Dator får svart skärm och krashar när jag går ifrån

Permalänk
Medlem

Dator får svart skärm och krashar när jag går ifrån

Haft det här problemet i några månader nu, antog att det var RAM-stickorna som krånglade så jag bytte ut dem, och moderkortet. Men det händer fortfarande. Ibland (oftast) när jag går ifrån datorn blir skärmen svart och det ända sättet att få igång datorn är att stänga av den på powerknappen och starta igen.
Programmen som är igång dör, jag kör minecraft server och kan se att senaste backupen är 23:59 igår, vilket är en stund efter jag gick och la mig. Fläktarna fortsätter att gå och skärmen får signal, men det är helt svart.
Problemet uppstår aldrig när jag använder datorn, det är när jag går ifrån som det händer.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit
Processor: AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
Grafikkort: ATI Radeon HD 5750/5770, tror jag (köpt begagnat av kompis, står bara 5700 Series i datorn)
Lagring: 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA + 5 st WD diskar
Nätaggregat: Fractal Design Integra 500W
Övrig kylning: Chassifläktarna från Fractal Design Define R2
Övriga komponenter: Hoppahage TV-kort och ett nic från clas-ohlson
Temperaturer: 39" just nu

Vad är det som orsakar det här? har nån haft liknande problem? går det att ordna?
All hjälp/info är välkommen!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har inge energisparläge som går igång efter ett antal minuter? Har haft problem med att väcka datorn förut, inaktivera allt inkl. skärmsläckare. Stäng av skärmarna när du lämnar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarh:

Du har inge energisparläge som går igång efter ett antal minuter? Har haft problem med att väcka datorn förut, inaktivera allt inkl. skärmsläckare. Stäng av skärmarna när du lämnar datorn.

Ska testa det.