Macbook Pro 2011 - beställningar, leveranser - första intryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns den gamla i butikerna kan du lika gärna känna på den.

Jo men inte samma hw i dem samt att blir man sugen då så vill man ju ha med sig en hem inte gå hem och beställa och sen sitta och vänta

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Beställde en low-end MBP 13" för ett par dagar sen. Jag har lite planer på uppgraderingar men kan inte bestämma mig för vad. CPU kan man inte göra ngt åt men minne och hårddisk kan man ju byta. Jag har en 500gb Seagate Momentus XT (hybrid) som jag har i min gamla datorn för tillfället. Den lär iaf fara en hel del snabbare an den 320 gb 5400rpm disken som kommer med MBP.

Min fråga är om det är värt att lägga pengar på en riktig SSD samt slänga ut den optiska enheten och ersätta den men en annan HDD eller om jag ska nöja mig med med hybriddisken.

Och minnena.... är det värt att lägga 800 kr på 8 gb? kommer det att vara märkbart?

Vär att tillägga att datorn kommer användas som primärdator och köras i dualboot med OSX och Win7. Det kommer nog bli lite Photoshoppande men inget filmredigering eller tunga spel.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrian:

Beställde en low-end MBP 13" för ett par dagar sen. Jag har lite planer på uppgraderingar men kan inte bestämma mig för vad. CPU kan man inte göra ngt åt men minne och hårddisk kan man ju byta. Jag har en 500gb Seagate Momentus XT (hybrid) som jag har i min gamla datorn för tillfället. Den lär iaf fara en hel del snabbare an den 320 gb 5400rpm disken som kommer med MBP.

Min fråga är om det är värt att lägga pengar på en riktig SSD samt slänga ut den optiska enheten och ersätta den men en annan HDD eller om jag ska nöja mig med med hybriddisken.

Och minnena.... är det värt att lägga 800 kr på 8 gb? kommer det att vara märkbart?

Vär att tillägga att datorn kommer användas som primärdator och köras i dualboot med OSX och Win7. Det kommer nog bli lite Photoshoppande men inget filmredigering eller tunga spel.

Släng ut den optiska enheten och sätt hybriden där och en SSD som systemdisk
Ang 8GB ram, är det 800kr extra hos Apple? De brukar ju ha rejäla överpriser på ram.
Annars skulle jag säga testa med 4GB och köp de andra minnena senare om du tycker du behöver mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Släng ut den optiska enheten och sätt hybriden där och en SSD som systemdisk
Ang 8GB ram, är det 800kr extra hos Apple? De brukar ju ha rejäla överpriser på ram.
Annars skulle jag säga testa med 4GB och köp de andra minnena senare om du tycker du behöver mer.

Datorn är beställd både med standard RAM och HDD just pga. att Apple ta ut sjukt höga priser för uppgraderingar. Ang. hybriddisken så är det lite av ett slöseri att ha den istället för den optiska för då försvinner hela "hybrid" funktionen.

Hur stor skillnad tror ni det blir att ha hybriddisken som primär disk isf. standard 5400 rpm disken? Jag vet att det har varit strul med just den hybriddisken men det har Seagate fixat med en ny firmware i december.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Har för mig att jag läst någonstans att det blir ny design 2012. Var nog ett rykte iofs.

Jag har med hört 2012 någonstans, detta är mer som en instegsmodell.
Nästa generation kommer säkert att använda sig av liquid metal och förhoppningsvis av thunderbolt över
fiber istället för koppar..

Och som flera sagt, 320m drar ifrån intel HD 3000 om man drar upp inställningarna och den är även överklockningsvänlig.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem

Det med ny design är bara rykten ingen förutom Apple vet.
Blir min första MBP, tänker inte vänta bara för att det "kanske" kommer en ny design någon gång nästa år.

Nvidias 320 är bättre men inte mycket bättre än Intels HD 3000. Vet inte hur det är med drivrutiner och så men sånt kanske blir lite mer optimerat med tiden.

Permalänk
Medlem

Självklart är det så att enbart apple vet hur det blir med en ny design, men det känns logiskt då unicase funnits ett tag..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer ju alltid nya bättre saker längre fram, ska man se det så kan man vänta i all evighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja men jag hörde att apple förmodligen släpper en helt ny dator 2043. Den kommer vara helt galen, flera olika metaler i alla dess färger. för att vara säkra på att alla vill ha den så inte någon säger att dom "väntar på nästa som är mörk, liquidmetall" då kan apple liksom bara säga, dude kolla vänstra hörnet på undersidan, där har du lite svart metal.

Vänta kan man alltid göra för att köpa något bättre än det som finns ute idag. men så är det väl med allt och det är väl lite iden bakom begreppet utveckling och framtid? vänta inte för länge bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrian:

Datorn är beställd både med standard RAM och HDD just pga. att Apple ta ut sjukt höga priser för uppgraderingar. Ang. hybriddisken så är det lite av ett slöseri att ha den istället för den optiska för då försvinner hela "hybrid" funktionen.

Hur stor skillnad tror ni det blir att ha hybriddisken som primär disk isf. standard 5400 rpm disken? Jag vet att det har varit strul med just den hybriddisken men det har Seagate fixat med en ny firmware i december.

Varför skulle hybridfuntionen försvinna?
Eller du menar kanske pga att den inte används som systemdisk då?

Jag vet inte hur bra hybriddiskarna är men det är rätt stor skillnad mellan 5400rpm och 7200rpm så jag gissar att det är ett redigt lyft,

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moranic:

Planera leverans:
måndag, 07.03.2011, Innan dagens slut
Senaste plats:
Skickats vidare - Langenhagen, Germany, fredag, 04.03.2011

Och min skickades i tisdags. Och om din skickades i måndags så borde väl den komma idag eller imorgon?

Jag kan fortfarande inte spåra min dator som ni kan för jag har inte fått något trackingnumber. Nu står det leverans enligt schema 5 mars. Men det har också stått 1, 2, 3 och 4 mars.. den har bara uppdaterats varje dag

Visa signatur

"I've tried to change the world since 1989, but God won't give me the source code."

Jesus-freak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför skulle hybridfuntionen försvinna?
Eller du menar kanske pga att den inte används som systemdisk då?

Jag vet inte hur bra hybriddiskarna är men det är rätt stor skillnad mellan 5400rpm och 7200rpm så jag gissar att det är ett redigt lyft,

Jo jag anar att hybriddisken inte får ut sin fulla kraft om den bara används som lagring. Jag kanske skulle testa att köra med den som systemdisk ett tag och om jag märker att datorn inte är snabb nog vid uppstarter av program isf investerar i en riktig SSD.

Man vad tror ni om RAM minnen, är det många som har beställt, eller kommer att köpa till minne så ni har 8 GB? Skulle en sådan uppgradering vara värd det? Jag har rätt dålig koll på hur mycket OSX använder ramminnet jmf med windows.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det med temperaturer och framför allt fläkthastigheter för er som fått datorerna?

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/993938-varme-o...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1106811
Rätt oroväckande. =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Beställer ni från andra länder (ni som skriver att dem skickas från kina osv osv) eller skickas dem därifrån även fast man beställer från svenska Apple?

Permalänk
Skrivet av Samistar:

Beställer ni från andra länder (ni som skriver att dem skickas från kina osv osv) eller skickas dem därifrån även fast man beställer från svenska Apple?

Dom tillverkas i Kina så alla skickas därifrån, men det finns vissa tydligen som skickas från andra ställen, men jag tror att det bara är specialbeställda.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur är det med temperaturer och framför allt fläkthastigheter för er som fått datorerna?

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/993938-varme-o...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1106811
Rätt oroväckande. =/

Hmm det där ser ju inte så bra ut.

Man kanske ska vänta ett tag och se hur detta utvecklar sig. Vill ju inte ha ett jetplan i soffan hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Hmm det där ser ju inte så bra ut.

Man kanske ska vänta ett tag och se hur detta utvecklar sig. Vill ju inte ha ett jetplan i soffan hemma.

Jag har en high-end 13" i allafall med i7, SSD osv. och har haft igång den hela eftermiddagen och kvällen och den låter ingenting och har knappt blivit varm.

Så jag känner inte alls igen det som nämns i trådarna ange. detta problemet. men håller gärna folk uppdaterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Jag har en high-end 13" i allafall med i7, SSD osv. och har haft igång den hela eftermiddagen och kvällen och den låter ingenting och har knappt blivit varm.

Så jag känner inte alls igen det som nämns i trådarna ange. detta problemet. men håller gärna folk uppdaterade

Ne det verkar variera rätt så friskt mellan rena jetplan till normalt tysta burkar så man undrar ju vad som avgör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

ja men jag hörde att apple förmodligen släpper en helt ny dator 2043. Den kommer vara helt galen, flera olika metaler i alla dess färger. för att vara säkra på att alla vill ha den så inte någon säger att dom "väntar på nästa som är mörk, liquidmetall" då kan apple liksom bara säga, dude kolla vänstra hörnet på undersidan, där har du lite svart metal.

Vänta kan man alltid göra för att köpa något bättre än det som finns ute idag. men så är det väl med allt och det är väl lite iden bakom begreppet utveckling och framtid? vänta inte för länge bara..

ja så kan man också se på det.. men vänta du till 2043, sure!..
Jag ska iaf uppgradera min nuvarande mbp 13" med nya generationens ssd och vänta tills nästa modell kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räcker det med 13" eller är den för liten om man ska ha den till att jobba med musik, kolla filmer m.m ?

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen:

Räcker det med 13" eller är den för liten om man ska ha den till att jobba med musik, kolla filmer m.m ?

Den smidigast att ta med. Du kan ju när du är hemma använda en stationär dator eller koppla den till en större skärm. Större skärm är alltid att föredra 13" borde klara av vad du vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen:

Behöver du inte bära med dig datorn varje dag eller måste ha den liten och smidig så hade nog jag valt att köra på 15" med uppgraderad skärm om du inte har en extern skärm. Ska du inte spela spel och andra grafiktunga program så räcker CPUn i 13" tillräckligt bra. Men mycket handlar om preferenser (och budget).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu kunde jag inte hålla mig mer, la en beställning på komplett så borde ha den senast på tisdag då 13" i5 fanns i lager

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Nu kunde jag inte hålla mig mer, la en beställning på komplett så borde ha den senast på tisdag då 13" i5 fanns i lager

Du kommer inte bli missnöjd:)

Min nya i5'a funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinnesay:

Du kommer inte bli missnöjd:)

Min nya i5'a funkar perfekt.

Låter bra.

Bara och vänta på OCZ Vertex 3 så man kan boosta den lite
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=837542
Ev. uppgradera minnet med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Låter bra.

Bara och vänta på OCZ Vertex 3 så man kan boosta den lite
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=837542
Ev. uppgradera minnet med.

Yeah, ska slänga in en SSD jag med. Väntar nog en löning eller två innan jag gör det dock.

Minnen är ju så snuskigt billigt så blir självklart det med, tids nog.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått min mbp och kan fortfarande inte spåra den mer ingående.. beställde den 27 feb och den skickades den 28 feb

Visa signatur

"I've tried to change the world since 1989, but God won't give me the source code."

Jesus-freak.

Permalänk
Medlem

Malmo Sturup, Sweden 07.03.2011 5:43 Destinationsskanning

Väntar fortfarande... leveransdatum skall vara idag. :/

Permalänk
Medlem

Det här ser lite skumt ut... hmm. Tror att UPS har lite konstigt system.

Koeln, Germany 07.03.2011 12:46 Paketdata behandlade av förtullning. Väntar på klarering / Frisläppt av förtullningsagent. Nu i transit för leverans.
Incheon, Korea, Republic of 06.03.2011 10:17 Avgångsskanning
Shanghai, China 06.03.2011 6:14 Avgångsskanning
Shanghai, China 05.03.2011 23:17 Exportskanning
Koeln, Germany 05.03.2011 13:20 Paketdata behandlade av förtullning. Väntar på klarering
Shanghai, China 05.03.2011 16:30 Ankomstskanning
Shanghai, China 04.03.2011 23:21 Avgångsskanning
China 04.03.2011 2:04 Order behandlad: Redo för UPS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrian:

Det här ser lite skumt ut... hmm. Tror att UPS har lite konstigt system.

Koeln, Germany 07.03.2011 12:46 Paketdata behandlade av förtullning. Väntar på klarering / Frisläppt av förtullningsagent. Nu i transit för leverans.
Incheon, Korea, Republic of 06.03.2011 10:17 Avgångsskanning
Shanghai, China 06.03.2011 6:14 Avgångsskanning
Shanghai, China 05.03.2011 23:17 Exportskanning
Koeln, Germany 05.03.2011 13:20 Paketdata behandlade av förtullning. Väntar på klarering
Shanghai, China 05.03.2011 16:30 Ankomstskanning
Shanghai, China 04.03.2011 23:21 Avgångsskanning
China 04.03.2011 2:04 Order behandlad: Redo för UPS

Varför är det konstigt? Dom skickade bara papperna i förväg? Datorn var aldrig i tyskland förens den 7 mars.

Haha, UPS ringde precis, dom är här om 10mins

ändring