Macbook Pro 2011 - beställningar, leveranser - första intryck

Permalänk
Hedersmedlem

Fan vilken skillnad det är på skärmen mot min gamla (Late 2006), helt galet. Valde 1680x1050 istället för 1440x900, och det verkar ha varit ett bra val.
Den gamla skärmen ser helt gul ut i jämförelse också. Har inte ens ljusstyrkan på max (med sladden i, då) på den nya.

220fps i Portal med inställningarna som gav mig 31 på den gamla... Jotack

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fan vilken skillnad det är på skärmen mot min gamla (Late 2006), helt galet. Valde 1680x1050 istället för 1440x900, och det verkar ha varit ett bra val.
Den gamla skärmen ser helt gul ut i jämförelse också. Har inte ens ljusstyrkan på max (med sladden i, då) på den nya.

220fps i Portal med inställningarna som gav mig 31 på den gamla... Jotack

så man kan säga att du är nöjd över ditt köp?

haha så synd att dom inte har hi-res alternativ på 13", vill verkligen ha det

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Sweeet, skriver nu på min nya Macbook Pro 15" 2,2

Löjligt snabbstartad fast det är 5400 rpm disken.

Årterkommer med mer när jag har testat den ett tag.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:)

Jag ska beställa en MacBook Pro 15" IDAG och behöver hjälp att välja.
Detta kommer vara min första Mac, så all hjälp behövs:)

Kommer att använda dator till normal surfning, film, office mm, och köra win 7 via fusion eller paralles. Nu till frågan hur mycket prestanda behöver jag? (Jag är kräsen vad gäller flyt, de mesta ska flyta på utan hack) Vad gäller spel så kommer jag INTE använda det, kanske prova för att se hur det är att spela på en mac.

2.0GHz Quad-core Intel Core i7
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
500 GB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/minut) (+819 för 7200rpm)
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-tums högupplöst glänsande widescreenskärm
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
Microsoft Office Mac 2011 – Home and Student Edition (Svensk Version)
AppleCare Protection Plan for MacBook Pro - Auto-enroll
Mini DisplayPort-till-DVI-adapter
Apple Remote

20,199 kr

Eller

2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-tums högupplöst glänsande widescreenskärm
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
Microsoft Office Mac 2011 – Home and Student Edition (Svensk Version)
AppleCare Protection Plan for MacBook Pro - Auto-enroll
Mini DisplayPort-till-DVI-adapter
Apple Remote

23,349 kr

Är det värt att lägga 3150kr på det bättre packetet (snabbare Hd, bättre gpu och cpu)?, kommer jag ha någon bättre användning för det? tanken är väl om jag köper det billigare packet så tror jag att jag kommer byta till SSD om ca 6 mån, eller ska jag ta en bättre hårdisk 7200rpm vs 5400rpm i det billigare altenativet och nöja mig typ 1 år sen byta till ssd(då blir det bara 2330kr i skillnad på packeten?

Hur stor skillnad gör 7200 vs 5400 i en mac?
Sista frågan, om jag tar det dyrare altenativet,(jag antar att det är ett prisvärt), kommer jag använda det eller är det bara extra kraft jag har i datorn som jag inte kommer att ha användning för under MBP livslängd?

TAACK ALLA för hjälpen!

Edit: såg att anandtech har gjort review: http://www.anandtech.com/show/4205/the-macbook-pro-review-13-...

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta första alternativet och sen byta till en 7200rpm;are själv.
Blir billigare och du får en disk över, dessutom kan du ta en bättre 7200rpm disk än vad Apple kör med.

Sen tycker jag inte ni ska köpa AppleCare från Apple eftersom ni kan köpa det på eBay för en bråkdel av priset.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Bara för mig förväntat leveransdatum försvunnit när datorn kommit in i Sverige?
Sen den kom till Bromma tog dom bort det datumet.

Permalänk
Medlem

Har använt min nya Macbook pro cirka 1 vecka, är hel nöjd. Snabb och smidig.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/macbookos.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Bara för mig förväntat leveransdatum försvunnit när datorn kommit in i Sverige?
Sen den kom till Bromma tog dom bort det datumet.

Samma här. Har statusen:

Bromma, Sweden 11.03.2011 4:54 Destinationsskanning
11.03.2011 4:03 Ankomstskanning

Och JUST NU i skrivande stund ringde UPS och frågade om jag var hemma och om portkoden, de kommer inom en timme!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Tycker du ska ta första alternativet och sen byta till en 7200rpm;are själv.
Blir billigare och du får en disk över, dessutom kan du ta en bättre 7200rpm disk än vad Apple kör med.

Sen tycker jag inte ni ska köpa AppleCare från Apple eftersom ni kan köpa det på eBay för en bråkdel av priset.

Om jag ska byta disk då väntar jag ett par månader och köper en SSD på minst 240 gb, och applecare kör jag gärna orginal från apple, man har ju läst att det inte kan gälla osv :)..

Men tack för ditt inlägg.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kul att du tog exemplet Mac Pro som är den dyraste datorn. Den personen som köper en sådan har nog ganska mycket pengar från början skulle jag gissa och lär nog skita fullständigt i vad en sådan kostar.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem

Jäävlar vilken bra argumentation

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, om detta med temperatur nu då... Skulle några av er övriga med 2011-modellerna (jag bryr mig mest om 15" och 17", men posta gärna ändå) kunna posta temperatur och fläkthastighet efter minst 5 minuter med CPUTest, med inställningarna small/unlimited repetitions/8 instances? Kolla temperatur med smcFanControl eller iStat Pro.

Min 15" hoppar upp till rätt extrema 93C innan fläktarna hinner varva upp. När de väl varvat upp hoppar den mellan 82-86 ungefär, oftast 83. Fläktarna är förstås på max (6200 rpm) vilket även era lär vara.
Lustigt nog så verkar temperaturen sjunka lite med tiden, snarare än öka... Nu är den på 80-81. Det kanske är turbo boost som slår ifrån eller nåt...? 79 nu. Fläktarna varvar ner lite.
4 minuter in så är det 84C och 4100 rpm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

hej, jag har fått min 13tummuare för ett tag sedan, men är det någon som har beställt en optibay från ebay än? thomas har jag redan snackat med men är det någon annan? skulle vara tacksam om personen skulle kunna läknka den

mvh johan

Permalänk

Är det bara jag som får min dator levererad med TNT?

Den kom inte idag tyvärr, så det blir nog måndag ändå som jag trodde

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexandberg:

Är det bara jag som får min dator levererad med TNT?

Nej, det var nåt lokalt (misstänker jag?) åkeri som körde ut min. Minns inte namnet nu dock. De identifierade sig dock som UPS via telefon.
Edit: Jäklar, total felläsning...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Är det bara jag som får min dator levererad med TNT?

Den kom inte idag tyvärr, så det blir nog måndag ändå som jag trodde

Min kom också med TNT, de ringde mig när de var i stan och mötte upp mig med bilen fast jag inte var hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrgha88:

Lånar tråden lite:)

Jag ska beställa en MacBook Pro 15" IDAG och behöver hjälp att välja.
Detta kommer vara min första Mac, så all hjälp behövs:)

Kommer att använda dator till normal surfning, film, office mm, och köra win 7 via fusion eller paralles. Nu till frågan hur mycket prestanda behöver jag? (Jag är kräsen vad gäller flyt, de mesta ska flyta på utan hack) Vad gäller spel så kommer jag INTE använda det, kanske prova för att se hur det är att spela på en mac.

2.0GHz Quad-core Intel Core i7
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
500 GB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/minut) (+819 för 7200rpm)
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-tums högupplöst glänsande widescreenskärm
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
Microsoft Office Mac 2011 – Home and Student Edition (Svensk Version)
AppleCare Protection Plan for MacBook Pro - Auto-enroll
Mini DisplayPort-till-DVI-adapter
Apple Remote

20,199 kr

Eller

2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-tums högupplöst glänsande widescreenskärm
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
Microsoft Office Mac 2011 – Home and Student Edition (Svensk Version)
AppleCare Protection Plan for MacBook Pro - Auto-enroll
Mini DisplayPort-till-DVI-adapter
Apple Remote

23,349 kr

Är det värt att lägga 3150kr på det bättre packetet (snabbare Hd, bättre gpu och cpu)?, kommer jag ha någon bättre användning för det? tanken är väl om jag köper det billigare packet så tror jag att jag kommer byta till SSD om ca 6 mån, eller ska jag ta en bättre hårdisk 7200rpm vs 5400rpm i det billigare altenativet och nöja mig typ 1 år sen byta till ssd(då blir det bara 2330kr i skillnad på packeten?

Hur stor skillnad gör 7200 vs 5400 i en mac?
Sista frågan, om jag tar det dyrare altenativet,(jag antar att det är ett prisvärt), kommer jag använda det eller är det bara extra kraft jag har i datorn som jag inte kommer att ha användning för under MBP livslängd?

TAACK ALLA för hjälpen!

Edit: såg att anandtech har gjort review: http://www.anandtech.com/show/4205/the-macbook-pro-review-13-...

Om du ens funderar på att lägga över tjugo tusen på en dator du ska "surfa och kolla på film på" kan du lika gärna ta den dyrare...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Om du ens funderar på att lägga över tjugo tusen på en dator du ska "surfa och kolla på film på" kan du lika gärna ta den dyrare...

Surfa och kolla på film är väl och ta i, jag kommer använda den mycket till "kontors arbete" vardaglig sufring och lite multimedia. De jag ville få bekräftat är ju om man kunde få lagg/hack fritt system med den billigare, och det kan man genom och uppgradera till SSD.

Nu har ju jag tagit den billigare varianten, dels för att batteritiden och det andra för att jag kommer inte behöva kraften som finns i den dyrare, speciellt när jag ska spela eller hålla på med 3D/Grafik programmering osv.

En bas 15" med 5400 rpm hd startar på ca 24 sec, tänk dig då med SSD, speciellt med multitasking.

men tack ändå för ditt inlägg, Jag tycker absolut som dig att den dyrare är väldigt prisvärt, speciellt när man redan kommer lägga så mycket pengar MEN det är extra kraft som jag aldrig kommer uttnytja vilket är bara onödigt!.

Permalänk

Någon som köpte en 15" med Intel Core i7 2,2 GHz, Radeon HD 6750 & ssd?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Okej, om detta med temperatur nu då... Skulle några av er övriga med 2011-modellerna (jag bryr mig mest om 15" och 17", men posta gärna ändå) kunna posta temperatur och fläkthastighet efter minst 5 minuter med CPUTest, med inställningarna small/unlimited repetitions/8 instances? Kolla temperatur med smcFanControl eller iStat Pro.

Min 15" hoppar upp till rätt extrema 93C innan fläktarna hinner varva upp. När de väl varvat upp hoppar den mellan 82-86 ungefär, oftast 83. Fläktarna är förstås på max (6200 rpm) vilket även era lär vara.
Lustigt nog så verkar temperaturen sjunka lite med tiden, snarare än öka... Nu är den på 80-81. Det kanske är turbo boost som slår ifrån eller nåt...? 79 nu. Fläktarna varvar ner lite.
4 minuter in så är det 84C och 4100 rpm.

Kan säga att det jag märkt med min 13" (visserligen en 2010 modell) är att vill man ha en kall dator får man styra fläktarna själv. Jag sätter mina fläktar manuellt till 6200 RPM när jag skall spela eller 3000 så fort datorn startas (hör dem inte vid 3000). Detta är mest för att jag vill ha datorn så kall som möjligt, då är jag bättre än den automatiska för jag vet vad jag ska göra innan jag gör det :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Shit, de är snabba på Apple, jag la en beställning på en 13" Macbook Pro i fredags runt lunch, budkillen kom förbi för 10 minuter sedan, det kallar jag snabb service

Nu blir det till att jaga router till nya grunkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Shit, de är snabba på Apple, jag la en beställning på en 13" Macbook Pro i fredags runt lunch, budkillen kom förbi för 10 minuter sedan, det kallar jag snabb service

Nu blir det till att jaga router till nya grunkan

Gissar på att de fått in standard burkar på sitt svenska lager nu medans de första fick vänta på leverans från Kina.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrgha88:

Kommer att använda dator till normal surfning, film, office mm, och köra win 7[/url]

Är du säker på att inte en PC för 5000 räcker med tanke på vad du ska göra med den?

Permalänk

Får man slänga in en routerfråga här, det får man nog
Är de därena Airport Express grejorna som apple har något att ha?

Permalänk
Skrivet av Nandai:

Shit, de är snabba på Apple, jag la en beställning på en 13" Macbook Pro i fredags runt lunch, budkillen kom förbi för 10 minuter sedan, det kallar jag snabb service

Nu blir det till att jaga router till nya grunkan

Satan, det var snabbt.

Skrivet av Z0rk:

Gissar på att de fått in standard burkar på sitt svenska lager nu medans de första fick vänta på leverans från Kina.

Tyvärr ja.

Men dagen har äntligen kommit! Datorn är här! Eller nästan iallafall...
Jag var ju såklart i skolan när de kom förbi (vem är hemma 12.00 på en måndag?). Men jag skulle få hämta ut den själv på posten efter 17.00 ikväll!

Väntar bara på att tiden ska gå nu... Känns som julafton för 10 år sen när man satt och väntade på tomten ^^

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Min skickades från Holland, spenderade helgen i Tyskland och sen hem till mig

Permalänk
Skrivet av Nandai:

Min skickades från Holland, spenderade helgen i Tyskland och sen hem till mig

Så här såg det ut för mig. Jag kunde inte spåra den från Kina, så jag trodde den låg kvar där i 1 vecka efter beställning, men sen helt plötsligt var den i Holland

14 Mar 2011 05:49:00 Orebro Delivery Via Mail. Confirmation Of Delivery Available On Request.
14 Mar 2011 05:47:00 Orebro Out For Delivery.
14 Mar 2011 05:11:00 Orebro Out For Delivery.
10 Mar 2011 06:25:53 Orebro Onforwarded For Delivery
10 Mar 2011 06:25:52 Orebro Shipment Received At Destination Depot.
09 Mar 2011 17:40:55 Helsingborg Hub Shipment In Transit.
08 Mar 2011 18:16:00 Eindhoven Shipment In Transit.
08 Mar 2011 18:04:23 Arnhem Hub Shipment In Transit.
08 Mar 2011 17:43:21 Arnhem Hub Shipment Received At Transit Point.

Fast Luleå nu då, inte Örebro

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexandberg:

Så här såg det ut för mig. Jag kunde inte spåra den från Kina, så jag trodde den låg kvar där i 1 vecka efter beställning, men sen helt plötsligt var den i Holland

Vet inte hur apples frakter är, men när jag beställde min 15" i september så var den i lager.

Skickades från Holland dagen efter. Huvudlagret borde isåfall ligga där? Inte nödvändigtvis kina-leverans direkt..?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Är du säker på att inte en PC för 5000 räcker med tanke på vad du ska göra med den?

Hehe...Nu vill ju vi inte ha ännu en pc vs mac tråd ^^, nej men som du ser så har jag en bättre dator än den för 5000 kr i sign, sen är man en oerfaren mac anvädare- jag vet inte hur mycket hårdvara som behövs för att få mina krav,

Jag tror iaf att jag blir nöjd med valet jag tagit, hoppas bara det kommer snarast!