Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Shit vad snyggt städat!

Jag visste inte att man kunde få bort hårddiskburen. Du gav mig verkligen en bra idé om hur jag ska städa chassit på alla lösa kablar jag har överallt.

Allt går att ta bort
Fick använda en dremel och en borr för att ta bort nitarna buren är fäst med.
Gick rätt smärtfritt iofs. Ska bygga mig en egen hårddiskupphängning när jag får tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Allt går att ta bort
Fick använda en dremel och en borr för att ta bort nitarna buren är fäst med.
Gick rätt smärtfritt iofs. Ska bygga mig en egen hårddiskupphängning när jag får tid.

Gah...har inga hantverkarskills eller verktyg.
Nåja, får drömma vidare

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

så, fortfarande HAF 912+ över R3 för luftflöde fastän man kan ha 7 fläktar istället för 4 i R3an?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Har precis pillat med detta chassi och är lite besviken. Det var bra att bygga i och var lättjobbat, men vibrationerna känns tydligt var man är rör på chassis utsida. Hittills har jag bara en hårddisk i.

Någon mer som har lagt märke till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neaten:

Har precis pillat med detta chassi och är lite besviken. Det var bra att bygga i och var lättjobbat, men vibrationerna känns tydligt var man är rör på chassis utsida. Hittills har jag bara en hårddisk i.

jo det var sama grej här, men jag skruva bara upp skruvarna till hårdisken så att de inte satt lika hårt och nu vibrerar det knappt någonting Testa det först!

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neaten:

Samma här men ska testa det Philip skrev.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

jo det var sama grej här, men jag skruva bara upp skruvarna till hårdisken så att de inte satt lika hårt och nu vibrerar det knappt någonting Testa det först!

På mitt R3 så hade plåtläpparna på vaggan som man drar ut hårddisken med inte så mycket spänning utåt om ni förstår vad jag menar. Dom snäpper ju på plats när man skjuter i hårddisken för att hålla den på plats. För mig så satt hela vaggan lite löst när den hade snäppt fast. Bände ut läpparna lite för att få lite mer spänning mot korgen och sköt i disken igen. Då satt den betydligt bättre.

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk

Står mellan define r3 och Lian Li Lancool PC-K62... Svårt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbapontus91:

Står mellan define r3 och Lian Li Lancool PC-K62... Svårt val

Rekommenderar en R3:a, lätt!
Lätt att montera i, bra kabeldragning, plats för grafikkort upp till ~30 cm och mycket mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Samma här men ska testa det Philip skrev.

Gör det. Drog inte så hårt fast skruvarna själv, så jag har inte haft det problemet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

hur fäster man en ssd i detta chassi? har en corsair 60gb

Permalänk
Medlem

det finns hål i hårdiskslädarna för ssd. elr så sätter du fast den med karborre där det passar tex

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Ni som tycker vibrationerna verkar höga, har för mig Fractal Design kommenterade detta i sin egen tråd. Känn på gummi-detaljerna, är de hårda så kan ni nog få nya av Fractal Design som goodwill. Dock så är gummiskruvar otillräckligt för en disk med höga vibrationer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Nån som kör med 6970 CF i sin R3:a?
Det ska ju få plats grafikkort i längden ~30cm,
men när jag pratade med Inet tidigare idag så sa de att 6970 inte får plats i en R3:a.

Om det inte går, skulle det isf funka i ett XL, eller är det bara större på höjden?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Hallåj!

Funderar på att köpa ett r3 och köpa till 2-3st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm (initialt, kanske blir mer / annat senare). Funderar på fläktkonfigurationen. Hur påverkas den upplevda ljudnivån av var i chassit en viss fläkt sitter? Jag antar att de medkommande fläktarna låter mer än Scythe-fläktarna och jag inbillar mig att ljudet av de mer högljudda fläktarna dämpas mer om båda sitter som insug i fronten (istället för att den ena sitter som utblås där bak). Eller är jag helt ute och cyklar?

Har också efter att ha läst den här tråden fått uppfattningen att det ibland är problematiskt att montera andra fläktar i fronten (något som tar i), vilken skulle vara ytterligare en anledning till att flytta fram den ena fläkten istället för att sätta något annat där?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av malici0us:

Nån som kör med 6970 CF i sin R3:a?
Det ska ju få plats grafikkort i längden ~30cm,
men när jag pratade med Inet tidigare idag så sa de att 6970 inte får plats i en R3:a.

Om det inte går, skulle det isf funka i ett XL, eller är det bara större på höjden?

6970 skall i referensdesign vara 290mm långa och passar då i en R3 (Gränsen är ~290mm. vi lämnar lite spelrum så det är snarare 295mm). Det bör dock stämmas av med tillverkaren av kortet innan då referensdesign är ett förslag från ATI och inte måste efterföljas.

Skrivet av stais:

Hallåj!

Funderar på att köpa ett r3 och köpa till 2-3st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm (initialt, kanske blir mer / annat senare). Funderar på fläktkonfigurationen. Hur påverkas den upplevda ljudnivån av var i chassit en viss fläkt sitter? Jag antar att de medkommande fläktarna låter mer än Scythe-fläktarna och jag inbillar mig att ljudet av de mer högljudda fläktarna dämpas mer om båda sitter som insug i fronten (istället för att den ena sitter som utblås där bak). Eller är jag helt ute och cyklar?

Har också efter att ha läst den här tråden fått uppfattningen att det ibland är problematiskt att montera andra fläktar i fronten (något som tar i), vilken skulle vara ytterligare en anledning till att flytta fram den ena fläkten istället för att sätta något annat där?

En del fläktar har tagit i filtret i fronten. Detta då vissa fläktar har mindre spelrum mellan blad och kant. Eftersom problemet är så litet (endast ~1/2mm) så är det väldigt få som är drabbade, men om någon råkar ut för det har vi nya fläktfilter för utbyte om ni mailar oss på supporten.
Vi har på kommande leveranser lagt till en distans mellan fläktram och filter/filterram för att bygga bort problemet helt.

Gällande placering av fläktarna så finns det inga direkta genvägar förutom att prova sig fram då just din hårdvara sällan är delad av andra användare på annat än vissa grundkomponenter.

En generellt tips kan dock vara:
Bottenplatsen - 140mm någorlunda högvarvig då det är insug och eventuellt oljud dämpas av lådan.
Frontfläktar - 2*120mm runt 1000rpm då det kan förekomma ljudläckage som lätt upptäcks av användaren. Perfekt ställe att använda den inbyggda fläktkontrollern för att nå en balans mellan flöde och ljudnivå här.
Bakre 120mm fläkt bör ligga runt 1000rpm denna också. samma fläktkontroller kan användas här.
Dessa 3 fläktar (fram + bak) passar utmärkt att använda en högre RPM än 1000 då tanken är att fläktkontrollern skall styra RPM för att nå en balans mellan flöde och ljudnivå här. Runt 12-1300rpm

Övre 140mm platser skall den bakre endast fyllas, av en lågvarvig 140mm fläkt då ljudet också här lämnar lådan. (runt 7-800rpm)

sidoplåt samt främre 140mm topp skall vara stängda.
luftflödet går då väldigt förenklat från botten 140 och matar grafikkort med kall luft, främre 120mm samverkar med de bakre utblåsen och ser till att kall luft passerar över CPU och sedan ut.

Detta är endast ett förslag av många, och det finns lika många rätt som fel och helt beror på hur mycket kylning du behöver på bekostnad av ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Här precis sätt ihop en burk med detta chassi men den medföljande fläktcontrollern gör inte ett någe när jag vrider på den. Fläktarna går på samma fart hela tiden. Här kopplat allt det det ska också äR jag rätt saker på. Något rookie mistake jag kan ha gjort som jag kan ha med mig när jag river upp burken?

Permalänk
Medlem

har du använt orginalfläktarna?..dvs fd egna? dom går saktare gör dom meeen svårt o märka skillnad då dom redan är tysta från början. tror du märker mer om du skaffar ett par som flåsar o låter mkt i fullfart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jepp, de två originalfläktarna samt två GT fläktar. Fläktarna hörs lite men ingen som helst skillnad vad hur jag än ställer reglaget på controllern.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om man får plats med denna fläktstyrning
https://www.inet.se/artikel/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flakt...
i R3:an. Alltså om man kan stänga frontluckan utan problem?

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk

Har en sådan låda. Tänkte bygga en ny dator med en likadan. Men det står att r3 inte har några 2,5 anslutningar? Tänkte köpa en ssd 2,5, passar inte den då eller går det köra 2,5 på något sätt endå som det står att man kan göra på XL varianten? Är inte så bra på datorer, hoppas ni fattar vad jag menar.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem

Hårddiskslädarna har plats för både 3,5 och 2,5. Inga problem alltså.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroge:

Är det nån som vet om man får plats med denna fläktstyrning
https://www.inet.se/artikel/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flakt...
i R3:an. Alltså om man kan stänga frontluckan utan problem?

kan nog tänka mig att du får trycka in den en liten bit in i chassiet för att kunna stänga luckan. men vad gör det, det syns ju inte endå när luckan är stängd så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voy:

Har inte haft några problem att få av sidoplåtarna på min R3:a. Stötte dock på lite besvär när jag skulle montera en DVD, fick böja till de små skenorna som DVDn är tänkt att vila på för att få in den överhuvudtaget. En liten repa på chassit lyckades jag åstadkomma i mitt våld att få dit den. Gick ifrån ett Antec P182 som jag haft i 2½ år, är ändå ganska nöjd med R3:an även om jag hade önskat lite mer utrymme. Moderkortet täcker nästan samtliga hål, men så går det när man köper ett saftigt kort också.

Kylningen är förvånansvärt bra ändå med de fläktar som kommer (Fick en extra med köpet). Kör GTX 460 1GB i SLI men går inte över 50-60C vid load jämnfört med mitt HD4870 1GB som vid load låg närmare 80-90C. Men som många säger, man får vad man betalar för. Hade jag haft en större budget när jag köpte nytt hade jag hållt mig till Antec, förslagsvis P193.

Jag har också problem att få DVD-brännaren på plats. Vet inte om det är samma problem dock. När jag trycker in den framifrån går den inte in hela vägen, så frontluckan går inte igen ordentligt. DVD-brännarfronten tar emot känns det som. Det är väl inte tänkt att man måste ta bort DVD-brännarfronten? Har ett Sony Optiarc AD-7263S-0B. Tror det är samma som den vanligare AD-7260S-0B fast med "Labelflash" funktion.
Någon som har tips på hur jag kan få den på plats utan alltför mycket våld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Här precis sätt ihop en burk med detta chassi men den medföljande fläktcontrollern gör inte ett någe när jag vrider på den. Fläktarna går på samma fart hela tiden. Här kopplat allt det det ska också äR jag rätt saker på. Något rookie mistake jag kan ha gjort som jag kan ha med mig när jag river upp burken?

Det skulle underlätta om du faktiskt beskriver hur du har kopplat in fläktarna istället för att bara säga att du "kopplat allt som det ska"..

Skrivet av danneee:

Jepp, de två originalfläktarna samt två GT fläktar. Fläktarna hörs lite men ingen som helst skillnad vad hur jag än ställer reglaget på controllern.

Du kan bara ansluta tre fläktar till FD's fläkt-controller..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av daroge:

Hårddiskslädarna har plats för både 3,5 och 2,5. Inga problem alltså.

Tack, då kan jag forsätta som planerat. Vill inte ha något annat chassi för detta är riktigt snyggt, stilrent, borde göras fler liknande.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk

Jag har inte sett något omdöme där det skrivits något om de två dammfiltrena i fronten så jag ställen en snabb fråga här till er som vet: Måste man skruva bort dom 4 skruvarna för att kunna ta bort frontfiltrena, eller går de att plocka bort (enkelt) med bara händerna?

Jag ursäktar om någon redan svarat angående detta i tråden, men jag orkar inte kolla igenom hela just nu.

Permalänk
Medlem

Man måste skruva bort skruvarna.

Permalänk

Okej, darnit. Men tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Värt att köpa detta chassit? Just nu har jag ett gammalt skit som är mer än tio år gammalt. Kvittar det vilka 120/140MM fläktar man köper? Samtliga skall fungera med fläktkontrollen eller?

Funderade på att köpa detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/302227/2011-03-21

Vet inte vilken RPM som är bäst. Skall ha en av dom till själva chassit, och den andra till min Cooler master 212+ CPU kylare.

Lämna tips på hur jag kan göra med extrafläktarna. Ej lagt ordern ännu så tips uppskattas!

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?