsair Dominator DDR3 1600MHz
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 5970
Hårddisk: Kingston SSDNow V Series V GEN 2 128GB SATA2 + WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor. har dom på IDE mode.
Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M850, 850W PSU ATX 12V V 2.3
Övrig kylning: Har en Coolermaster HAF 932 så de kylning överallt. Full tower.
Övriga komponenter: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x

Tack för er tid!

--------------------------
3D mark hänger inte sig, det verkar som att grafikkortet bara hänger sig när det är 2D på gång och inte 3D.
Datorn hänger sig när som helst, om jag surfar, spelar, kör 3dmark osv..
6- + 8-pin connector har grafikkortet.
Har nu fått en ny meddelande "display driver AMD driver stopped responding and has successfully recovered"
--------------------------------------

LÖST!

Jag gjorde såhär, Laddade ner "ATI Tray Tools", Installerade och gjorde följande ändringar.

1- Gick in i CCC - > Graphics -> ATI Overdrive - > Kryssade på "Enable ATI Overdrive".

2- Högerklickade klickade på "ATI Tray Tools" i höger till skrivbordet, nedre höger. -> Hardware -> Overclocking settings..
-> Kryssade på "Include Clock in Profile" (KRYSSA INTE PÅ APPLY TO BOTH CORES blabla.. det gjorde så att kortet låste sig.) -> Tog up voltage från 0,950 till 1,050. -> Höjde "Core speed" till 804 och "Memory speed" till 1000. -> gick ner till Profiles i samma fönster och clickade på en vit del där man kan skriva (Skriv in vad ni vill at profilen ska heta). -> Kryssade på "Load Selected Profile at Startup" och sparade.

3- Högerklicka på "ATI Tray Tools" till nedre höger om skrivbordet
-> "Hardware" -> "Auto Overclocking" -> Kryssade på "Enable auto 2D/3D overclocking. -> Den profilen som jag skapade i steg 2 använde jag för Applikationer i 2D och 3D. Dvs. "For application required 3D mode load this profile" och "After application finished, load this profile for 2D mode". Och kryssa på rutan "apply to all game profiles regardless of profile settings.

Detta gjorde jag och har inte haft någon krash alls. Hoppas det funkar för er med!

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att det inte får tillräckligt med ström, vad är det för strömanslutning till ditt kort, dubbla 6-pins eller ett 8-pins?

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

850w psu räcker till det där systemet. Folk kör jävligt overkill nätagg idag, pröva instalera olika versioner av drivrutiner.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
850w psu räcker till det där systemet. Folk kör jävligt overkill nätagg idag, pröva instalera olika versioner av drivrutiner.

Jodå, jag är fullkomligt medveten om att Psu'n är alldeles tillräcklig, min undran var snarare om det är någon miss i anslutningen på kortet.

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Sitter väl 8+6 på 5970.

Iaf, händer det när du surfar? Flash? DXVA? Klock på kortet vid dessa tillfällen? Flera skärmar?

Om du loopar 3dmark / furmark / whatever några timmar, händer det då med?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wibart
Min första tanke var att det inte får tillräckligt med ström, vad är det för strömanslutning till ditt kort, dubbla 6-pins eller ett 8-pins?

Det är 6-pin + 8-pin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Sitter väl 8+6 på 5970.

Iaf, händer det när du surfar? Flash? DXVA? Klock på kortet vid dessa tillfällen? Flera skärmar?

Om du loopar 3dmark / furmark / whatever några timmar, händer det då med?

Den är inte överklockad, sitter på 750, det händer när jag surfar, när jag laddar ner saker, när jag har steam på, när jag laddar ner wow, när jag laddar ner MSN. Tja, när som helst Men det hände inte när jag spelade Win 7 Spider solitarie, om det nu är till någon hjälp.(Ändra det där med att det inte händer med spider solitarie, händer också nu..)

Ska testa att köra 3dmark i nån timme, tack!

Permalänk
Medlem

Körde 3dmark03 och den fastnade på engång

Permalänk

Jag börjar fundera om detta är någon ATi-bugg för detta har hänt mig i Win7 både i betan, RC och skarpa versionen som jag kör nu. Har haft två olika ATi-kort och just nu har jag HD5870 och det här händer lite då och då, till synes utan anledning.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag får likadant med mitt splitter nya XFX 5770... Det verkar som att något är strul med drivarna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Har ni andra som har problem med era ATI kort provat med olika drivers osv?

Permalänk
Medlem

Detta händer ju med i stort sett alla ATI kort, var så ett tag med mitt 4850 och har vart så en gång med mitt 5870 än så länge. Det är något med drivrutinerna.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Usch va tråkigt!!.Ett sånt fint kort och så struler det.Hoppas det fixar sig.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Hade samma problem med mitt 5850 och jag installerade om dom senaste drivrutnerna så fungerade det?!
Kanske du ska prova 10,2 drivrutinerna?

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfrooDite
Hade samma problem med mitt 5850 och jag installerade om dom senaste drivrutnerna så fungerade det?!
Kanske du ska prova 10,2 drivrutinerna?

Har testat men det ger mig ändå problem =/

Permalänk
Medlem

Testa följande: Ladda ner GPU-Z. Öppna det, välj tabben sensors. Låt den den vara öppen. Tanka ner MSI afterburner (eller rivatuner), öppna det och ställ in minnes och gpuklockfrekvensena manuellt. Testa till exempel 1001MHz på minnena och 726MHz på GPU:n. Tryck på apply och spara profilen på någon av siffrorna nere i vänstra hörnet. Kolla nu i sensorstabben i GPU-Z, ökade klockfrekvenserna (och temperaturen...)? I så fall, försök få den att krasha nu.

Annars är det ju det gamla vanliga du kan testa; senaste chipsetdrivare, senaste BIOS till moderkortet, testa annat OS (Vista 64-bit och W7 32-bit kanske).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Testa följande: Ladda ner GPU-Z. Öppna det, välj tabben sensors. Låt den den vara öppen. Tanka ner MSI afterburner (eller rivatuner), öppna det och ställ in minnes och gpuklockfrekvensena manuellt. Testa till exempel 1001MHz på minnena och 726MHz på GPU:n. Tryck på apply och spara profilen på någon av siffrorna nere i vänstra hörnet. Kolla nu i sensorstabben i GPU-Z, ökade klockfrekvenserna (och temperaturen...)? I så fall, försök få den att krasha nu.

Annars är det ju det gamla vanliga du kan testa; senaste chipsetdrivare, senaste BIOS till moderkortet, testa annat OS (Vista 64-bit och W7 32-bit kanske).

temperaturen ökar med kanske 0.5 Celsius och det blir ingen skillnad i PGU Core Clock i Sensors fliken.. står 725 Mhz och jag ställde frekvensen på 852 Mhz

När den krashade så var temperaturen 53 från tidigare 50.

Någon annan tips?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, har dock ett 4870 kort men i övrigt samma system som du, jag har testat och felsökt i ca 20 timmar sammanlagt men fortfarande samma problem.

Testa sök på "atikmdag.sys stopped responding" på google så hittar du rätt många "fixes" de funkar för en del dock inte för mig.

ska testa att installera W7 idag och se om det funkar, för övrigt så har jag kört mitt system i 8 månader utan problem sen kom detta för tre veckor sen.

ett sätt jag fick det att fungera i en vecka var att ställa in i bios att minnena är 1600mhz. ATI och Nvidia har haft detta problemet sen 2006 och fortfarande inte lyckats lösa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Jag börjar fundera om detta är någon ATi-bugg för detta har hänt mig i Win7 både i betan, RC och skarpa versionen som jag kör nu. Har haft två olika ATi-kort och just nu har jag HD5870 och det här händer lite då och då, till synes utan anledning.

Läs mitt första inlägg under "LÖST!" det kanske hjälper dig med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crunky
Jag har precis samma problem, har dock ett 4870 kort men i övrigt samma system som du, jag har testat och felsökt i ca 20 timmar sammanlagt men fortfarande samma problem.

Testa sök på "atikmdag.sys stopped responding" på google så hittar du rätt många "fixes" de funkar för en del dock inte för mig.

ska testa att installera W7 idag och se om det funkar, för övrigt så har jag kört mitt system i 8 månader utan problem sen kom detta för tre veckor sen.

ett sätt jag fick det att fungera i en vecka var att ställa in i bios att minnena är 1600mhz. ATI och Nvidia har haft detta problemet sen 2006 och fortfarande inte lyckats lösa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wounds
Hej.

Jag får likadant med mitt splitter nya XFX 5770... Det verkar som att något är strul med drivarna.

Permalänk
Medlem

Mitt har faktiskt inte kraschat något mer. Kanske var tvungen att köra in det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.