50 tums full hd plasma i högre prisklassen, har problem med snabb inbränning!

Permalänk

50 tums full hd plasma i högre prisklassen, har problem med snabb inbränning!

Har införskaffat en samsung plasma i 5+ serien. Det är en mycket fin tv, med väldigt bra bild. Jag anser dock att det är ett problem att jag ser tillfällig inbränning redan efter några minuter i samma läge. Finns inbränningskydd med pixelskiftning och såkallad "rullande" , tid för autoskydd (vilket jag inte riktigt är insatt i hur det fungerar), just gällande autoskydd kan jag ställa in olika tider, 10 min, 20,30 och 40 minuter. Är lite oroad över permanent inbränning. Trodde dessa nyare samsung skulle vara säkra att spela etc. Tv:en kom från fabriken för tre månader sen. Funderar lite över att det kanske är något fel på den.
tacksam för svar. kanske någon som har någon plasma i samma serie med liknande problem.

Permalänk

Jag har en samsung 50" plasma i den billigare prisklassen. Har också mycket "problem" med tillfälliga inbränningar. Står en dvd i menyn i tio minuter så är den bränd. Men rullande skydd och att kolla på en dynamisk bild i ett par minuter tar bort allt. Det värsta hittils var när jag spelade fallout 3 och hela HUD:en var inbränd i 15 minuter... efter tio timmars spelande. Skulle tro att en dyrare panel inte har större problem än en billig. Jag har iallafall slutat störa mig på inbränningarna eftersom man inte ser dem när man kollar 5 minuter senare.

Sen har jag också märkt att det var mer inbränningar i början än jag får nu. Kan vara så att den behöver brännas in lite. Sänk kontrasten och ljusstyrkan en skvätt i nån månad sen är det nog bara att köra.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Kan tillägga att jag hittils inte fått en enda permanent inbränning, trots att det vid ett par tillfällen varit statiska dvd-menyer på skärmen i flera timmar.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Kan tillägga att jag hittils inte fått en enda permanent inbränning, trots att det vid ett par tillfällen varit statiska dvd-menyer på skärmen i flera timmar.

Okej! tack för tipset! lirar mycket fallout new vegas nu och har också haft samma problem, blev lite nojig att det inte skulle försvinna. Det ironiska är att jag har en samsung 42 plasma som jag aldrig har sett minsta inbränning på, inte ens när jag spelat i flera timmar, och denna är nästan 8000 billigare än 50 tummaren.

Permalänk

Kanske är något med de större panelerna Men nej, jag skulle inte oroa mig. Har haft tv:n i ett och ett halvt år och hittils har ingen inbränning stannat längre än 20 minuter. Dessutom verkar tillfälliga inbrännigar bli ovanligare med tiden.

En vän till mig kollade på vuxenfilm på en gammal plasma. Pausade, hittade på nått annat ett tag och fick en fet permanent inbränning av olämplig karaktär. Hans päron var nog inte alltför glada. Men det är ju en tio år sen eller så.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

När jag köpte min pioneer-plasma för ca 2 år sen så stod det i instruktionsboken att "inkörningstiden" var ca 400 timmar. Under den tiden så ska man tydligen vara väldigt försiktig. Förövrigt så har jag aldrig ens sett antydan till inbränning på min skärm, även om jag varit lite vårdslös med pausknappen.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem

[QUOTE="CompassioN;10806584En vän till mig kollade på vuxenfilm på en gammal plasma. Pausade, hittade på nått annat ett tag och fick en fet permanent inbränning av olämplig karaktär. Hans päron var nog inte alltför glada. Men det är ju en tio år sen eller så.[/QUOTE"]

haha, pinsamt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har samma symptom på min plasma men även om man låter högkontrastsbilder visas länge så försvinner de efter 2-3 minuter. Jag har bland annat haft GT5 pausat i ca 4 timmar utan problem.

Permalänk
Medlem

Har en LG 60"-plasma jag införskaffade i höstas; hittills har jag inte sett minsta antydan till inbränning, trots att det definitivt funnits möjligheter till sådana. Olika märken är kanske olika känsliga, jag trodde det i dagens paneler inte längre existerade. Kanske är som det sades lite känsligare i "barnaåren" för TV'n

Permalänk
Medlem

Tillfälliga inbränningar är normalt, det är inget att oroa sig över. Permanenta inbränningar går knappt att få med dagens plasmaskärmar, det skulle vara om du visar samma konstanta bild i ett till två dygn, då kanske du kan råka ut för det, men hur ofta gör du det?

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one