Dell räknar med Windows 8 i januari 2012

Permalänk
Medlem

Va?! Win 8 redan? Kom inte Win 7 förra veckan eller nåt sånt? Så känns det iaf. Nåja, jag kör fortfarande XP och nån ändring på det kommer det inte att bli.

Permalänk
Medlem

Jaja, Microsoft skjuter sig verkligen i foten om de gör det. Folk (eller jag då), vill ha ett "stabilt" (avser inte krascher) OS som man kan köra i 10 år utan att fundera på om ett program/spel (gammalt som nytt) kommer att fungera och se korrekt ut. Sen vill man ju inte lära om sig hela tiden hur man ska göra lite mer avancerade saker. Ett OS får gärna successivt uppgradera sig, men inte som Windows med helt nya releaser som egentligt inte tillför något matnyttigt utan bara dummifiering och fluff (... marsmallow fluff är gott iofs). Massa olika Windows-versioner kommer också orsaka kompabilitet- och underhålls-problem mellan de olika versionerna (t.ex. för utvecklare).

Kör XP hemma och fortsätter göra det (har bara kraschat pga grafikkort). Kör (tyvärr) Windows 7 på jobbet och för mig som avancerad användare är det faktiskt bra mycket sämre och t.o.m. rätt buggigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Va?! Win 8 redan? Kom inte Win 7 förra veckan eller nåt sånt? Så känns det iaf. Nåja, jag kör fortfarande XP och nån ändring på det kommer det inte att bli.

Släpptes hösten '09, så 1½ år sedan. Kommer vara över 2 år mellan W7 och W8, något som känns som en rätt vettig produltcykel.

Ingen tvingar er som sagt att köpa W8 direkt, man får sitta kvar med W7 och XP utan att Microsoft-representanter bränner ner huset och slår ner kärringen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Precis vad jag tycker också.
Ungefär såhär då alltså:
Win 95, Win 98, Win XP, Win 7. Alla värda något, sedan är 2000, NT och vista inget att hänga i julgranen.

Windows 2000 var ju grymt bra och dessutom snabbt. Det är nog det OS jag har använt som har krånglat minst.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

DEC 2012 skulle det ju komma. Och alla vet att det är Microsoft fel att Jorden går under då... OS:et blir nya Skynet.

Visa signatur

Games!

Permalänk

Jag ser faktiskt fram mot Windows 8, inte för att jag ogillar Win7 utan snarare tvärtom. Jag började använda det när det kom ut och dessförinnan hade jag haft Vista och XP före det. Nu köpte jag en netbook med WinXP och jag känner genast hur mycket bättre Win7 är. Allt känns mycket mer logiskt, överskådligt och sammanhängande.

Det är samma sak med Office 2007. När jag kommer till skolan och tvingas använda 2003 så känner jag att det bara är mer omständigt. Det är inte så sammanhållet som 2007 är. Programmet tycks inte tänka själv och när det gör det så blir det inte som jag vill ha det.

Om nu Win8 ska innebära stora förändringar så ser jag fram emot det. Med de senaste generationerna av Windows som referens så har det mycket stor potential.

Ni som vägrar upppdatera, jag säger inte att ni måste och ni kan tycka annorlunda men har ni verkligen gett det en ärlig chans? Har ni använt det dagligen i ett par månader? Ni behöver inte svara mig, men svara för er själva.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är det där med stöd för ARM-arkitekturen etc. Skulle verkligen vilja se större utveckling på mjukvarusidan istället för att behöva mer kraft (i systemet) för att göra nästan samma saker som förut.

Vore ju inte helt fel om man kunde köra samma OS på en bärbar surfplatta, som på sin stationära och som på den där skräphögen som knappt är användbar längre.

Releasecykler? Vem bryr sig. Bra med nytt och utveckling.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FearKill:

Xp=2001
Vista=2006
Win7=2009
Win8=2012?

Dom har speedat upp tempot av släpp. Snart blir väl det ett nytt OS varje år
Näh men Windows 7 är nog Microsoft bästa OS sen XP.
Får se vad 8an har att erbjuda.

Win 8 RTM 2012
Win 8 Retail 2013

MS sa att de ska komma nytt os vart tredje år.
Är målet.

Nytt i 8an är att de har stöd för klena cpus såsom arm.
Sen går de alltid och twekas mera för prestanda och utsende samt funktioner.
3D kommer säkert som default

http://windows8beta.com/
Här kan man läsa lite

Visa signatur

Harry

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Visst bygger man på 8an och kanske släpps det en beta senare i år, framemot vintern kanske med tanke på byggnummer och sånt som redan läckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Släpptes hösten '09, så 1½ år sedan. Kommer vara över 2 år mellan W7 och W8, något som känns som en rätt vettig produltcykel.

Ingen tvingar er som sagt att köpa W8 direkt, man får sitta kvar med W7 och XP utan att Microsoft-representanter bränner ner huset och slår ner kärringen.

Två år... en dator brukar man skriva av på tre år, livslängden är betydligt längre och för privatpersoner så behåller många en dator 6-8år. Ja, den del har sannerligen konstigt tidsperpektiv om man tycker drygt två år är bra...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beatles-3122:

Jag ser faktiskt fram mot Windows 8, inte för att jag ogillar Win7 utan snarare tvärtom. Jag började använda det när det kom ut och dessförinnan hade jag haft Vista och XP före det. Nu köpte jag en netbook med WinXP och jag känner genast hur mycket bättre Win7 är. Allt känns mycket mer logiskt, överskådligt och sammanhängande.

Det är samma sak med Office 2007. När jag kommer till skolan och tvingas använda 2003 så känner jag att det bara är mer omständigt. Det är inte så sammanhållet som 2007 är. Programmet tycks inte tänka själv och när det gör det så blir det inte som jag vill ha det.

Om nu Win8 ska innebära stora förändringar så ser jag fram emot det. Med de senaste generationerna av Windows som referens så har det mycket stor potential.

Ni som vägrar upppdatera, jag säger inte att ni måste och ni kan tycka annorlunda men har ni verkligen gett det en ärlig chans? Har ni använt det dagligen i ett par månader? Ni behöver inte svara mig, men svara för er själva.

Jag har hållit mig långt borta från Office 2007. Office 2010 är däremot trevligt. Jag ser det lite som Vista och Windows 7. Office 2007 hörde ihop med Vista och var ingen höjdare. De försökte mycket men det föll lite platt. Sen släppte de 2010 där de slätat ut en del av alla dumheter. Stöd för ODS är till exempel en väldigt uppskattad funktion. Dock tror jag aldrig att jag kommer förlåta Microsoft för docx...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Två år... en dator brukar man skriva av på tre år, livslängden är betydligt längre och för privatpersoner så behåller många en dator 6-8år. Ja, den del har sannerligen konstigt tidsperpektiv om man tycker drygt två år är bra...

Du fattar verkligen inte. Du är inte tvingad att köpa säger jag ju. XP fungerar fortfarande utmärkt, trots att både Vista och W7 finns ute. Det är bra att Microsoft driver utvecklingen framåt istället för att Microsoft står och kränger samma produkt år ut och år in.

Fatta att du inte måste köpa nytt så fort det lanseras så ska du se att det inte är så illa trots allt. Börjar bli seriöst trött på alla som har fått för sig att tidigare operativsystem inte längre fungerar när nytt lanseras. Konservativa gnällspikar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Ingen tvingar folk att köra windows 8 ifall ni föredrar 7an. Är väll bra om MS kan erbjuda folk ett OS med nya funktioner och optimeringar. En idiotsak med windows 7 är att man inte kan skicka ljud via hdmi och 3,5mm samtidigt. Gick t.o.m i XP..

Rätt och fel. Det finns ingen möjlighet att i Windows 7 aktivera mer än en standardenhet för uppspelning vilket är totalt idiotiskt, men vissa ljudkortstillverkare hjälper dig runt problemet genom att spela upp ljudet genom båda utgångarna ändå.

Så gör i alla fall mitt Creative X-Fi Extreme Gamer

Blev något förvånad och positivt överraskad när jag märkte detta.

Bara så du vet (:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tyrgrim:

Va?! Win 8 redan? Kom inte Win 7 förra veckan eller nåt sånt? Så känns det iaf. Nåja, jag kör fortfarande XP och nån ändring på det kommer det inte att bli.

Att köra XP idag är som att man skulle kört Windows 3.0 när XP kom ^^

Skrivet av Delerium:

Windows 2000 var ju grymt bra och dessutom snabbt. Det är nog det OS jag har använt som har krånglat minst.

Samma här.
Fungerade utmärkt även till spel..
Körde det till 2004, då jag gick över till XP iochmed ett datorköp ^^

Permalänk
Avstängd

Hoppas så in i helvete att jag lyckas skaffa mig ett sommarjobb i år så att jag kan fixa ihop en schysst burk. Sitter med en gammal Dell Dimension 8400 (Win XP), och har lidit som fan de senaste 5 åren.

Win 8 kanske kommer som en nice update då..

Permalänk
Medlem

Hittade en sida med lite info om Windows 8 http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/wind...

Än så länge är jag inte imponerad...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag tror infon på Dell's roadmap är fel, jag tror inte windows 8 kommer förrän slutet på 2012, se t ex vad Paul Thurrot säger, han har bra kontakter internt på Microsoft, infon nedan känns mkt säkrare än en läckt roadmap från Dell med mkt oklar status. (nedanstående skrevs i december 2010):

"To understand the current schedule for Windows 8, all you need are some elementary math skills. Microsoft has told me that it now plans to ship new versions of Windows every three years, foregoing the previous major-minor release cadence; now, all Windows releases are new versions of Windows, with no major or minor version designation. Windows 7 shipped in October 2009, of course, a bit late for the holiday season and quite late for back-to-school sales, so adjusting for that issue, we can assume that Windows 8 is on the docket for mid-to-late 2012. And this is indeed what my sources have told me is the expected release date."

http://www.winsupersite.com/article/windows-server/What-You-N...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du fattar verkligen inte. Du är inte tvingad att köpa säger jag ju. XP fungerar fortfarande utmärkt, trots att både Vista och W7 finns ute. Det är bra att Microsoft driver utvecklingen framåt istället för att Microsoft står och kränger samma produkt år ut och år in.

Fatta att du inte måste köpa nytt så fort det lanseras så ska du se att det inte är så illa trots allt. Börjar bli seriöst trött på alla som har fått för sig att tidigare operativsystem inte längre fungerar när nytt lanseras. Konservativa gnällspikar.

Du kanske skall komma ut i verkligheten i stället. M$ driver inte på utvecklingen genom att ge windows ett nytt versionsnr. Sen handlar det om att för sakens skull ändrar dom på en del saker som inte kommer till de tidigare versionerna, inte för att det inte går utan för att dom skall ha några försäljningsargument. Sen har du då flera olika operativ som du skall underhålla och underhållet är olika på dom olika versionerna. Samt att dom släpper supporten och utvecklingen på gamla produkter för att tvinga fram migrering.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Två år... en dator brukar man skriva av på tre år, livslängden är betydligt längre och för privatpersoner så behåller många en dator 6-8år. Ja, den del har sannerligen konstigt tidsperpektiv om man tycker drygt två år är bra...

Hur ofta MS släpper nya operativsystem har väl inte ett dugg att göra med hur ofta folk byter datorer. Folk köper nya datorer hela tiden. MS släpper ett OS när de har hunnit analysera vad som var bra och dåligt med det förra och vad de kan förbättra. De tycker uppenbarligen att två år är lagom tid för att göra det.

Skrivet av Tempel:

Du kanske skall komma ut i verkligheten i stället. M$ driver inte på utvecklingen genom att ge windows ett nytt versionsnr. Sen handlar det om att för sakens skull ändrar dom på en del saker som inte kommer till de tidigare versionerna, inte för att det inte går utan för att dom skall ha några försäljningsargument. Sen har du då flera olika operativ som du skall underhålla och underhållet är olika på dom olika versionerna. Samt att dom släpper supporten och utvecklingen på gamla produkter för att tvinga fram migrering.

Lappa och laga? Jag tror knappast att det blir bra om man ska börja slita ut delar av OSet och sätta i nytt. Då blir de tvugna att lägga lika mycket tid på att tänka ut hur de ska integrera det nya som de behöver för att faktiskt göra det nya.

Hur ska de sedan få betalt? Genom att ta betalt för uppdateringarna? Vilka uppdateringar ska kosta? Vilka ska vara gratis? På vilket sätt blir det skillnad mot hur det är nu? De kommer ändå att tvingas byta ut skivorna de säljer med jämna mellanrum och då måste kunderna kunna veta om det är gamla skivor eller nya. Med andra ord, nytt versionsnummer.

Till sist, på vilket sätt ändrar de för ändringens skull? Grafiska uppdateringar? Jag är då f*n glad att det inte ser ut som Windows 95 längre. Det var revolutionerande för 15 år sedan men gråa stela menylister är bra tråkigt. Jag tror att få säger emot mig när jag säger att det har allt blivit snyggare och det är vetenskapligt bevisat att vi mår bra av att vistas i estetiskt tilltalande omgivningar.

Eller är det startmenyn du grämer dig över? Kontrollpanelen? Jag tycker de har blivit bättre och lättare att använda så där har MS lyckats iallafall.

Sen får du tycka vad du vill men det lär bli svårt att vara alla till lags. De gör vad de tror att de flesta kommer att gilla och eftersom de inte har ändrat tillbaka så antar jag att de flesta tycker att det var förbättringar.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tempel:

Du kanske skall komma ut i verkligheten i stället. M$ driver inte på utvecklingen genom att ge windows ett nytt versionsnr. Sen handlar det om att för sakens skull ändrar dom på en del saker som inte kommer till de tidigare versionerna, inte för att det inte går utan för att dom skall ha några försäljningsargument. Sen har du då flera olika operativ som du skall underhålla och underhållet är olika på dom olika versionerna. Samt att dom släpper supporten och utvecklingen på gamla produkter för att tvinga fram migrering.

Jag måste bara fråga, gnälls det lika mycket på Apple när de släpper nya OS för de håller ju som sagt en betydligt högre takt med OSX (mellan ett och två år mellan släppen) än Windows håller. Även Ubuntu håller bra mycket högre tempo (ett år mellan släppen), klagar folk högljutt på Linuxforumen över det också?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

klagar folk högljutt på Linuxforumen över det också?

nej, för vi vet hur man hanterar en dator

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Även Ubuntu håller bra mycket högre tempo (ett år mellan släppen), klagar folk högljutt på Linuxforumen över det också?

OSX brukar väll inte ha sådana stora förändringar, grafiskt set?

Ubuntu släpps var 6 månad, i april och i oktober(X.4 och X.10). Sedan har Ubuntu en annan målgrupp än Windows's desktop versioner och Mac OS X.

Skrivet av heande:

nej, för vi vet hur man hanterar en dator

Klart vi gör ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abb313j:

OSX brukar väll inte ha sådana stora förändringar, grafiskt set?

Ubuntu släpps var 6 månad, i april och i oktober(X.4 och X.10). Sedan har Ubuntu en annan målgrupp än Windows's desktop versioner och Mac OS X.

Klart vi gör ^^

Det är inte stora förändringar grafikst mellan alla Windowsversioner heller. 95, 98 och 2000.
Den stora grafiksa färändringen till XP sen var ju att de bytte färg på startmenyn och den listen och gjorde den lite mjukare.
De ytliga skillnaderna mellan Vista och Windows 7 är små och jag skulle bli förvånad om Microsoft förändrar det mycket igen med tanke på att de nyss fått igenom sitt Fluent User Interface ordentligt.

OSX har ändrats en hel del också men i många små steg. Jämför 10.0 med 10.7 får du se. Gå även tillbaks till OS 8 och System 7 och jämför så är du i samma tidsperiod som Windows 95.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Hur ofta MS släpper nya operativsystem har väl inte ett dugg att göra med hur ofta folk byter datorer. Folk köper nya datorer hela tiden. MS släpper ett OS när de har hunnit analysera vad som var bra och dåligt med det förra och vad de kan förbättra. De tycker uppenbarligen att två år är lagom tid för att göra det.

Det är deras kunder. Det är inte några som är kunder nån annanstans så hur ofta dom byter är faktiskt jävligt relevant. Att hinna analysera och koda nytt os på två år är givetvis skitsnack. Dom har möjligtvis hunnit analysera operativet på den tiden. Folk skall lära sig det, de skall märka vad som inte funkar och sen skall du ta reda på vad och hur det skall lösas. Det är givetvis en dynamisk process men att hinna göra allt det och få ut en stabil produkt på det korta tidspannet är rent ut sagt skitsnack.

Skrivet av beatles-3122:

Lappa och laga? Jag tror knappast att det blir bra om man ska börja slita ut delar av OSet och sätta i nytt. Då blir de tvugna att lägga lika mycket tid på att tänka ut hur de ska integrera det nya som de behöver för att faktiskt göra det nya.

Hur ska de sedan få betalt? Genom att ta betalt för uppdateringarna? Vilka uppdateringar ska kosta? Vilka ska vara gratis? På vilket sätt blir det skillnad mot hur det är nu? De kommer ändå att tvingas byta ut skivorna de säljer med jämna mellanrum och då måste kunderna kunna veta om det är gamla skivor eller nya. Med andra ord, nytt versionsnummer.

Eftersom det är bakåtkompatibelt i stor utsträckning så är det där med att lappa och laga nått dom gör likförbannat. Det är inte en helt ny produkt.

Så den springande punkten är hur dom skall få betalt. Finns två sätt, endera tar man betalt från början eller så har man en prenumerationstjänst på uppdateringarna. Eftersom man idag släpper uppdateringar så har man valt metod ett.

Folk har väldigt svårt att skilja på en Win utan sp och en med SP1, 2 eller 3 redan idag. Det du håller på med är att uppfinna svårigheter.

Skrivet av beatles-3122:

Till sist, på vilket sätt ändrar de för ändringens skull? Grafiska uppdateringar? Jag är då f*n glad att det inte ser ut som Windows 95 längre. Det var revolutionerande för 15 år sedan men gråa stela menylister är bra tråkigt. Jag tror att få säger emot mig när jag säger att det har allt blivit snyggare och det är vetenskapligt bevisat att vi mår bra av att vistas i estetiskt tilltalande omgivningar.

Eller är det startmenyn du grämer dig över? Kontrollpanelen? Jag tycker de har blivit bättre och lättare att använda så där har MS lyckats iallafall.

Sen får du tycka vad du vill men det lär bli svårt att vara alla till lags. De gör vad de tror att de flesta kommer att gilla och eftersom de inte har ändrat tillbaka så antar jag att de flesta tycker att det var förbättringar.

Så för din del så skulle det räcka med att man bytte färgtema menar du, det finns redan ett antal i windows om du bara kollar om det stora problemet är att det är grått och tråkigt.

Precis som de flesta läser genom att se ord som bilder och inte som ett antal bokstäver där de läser alla bokstäverna i ordning och sen förstår vilket ord det är så är det mest effektiva om det inte är dynamiska menyer där saker förvinner för att du inte använt dom på ett tag och där de byter plats så du måste kolla var sakerna ligger den här gången. Det man använder ofta lägger man i quickstart när det gäller program och sen finns toolbars för de funktionerna du använder mest, där du väljer vad som skall ligga och inte M$ som i fallet med dynamiska menyer. Det är mer omständigt och inte på något sätt mer produktivt. Operativet skall synas så lite som möjligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeX:

Jaja, Microsoft skjuter sig verkligen i foten om de gör det. Folk (eller jag då), vill ha ett "stabilt" (avser inte krascher) OS som man kan köra i 10 år utan att fundera på om ett program/spel (gammalt som nytt) kommer att fungera och se korrekt ut. Sen vill man ju inte lära om sig hela tiden hur man ska göra lite mer avancerade saker. Ett OS får gärna successivt uppgradera sig, men inte som Windows med helt nya releaser som egentligt inte tillför något matnyttigt utan bara dummifiering och fluff (... marsmallow fluff är gott iofs). Massa olika Windows-versioner kommer också orsaka kompabilitet- och underhålls-problem mellan de olika versionerna (t.ex. för utvecklare).

Kör XP hemma och fortsätter göra det (har bara kraschat pga grafikkort). Kör (tyvärr) Windows 7 på jobbet och för mig som avancerad användare är det faktiskt bra mycket sämre och t.o.m. rätt buggigt.

Isåfall har ni säkert surfat på för många porrsidor på jobbet utan virusskydd.... Skulle aldrig i min vildaste fantasi ens tänka tanken att XP är bättre på något. Jag har Windows 7 och buggfriare OS får man nog leta efter i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du kanske skall komma ut i verkligheten i stället. M$ driver inte på utvecklingen genom att ge windows ett nytt versionsnr. Sen handlar det om att för sakens skull ändrar dom på en del saker som inte kommer till de tidigare versionerna, inte för att det inte går utan för att dom skall ha några försäljningsargument. Sen har du då flera olika operativ som du skall underhålla och underhållet är olika på dom olika versionerna. Samt att dom släpper supporten och utvecklingen på gamla produkter för att tvinga fram migrering.

Haha, ja, tack för att du bjuder på dig själv iaf

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Problemet är inte direkt att det är en kortare tid mellan nya versioner. Problemet är att stödet för de gamla versionerna förkortas i samma takt, när MS aktiverar sin "5 år efter nästa release"-klausul.

Inom industri och i ännu högre grad sjukvård, finns många kritiska program skrivna för ett specifikt OS. Om det då kommer ett nytt OS som (i försäljningsledet) helt erstätter det gamla innan programvarorna tjänat ut så blir det stora problem.
På min arbetsplats planerades sommaren 2009 att en total övergång från XP till Win7 på alla klienter skulle genomföras under hösten 2010, och ett stort program för verifiering av all mjukvaras kompatibilitet påbörjades. Uppgraderingen har ställts in, och nu rullas i stället Win7 ut endast i samband med att man byter till nya datorer.

Man kan alltså räkna med att det tar ett par år att genomföra ett byte av OS, och kostnaden för bytet är så stor att man inte vill genomföra den processen så sällan som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Windows 2000 var inte alls dåligt, tvärt om så var det de första oset från Microsoft som var riktigt bra, sedan XP och Windows 7.
Jag tror benhårt på att även Windows 8 kommer att bli en succé, men mycket mer än tror kan man inte göra i dagsläget

win2k äger fortfarande som server/filserver med mera mycket tackvare att det är stabilt
jag har många dagar uptime på min win2k server hemma som agerar filserver.

samt att prestanda wise så behöver man inte ha haleluja hårdvara för att de ska rulla på bra utan att den jobbar allt för mycket.

så jag håller med dig win2k och Win7 är bra, XP är jag inte lika impad av kan dock bero på att jag körde win2k fram till SP3 kom till XP.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Xp=2001
Vista=2006
Win7=2009
Win8=2012?

Dom har speedat upp tempot av släpp. Snart blir väl det ett nytt OS varje år
Näh men Windows 7 är nog Microsoft bästa OS sen XP.
Får se vad 8an har att erbjuda.

ja du kommer väll ihåg på 90talet?

Win95
Win98
Win98SE
WinME

va rätt tajt där också

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Precis vad jag tycker också.
Ungefär såhär då alltså:
Win 95, Win 98, Win XP, Win 7. Alla värda något, sedan är 2000, NT och vista inget att hänga i julgranen.

skämtar du eller?

NT 4.0 och Win2000 ( NT 5.0 ) var ju fan bra grejer......

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.