Mystiskt skärmfel GTX 460

Permalänk

Mystiskt skärmfel GTX 460

Hej!

Köpte två st nya skärmar (Philips 226C) och det fungerade utmärkt i två veckor.
Helt plötsligt så identifierade datorn inte ena skärmen, vi kan kalla den skärm A, utan den hette "Digital Bildskärm" i Nvidias kontrollpanel och gick bara köra på 1280x720 istället för 1920x1080.
Den andra, skärm B, fungerade som vanligt och hittades som "Philips 226C" i nvidias kontrollpanel.

Jag testade byta kontakt/kablar etc. men det vart alltid samma sak och alltid skärm A som jävlades.
Båda skärmarna fungerade utmärkt till andra datorn.

Nu testade jag formatera om datorn.
Nu hittar den inte den fungerande skärmen alls (skärm B) och skärm A har fortfarande samma problem.

Har testat starta med bara skärm A, den har samma problem som tidigare.
Har testat starta med bara skärm B, den hittas inte alls oavsett hur många ggr jag startar om datorn.
Har testat starta med båda skärmarna, då fungerar bara skärm A med samma problem som tidigare.

Båda skärmarna fungerar till andra datorn.

wtf to do?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du bör/skall ta kontakt med säljaren av skärmarna och/eller kolla på Philips site om det är problem med just din sorts skärm.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har lyckats få ena skärmen att fungera som den ska när jag installerade drivrutiner manuellt.
Den andra hittar datorn dock inte vad jag än gör.
Den fungerar utmärkt både till andra stationära och till laptopen.

Jag hatar fan datorer, alltid är det något oförklarligt skit som jävlas.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat på deras site om det finns lösningar på ditt problem med just de skärmarna? Det kan ju behöva ny firmware tex?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jo jag har kollat men inte hittat något matnyttigt.
Enda kända problemet var att windows 7 ibland inte identifierar dem som PnP så man måste installera drivrutiner manuellt, vilket funkade på ena skärmen.
Den andra hittar datorn inte öht.

Men den fungerar till de andra datorera både via DVI och VGA.
Börjar nästan ge upp hoppet lite och funderar på att maila och fråga om det går att få byta mot en ny.

Permalänk
Antielefant

Fungerar den skärmen som faktiskt fungerar oavsett DVI-port du använder?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jepp, testa byta både kontakt och kabel.

Ena skärmen fungerar felfritt oavsett, andra skärmen hittar datorn inte alls.
Skärmen som nu inte fungerar var den som fungerade felfritt tidigare.

Permalänk
Antielefant

Låter ju bara helskumt. Testat ett annat grafikkort, vilket kort som helst?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync