Hållbarheten på intärna diskar lösa.

Permalänk
Medlem

Hållbarheten på intärna diskar lösa.

Hej, Gör nu mitt första inlägg här, för att jag har lite frågor till dom lite mer kunnande en mig. Jag har tänkt mig en annan lösning en att använda externa HDD s. Tänkte såhär:

Jag köper en dockningsstation typ denna och sedan den här HDD n och när jag inte använder den så förvarar jag den i ett fodral, Typ detta

Nu är min fråga, Hår hållbart är detta, Finns de risk att HDD n pajar väldigt lätt då eller är de ganska så "säkert" ?

Wosp

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du inte rör disken medan den är igång ser jag inte varför det skulle vara ett problem, möjligen slitage på kontakter kanske. Lite större risk att man kanske knuffar till bordet och disken välter?

Permalänk

Varför inte sätta in den i ett externchassi? Borde vara tåligare och inte slita på kontakterna så mycke.

Permalänk
Medlem

fattar inte varför du ska ha sådär för, om du vill ha en extern hårddisk så köper du det, vill du ha en intern så köper du det, varför ska du hålla på och ta i och ur disken ur en docka hela tiden? ser ingen poäng i det hela.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristian.l:

Varför inte sätta in den i ett externchassi? Borde vara tåligare och inte slita på kontakterna så mycke.

Va kostar då ett externt chassi? Kan du länka/ Rekommendera något bra? (Gärna USB3) Är de svårt att montera eller är de enkelt.

Skrivet av morxy49:

fattar inte varför du ska ha sådär för, om du vill ha en extern hårddisk så köper du det, vill du ha en intern så köper du det, varför ska du hålla på och ta i och ur disken ur en docka hela tiden? ser ingen poäng i det hela.

Känns som om att de är billigare att köpa utan skal, eller är det fel ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

fattar inte varför du ska ha sådär för, om du vill ha en extern hårddisk så köper du det, vill du ha en intern så köper du det, varför ska du hålla på och ta i och ur disken ur en docka hela tiden? ser ingen poäng i det hela.

Tänk Hårddisk = CD/DVD och dockan = optiska läsaren.

Helt enkelt en enkel och smidig ersättning för vanligt lagringsmedia som disketter och skivor.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wosp:

Nu är min fråga, Hår hållbart är detta, Finns de risk att HDD n pajar väldigt lätt då eller är de ganska så "säkert" ?

Hur hållbart det är beror på din hantering. Men flera delar av hårddisken är exponerade och utsatta för slitage mer än en hårddisk med hölje och anslutning för USB eller eSATA.
Min rekommendation är en eSATA lösning (om det är hastigheten du är ute efter) eller en vanlig USB-hårddisk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

fattar inte varför du ska ha sådär för, om du vill ha en extern hårddisk så köper du det, vill du ha en intern så köper du det, varför ska du hålla på och ta i och ur disken ur en docka hela tiden? ser ingen poäng i det hela.

Ska man hålla på med lite större backuper där man vill ha samma innehåll på fler diskar är det guld värt att slippa ha en massa olika nätaddaptrar. Jag har fyra externa diskar vilket betyder fyra olika stora klumpar till nätadaptrar för att leverera ström och två olika typer av USB-sladdar för att koppla ihop dem. Diskarna körs max en gång i veckan, oftast någon gång i månaden så de ligger i ett skåp för jag tröttnade på att ha dem i en hög på skrivbordet. Jag hade sparat massa plats och besvär om jag hade haft en docka istället för en hög med externa diskar. Om man alltid har den inkopplad är det en annan sak dock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska man hålla på med lite större backuper där man vill ha samma innehåll på fler diskar är det guld värt att slippa ha en massa olika nätaddaptrar. Jag har fyra externa diskar vilket betyder fyra olika stora klumpar till nätadaptrar för att leverera ström och två olika typer av USB-sladdar för att koppla ihop dem. Diskarna körs max en gång i veckan, oftast någon gång i månaden så de ligger i ett skåp för jag tröttnade på att ha dem i en hög på skrivbordet. Jag hade sparat massa plats och besvär om jag hade haft en docka istället för en hög med externa diskar. Om man alltid har den inkopplad är det en annan sak dock.

jo det är klart, om man har flera hårddiskar så är det ju skönt, men som jag förstod det så ska han bara ha en hårddisk, då känns det smått onödigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jo det är klart, om man har flera hårddiskar så är det ju skönt, men som jag förstod det så ska han bara ha en hårddisk, då känns det smått onödigt.

Nja, Till att börja med så tänkte jag mig en men att köpa flera vart efter som jag behöver. Har redan en hög med externa diskar.

Simens 1 x 1TB
WD 1 x 500 GB
Samsung 1 x 2 TB

Sedan så har jag ett par interna också. Men nu har jag kollat lite mer på detta med att montera själv i ett skal, Verkar ganska så lätt och billigt så de känns helt klart som ett alternativ, då kan man ju även göra om de flera gånger om man behöver, Så länge man använder samma skal varje gång så slipper man ju att byta kablar osv.

Svar på frågan om den ska vara inkopplad hela tiden så, Mer eller mindre hela tiden tills den är full i alla fall, Sedan så tas den fram när jag behöver ta fram den för att använda/ kolla eller lyssna på materialet. Har som gräns att inte fylla mer en en disk om året ungefär.

Interna diskar för mig är inte lagringsdiskar, Använder dom som tillfälliga diskar, Där filmer mm. stannar tills jag orkar föra över de till en extern, Kör externa för att jag ska kunna komma åt dom ifrån flera datorer.

Hoppas att detta inlägg besvarade lite frågor.

Wosp

Permalänk
Medlem

Att köpa en hårddisk + chassi = extern hårddisk prismässigt ser inte varför man ska trixa och juxa för sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wosp:

Nja, Till att börja med så tänkte jag mig en men att köpa flera vart efter som jag behöver. Har redan en hög med externa diskar.

Simens 1 x 1TB
WD 1 x 500 GB
Samsung 1 x 2 TB

Sedan så har jag ett par interna också. Men nu har jag kollat lite mer på detta med att montera själv i ett skal, Verkar ganska så lätt och billigt så de känns helt klart som ett alternativ, då kan man ju även göra om de flera gånger om man behöver, Så länge man använder samma skal varje gång så slipper man ju att byta kablar osv.

Svar på frågan om den ska vara inkopplad hela tiden så, Mer eller mindre hela tiden tills den är full i alla fall, Sedan så tas den fram när jag behöver ta fram den för att använda/ kolla eller lyssna på materialet. Har som gräns att inte fylla mer en en disk om året ungefär.

Interna diskar för mig är inte lagringsdiskar, Använder dom som tillfälliga diskar, Där filmer mm. stannar tills jag orkar föra över de till en extern, Kör externa för att jag ska kunna komma åt dom ifrån flera datorer.

Hoppas att detta inlägg besvarade lite frågor.

Wosp

ok, då hänger jag med.
det jag kan tilläga är att det är inte så lätt som du beskrev att byta ut hårddisken i ett hdd-chassi om du gör det ofta, det tar typ 5-10 minuter att ta ur en gammal och sätta in en ny.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Aldrig funderat på en NAS Lösning ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Aldrig funderat på en NAS Lösning ?

Tänkte precis fråga samma sak. En NAS är inte så jättedyr och gör det mycket smidigare att komma åt filer från alla datorer i nätverket. Brukar också alltid finnas FTP-server inbyggt så man enkelt kommer åt det över internet också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag testade nas förut men den funkar inget vidare med routern som vi har fått ifrån telia, Den NAS en som jag testade var även så att man inte bara kunde dra och droppa sina filer på den, Den var mer så att man behövde öppna programmet i sin webbläsare och sedan fick man ladda upp filmerna, Bilderna och alla filer där vilket var väldigt jobbigt.

Om jag ska ha en NAS så vill jag att den mer eller mindre ska funka som en vanlig extern HDD, Fast då via lokalt. De kravet uppfyllde inte den som jag testade, sitter i skolan nu så har inte namnet på den men kan ta fram de när jag kommer hem.

Finns de inte som något skal som man kan ansluta typ 5 interna diskar till och sedan så går de via USB (3.0) till datorn så man får tillgång till filerna på alla diskarna? Känns som om att jag börjar få en massa diskar och något sådant skulle kunna vara en bra lösning.

Wosp

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wosp:

Jag testade nas förut men den funkar inget vidare med routern som vi har fått ifrån telia, Den NAS en som jag testade var även så att man inte bara kunde dra och droppa sina filer på den, Den var mer så att man behövde öppna programmet i sin webbläsare och sedan fick man ladda upp filmerna, Bilderna och alla filer där vilket var väldigt jobbigt.

Om jag ska ha en NAS så vill jag att den mer eller mindre ska funka som en vanlig extern HDD, Fast då via lokalt. De kravet uppfyllde inte den som jag testade, sitter i skolan nu så har inte namnet på den men kan ta fram de när jag kommer hem.

Finns de inte som något skal som man kan ansluta typ 5 interna diskar till och sedan så går de via USB (3.0) till datorn så man får tillgång till filerna på alla diskarna? Känns som om att jag börjar få en massa diskar och något sådant skulle kunna vara en bra lösning.

Wosp

Låter som om du hade en på tok för billig NAS. De lite bättre har fullt stöd för Windows nätverk så det är bara att mounta som en disk. Jag har till exempel mountat den mappen på NASen som innehåller all media på både min stationära och min laptop så den ligger som en vanlig disk. Winamp spelar till exempel direkt från NASen och jag kollar på all film via den.

Ja det finns och det kallas DAS. Vet att det länkades till ett par alternativ i en annan tråd här nyligen men minns tyvärr inte vilken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

De var denna som jag hade:

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/netgear-storams2...

Sedan har jag en as dålig router ifrån telia som funkar skit, lokalt nätverk är inte direkt ett alternativ på den om man säger så, De finkar inger bra och är riktigt segt om man får de att funka, USB 2.0 är snabbare en den....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wosp:

De var denna som jag hade:

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/netgear-storams2...

Sedan har jag en as dålig router ifrån telia som funkar skit, lokalt nätverk är inte direkt ett alternativ på den om man säger så, De finkar inger bra och är riktigt segt om man får de att funka, USB 2.0 är snabbare en den....

Ja den där verkar sakna många funktioner som man normalt vill ha i en NAS. Inte konstigt att du blev missnöjd.

Känner igen problemet med telias skit... De hade gjort folk en tjänst om de lät bli att skicka ut billiga skitroutrar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

En hotswap typ denna --> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=589974 kanske vore något, då slipper du strömadapter med + du får disken via SATA.