PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA Blåskärm...

Permalänk
Medlem

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA Blåskärm...

Hej!

När jag sitter och spelar så ibland (allt mellan 15min till 24h) så fryser sig skärmen och går över till Blåskärm och ger error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. sen startar datorn om sig.

“Page_Fault_In_Nonpaged_Area

Stop: 0×00000050 (0xE41B0E15, 0×00000000, 0xBF88CD88, 00000001)”

Mitt system:

*MB: ASUS M4A87TD EVO Socket-AM3
*Nätagg: Cooler Master GX 550W
*Processor: AMD Phenom II X2 560
*Grafik: ASUS Radeon HD 3870 512Mb
*RAM: 8GB. 2st Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9
*HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ

Jag vet inte vad jag ska göra för att få detta löst, alla tips är jätte välkomna!

Permalänk
Medlem

Brukar vara hårdvarufel, det är bara att börja felsöka del för del.

Permalänk
Medlem

Jag har kört både MemTest och Prime men inget ger något, jag har också skickat tillbaka moderkortet och RAM till Komplett och dom hittade heller inget. Det enda som inte är bytat och testat är Processorn och Nätagget..

Permalänk
Medlem

Testat ominstallera systemet? För egen del har många konstiga blåskärmar löst sig den vägen. Troligen på grund av konflikter eller dåliga drivrutiner eller det där andra.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har ominstallerat ett antal gånger, och det löser inte sig.. kan det vara någon defekt hårdvara?

Permalänk
Medlem

http://www.howtofixcomputers.com/forums/windows-xp/stop-error...
http://www.tomstricks.com/how-to-fix-windows-vista-stop-error...
Där finns ett antal åtgärder du kan kontrollera som har anknytning till din bluescreen.

Är det memtest86+ du använt och hur länge har det gått?
Vid små minnesfel kan man ibland behöva köra upp mot 48 timmar innan man får fellogg, det är ovanligt men tyvärr ett faktum. Prova kör ramstickorna en i sänder! Om möjligt prova med annat grafikkort? Sen är det ju faktiskt så att det moderkortet har vad jag kan se, hela 3 uppdateringar för BIOS som skall åtgärda problem med stabilitet, kanske kan vara något?

En standardåtgärd när man får sådana här problem är att dra ur alla usb-enheter, dvd-läsare, extradiskar o.s.v. kör endast på det nödvändigaste. Om stabilt häng på en komponent i taget tills felet uppstår igen och felkällan är lokaliserad.

Det var några alternativ som kan hålla dig sysselsatt ett tag, lycka till!

Permalänk
Medlem

ja Memtest86 i ca 40 timmar körde jag. Sen har jag bytat till ett annat grafikkort men det hjälpte inte heller. Men jag ska kolla upp det med BIOS uppdateringarna, men jag har för mig jag har redan gjort alla.
Men eftersom jag fortfarande har garantin kvar, tycker du att jag ska skicka tillbaka dom delarna

*RAM
*Nätagg
*Moderkort
*Processor

Och köra på något helt nytt?

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med blåskärm. Har du funnit någon lösning ännu? Jag lämnade in min dator hos Inet, dem fick inte en enda blåskärm på 4 dygn så beror antagligen på någon kringutrustning?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz