Macbook Pro 2011 - beställningar, leveranser - första intryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

Imo lockar den mer just pga batteritiden och (det billigare priset?)

Batteritiden är ungefär densamma på nya och gamla. Iom nya MBA så började de mäta batteritiden på ett annat sätt.

Det är samma batteri i både 2010- och 2011-modellerna.

Permalänk
Skrivet av anon88790:

Hur ser det ut med att köpa en den gammla mpb istället? Imo lockar den mer just pga batteritiden och (det billigare priset?)

Jag tror att dom nya har samma batteritid som de gamla, det är bara de att dom mäter på ett annat sätt nu. Det står 7h med internet, tror det var 10h utan på de gamla, men jag är inte helt 100 på det (och jag tänker inte ringa 118 100).

Var in på en Apple butik nån dag sne och de sa att de skulle rea ut dom gamla, typ 1-2000kr billigare än vad dom nya kostar, samt att dom kanske trycker i fullt med RAM också.

Har du pengarna så tycker jag du ska köpa den nya. Processorn är sjukt mycket snabbare än den gamla. Grafiken beror ju på vilken du tänker välja, men det är också bättre, även 13"arns grafikkort, som många säger är sämre nu. Ska bli intressant att se vad man kan använda Thunderbolt porten till, just nu känns den lite onödig imo för att det knappt finns några saker som stödjer den (kan ha fel). Sen har du ju den nya FaceTime kameran också ifall du bryr dig om den.

Men men, du sparar ju lite på att köpa den gamla versionen, men det är väl roligare att vara uppdaterad med det nyaste?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Beställde bas modellen Macbook Pro 13"

Nu kommer den jobbiga biten, att vänta..

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 1-2 arbetsdagar
Beräknad leverans: 07 Mar, 2011 - 09 Mar, 2011

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexandberg:

Jag tror att dom nya har samma batteritid som de gamla, det är bara de att dom mäter på ett annat sätt nu. Det står 7h med internet, tror det var 10h utan på de gamla, men jag är inte helt 100 på det (och jag tänker inte ringa 118 100).

Var in på en Apple butik nån dag sne och de sa att de skulle rea ut dom gamla, typ 1-2000kr billigare än vad dom nya kostar, samt att dom kanske trycker i fullt med RAM också.

Har du pengarna så tycker jag du ska köpa den nya. Processorn är sjukt mycket snabbare än den gamla. Grafiken beror ju på vilken du tänker välja, men det är också bättre, även 13"arns grafikkort, som många säger är sämre nu. Ska bli intressant att se vad man kan använda Thunderbolt porten till, just nu känns den lite onödig imo för att det knappt finns några saker som stödjer den (kan ha fel). Sen har du ju den nya FaceTime kameran också ifall du bryr dig om den.

Men men, du sparar ju lite på att köpa den gamla versionen, men det är väl roligare att vara uppdaterad med det nyaste?

Det med batteritiden visste jag ju redan, läste det på gizmodo häromdagen haha.

Ang grafiken ja, kan verkligen intel hd 3000 vara bätte än GeForce 320M som sitter i dem gammla? Och hur mycket skiljer dem åt egentligen? Det billigaste jag hittar dem gammla mbp 13" är 9300kr.

Permalänk
Skrivet av Moranic:

Beställde bas modellen Macbook Pro 13"

Nu kommer den jobbiga biten, att vänta..

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 1-2 arbetsdagar
Beräknad leverans: 07 Mar, 2011 - 09 Mar, 2011

Välkommen till klubben!

Tyvärr så valde jag banköverföring och jag vette fan när dom får pengarna, men dom har åkt från mitt konto i alla fall

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av anon88790:

Det med batteritiden visste jag ju redan, läste det på gizmodo häromdagen haha.

Ang grafiken ja, kan verkligen intel hd 3000 vara bätte än GeForce 320M som sitter i dem gammla? Och hur mycket skiljer dem åt egentligen? Det billigaste jag hittar dem gammla mbp 13" är 9300kr.

Jag har läst någonstans på notebookcheck.com eller vad sidan hette (någon hade länkat på macrumors), och där var HD3000 tydligen bättre än 320M.

Återkommer med länk strax.

Edit:
Det var visst en bild

Den tar inte 330M dock men det var väl inte väntat heller.

Macrumors tråden

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Ska bli intressant att se vad man kan använda Thunderbolt porten till, just nu känns den lite onödig imo för att det knappt finns några saker som stödjer den (kan ha fel).

Jag kanske har fått det helt om bakfoten, men Thunderbolt verkar ha samma gränssnitt som mini-displayport och kan alltså seriekoppla skärm med t.ex hårddiskar - och då finns det i alla fall en sak som stöds; skärmen.
Tror för övrigt inte att någon skulle komma på iden att tillverka tillbehör om det inte fanns någon dator att ansluta dem till. Så, onödigt vet jag inte om det är?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kanske har fått det helt om bakfoten, men Thunderbolt verkar ha samma gränssnitt som mini-displayport och kan alltså seriekoppla skärm med t.ex hårddiskar - och då finns det i alla fall en sak som stöds; skärmen.
Tror för övrigt inte att någon skulle komma på iden att tillverka tillbehör om det inte fanns någon dator att ansluta dem till. Så, onödigt vet jag inte om det är?

Nej absolut inte onödigt så att man kan ta bort den, eftersom den funkar som Mini-DP port också men jag tänkte utöver det, men det lär väl komma några tillbehör så småningom. Såg att LaCie skulle lansera någon hårddisk snart, så det blir intressant.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Blev en 13" till farsan.

Permalänk
Skrivet av Cliddo:

Blev en 13" till farsan.

Men durå?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Om jag väljer mellan 13"i5 och 13"i7, vilken vill jag ha?
Jag värdesätter batterilivslängd och vill inte att den ska bli märkbart kortare pga av den snabbare processorn. Detta samtidigt som jag ändå vill ha lite extra prestanda då jag kommer att kasta ut min stationära dator som har en E8500. Jag programmerar, photoshoppar, webbdesignar... Inga spel eller videoredigering.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1102765
I den dorumtråden får i7-modellen 1000 poäng mer i Geekbench, är det värt 3kkr extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Om jag väljer mellan 13"i5 och 13"i7, vilken vill jag ha?
Jag värdesätter batterilivslängd och vill inte att den ska bli märkbart kortare pga av den snabbare processorn. Detta samtidigt som jag ändå vill ha lite extra prestanda då jag kommer att kasta ut min stationära dator som har en E8500. Jag programmerar, photoshoppar, webbdesignar... Inga spel eller videoredigering.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1102765
I den dorumtråden får i7-modellen 1000 poäng mer i Geekbench, är det värt 3kkr extra?

Med tanke på vad du planerar känner jag rent spontant att 13" är i minsta laget när det gäller skärmyta.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Om jag väljer mellan 13"i5 och 13"i7, vilken vill jag ha?
Jag värdesätter batterilivslängd och vill inte att den ska bli märkbart kortare pga av den snabbare processorn. Detta samtidigt som jag ändå vill ha lite extra prestanda då jag kommer att kasta ut min stationära dator som har en E8500. Jag programmerar, photoshoppar, webbdesignar... Inga spel eller videoredigering.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1102765
I den dorumtråden får i7-modellen 1000 poäng mer i Geekbench, är det värt 3kkr extra?

För det du gör så tycker jag det är onödigt att lägga ut 3kk extra för så liten skillnad. Är väl mest värt om man kör videoredigering.

Jobba i photoshop på en 13 tummare kan bli lite jobbigt, men antar att du har säkert tänkt på en extern skärm när du sitter hemma? Det är i alla fall min plan.

Permalänk
Medlem

Skickat till KUMLA, SE 28 Feb 2011
Beräknat leveransdatum 08 Mar 2011 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus På väg till mållandet - nästa uppdatering förväntas inom 4-5 arbetsdagar

Permalänk
Medlem

Beräknat leveransdatum 04 Mar 2011 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Leverans utskickad 28 Feb 2011

Härligt att ha den så man kan sitta och pilla hela helgen!
Blir att införskaffa en av Intels nya SSD och trycka i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskfe:

Beräknat leveransdatum 04 Mar 2011 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Leverans utskickad 28 Feb 2011

Härligt att ha den så man kan sitta och pilla hela helgen!
Blir att införskaffa en av Intels nya SSD och trycka i den

Jag hade nog väntat lite med den disken tills det kommer lite tester med random read write.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk

Fick just ett reklammail från apple där de boastar sina nya maskiner. Rätt kul att se loggorna för intel, amd och apple brevid varandra när det handlar om en och samma maskin.
Hade varit ganska otänkbart för 10 år sedan...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Beställde igår förmiddags och står fortfarande "Ej skickad ännu"

Permalänk
Medlem

Datorn är på väg i alla fall, just nu i Kazakhstan:(

Almaty, Kazakhstan 03/01/2011 3:59 P.M. Arrival Scan
Incheon, Korea, Republic of 03/01/2011 12:35 P.M. Departure Scan
Koeln, Germany 03/01/2011 3:19 A.M. Package data processed by brokerage. Waiting for clearance. / Released by Clearing Agency. Now in-transit for delivery.
Incheon, Korea, Republic of 03/01/2011 8:37 A.M. Arrival Scan
Shanghai, China 03/01/2011 6:05 A.M. Departure Scan

Permalänk
Skrivet av Slaskfe:

Beräknat leveransdatum 04 Mar 2011 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Leverans utskickad 28 Feb 2011

Härligt att ha den så man kan sitta och pilla hela helgen!
Blir att införskaffa en av Intels nya SSD och trycka i den

Vafan,

Vi beräknar att kunna leverera din order till din leveransadress senast den: 09 Mar, 2011 - 11 Mar, 2011 >.<

Beställde den 27e med banköverföring.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

01 Mar 2011 00:44:53 Pudong International Airport Shipment In Transit.
28 Feb 2011 22:50:28 Pudong International Airport Shipment Received At Transit Point.
28 Feb 2011 21:47:23 Pudong International Airport Shipment Received At Transit Point.
28 Feb 2011 21:33:00 Shanghai Shipment In Transit.
28 Feb 2011 19:30:46 Shanghai Shipment In Transit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Men durå?

Kört Macbook Alu sen den kom. Skippar bärbar dator iår och kör på iPad 2 ist!
Jag kommer dock stå först vid dörren 2012 när nya macbookarna kommer

Permalänk
Skrivet av Cliddo:

Kört Macbook Alu sen den kom. Skippar bärbar dator iår och kör på iPad 2 ist!
Jag kommer dock stå först vid dörren 2012 när nya macbookarna kommer

Nice! Jag vill också ha en iPad, men jag är lite för fattig för det =/

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av Sinnesay:

Datorn är på väg i alla fall, just nu i Kazakhstan:(

Almaty, Kazakhstan 03/01/2011 3:59 P.M. Arrival Scan
Incheon, Korea, Republic of 03/01/2011 12:35 P.M. Departure Scan
Koeln, Germany 03/01/2011 3:19 A.M. Package data processed by brokerage. Waiting for clearance. / Released by Clearing Agency. Now in-transit for delivery.
Incheon, Korea, Republic of 03/01/2011 8:37 A.M. Arrival Scan
Shanghai, China 03/01/2011 6:05 A.M. Departure Scan

haha beställde min i söndags och hade exakt samma status som dig. verkar som våra datorer gör varandra sällskap från kasakstan

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde en 15"/2.2GHz igår, tillsammans med 8GB RAM löst och en OptiBay (kopia ). Kan knappt vänta, som vanligt när jag köper datorprylar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Beställde en 15"/2.2GHz igår, tillsammans med 8GB RAM löst och en OptiBay (kopia ). Kan knappt vänta, som vanligt när jag köper datorprylar.

Har du redan en optibay eller du ska köpa en? Vart beställer du den ifrån såfall?

Edit: vart beställde du minnena ifrån? Har kollat corsair 8Gb 1333 på komplett. Billigare än så har jag inte hittat

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanvonessen:

haha beställde min i söndags och hade exakt samma status som dig. verkar som våra datorer gör varandra sällskap från kasakstan

Trevligt:)

Då borde din också ha landat i Polen nu under kvällen?

Warsaw, Poland 03/01/2011 6:41 P.M. Arrival Scan

Permalänk
Medlem

Japp där är min också. Tror ni dom anländer imorgon?

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Japp där är min också. Tror ni dom anländer imorgon?

Ser att den lämnat Polen nu också, så finns ju en chans i alla fall. Men skulle tippa på torsdag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ethaan:

Har du redan en optibay eller du ska köpa en? Vart beställer du den ifrån såfall?

Edit: vart beställde du minnena ifrån? Har kollat corsair 8Gb 1333 på komplett. Billigare än så har jag inte hittat

Jag köpte en sån här, så eBay.
Minnet var från komplett, dock Crucial 4GB 1333MHz, två st (alltså inget paket).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200