Permalänk
Medlem

Apple Cinema Display till PC?

En korkad fråga som sagt men...

Är det någon som har provat att köra Appel Cinema Display 27" på en PC?

/Chribb

Permalänk
Medlem

Den kör ju mini DisplayPort så antingen får du köra adapter eller köpa ett grafikkort som har mini DisplayPort ingångar.
typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=614364 eller bättre

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad och tråd flyttad*

Oavsett om du tycker det är en korkad fråga eller inte så är det bättre att skriva en rubrik som ger någon hint om vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

Jag körde en Cinema dispelay 23 på min dator ett tag.
Det är exakt som vilken annan skärm som helst.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Köp en dell u2711 istället...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem men du betalar för saker som inte kommer att funka till PCn t.ex. att ladda datorn via skärmen. Men får du tag i skärmen billigt kan det helt klart vara värt.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Det går och det är en underbar skärm jämfört med Dell´s u2711 som är ful som få...

Permalänk
Medlem

Det går ju men du får betala ganska mycket för att det ska vara ett äpple på den. Du kan få bättre för samma peng.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Har dock sett Apples 27" skärm till priser rätt närma u2711 så jag kan förstå hur det kan vara ett alternativ för vissa.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Vill du komma billigare undan kan du köpa en Hazro från Storbrittannien annars.
Den högblanka modellen har dock inte kommit än, men vänta någon månad så.
Recensioner hittar du på tftcentral.co.uk

Här har du en tråd om ACD 27" på Hardforum
http://hardforum.com/showthread.php?t=1504231
Du måste installera någon exe-fil för att kunna ändra ljusstyrka, men det räcker alltså med den och du behöver inte dra in hela bootcamp eller vad det nu heter.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

lite halvt off topic men går det att använda en imac 27 som skärm till pc? har hört lite blandat om det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10905228']Vill du komma billigare undan kan du köpa en Hazro från Storbrittannien annars.
Den högblanka modellen har dock inte kommit än, men vänta någon månad så.
Recensioner hittar du på tftcentral.co.uk

Här har du en tråd om ACD 27" på Hardforum
http://hardforum.com/showthread.php?t=1504231
Du måste installera någon exe-fil för att kunna ändra ljusstyrka, men det räcker alltså med den och du behöver inte dra in hela bootcamp eller vad det nu heter.

Är det Hazro HZ27WB som du menar? Köper man en sådan från GB och åker på moms så blir den ju lika dyr som Dellen och vill man köra den i ett DP grafikkort så måste man köpa en aktiv Dual Link adapter som går på nästan 1000kr. Klart bor man där och ändå planerar köra den med Dual Link DVI (och bara till en dator) så är det väll en bra deal men känns lite omotiverat i Sverige.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Är det Hazro HZ27WB som du menar? Köper man en sådan från GB och åker på moms så blir den ju lika dyr som Dellen och vill man köra den i ett DP grafikkort så måste man köpa en aktiv Dual Link adapter som går på nästan 1000kr. Klart bor man där och ändå planerar köra den med Dual Link DVI (och bara till en dator) så är det väll en bra deal men känns lite omotiverat i Sverige.

Storbritannien är EU liksom Sverige, och moms betalas bara på ett ställe. Inte heller någon risk att det blir tull pålagt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Så vad blir det i slutpris att få en sådan hem till Sverige? 5-6000kr? Och vad ligger U2711 nu? Tror det är 7000kr som student va? Kan ha fel för mig. Om det blir typ 5000kr så kan det väll vara värt det fast kör man på grafikkort som vill ha displayport (använder redan DVI kontakterna) så blir det inte sjukt billigt om man ska ha en aktiv adapter för typ 1000kr också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har mejlat inet och tipsat om Hazro 27" och 30" Återkommer när jag får svar

Permalänk
Skrivet av geeken:

Har mejlat inet och tipsat om Hazro 27" och 30" Återkommer när jag får svar

Lär inte hända att de tar in dem, marknaden är alldeles för liten i Sverige tyvärr.
Egentligen känns det som en produkt som skulle kunna sälja väldigt bra, schysst pris och högblank yta (ja, på 27an då). Det senare har ju blivit väldigt ovanligt på stationära skärmar idag.

Så vad blir det i slutpris att få en sådan hem till Sverige? 5-6000kr? Och vad ligger U2711 nu? Tror det är 7000kr som student va? Kan ha fel för mig. Om det blir typ 5000kr så kan det väll vara värt det fast kör man på grafikkort som vill ha displayport (använder redan DVI kontakterna) så blir det inte sjukt billigt om man ska ha en aktiv adapter för typ 1000kr också.

Mjo, fast Hazroskärmarna bör i första hand jämföras med Apple CinemaDisplay.
Vet inte varför nån skrev att Appleskärmen gått ner i pris, det verkar bara var en mer okänd affär på prisjakt som ska sälja den för 8400. Resten börjar på 9 - 10 000...
Det är för övrigt bara till ATI-grafikkort du kan köra tre skärmar samtidigt, Nvidia klarar inte det med några enstaka undantag såvitt jag vet.

Citat:

We have tested both version. There is the HZ27WA which features a decent range of connections including Dual-link DVI, HDMI, 2x VGA and component. The other version, which will cost a little less, is the HZ27WC and will be the same screen, but with only a dual-link DVI connection. We will discuss this a little more later.

Nej, WB är en helt annan modell med matt yta och wide gamut. Och inställbar fot, som tyvärr saknas på de billigare A/C-modellerna.

Citat:

slutet på recensionen
The Hazro HZ27WA will be available directly via their website initially and they will be offering free delivery to all major countries in Western Europe. Hazro are launching the HZ27WA with a staggering promotional price of £499 (inc VAT and delivered) which is almost half the price of the Apple alterantive! MSRP is expected to be ~£550 GBP which is still excellent. While the official price of the DVI-only HZ27WC has not been finalised yet, the promotional price is expected to be ~£399 (inc VAT and delivered) which is again incredibly low.

Sverige räknas inte i Västeuropa enligt deras hemsida utan hit får man betala 42 pund i frakt.
Pundet är riktigt lågt i dagsläget, 10,24 stod det i nu när jag kollade. Men sen blir det betalkortsavgift på 2,5% på hela varuvärdet.
Så säg ungefär 4700 för den enkla varianten utan scaler om de kan hålla det där superlåga priset på £400.
Runt 6300 för den dyrare varianten till normalpris och med frakt hit.

Skrivet av flyawaynille:

lite halvt off topic men går det att använda en imac 27 som skärm till pc? har hört lite blandat om det.

Ta och sök i tråden jag länkar till precis ovanför ditt inlägg.
Högra hörnet på aktuell tråd - search this thread

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10907818']Lär inte hända att de tar in dem, marknaden är alldeles för liten i Sverige tyvärr.
Egentligen känns det som en produkt som skulle kunna sälja väldigt bra, schysst pris och högblank yta (ja, på 27an då). Det senare har ju blivit väldigt ovanligt på stationära skärmar idag.

Mjo, fast Hazroskärmarna bör i första hand jämföras med Apple CinemaDisplay.
Vet inte varför nån skrev att Appleskärmen gått ner i pris, det verkar bara var en mer okänd affär på prisjakt som ska sälja den för 8400. Resten börjar på 9 - 10 000...
Det är för övrigt bara till ATI-grafikkort du kan köra tre skärmar samtidigt, Nvidia klarar inte det med några enstaka undantag såvitt jag vet.

Nej, WB är en helt annan modell med matt yta och wide gamut. Och inställbar fot, som tyvärr saknas på de billigare A/C-modellerna.

Sverige räknas inte i Västeuropa enligt deras hemsida utan hit får man betala 42 pund i frakt.
Pundet är riktigt lågt i dagsläget, 10,24 stod det i nu när jag kollade. Men sen blir det betalkortsavgift på 2,5% på hela varuvärdet.
Så säg ungefär 4700 för den enkla varianten utan scaler om de kan hålla det där superlåga priset på £400.
Runt 6300 för den dyrare varianten till normalpris och med frakt hit.

Ta och sök i tråden jag länkar till precis ovanför ditt inlägg.
Högra hörnet på aktuell tråd - search this thread

Apple skärmen låg nere på runt 8000-8500 har jag för mig, det var säkra butiker, vet att bl.a. pixmania hade den för 8-något för ett tag sedan när jag kollade. Men antar att den har gått upp i pris nu igen. Men Apple skärmen kan ju jämföras med Dell U2711 (förutom att Apple är glossy) så det är ju inte helt fel att jämför Hazro med Dell.

Men klart det är skillnad på glossy och matta skärmar, tror jag har 4 glossy-skärmar och 6 matta om man inte räknar min laptopar och liknande och jag måste säga att en billig matt-skärm ser betydligt sämre ut än en billig glossy. Men av mina dyrare skärmar så är skillnaden i bildkvalitet mindre påtaglig utan där känns det mer som det handlar om personlig preferens och miljön skärmen är placerad i.

Vissa har ju stora problem med reflektioner med glossy-skärmar men det är inget som har påverkat mig så mycket: Dock har jag ett undantag vilket är den utdragbara skärmen ovanför sängen som var en glossy innan (en matt 24" BenQ nu), den används huvudsakligen till film, serier och liknande och där måste jag säga att glossy-skärmen var en mardröm med reflektioner speciellt när det var mycket svart och mörkt på den. Men jag måste säga att helt vita ytor kan se något grynigare ut på min Dell än på mina glossy-skärmar (lite av den anledningen jag var inne på ACD ett tag).

Nu håller jag inte på med print förutom i undantagsfall så exakt kalibrering gentemot papper är inte lika viktigt för mig och när jag gör dator grafik så försöker jag testa den på så många olika dator skärmar som möjligt så den ser bra ut över allt. Jag har varit med om att saker som ser snygga ut på min dyra skärm ser ganska dåliga ut på kassa skärmar. Majoritet kör ju idag på TN-paneler (tyvärr) så man måste anpassa sig efter målgruppen.

Offtopic: Hur får ni lättast bort dam från skärmytan? Framförallt på glossy-skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm

Nån som har något bra förslag på skärm som är Glossy?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad ska du ha skärmen till? Vilken storlek är du ute efter? Vad är viktiga egenskaper för dig? Vad prioriterar du bra färgrik bild med bra betraktningsvinklar eller snabba uppdateringsfrekvenser? Behöver den vara extremt tunn och lätt (LED eller går det bra med en lite tjockare och tyngre (CCFL)?
Idag finns det ju hur många olika typer av skärmar alla med sina för och nackdelar. Allt beror ju på användningsområde. Inte köper en extrem cs-gamer en dyr IPS-skärm med fina färger och bra betraktningsvinklar utan han prioriterar ju saker som minst ghosting och bäst uppdateringsfrekvens samt responstid. Däremot spelar det ju mindre roll för en programmerare eller grafiker.

Visa signatur

Permalänk

Apple skärmen låg nere på runt 8000-8500 har jag för mig, det var säkra butiker, vet att bl.a. pixmania hade den för 8-något för ett tag sedan när jag kollade. Men antar att den har gått upp i pris nu igen. Men Apple skärmen kan ju jämföras med Dell U2711 (förutom att Apple är glossy) så det är ju inte helt fel att jämför Hazro med Dell.
.....

Japp, du mindes rätt, Pixmania verkar ha sålit den billigt väldigt länge (eller så är det prisjakts historik som inte är komplett, ja, så verkar det vara om man kikar på priskurvan under statistik)
Pixmania +845:- 2011-03-25 9 511:
Mjo, har man ingen preferens mot glossy så spelar det ju så klart ingen roll.

Offtopic: Hur får ni lättast bort dam från skärmytan? Framförallt på glossy-skärmar.

Kör bara med mjukt hushållspapper som jag samlar ihop dammet med i ett litet område. Sen fuktar jag pappret lätt och sveper över området där dammet är samlat.
Har dock inga högblanka skärmar så de kanske beter sig lite annorlunda.
Tycker det var mycket tryggare på gamla CRT-tiden när det var en rejäl glasyta som man inte behövde vara rädd om, här kan man ju råka "ramla in i skärmen" och trycka sönder den.

Skrivet av chribb:

Nån som har något bra förslag på skärm som är Glossy?

Vad är fel med förslaget du fått?
Passar det inte, så har du CinemaDisplay för ett antal tusenlappar mer, och utan möjlighet att justera färgerna. Läs i tråden på Hardforum som jag länkar till.

Visa signatur

««« »»»