Microsoft provar Ribbon i Windows 8

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det känns lite som att man ändrar på saker som kanske inte direkt gör saker bättre, bara annorlunda, för att ge folk som inte bryr sig riktigt vad som pågår på nivån under användargränssnittet en synlig skillnad för att rättfärdiga en uppgradering.

Sen är jag lite konservativ så det är kanske bara jag som inte ser det bra i förändringar som denna, ändrar mig säkert när jag använt denna varianten i några veckor.

Permalänk
Medlem

Åttan är väl tänkt att stödja touch (pekplattor), då kanske dom där oranga prickarna är bättre än menyer.!?

Redan idag kan man minimera ribbons, så någon plats tar dom ju inte, ja inte mer än en rad...

Permalänk
Medlem

fan, jag hoppas verkligen att de inte använder ribbon i windows 8, jag tyckte det var skönt när jag gick efter flera års xp-användande till 7 att man åtminstone kände sig hemma i menyerna när allting annat var nytt. Ändrar de menysystemen också blir jag ledsen i ögat

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Nice!!

Men det ska mer till om man ska byta från W7.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast

Jag gillade inte ribon i början men efter att de modifierade den lite till Office 2010 så är den rätt trevlig. Krävs att man vänjer sig vid den bara. Det är ju mycket mindre gräva i menyer än förr eftersom man får plats med så mycket mer knappar lättåtkomligt längst upp än innan. Tar dock en stund att vänja sig men det gäller ju allt som är nytt.

Jag är dock lite tveksam till konceptet i explorer men vi får se hur det blir när det faktiskt kommer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är dock lite tveksam till konceptet i explorer men vi får se hur det blir när det faktiskt kommer.

Undrar när de kommer tänka sig implementera det i Internet explorer, eller vafan! Varför inte slå till med att implementera det för Server Manager i nästa Windows Server version också!

Kanske märks att jag inte är ett ribbon-fan..

Permalänk
Medlem

Tyckte det var svårt med ribbon först men nu inser jag hur jäkla smidigt det är, vore grymt med det i Windows också!

Permalänk
Medlem

Tur att man föredrar Total Commander då. Trodde faktiskt att fler använde liknande alternativa filhanterare

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Har inget emot ribbon. När man vant sig i exempelvis word har man svårt att gå tillbaka till det gamla. Och till er som klagar på att det käkar för mycket på höjden så dubbelklicka på rubrikerna så minimeras hela menyn. Mycket smidigt.

Permalänk

Av det man sett hittills av W8 känns det nästan som något som kunde släppas i en stor uppdatering till W7 istället. Antar och hoppas att det kommer något massivt nytt som gör att en vanlig uppdatering inte är möjligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inanimate:

Av det man sett hittills av W8 känns det nästan som något som kunde släppas i en stor uppdatering till W7 istället. Antar och hoppas att det kommer något massivt nytt som gör att en vanlig uppdatering inte är möjligt.

Stöd för ARM är ju ett rätt stort projekt. Vill minnas att jag läst att de bygger om rätt mycket under ytan för att göra det mer modulärt. Det är ju bra för framtiden för det gör det enklare att uppdatera och utveckla till fler plattformar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att detta är främst för tablets, känns mycket mer logiskt för tablets än en liten "File" meny i hörnet. Dock så håller jag med om att i vanliga win explorer så ska det vara litet och snyggt

Permalänk
Hedersmedlem

Suck... nej tack.

Kör office 2007 en hel del numera (i stort sett all min arbetstid).. och jag har fortfarande inte lärt mig vart olika saker ligger. Får idiotklicka en hel del för att komma till rätt del i menyerna. Sen kan man ju säga ett och annat fult ord om anpassningsmöjligheterna i Office 2007.

Så snälla Microsoft, låt oss få välja vilket gränssnitt vi vill använda. Jag gillar gamla Windows 2000-stuket, det är enkelt och funktionellt. Ingen onödigt grafik som tar upp plats och framförallt så sitter allt i ryggmärgen sen 10 år tillbaka. Att försöka lära om nu gör mig bara till en irriterad bakåtsträvare, något som jag redan klarar med bravur efter att ha brottats med Win7

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Usch nej! Har klickat mig GALEN på detta "Ribbon" av det som finns i Windows 7! Nej tack!

Blir väll tredje-parts program igen då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hoppas de skriver om operativsystemet från grunden, då slipper vi kanske winsxs och motsvarande problem.

Angående ribbon så tycker jag inte heller om det.

Permalänk
Medlem

Office 2010 är klart mer effektivt än 2007 när man väl vant sig vid det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Urk... Nej, tack Mircosoft!! Räcker det inte att ni saboterade Office 2007/2010, samt har förpestat Visio och Visual Studio..

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Hoppas de skriver om operativsystemet från grunden, då slipper vi kanske winsxs och motsvarande problem.

Angående ribbon så tycker jag inte heller om det.

Du tror det blir färre problem om de börjar om från grunden? Godag yxskaft!

Jag håller med om att Ribbon är skit, tar upp för mycket plats och ger ingen fördel imho

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

F.Ö känns gränssnittet lite utdaterat, kom med något nytt mer stilrent.

Minst sagt... Windows 7 gick i rätt riktning med att ta bort lite av krimskramset så det iaf inte syns hela tiden. Nu verkar någon på MS fått hjärnsläpp och gått i exakt motsatt riktning.

Permalänk

Det stora med Microsofts nya OS/program är att de 2009 bestämde att alla deras program inkl. OS skulle byggas på powershellkommando som arbetar ner mot kärnan. Kommer att medföra att man kan göra allt med script som man kan grafiskt samt mycket mer. Där kommer den stora skillnaden att vara, har längtat efter detta. Kanske inget som en vanlig användare ser någon nytta i men som tekniker är det drömmen ^^

Själv gillar jag ribbon skarpt, smidigt sätt att arbeta på när man väl lärt sig.

Permalänk
Medlem

Ursh och fy, jag kör fortfarande med Office XP för att slippa de nya versionerna med detta jobbiga menysystem. Om det införs på explorer hoppas jag verkligen man kan välja "klassisk vy".

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Nej tack. Ser alldeles för kladdigt ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Musikälskare

Ser bloatat ut som ...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Du tror det blir färre problem om de börjar om från grunden? Godag yxskaft!

Ja det är precis vad jag tror (gl att lösa winsxs utan en ordentlig rewrite)

Permalänk
Medlem

Ribbon... usch. Stilrent ska det vara inte en stor blaffa med en massa skräp högst upp.

Permalänk
Avstängd

om dom kommer att använda ribbon hoppas jag på en valmöjlighet att byta meny system....

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

Har ni inte ens testat ett program med ribbon innan? Tryck en gång extra på menyknappen så försvinner hela raden, så ser det ut som en helt vanlig meny som idag, men skillnaden är att det inte kommer en vertikal, utan en horisontell meny uppbyggd med ikoner istället för enbart text.

otrevlig formulering raderad, se §1
Permalänk
Medlem

Snart kommer alla sitta med 20:1 skärmar och max en knapp på höjden.
Att få vrida huvudet för att backa kommer bli praxis eftersom halva skärmen kommer va alla knappar på en rad och andra halvan, alla mappar på en rad.
Nej tacka vet jag unity. Lägg knapparna där dem inte tar någon plats, på sidan! Samtidigt integrerar man titelraden och menyraden i panelen för att öka den mycket dyra skärmytan på höjden.

I många fall är det att föredra att ha skärmen i porträttläge (förutom just spel och film), varför ska då standarden va så att vi ska lägga allt på den, redan för lilla, vertikala ytan?

Permalänk
Medlem

bakåtsträvande kan hålla sig till windows xp
http://www.youtube.com/watch?v=8wFc2drqggY&playnext=1&list=PL...

otrevlig formulering raderad, se §1