Permalänk
Medlem

SSD disk till laptop?

Ska köpa ny laptop och funderar på om det kommer finnas möjlighet att senare köpa till en SSD disk. Kan man ha en vanlig 5400rpm disk och en SSD i laptopen samtidigt eller får man bara plats med en disk?

Detta är förövrigt datorn jag tänkt köpa: Acer Aspire 5742-383G32Mnkk (LX.R4F02.177)

Permalänk
Medlem

Bör stå i specifikationen för datorn om det har plats för 2 diskar.

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2

Permalänk
Medlem

Du får nog slänga ut 5400rpmaren. Men kolla om acer säljer en håller som låter dig kasta bort den optiska läsaren mot en hårdisk/ssd. Har sett att bland annat hp säljer sådana.

Permalänk
Medlem

Ett tips e att kolla ebay.
Hittade dessa på en snabb sökning:
http://computers.shop.ebay.com/i.html?_nkw=acer+2nd+hard+driv...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Men de flesta laptops har bara plats för en disk med andra ord?

Permalänk
Medlem

Ja, det är grundregeln. Få modeller som har plats för mer standard.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Dom lite billigare laptopsen har nästan alltid bara plats för en hårddisk,
kommer du upp runt 10000:- klassen så brukar du ha plats till 2st som tex min Msi GT660 har.

Original hårddiskarna i lite billigare laptops är i regel slöa med en rotation på 5400rpm och 8mb i cache vilket drar ner prestandan.

En SSD disk gör laptopen så mycket snabbare i respons,uppstart osv, finns ingen bättre uppgradering o göra sålänge resterande är ok (minst 2GB i minne/Dual core cpu).

Även jag bytte ut min snabba standard hdd WD black 500gb som följde med till en Intel 80ssd som huvud hårddisk,vilket gorde den mycket rappare.

Dock när man bara har plats för en Hårddisk så blir platsen knapp om man köper en mindre billigare ssd
(1500:- ) om man behöver plats så är det bättre o köpa en snabb vanlig hårddisk tex Seagate Momentus eller WD black, som är bra mycket snabbare än hårddiskarna som medföljer...