Problem i UEFI med Asrock P67 Extreme 4 B3

Permalänk
Medlem

Problem i UEFI med Asrock P67 Extreme 4 B3

Problemet är att det hänger sig ibland när jag är inne i UEFI. Vad kan felet vara eller är det vanligt? Är det någon som upplever samma problem med Asrock P67 Extreme 4 B3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Problemet är att det hänger sig ibland när jag är inne i UEFI. Vad kan felet vara eller är det vanligt? Är det någon som upplever samma problem med Asrock P67 Extreme 4 B3?

Har du kollat deras hemsida om de har uppdateringar. Jag bara gissar vilt

Permalänk
Medlem

Tänkte kika på det senare. Vill helst inte uppdatera bios, bruka bli mer strul än fix när man uppdatera till nyare Borde väl finnas nån som har ett Asrock P67 Extreme 4 B3 som kan svara på min fråga?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i början jag med (första reven). Men är osäker på om det var biosversionen eller usb-musen som gjorde det. musen blev bytt samtidigt som jag uppdaterade UEFI, sen har jag inte haft några problem efter det. B3 har ju redan en nyare version installerad så... Kan även ha varit någon inställning vid överklockning som jag inte fattade i början.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla vilken version av bios som du har?

Permalänk
Medlem

1.60 är det. B3an kom levererad med det. 1.50 funkade på gamla moderkortet.

Permalänk
Medlem

Konstig. Jag har en B3 men har 1.30 bara

Edit: Efter har uppdaterat till 1.60 så låter datorn mer. Har dragit ner på fläkten då biosen drog den på maxvarv, men tycker ändå den lite högre än innan. Upplevde du samma sak?

Permalänk
Medlem

Har inte märkt av det. Vet inte vilken version jag har, är på jobbet nu. Passa på att låna tråden lite :
Däremot så hittar jag inte var man ställer om att den ska boota från dvd spelaren !? Ska den göra det automatiskt eller funkade ju första gången så jag kunde installera win7 men vill inte nu med win7 skivan i. Hade nog behövt installera om. Hur funkar det för er

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Har inte märkt av det. Vet inte vilken version jag har, är på jobbet nu. Passa på att låna tråden lite :
Däremot så hittar jag inte var man ställer om att den ska boota från dvd spelaren !? Ska den göra det automatiskt eller funkade ju första gången så jag kunde installera win7 men vill inte nu med win7 skivan i. Hade nog behövt installera om. Hur funkar det för er

Vid uppstarten kan man välja vart man vill boota ifrån med f10 eller f11, kommer inte ihåg riktig vilket utav dom det är.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har Extreme6 och upplevde också låsningar i föregående UEFI-version (hade 1.20 installerat), då främst när jag aktiverade XMP-profilen under minnesinställningarna. Dock så löstes detta helt med både 1.40 och 1.60 men ändra lite i (RAM)minnesinställningarna och kontrollera om det är just där det låser sig.

Permalänk
Medlem

Vad är det för minnesinställningarna du gör? Mina låsningar har oxå förvunnit sen uppdateringen av 1.60. Men musen får lite cplagg ibland, vet ej om det har med klockningen eller minnet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

1.60 är det. B3an kom levererad med det. 1.50 funkade på gamla moderkortet.

Skrivet av Gisele:

Konstig. Jag har en B3 men har 1.30 bara

Mysko. Har du kollat med cpu-z så att det verkligen är B3 du har? Kolla under fliken "Mainbord" (kolla efter rev. på sydbryggan)