Internet Explorer 9 i skarp version

Permalänk

Snabb var den, det får man ju säga. Fast inget jag skulle överge Firefox för.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Och hur är den på att följa webbstandarder då? Det är ju det som varit det värsta med IE i alla år.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha favoriterna på vänstersidan. Sitter med en 26" skärm och man blir ju i det närmaste yr av att leta sig från höger till vänster hela tiden. Kasst. Om inte detta fixas å det snaraste kommer jag för första gången att se ett skäl, för min del, att byta browser.

Permalänk
Medlem

För mig fungerar Spårningskyddet bra som en "Adblock".
http://ie.microsoft.com/testdrive/Browser/TrackingProtectionL...
Lägg bara till alla dom.

Permalänk
Medlem

Använder någon Internet explorer fortfarande? :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nembo:

För mig fungerar Spårningskyddet bra som en "Adblock".
http://ie.microsoft.com/testdrive/Browser/TrackingProtectionL...
Lägg bara till alla dom.

Kan bara säga en sak.....TACK!!! *kärlek*

Det blir det nya sökordet för IE9...TPL!

Nu saknas bara inaktiveringen av Cleartype i webbläsaren. Att stänga av det för hela Windows 7 är inget jag vill överväga.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att Chrome känns bättre, jag gillar hur de klämt ihop UIt dock!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Snabb var den, det får man ju säga. Fast inget jag skulle överge Firefox för.

Hur tycker du fonten i FF4 är? Jag tyckte den kändes grynig i jämförelse med Chrome, går det att ordna på något sätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Hur tycker du fonten i FF4 är? Jag tyckte den kändes grynig i jämförelse med Chrome, går det att ordna på något sätt?

Att stänga av hårdvaruaccelerationen hjälpte för mig i Fx4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Finns nog ganska många företag men även privatpersoner som inte behöver / har möjlighet att uppgradera. Själv väntar jag tills jag knåpat ihop en ny dator (ca 6 månader) innan en ev uppgradering. Då jag inte spelar bryr jag mig inte om DirectX och allt sådant. Säkerheten i XP räcker för mig och då det rullar på snabbt och fint och helt buggfritt känns det lite onödigt. Nu kör jag iofs firefox så jag behöver ju inte IE9 men då jag pillar lite med webb-sidor kan det vara trevlig att få se dem med andra webbläsare också. Men får väll snällt be någon polare kolla sidan tills vidare.

Man kan se detta som ett naturligt steg till att Microsoft upphör med supporten för WinXP. Företag bör ju redan ha en strategi eller plan på hur man ska gå vidare till nästa plattform oavsett.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag har tappat tror på Internet explorer för länge sen...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Sötast

Haha, vad fan är detta? Microsoft Chrome Explorer!?

Designen är ju nästan en exakt kopia av chrome! De flyttade tabbarna.... grattis...

Permalänk
Medlem

Varför är allt så suddigt?!

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem

Jag har alltid föredragit Internet Explorer, men det här var spiken i kistan.

* Extremt suddig text (har stängt av cleartype i Vista men det hjälper inte).
* Favoriter flyttat till höger.
* Minimal prestandahöjning

Jag har nu gått över till Opera. Läsbar text och mycket snabbare.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

har dom tagit bort den?

Får meddelande att ie9-windows7-x64sve.exe kan ha flyttats eller tagits bort ?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Sök på "cleartype" i Windows (eller gå dit via Display settings) (Windows 7)

Förtydligande - hur stänger man av cleartype i IE9, "bocken" under avancerat som fanns i 8an är väck.
Stänga av cleartype under displaysettings är ju det första man gör efter en OSinstallation

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är bra att de inte inkluderar stöd för det föråldrade WinXP. Vakna upp och lukta på 2010-talet.

för privat personer ja, men det finns stora företag som har datorer med WinXP på fortfarande som är fullt fungerande för organisationen där den används. Min arbetsgivare har allt från win2k server till win 2008 och från Win XP till Win7 på företages maskiner... det är inte direkt aktuellet att uppgradera allt.. snarare att när man skickar en dator som gjort sitt på tippen så kommer uppgraderingen med nya maskinen...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

för privat personer ja, men det finns stora företag som har datorer med WinXP på fortfarande som är fullt fungerande för organisationen där den används. Min arbetsgivare har allt från win2k server till win 2008 och från Win XP till Win7 på företages maskiner... det är inte direkt aktuellet att uppgradera allt.. snarare att när man skickar en dator som gjort sitt på tippen så kommer uppgraderingen med nya maskinen...

Rätt och riktigt, men det är inte fullt nödvändigt för alla företag att nyttja den senaste programvaran (läs: internet explorer 9), av samma anledning som vilken Windows-platform som ska nyttjas. Fungerar Windows XP, låt det användas. Fungerar Internet Explorer 8, använd det. Att nu en administratör på ett seriöst företag skulle använda sig av ett såll som Internet Explorer 8 har jag fortfarande inte begripit dock.

Permalänk
Medlem

Hur får man addressfältet under tabbarna? Kan bara få det tvärt om vilket känns lite ologiskt.

Skrivet av Xellofan:

* Minimal prestandahöjning

Vad jag har läst så ska det vara ganska rejäl prestandahöjning jämfört med tidigare versioner. Ser ut att vara i närheten av övriga ligan nu. Iaf i syntetiska tester.

Permalänk
Medlem

Så texten är fortfarande suddig? Någon som provat att "justera" cleartype i w7?

Fattar inte hur man som MS kan bocka av suddig text som "ok". Och feedback från betatestare lär de väl fått. Vad sjutton är det jag missar?

edit:

Jag upplever att den skarpa versionen har mindre suddigare text faktiskt. Bra MS.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

IE9 kanske inte är bäst, men den är jävligt mycket bättre än de tidigare versionerna av IE imo, speciellt när det kommer till renderering.

Sen alla som klagar på att texten är suddig i IE9, det är en vanesak och lite utav en bieffekt av D2D accelerationen, samma sak i Fx 4.0 om man inte stänger D2D accelerationen. Själv stör jag mig inte på det längre utan det är ungefär lika irriterande att alla fonts ser helt olika ut i andra webbläsare, t. ex. Chrome.

Permalänk

På mindre än fem minuter hittade jag ett par buggar. När man ska spara sidan som pdf-fil, försvinner muspekaren. Och när jag väl hade klickat på rätt ställe fick jag blåskärm. Tillbaka till ritbordet microsoft!
Kör på Firefox 4 RC och är supernöjd. Har inte upptäckt några problem ännu.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holmberg:

Så texten är fortfarande suddig? Någon som provat att "justera" cleartype i w7?

Fattar inte hur man som MS kan bocka av suddig text som "ok". Och feedback från betatestare lär de väl fått. Vad sjutton är det jag missar?

edit:

Jag upplever att den skarpa versionen har mindre suddigare text faktiskt. Bra MS.

Undrar också det, har ni verkligen "kalibrerat" clear type och det är ändå suddigt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Någon som vet vad stöd för HTML5/CSS3 verkligen innebär standardmässigt? Jag menar IE8 ska ju stödja HTML4.01/CSS2.1 men den klarar t.ex. ändå bara 20/100 i acid3.

Permalänk
Medlem

Och där bytte jag från FF till IE9 vad gäller att redigera kartor i Cartouche (www.waze.com). Fy satan vad underbart snabb IE9'an är jämfört med både FF och den äldre IE8'an. För att inte tala om hur smidigt Google Maps blev... en tydlig skillnad...

Ni som hela tiden skriker er hesa om att IE suger på grund av virus och skit... brukar ni surfar runt på obskyra sidor som slutar på *.ru? Skyll er själva säger jag isf... man ska leta på andra ställen...

Permalänk
Medlem

Riktigt najs får man säga. Testa den på beta stadiet dock va den inte så stabil då, verkar mycket bättre nu.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Jag har kört betan ett tag, finns det något sätt att ha bokmärkena synliga? Så man slipper gå ner i någon meny.

Ja.

Skrivet av IceDread:

Jag undrar om m$ kommer blocka tilläggsprogram som rensar bort reklam.

Man kan blocka direkt i IE, har alltid gått.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goo5e:

Använder någon Internet explorer fortfarande? :S

precis vad jag undrade också! Som nybörjare gjorde man iof det

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrusher:
Skrivet av Xellofan:

* Minimal prestandahöjning

Vad jag har läst så ska det vara ganska rejäl prestandahöjning jämfört med tidigare versioner. Ser ut att vara i närheten av övriga ligan nu. Iaf i syntetiska tester.

Jag har inte gjort några avancerade tester, utan jag går helt enkelt in på aftonbladet.se och lyssar hur datorfläktarna låter.
Med Explorer 9 så går dom upp i varv ordentligt och håller sig på medelnivå medans sidan är öppnen. Det går snabbare än med Explorer 8, men fläktljudet är ungefär detsamma.
Med Opera går fläcktarna upp till medelnivå när sidan laddas och sjunker sedan till låg nivå och håller sig där.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har inte gjort några avancerade tester, utan jag går helt enkelt in på aftonbladet.se och lyssar hur datorfläktarna låter.
Med Explorer 9 så går dom upp i varv ordentligt och håller sig på medelnivå medans sidan är öppnen. Det går snabbare än med Explorer 8, men fläktljudet är ungefär detsamma.
Med Opera går fläcktarna upp till medelnivå när sidan laddas och sjunker sedan till låg nivå och håller sig där.

Annars kan man testa med Peacekeeper.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8