Permalänk

Boominator "Orange feeling"

Min Boominator.
Lådan är designad av Saturnus på http://www.diyaudio.com

Det här är min tolkning!

Komponenter
4x HP-10W
4x Piezo tweeters
4x 250Ohm 5W motstånd
1x Amp6-basic
2x biltema blyack 12v 7,2ah
1x (typ) skiva formplyfa
120+ timmars jobb

Enjoy.

Boominator "Orange feeling"

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk

ingen dålig låda du har där lite avis faktiskt 5/5

Permalänk

Får jag fråga varför du 'satt ihop' 2st högtalare?

Sen så tror jag inte att solcellen ger något nämnvärt med kräm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har du verkligen satt ihop magneterna?
Har du otur kommer du bränna talspolarna då du stängt ventilationen, samt nästan garanterat spräcka dustcapsen eller få ett jäkla oljud från dom.
Push n' pull eller i fas?

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Får jag fråga varför du 'satt ihop' 2st högtalare?

Sen så tror jag inte att solcellen ger något nämnvärt med kräm.

Genom att sätta basarna magnet mot magnet får man ut extra känslighet ur högtalarna, 1 magnet + 1 magnet = 1 fet magnet så kallad push push effekt.

solcellen underhållsladdar batterierna så jag kan köra stereon på max volym hela roskilde och sen ännu mer
anledningen till det är att jag tidigare år fått slösa tusentals kronor på batterier till min jvc boombox men nu slösar jag inte en spänn!

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Har du verkligen satt ihop magneterna?
Har du otur kommer du bränna talspolarna då du stängt ventilationen, samt nästan garanterat spräcka dustcapsen eller få ett jäkla oljud från dom.
Push n' pull eller i fas?

jag kommer knappast sabba högtalarna då ampet ligger på 25wrms

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem

Film när du spelar?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Men du kommer få ett under och övertryck i dustcapen när konerna rör sig från och mot varandra. Jag har sabbat en bas på det sättet när jag hade den i för liten sluten låda och trycket blev för högt bakom dustcapen.. Då var det ändå en rätt dyr bas, men med väldigt mycket mer effekt..

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Skrivet av anton:

Film när du spelar?

snart kanske ska köra ett miniroskilde här i tivoliparken sen när det blir varmare

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Men du kommer få ett under och övertryck i dustcapen när konerna rör sig från och mot varandra. Jag har sabbat en bas på det sättet när jag hade den i för liten sluten låda och trycket blev för högt bakom dustcapen.. Då var det ändå en rätt dyr bas, men med väldigt mycket mer effekt..

tack för din oro, men det är en beprövad metod som testats av många personer, jag lovar att det inte är några problem. läs lite på forumet av han som skapat designen. där kommer du hitta alla svaren på frågor om hur det funkar och varför det funkar.

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-anot...

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk

Jävlar vad grymt Finns det någon bra guide att följa om jag skulle bygga en egen?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Skrivet av safarisoya:

Jävlar vad grymt Finns det någon bra guide att följa om jag skulle bygga en egen?

finns fullt av information i saturnus tråd. det är verkligen värt att bygga en egen, du kommer aldrig hitta en så bra bärbar stereo på den kommersiella marknaden.
tar en jävla massa tid och möda men när du är klar är det klart värt det
lycka till om du väljer att bygga en egen.

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Schysst låda!
Har själv en lite mindre variant som jag byggde för några år sedan. Tänkte bara fråga var du köpte solcellen?
Hade vart skönt att slippa springa och ladda varje dag under festivalerna.

Permalänk
Skrivet av Daud:

Schysst låda!
Har själv en lite mindre variant som jag byggde för några år sedan. Tänkte bara fråga var du köpte solcellen?
Hade vart skönt att slippa springa och ladda varje dag under festivalerna.

Tack!

köppte solcellen från en svensk hemsida 24volt.eu tror jag adressen va, 450 spänn för min 10W.
tänkte köra en 20w men det räcker värkligen med en 10w för mina behov, behövs inte nån overkill lösning.

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk

Kan rekommendera denna om du vill ha lite mera drag än en amp6.
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1133
Har en själv och är mycket nöjd, min amp6 ligger nu mera bara och samlar damm

Permalänk
Medlem

fyfan va nice idé får man fråga hur mycket hela kalaset gick på?:)

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Kan rekommendera denna om du vill ha lite mera drag än en amp6.
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1133
Har en själv och är mycket nöjd, min amp6 ligger nu mera bara och samlar damm

Kanske det kanske, haha. är rätt nöjd med draget jag får just nu, ska spela in högtalarna innan jag tänker på någon uppgradering. rätt trött på att snickra och håla på just nu.

100wrms per kanal kommer dessutom att dra mycket mer batteri, tanken är ju att den ska hålla hela Roskilde utan att behöva laddas.

Skrivet av zvone:

fyfan va nice idé får man fråga hur mycket hela kalaset gick på?:)

typ 5000 för allt material. + runt 100 timmars research och jobb

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem

snyggt bygge!
Roligt och se lite andra projekt här på Swec.
tröttnat som fan att bara se massa vatten kylningar.
5p

Permalänk
Medlem

Otroligt imponerande bygge!

Tror du att detta är något en oerfaren boomboxentusiast skulle våga sig på att bygga? Just att bygga själva lådan är inga problem, det är bara när det kommer till att sätta ihop all elektronik som min kunskap försvinner. Att läsa sig till saker är ingenting jag är rädd för.

Låt oss säga att jag har exakt likadan elektronik som du har i den lådan hemma, hur svårt skulle det vara för mig att montera ihop allting?

5/5!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500 @ 3,3 | HIS 5770 1GB | Corsair H50 | A-Data 4GB @ 1333MHz | Corsair Force 120GB | WD Caviar Green 1TB | Asus Xonar DX | Cooler Master 690 II Advanced

Permalänk
Skrivet av KURT1:

Otroligt imponerande bygge!

Tror du att detta är något en oerfaren boomboxentusiast skulle våga sig på att bygga? Just att bygga själva lådan är inga problem, det är bara när det kommer till att sätta ihop all elektronik som min kunskap försvinner. Att läsa sig till saker är ingenting jag är rädd för.

Låt oss säga att jag har exakt likadan elektronik som du har i den lådan hemma, hur svårt skulle det vara för mig att montera ihop allting?

5/5!

Tack!

inte så svårt de e ju bara lågström du håller på med satt de ska inte vara några problem.
finns ritning och en massa tipps att läsa i saturnus boominatortråd, om du ska göra en så kan du alltid fråga och få hjälp där.
va själv noob för ett tag sen men man lär sig mycket under tidens lopp!
löda ampet var en motherfucker men du kan köpa ett färdiglödat.

Det är verkligen värt det!

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Skrivet av 91fisher:

snyggt bygge!
Roligt och se lite andra projekt här på Swec.
tröttnat som fan att bara se massa vatten kylningar.
5p

Tackar tackar! och ja! verkligen!

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat, tänkte fråga var du köpte kantskydden?

5p!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Niclas:

Riktigt bra jobbat, tänkte fråga var du köpte kantskydden?

5p!

ljudia.se

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem

varför limmar man ihop högtalarna?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av darkwithin:

Genom att sätta basarna magnet mot magnet får man ut extra känslighet ur högtalarna, 1 magnet + 1 magnet = 1 fet magnet så kallad push push effekt.

solcellen underhållsladdar batterierna så jag kan köra stereon på max volym hela roskilde och sen ännu mer
anledningen till det är att jag tidigare år fått slösa tusentals kronor på batterier till min jvc boombox men nu slösar jag inte en spänn!

Skrivet av cosmos92:

varför limmar man ihop högtalarna?

mer könslighet, mer lättdrivet, mer volym

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt bygge, men varför har du satt gallerna på insidan?

Permalänk
Skrivet av Segas:

Snyggt bygge, men varför har du satt gallerna på insidan?

blir snyggare och så sticker dom inte ut

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Avstängd

Klarar solcellspanelen verkligen dra all elektronik i lådan?

Permalänk
Medlem

Hoppas vi ses på Roskilde 2011 nurå, jag lär nog höra dig i vart fall!

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]