Internet Explorer 9 i skarp version

Permalänk
Skrivet av nussse:

Mycket tråkigt att XP inte har fått något stöd. Är ju trots allt ganska många som fortfarande kör den.

De vill väl att folk ska uppgradera till Windows 7, inte så konstigt

Någon som vet när den IE9 pushas ut över Windows Update?

@ni som pratar om ad-block: tänk på att sidor som Sweclockers enda inkomst är annonser. Om alla körde med Ad-blocker skulle Sweclocker inte kunna finnas

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

Får väl hoppas att ms har gjort nåt bra denna gången, avvaktar nog, är nöjd som bare den med Firefox och adblock, bara på swec jag inte blockar annonser, man vill ju inte missa några bra 1337 erbjudanden

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att stänga av GPU-accelerationen under inställningarna? Finns ju överst under avancerat-fliken för er som vill prova.

Jag tycker det är riktigt bra. Känns betydligt snabbare på rendering av innehåll än IE8. Framförallt där JS används.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Annars kan man testa med Peacekeeper.

Vassego
Håller mig till Opera då jag inte kommer överens med Chrome...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Avstängd

Internet Explorer är den enda webbläsaren som har fungerat problemfritt för mig... så jag hoppas även den här nya versionen fortsätter med det.

Permalänk
Skrivet av nex_73:

http://img812.imageshack.us/img812/7705/ie9pk.jpg

Vassego
Håller mig till Opera då jag inte kommer överens med Chrome...

det där såg ju inte bra ut för FF4, hoppas färdiga versionen blir bättre än betan, synd med att inte FF 3.6 var med som jämförelse :/

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Känns bra att de har börjat stödja standarden bättre, nu behöver man inte anstränga sig för att hemsidan skall fungera i Internet Explorer. Pratade med en på Opera om detta för ett tag sedan, till och med han tyckte att de följde standarden bra. Jag skulle inte bli förvånad om om IE har bättre CSS3 stöd än röda pandan.
Dessutom tycker jag om att den har ett kompabilitetsläge som gör det möjligt att visa sidor som är skapade för IE 5. Detta gör att vissa företag faktiskt kan uppdatera webbläsaren.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av znarkus-o:

De vill väl att folk ska uppgradera till Windows 7, inte så konstigt

Någon som vet när den IE9 pushas ut över Windows Update?

@ni som pratar om ad-block: tänk på att sidor som Sweclockers enda inkomst är annonser. Om alla körde med Ad-blocker skulle Sweclocker inte kunna finnas

Hade inte reklam varit så illa placerat överallt, hade jag inte brytt mig. Har aldrig klickat på en reklambanner någongång, är inte intresserad. Om nu reklam finansierar Sweclockers, så får den väl placeras på ett sätt som inte stör användaren, annars börjar ju folk använda diverse blockeringsmöjligheter.

Exempel; på min skärm med 1920x1080, täcker Sweclockers faktiskt exakt hälften skärmen (vänstra), medans den högra är helt tom. Sätt skiten där så kan läsaren slippa ha reklamen mitt i allt? Eller reklamen SKA vara bland det vesäntliga så man råkar klicka på den och det klirrar till i kassan? Isåfall förstår jag ännu mer varför folk blir irriterade och installerar reklamblockeringar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har inte gjort några avancerade tester, utan jag går helt enkelt in på aftonbladet.se och lyssar hur datorfläktarna låter.
Med Explorer 9 så går dom upp i varv ordentligt och håller sig på medelnivå medans sidan är öppnen. Det går snabbare än med Explorer 8, men fläktljudet är ungefär detsamma.
Med Opera går fläcktarna upp till medelnivå när sidan laddas och sjunker sedan till låg nivå och håller sig där.

Det beror inte på IE utan på Flash. Flash suger (fast det visste du nog redan?)

Permalänk

Vet någon när Firefox 4 kommer skarp?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Lite trist att så mycket Microsoft hat och gamla fördomar lyser igenom bland kommentarerna.

Tror att om webläsaren hade hetat något annat så hade den fått bra mycket mer beröm.

Ska man vara objektiv så är IE9 en mycket kompetent webläsare, man kanske föredrar en annan läsare av olika skäl men den är fortfarande kompetent.

Nu var iofs IE8 steget efter FF, Chrome och Opera men nu räknar jag in IE9 i den tätgruppen. Den är snabb, smidig, bra interface (även om det kan vara en smaksak) och har en mängd nya/förbättrade funktioner.

Att säga "trodde ingen använde IE längre" visar ju bara på okunskap eller förnekelse.

Visst finns det en del buggar men det har det gjort i samtliga läsare vid release (ja även chrome).

Ska bli spännande att se vilken läsare jag väljer, gillar nya FF också, Chrome är habil och Opera är ett bra alternativ. Tycker det är bra med flera läsare att välja på och det känns bara fånigt att kasta skit på IE för sakens skull.

Permalänk
Medlem

sitter på 9an nu..undrar vad folk gnäller om..spec favoritknappen..NEJMEN GUD VAD JOBBIGT...den sitter på högersidan..shit måste anpassa mig till nått nytt. nejmen då är det jättedåligt plötsligt fast den sitter hur smidigt som helst?.. mkt gnäll nu i början, jag ser då inget problem med nian nånstans..allt är ju hur smidigt som helst, inte massa onödigt kladd med knappar o dyligt överallt mm..rent o simpelt användande bara

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Xfire live video stream fungerar ej, gjorde inte i betan heller. Sen är det annorlunda text som folk säger.

Själv undrar jag när det kommer en browser med justerbart UI. Känns som det borde kommit för flera år sedan. Ingen browser som har optimal position på knappar osv enligt. Hur kan alla missa att man vill ha favorit knappen brevid homeknappen, uppdatera sidan knappen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Lite trist att så mycket Microsoft hat och gamla fördomar lyser igenom bland kommentarerna.

Tror att om webläsaren hade hetat något annat så hade den fått bra mycket mer beröm.

Ska man vara objektiv så är IE9 en mycket kompetent webläsare, man kanske föredrar en annan läsare av olika skäl men den är fortfarande kompetent.

Nu var iofs IE8 steget efter FF, Chrome och Opera men nu räknar jag in IE9 i den tätgruppen. Den är snabb, smidig, bra interface (även om det kan vara en smaksak) och har en mängd nya/förbättrade funktioner.

Att säga "trodde ingen använde IE längre" visar ju bara på okunskap eller förnekelse.

Visst finns det en del buggar men det har det gjort i samtliga läsare vid release (ja även chrome).

Ska bli spännande att se vilken läsare jag väljer, gillar nya FF också, Chrome är habil och Opera är ett bra alternativ. Tycker det är bra med flera läsare att välja på och det känns bara fånigt att kasta skit på IE för sakens skull.

En av de få vettiga kommentarer i denna diskussion.

Angående "Vem använder IE?" är svaret kort och enkelt: De flesta!
Det är också kunskap som jag trodde "alla" visste...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av highspeed:

Xfire live video stream fungerar ej, gjorde inte i betan heller. Sen är det annorlunda text som folk säger.

Själv undrar jag när det kommer en browser med justerbart UI. Känns som det borde kommit för flera år sedan. Ingen browser som har optimal position på knappar osv enligt. Hur kan alla missa att man vill ha favorit knappen brevid homeknappen, uppdatera sidan knappen osv.

Jag har upptäckt en del sidor där videouppspelning vägrar fungera. Var ett gäng videos från FZ som inte fungerade (läste om nya starwars MMO), kollade på bioware's sida för samma spel, vissa videos fungerade, andra inte. Dock fixade Chrome det.

Så lite babybuggar finns det, helt klart.

Permalänk

"# Flera flikar kan vara öppna i samma fönster", hmm, trevlig funktion, kanske man skulle ta och testa browsern efter lite patchar, orkar inte använda en buggig webläsare när FF finns optimerat och moddat precis som ja vill ha det!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr dåliga erfarenheter av betan som ofta hängde sig och krascha... hoppas det blir ändring på det med den skarpa versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Använder någon Internet explorer fortfarande? :S

Antar att du är ironisk, IE är fruktansvärt stor fortfarande, kanske inte så konstigt när man får frågan "vad är en webbläsare" ibland av folk som inte är så dataintresserade.

Skrivet av nussse:

Mycket tråkigt att XP inte har fått något stöd. Är ju trots allt ganska många som fortfarande kör den.

Varför kör man ett 10 år gammalt OS frivilligt? Det finns funktioner i 7:an som jag inte skulle vilja vara utan.

Skrivet av nussse:

Finns nog ganska många företag men även privatpersoner som inte behöver / har möjlighet att uppgradera. Själv väntar jag tills jag knåpat ihop en ny dator (ca 6 månader) innan en ev uppgradering. Då jag inte spelar bryr jag mig inte om DirectX och allt sådant. Säkerheten i XP räcker för mig och då det rullar på snabbt och fint och helt buggfritt känns det lite onödigt. Nu kör jag iofs firefox så jag behöver ju inte IE9 men då jag pillar lite med webb-sidor kan det vara trevlig att få se dem med andra webbläsare också. Men får väll snällt be någon polare kolla sidan tills vidare.

Sen när du har kört 7:an i 3 månader så kommer du inte att fatta att du stanna kvar vid XP och tanken att gå tillbaka till XP kommer att vara väldigt främmande.

Sen så tycker jag att det är trevligt att IE har fått en sånt lyft av gränssnittet för det händer att man får hålla på med IE, när man hjälper vänners bekanta som vägrar en annan webbläsare.
Och fast jag är Firefox trogen så har jag alltid IE uppdaterad, så man är synkad med "Gunnar 63 år" på telefon
som vill ha hjälp

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Verkar kanonbra än så länge, väldigt snabbt och stilrent utseende. Blev lite orolig först när jag inte hittade menyraden men det löste sig. Någon som vet dock hur man flyttar på verktygsfältet?, ser inte snyggt ut med det under menyraden.

Permalänk

Sådärja, favoriter imorterade, tabbarna under adressfältet, adblock fixat (simple adblock funkar med flash <3).
Det här känns ju som chrome fast raketsnabb och smooooth scroll!

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

jag har kvar min gamla dator burk den är inte så vass precis men den funkar bra som surfburk och till lite lättare spel. den kör xp och jag känner väl inte precis för att lägga ut pengar på att uppgradera den till win 7 bara för att kunna köra ie9.

Permalänk
Medlem

Men för h-e! den där buggen är ju fortfarande kvar på skarp version också Är det bara jag som blir förföljd av den där irriterande öppna-i-ny-flik buggen? Öppnar jag en länk i en ny flik blir sidan bara tom, lösningen på det är att man först måste stoppa sökningen och sedan refresha, först då kan man besöka sidan... smidigt va? nä urk bläh :s

Permalänk
Skrivet av Mr. Vico:

Men för h-e! den där buggen är ju fortfarande kvar på skarp version också Är det bara jag som blir förföljd av den där irriterande öppna-i-ny-flik buggen? Öppnar jag en länk i en ny flik blir sidan bara tom, lösningen på det är att man först måste stoppa sökningen och sedan refresha, först då kan man besöka sidan... smidigt va? nä urk bläh :s

Jag har inte märkt av den i alla fall, har du haft tidigare versioner av IE9 installerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lionheartus:

Jag har inte märkt av den i alla fall, har du haft tidigare versioner av IE9 installerade?

Jo betan.. ie9 rc för att vara exakt. Hmm, kanske är det från betan buggen finns kvar på den skarpa versionen? Nu när jag har den skarpa versionen installerad kan jag inte avinstallera betan... borde ha gjort det först :s kanske funkar det med en ominstallation av den skarpa, men det är jag tveksam till att det löser. Googlar nu efter en perfekt lösning på det här. Aldrig mera RC, kommer i händanefter enbart köra skarpa versioner..

Permalänk
Medlem

Tankade IE9 från Microsoft strax efter 21 igår. Installerades utan problem. Dock stod det "update versions: RC" i about-rutan!? Var jag så tidig att MS inte hunnit lägga ut rätt version?

I alla fall så körde jag Acid3 och fick 95/100. Sen kraschade webbläsaren. Kanske för att jag inte hade JRE installerat..?

Tillbaka till Chrome som är favoriten sen något år.

Permalänk
Medlem

Imponerande faktiskt Känns snabbare och allt flyter på bättre.

Nya funktionen för aktivitetsfältet välkommnade en mer unik ikon

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Antar att du är ironisk, IE är fruktansvärt stor fortfarande, kanske inte så konstigt när man får frågan "vad är en webbläsare" ibland av folk som inte är så dataintresserade.

Jo, jag vet då jag umgås med många okunniga. Och ja, det var ironi.

Permalänk
Skrivet av Pecka1:

Tankade IE9 från Microsoft strax efter 21 igår. Installerades utan problem. Dock stod det "update versions: RC" i about-rutan!? Var jag så tidig att MS inte hunnit lägga ut rätt version?

I alla fall så körde jag Acid3 och fick 95/100. Sen kraschade webbläsaren. Kanske för att jag inte hade JRE installerat..?

Tillbaka till Chrome som är favoriten sen något år.

Mr Vico: Det kan ju vara orsaken, gör
Japp det är RC:n du installerade, den färdiga versionen släpptes inte förrän på natten någon gång.

Mr Vico: Det kan ju vara orsaken även om det inte är 100% säkert, du har kanske redan googlat och hittat men här är länk annars:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/how-do-i-install-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lionheartus:

Mr Vico: Det kan ju vara orsaken, gör
Japp det är RC:n du installerade, den färdiga versionen släpptes inte förrän på natten någon gång.

Mr Vico: Det kan ju vara orsaken även om det inte är 100% säkert, du har kanske redan googlat och hittat men här är länk annars:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/how-do-i-install-...

Misstänkte nästan att så var fallet. Lustigt nog gjorde sidan hos MS intrycket av att det verkligen var den slutgiltiga versionen man tog hem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

sitter på 9an nu..undrar vad folk gnäller om..spec favoritknappen..NEJMEN GUD VAD JOBBIGT...den sitter på högersidan..shit måste anpassa mig till nått nytt. nejmen då är det jättedåligt plötsligt fast den sitter hur smidigt som helst?.. mkt gnäll nu i början, jag ser då inget problem med nian nånstans..allt är ju hur smidigt som helst, inte massa onödigt kladd med knappar o dyligt överallt mm..rent o simpelt användande bara

det är en jäkla skillnad med favoritknappen på högersidan då jag liksom många andra läser ifrån vänster till höger. det blir då riktigt fel med att öppna favoriterna på högersidan...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!