Kan detta ge oss billigare spel?

Permalänk
Avstängd

Jag säger samma sak som jag sa när detta postades i IGI2-forumet förra veckan; jag har inte köpt någon mjukvara överhuvudtaget sen Quake, så jag orkar inte bry mig om detta.

Visa signatur

Push the envelope, watch it bend.
www.stfun00b.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Få väll skiriva det en gång till då:

Välkomen till verkligheten.
I den riktiga världen kostar det pengar.

En tjej eller kille på plugget har ingen inkomst. Han/Hon får studiebidrag som är då enligt dig 950 kr (är den det, när jag gick i gymnasiet för 8 år sedan var det 750 kr).
För dessa pengar får denna person köpa först och främst viktiga saker som kläder mm.

Det som räcker får gå åt till nöje. Och spel är ett nöja.
Har han/hon inte råd, ja då så blir det inget spel.

Förrstår inte vad du vill komma till. Bara för att en som går i gymnasiet inte har råd med ett spel ät detta inte en anledning att sänka priset.

En som går i gymnasiet ha inte råd för en ny SAAB 95, ska den också kosta 200 kr???

När man jobbar så HAR man råd att köpa ett spel och då köper man det.

Är trött på alla ungdommar som tror att man ska få allt man pekar på. Vill en som går i plugget ha ett spel men inte har råd får väll killen/tjejen börja jobba på kvällen då.

Och när man inte pluggar utan jobbar så har man lön. Men då ska man betala lägenhet, bil, bensin, telefon, el, tv-licens, skatt på bilen, försäkring på bilen, försäkring på lägenheten, mat, CSN, mobil, mat, kläder, mm mm mm mm.
Sedan ska man ju lägga undan lite för pension & sparande för framtida bruk typ hus mm.

Det som blir över kan man lägga på nöje, ex spel.

Välkomen till verkligheten!!!

Ja, spel är ju bara till för dem som är 23+ och har välbetalda jobb.
Härligt att höra det.
Skoj att plugga om dagarna + jobba på kvällen / helgen för att ha råd med ett spel?
Haha ja, härligt.

"Välkommen till verkligheten" det är en tragisk jävla verklighet vi lever i då man måste ha extra knäck för att ha råd med ett spel om man är ungdom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur

Ja, spel är ju bara till för dem som är 23+ och har välbetalda jobb.
Härligt att höra det.
Skoj att plugga om dagarna + jobba på kvällen / helgen för att ha råd med ett spel?
Haha ja, härligt.

"Välkommen till verkligheten" det är en tragisk jävla verklighet vi lever i då man måste ha extra knäck för att ha råd med ett spel om man är ungdom.

Det är en ren jävla tragisk verklighet att undommar nuförtiden är tror man kan få allt man vill.

Spel är inte någon rättighet som alla i hela världen ska få ha. Det är något man måste köpa eftersom det kostar pengar. Har man inte råd så har man inte.
Förstår inte varför detta skulla vara så upprörande.

Jag vill ha en ny bil, min gammla har hjullagret rasat på. Ett nytt kostar mig 626 kr + en massa jobb för att byta. Har jag otur har tappen gått åt helvete, då kostar det mig minst 1600 kr till. 2000 jävla spänn för att fixa bilen.
Men detta MÅSTE jag fixa. Inte har jag råd att köppa något spel efter detta.

Det är så att livet inte är en lek. Många undommar i dagen sammhälle tror att man ska glassa runt hela livet. Men det funkar inte så.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Knashatt, varför gör du inte bara så att du skiter i att protestera, och istället köper en massa spel den veckan?

Fattar inte vad du vill komma fram till. Bara för jag anser att många är bortskämda och tror man kan få allt gratis så ska jag köpa en massa spel. Jag köper mina spel. Och jag köper dom när jag har råd. Har jag inte råd så köper jag inget.

Inlägget handlade om att vissa tyckte att spelen var för dyra.
Har man inte råd, så tycker man givetvis att det är för dyrt, och då protesterar man.

Har man råd, så tycker man kanske att priset är ok, och då köper man.

Så om jag inte har råd med att en ny bil som kostar 1000 kr så ska jag protestera för att det är för dyrt fast priset är orealistiskt biligt????
Har man inte råd betyder det INTE att det är dyrt!!!

Ditt argument håller inte där. Därimot kan man kanske önska att priset sänks så man har råd att köpa.

...men jag förstår att du inte tycker det Knashatt (ser dina datorspecs, du verkar ha gott om flis).

Nej jag har inte gott med pengar. Den dator jag har nu har jag haft sen onsdags förra veckan. Tack vara att jag fick tillbaka från skatten så hade jag råd att köpa den. Annars hade jag inte köpt den. Men jag har inte skrikit att 11 500 kr är mycket för det jag har, för det är det inte.

En massa text om att jag gämför en bil för 200 och spel

Jag gämförde att bara för jag inte har råd med en bill så ska inte priset sänkas till min nivå. Läs om vad jag har skrivit så tror jag att du fattar vad jag ville komma fram med gämförelsen.

Grejen är den att spelen ÄR hutlöst dyra, anledningen är förmodligen att det oftast är en jävla massa mellanhänder i spelindustrin.

Om du anser att 500 kr är hutlöst dyrt för något som håller i flera månade/år så kan du inte ha tankat en bil. Sisst jag tanka kosta det mig 560 kr. Det håller i max 2 veckor. Sedan är det bara att tanka igen. Köpa mat... hyra... ja du...

Sen måste man ju fråga, tycker du att det är rimligt att en öl på krogen kostar 50 spänn? Har du aldrig tänkt "fan vad dyrt".

Så, hur har du tänkt dig att krogägaren ska betala personalen sin lön? kan du föklara det för mig! Och hyran för lokalen? Service på ölmaskiner som går sönder? Tror du det är gratis?
Tänker man lite mer än vad näsan räcker så märker man "Fan, det är inte så dyrt".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Spel är inte någon rättighet som alla i hela världen ska få ha. Det är något man måste köpa eftersom det kostar pengar. Har man inte råd så har man inte.
Förstår inte varför detta skulla vara så upprörande.

Så folket i U-länder ska inte få mat, bostad, utbildning, vatten, medicinsk vård, sjukhus etc, eftersom de inte har råd.
Alrighty then.

Säg nu inte att "alla har rättighet till bla bla bla".
Alla har väl rättighet till att roa sig också...

Permalänk
Medlem

Och en grej till.
Hur många spel kostar 500 kr eller mer?????

Köpte UT2003 för 420 kr.
Om en eller två måmade kostar det säkert under 300 kr.

Så i ett annat inlägg att dom köpt UT2003 för 349 på El-Giganten .

Oj vad dyrt...
Men det är ju klart. Man MÅSTE ju bara ha det med en gång. Det är ju en "rättighet".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur

Så folket i U-länder ska inte få mat, bostad, utbildning, vatten, medicinsk vård, sjukhus etc, eftersom de inte har råd.
Alrighty then.

Säg nu inte att "alla har rättighet till bla bla bla".
Alla har väl rättighet till att roa sig också...

Men för HELVETE.

Så du menar att vi ska skeppa över en massa dator spel till u-länderna.
Att ha kul är sjävfallet en RÄTTIGHET!!!
Men att ha kul är även att köpa en SAAB 95 och åka med den. Men jag har inte råd med det. Så därför ska jag påstå att folket i u-länderna inte ska ha rättigheter för vård, mat, vatten mm.

Skärp till dig!!!!

Det är en RÄTTIGHET att ha kul. Men sedan får din ekonomi avgöra VAD du kan roa dig med.

Blir helt tagen på vissas åsikter här. Snart påstår väll någon att staten ska skänka spel till folket.
Att ens dra upp saker som är livsnödvändiga för att kunna leva som mat, vatten, sjukhus mm i en debatt om spel. Jag blir rädd.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hahaha...mannen...något som håller i flera månader/år?

Aja...nu vet jag inte hur skicklig "gamer" du är, eller om du bara köper onlinespel och rpg´s, men väldigt få spel tar under 20 timmar att knappa sig igenom, och de flesta är inte värda att spela om igen.

Och 500 spänn för max 20 timmar tycker jag är dyrt. 25 spänn i timmen....inte är det billigt iaf.

Men du drar upp extrema exempel hela tiden. Du jämför ett spel med en Saab. Du väljer Final Fantasy X som exempel på ett spel som tar lång tid att utveckla. Du säger att spelen håller i månader och år. Inse att alla dessa 3 fallen, förutom möjligen utvecklingstiden på FFX, är extrema.

Sen kan man ju se det på ett annat sätt.

Ett nytt skitspel kostar lika mycket som ett nytt kvalitetsspel, men kostar en Skoda lika mycket som en Volvo? Menar inte att Skoda är en skitbil, men jag tror de flesta förstår min poäng, FFX som har tagit 3 år att fixa fram kostar lika mycket som Shootemall Deluxe 5 som producerades på 8 månader. Alltså går det inte att skylla på tiden det tar att utveckla spelen.

Men Knashatt, jag förstår dig, det vore ju HEMSKT som spelen blev billigare så fler hade råd att köpa dom.

Usch!

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Har man 950 kronor i månaden har man knappast råd att köpa ett spel varje månad, utan kanske varannan. Vem förlorar då på att man köper ett spel då man har råd och spelar icke lagliga spel övrig tid? Så länge som man köper spel för de pengar man har så tycker jag inte det är fel att också kopiera...

För vilka förlorar på det? Spelbranschen som helhet förlorar ju inte på det, de får in precis lika mycket pengar från dej som de skulle fått in utan kopiering. Personen i fråga får ju spela fler spel, därmed knappast en förlorare. De som möjligen förlorar på det är de som inte gör de allra bästa spelen, då man antagligen väljer att betala för det man tycker är absolut bäst. Dock skulle det vara så även helt utan kopiering. Det finns säkerligen vissa som tycker synd om dom stackarna som har råd att lägga ner mer pengar på spel också. För då blir det som så att de som är villiga att betala mer trots detta inte får spela fler spel. Men jag tillhör inte dom som tycker att det är något större problem, gillar jag ett spel och har pengar så tvekar jag inte det minsta att betala för det även om jag känner många som redan kopierat det. Men missunnar man andra att ha roligt så visst, då kan man ju tycka att det är fel att betala för något som en annan fått gratis.

Att likställa detta med att sno en bil och liknande är nästan hårresande, det är absolut inte samma sak. Man måste alltid betala för material och arbete för att skruva ihop just ditt exemplar, utvecklingskostnaden ökar ju inte för att tio använder en teknik mot att bara en använder den. Dock kan man givetvis inte förvänta sej support och liknande från företaget om man inte betalat för sej.

Fast betonas ytterligare en gång bör att detta bara gäller så länge man köper spel för lika mycket pengar som gjort utan kopiering. Jag är fullt medveten om att de flesta som kopierar inte gör det, men att tycka att all kopiering är av ondo som utvecklarna förlorar på är vansinnigt. Så länge man köper spel för lika mycket pengar som man skulle gjort utan kopiering finns inga egentliga förlorare och man har i mitt tycke rent mjöl i sin påse!

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Hedersmedlem

UT2003 som är ett spel som kommer hålla 1år minst är värt sina pengar. Dom har ju även skickat med verktyg och tutorials för modskapare, om jag förstått rätt. Detta är verkligen värt pengarna om man tänkt spela och utveckla någon mod t.ex.

Bra spel köper jag, dåliga spel ångrar jag nästan att jag kopierat.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Nästan så att det där var lite antydning på warez material där twinligtht

Men det stämmer det du säger... ett spel som 2003 är klart värt sina pengar, inte nog med att spelet själv är AS kul (tycker jag) så kan det bli skit coola moddar till det med den fysikmotorn och grafiken... Doom III skulle ju typ inte vara så multiplayer vänligt så då suger det att modda till det med ju...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Inse att alla dessa 3 fallen, förutom möjligen utvecklingstiden på FFX, är extrema.

Jag drar upp tex bilar som gämförelse för att en del här ska förstå poängen med varför man inte kan få allt gratis här i välden.

Ett nytt skitspel kostar lika mycket som ett nytt kvalitetsspel, men kostar en Skoda lika mycket som en Volvo? Menar inte att Skoda är en skitbil, men jag tror de flesta förstår min poäng, FFX som har tagit 3 år att fixa fram kostar lika mycket som Shootemall Deluxe 5 som producerades på 8 månader. Alltså går det inte att skylla på tiden det tar att utveckla spelen.

Där har du självfallet en poäng. Och jag håller med dig till 100%.
Men jag skulle inte köpa ett skit spel för 500 kr. Varför ska jag över huvudtaget köpa ett spel som är skit? Men vad är ett skit spel? Det är ju upp till var och än att avgöra. En person kan tycka att ett spel som DU anser är skit vara det bästa spelet i världen.
Men att gämföra prisskilnaden på bilar är lite missvisande och anledningen är att 500 kr är inte så mycket pengar i dagens läge.

Men Knashatt, jag förstår dig, det vore ju HEMSKT som spelen blev billigare så fler hade råd att köpa dom.

Jag hade självfallet blitt lika glad som allra andra om priset gått ner på spelen. Men jag är realist och vet att ett spel som kostar 400-500 kr är inte mycket.

Och du har fortfarande inte svarat det där med ölen och krogen.
Så, hur har du tänkt dig att krogägaren ska betala personalen sin lön? kan du föklara det för mig! Och hyran för lokalen? Service på ölmaskiner som går sönder? Tror du det är gratis?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Föreställ dig en ensamstående mor som jobbar som städerska.
Hon är låginkomsttagare.
Hennes son är 9 år och vill ha Ps2 (eller något likvärdigt).
Vad skall hon göra? Ta ett lån? Prostituera sig? Vad?
Ett Ps2 (konsol eller spel) kan verkligen ställa till det för en persons ekonomi.
Men visst, hon och hennes son får väl skylla sig själva. De är ju fattiga.
Han får helt enkelt leka med gyttja eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Föreställ dig en ensamstående mor som jobbar som städerska.
Hon är låginkomsttagare.
Hennes son är 9 år och vill ha Ps2 (eller något likvärdigt).
Vad skall hon göra? Ta ett lån? Prostituera sig? Vad?
Ett Ps2 (konsol eller spel) kan verkligen ställa till det för en persons ekonomi.
Men visst, hon och hennes son får väl skylla sig själva. De är ju fattiga.
Han får helt enkelt leka med gyttja eller något.

Nu blir jag rent av förbannad.
Jag förmodar att du skämtar med oss. För menar du alvar så bör du på något sätt ta reda på vad verklighet är för något.

Barn ska LEKA. Vet du vad det är. Det är när man andvänder sin fantasi. Träffa andra barn och umgås. Man leker lekar, hittar på saker tillsammans.

Tror du att en spelkonsoll är något viktigt för ett barn?
Tror du att det är en slags sak måste finnas i varje hem?

Snart kommer du väll med argumentet att staten ska ge ut en dator till varje familj. Och varje månad får dom ett bidrag som ska gå till ett spel.

Vad tror du alla barn hade för sig före 1995???? Lekte med gyttja???

Nä, kom till verkligheten.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Och du har fortfarande inte svarat det där med ölen och krogen.
Så, hur har du tänkt dig att krogägaren ska betala personalen sin lön? kan du föklara det för mig! Och hyran för lokalen? Service på ölmaskiner som går sönder? Tror du det är gratis? [/B]

Glömde svara på det.

Givetvis ska han ta vinst på det han säljer, en krog ska in bedriva välgörenhet, men vad tror du han ger för 50cl öl?

Förmodligen inte över 5 spänn, är det då rimligt att ta 50 spänn?

En ökning med 1000%. Hur många jobbar på en krog?

Förmodligen inte så många va? Hur många öl säljs en fredagkväll?

Säkerligen flera hundra. 400 öl ger 20000 spänn. På en fredag. Sen är det ju inte det enda folk köper, och det går säkert ännu fler öl, om det är en trevlig krog. Sen går kanske lika många på lördagen. Och sen är det lugnt resten av veckan, med kanske...10-50 öl (jag har enormt dålig koll, så jag kan ha helt fel när det gäller de här sifforna, men det borde inte vara så fel).

Det ger ju en inkomst på 40000 per helg, eller 160000 i månaden bara helger räknat. Sen säg att han tjänar 10000 per vecka extra på vardagarna. 200000 spänn per månad.

Säger det igen, siffrorna akn vara helt åt helvete, men det visar ändå att 50 spänn för en öl är för mycket.

Och dessutom antar jag att du har inte full koll på de siffrorna du kom fram till när du räknade vad ett spel kostar heller?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Föreställ dig en ensamstående mor som jobbar som städerska.
Hon är låginkomsttagare.
Hennes son är 9 år och vill ha Ps2 (eller något likvärdigt).
Vad skall hon göra? Ta ett lån? Prostituera sig? Vad?
Ett Ps2 (konsol eller spel) kan verkligen ställa till det för en persons ekonomi.
Men visst, hon och hennes son får väl skylla sig själva. De är ju fattiga.
Han får helt enkelt leka med gyttja eller något.

Ja det andra allternativet lät väll bra, det med gyttjan med, förut så lekte ju alla med kottar och barkbåtar... Alltså, om man har en mamma som är städerska och vill ha ett PS2 så tror jag nog att man börjar extrajobba eller något liknande, man kan ju inte kräva att priserna skall sänkas så drastiskt så att alla bara kan gå och köpa det. Det skulle inte funka i längden för då skulle jag köpa så många så det inte fanns några kvar

Det är som att säga:

Föreställ dig en ensamstående far, han jobbar med att trycka på en knapp på en maskin. Hans dotter som är 19 vill gärna ha en ny Porsche 911 (eller liknande), en Porsche kan då verkligen förstöra deras ekonomi, tycker du då han skall börja med manlig prostutision eller börja som torped?? Eller varför inte sänka priserna på Porsche 911 så att hans dotter kan köpa det för studiebidraget...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Haha ja. Folk tycks inte förstå en.
Om sonen är 13 - 14 år då?
Eller är det någon slags oskriven lag att bara människor som är 18+ får spela tvspel?
Jag menar bara att det är en aning för dyrt med spel.
Men ack, blåsta idioter tycks inte förstå vad man menar, trist att samhället är så pass förvrängt.

Och ja, sänk priset på Porche.
Avskaffa pengar, så kommer världen bli bättre.
Tänk er om alla hushåll fick vars en dator, alla hushåll fick exakt lika mycket mat, etc etc.
Eller det låter orättvist för er kanske?
Tänk er om ett företag plötsligt säger "Nä fan. Vi skiter i pengar och beger oss till Afrika och slänger upp ett sjukhus, fixar så alla får bostäder bla bla bla".
Tänk er om alla som är proffesionella idrottsmän sänker sin lön med 25%, och de pengarna går till de behövande.
Men men...

"man kan ju inte kräva att priserna skall sänkas så drastiskt så att alla bara kan gå och köpa det"
Förstår inte varje folk ska behandlas efter hur mycket pengar de har.
Varför kan inte alla behandlas som jämlikar?
Naivt, jag vet.
Men tänk er hur det hade varit ?

Permalänk
Medlem

men sedan beror det ju på inkomst och dylikt.. för mig som går första året på gymnasiet så ryker hälften av alla pengar jag har att betala nöjen för, köpa kläder osv. osv.. då kan jag altså välja mellan att ha kläder och ett dataspel? förr i tiden kostade dataspelen betydligt mindre.. visst, de som utvecklar spelen vill självklart ha betalt för sitt jobb men det ska vara inom en viss gräns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Haha ja. Folk tycks inte förstå en.
Om sonen är 13 - 14 år då?
Eller är det någon slags oskriven lag att bara människor som är 18+ får spela tvspel?
Jag menar bara att det är en aning för dyrt med spel.
Men ack, blåsta idioter tycks inte förstå vad man menar, trist att samhället är så pass förvrängt.

Och ja, sänk priset på Porche.
Avskaffa pengar, så kommer världen bli bättre.
Tänk er om alla hushåll fick vars en dator, alla hushåll fick exakt lika mycket mat, etc etc.
Eller det låter orättvist för er kanske?
Tänk er om ett företag plötsligt säger "Nä fan. Vi skiter i pengar och beger oss till Afrika och slänger upp ett sjukhus, fixar så alla får bostäder bla bla bla".
Tänk er om alla som är proffesionella idrottsmän sänker sin lön med 25%, och de pengarna går till de behövande.
Men men...

"man kan ju inte kräva att priserna skall sänkas så drastiskt så att alla bara kan gå och köpa det"
Förstår inte varje folk ska behandlas efter hur mycket pengar de har.
Varför kan inte alla behandlas som jämlikar?
Naivt, jag vet.
Men tänk er hur det hade varit ?

Nä, varför skall folk behandlas efter hur mycket pengar dom har... Varför skall man då ha pengar? Att inte alla bara kan få allt gratis, så bra det vore... Då kunde man ju inte muta politiker och poliser heller, toppen... Fast det är klart om man inte kan betala dom för att göra sitt jobb så gör dom nog inte det så bra, kan man inte betala pappan som säljer sig så kan ju inte han köpa en porsche till sin dotter, fast den var ju gratis... och då är den nog slut, fast dottern kan ju ta någon annans då. För vem skall stoppa henne, det finns inga poliser jue...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Skrivet av Knashatt

"Få väll skiriva det en gång till då:

Välkomen till verkligheten.
I den riktiga världen kostar det pengar.

En tjej eller kille på plugget har ingen inkomst. Han/Hon får studiebidrag som är då enligt dig 950 kr (är den det, när jag gick i gymnasiet för 8 år sedan var det 750 kr).
För dessa pengar får denna person köpa först och främst viktiga saker som kläder mm.

Det som räcker får gå åt till nöje. Och spel är ett nöja.
Har han/hon inte råd, ja då så blir det inget spel.

Förrstår inte vad du vill komma till. Bara för att en som går i gymnasiet inte har råd med ett spel ät detta inte en anledning att sänka priset.

En som går i gymnasiet ha inte råd för en ny SAAB 95, ska den också kosta 200 kr???

När man jobbar så HAR man råd att köpa ett spel och då köper man det.

Är trött på alla ungdommar som tror att man ska få allt man pekar på. Vill en som går i plugget ha ett spel men inte har råd får väll killen/tjejen börja jobba på kvällen då.

Och när man inte pluggar utan jobbar så har man lön. Men då ska man betala lägenhet, bil, bensin, telefon, el, tv-licens, skatt på bilen, försäkring på bilen, försäkring på lägenheten, mat, CSN, mobil, mat, kläder, mm mm mm mm.
Sedan ska man ju lägga undan lite för pension & sparande för framtida bruk typ hus mm.

Det som blir över kan man lägga på nöje, ex spel.

Välkomen till verkligheten!!!"

Så snackar den som har pengar (Har nu bara skummläst lite av denna tråd och har inte läst allt så.....)

Visa signatur

Som man bäddar får man ligga! (eh)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrgo

Så snackar den som har pengar (Har nu bara skummläst lite av denna tråd och har inte läst allt så.....)

Skulle JAG ha så mycket pengar...
HA ha ha ha HAAA!!!

Jag är den som har rätt lite pengar över när jag har betalat
Hyra
Elrökning
CSN
Telefon
Mobil
Bensin
Bilen
Skatt på bilen
Försäking på bilen
Mat
Kläder
TV-Licens.
Service på bilen.
mm.
mm.

Nä du, jag är inte rik. Min månadslön är just nu 16500 exakt om du undrar. Det är lite för en 27 åring inom min branch.
16500 är FÖRE skatt om du inte viste detta...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Får man fråga innom vilken branch du är?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Det är inte mindre pengar bara för att det är lite för någon inom din bransch.

16500 är en väldigt skaplig lön som många hade varit nöjda med, sen att din arbetskamrat tjänar mer gör ju inte att du får mindre, eller hur?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Haha ja. Folk tycks inte förstå en.
Om sonen är 13 - 14 år då?
Eller är det någon slags oskriven lag att bara människor som är 18+ får spela tvspel?

Om sonen är 13 - 14 år?? Ja då får väll han hitta på någotatt göra med sina kompisar... Vad vill du komma fram till? Tror du att dator spel är det störtsta och viktigaste nöjet för en männsika?

Att du sedan vill ha komunism är din ensak.
Men om alla hade haft det lika, ingen hade haft bättre eller sämre så hade männsikan varit olyklig. VÄLDIGT olyklig.

För du hade alldrig haft något att drömma om.
Nu drömmer jag om att ha en ny bil. Och jag får anstränga mig för att få en. Detta gör att jag känner ett mer nöje att kunna spara undan en slant för att få min lilla dröm.

Om du hade haft samma saker som alla andra, igen skilnad, så hade du ej kunnat drömma om något. Livet hade inte haft några överaskningar.

Nu sitter jag med min nya dator som jag hade rådd p.g.a. att jag fick tillbaka från skatten. Den känns undebart kul att äntligen köpt den. Men ÖNSKA att få den var också en skön känsla.

Jag tror även att utvecklingen hade stannat om männsikan inte kunde drömma om saker.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot

Nä, varför skall folk behandlas efter hur mycket pengar dom har... Varför skall man då ha pengar? Att inte alla bara kan få allt gratis, så bra det vore... Då kunde man ju inte muta politiker och poliser heller, toppen... Fast det är klart om man inte kan betala dom för att göra sitt jobb så gör dom nog inte det så bra, kan man inte betala pappan som säljer sig så kan ju inte han köpa en porsche till sin dotter, fast den var ju gratis... och då är den nog slut, fast dottern kan ju ta någon annans då. För vem skall stoppa henne, det finns inga poliser jue...

Låt oss säga att det bara finns en konsol (och pengar finns inte).
Just nu släpps inte direkt några banbrytande spel - ingen vågar ju eftersom de inte vågar satsa på något 'originelt' som inte säljer, de måste ju tjäna pengar.
Finns det inga pengar att tjäna, så kan man inte förlora något.
Därmed kommer det fler banbrytande spel.
Och låt oss säga att varje person har rätt till 1 eller 2 spel i månaden, då skulle förmodligen piratkopiering upphöra.
Och om någon kopiera ett spel som är gratis skulle ändå inte spela någon roll.
Plus att vi skulle slippa alla musikartister som bara är ute efter att tjäna pengar.

Låt oss då gå över till bilar.
Du säger att alla Porche skulle försvinna eftersom dem är gratis.
Men ja, jag har inte sagt att alla ska ha rätt till att ha 16 bilar.
Och inte fan skulle alla hela världen vilja ha en Porche?
Och om det dessutom var gratis att bygga en bil, varför skulle de då inte kunna bygga 1.000.000 bilar till ?
Låt oss istället säga att varje hushåll har rätt till 1, eller 2 bilar (beroende på hur stort hushållet är/hur många som är medlemmar i hushållet).
Och var femte år har de rätt att byta ut en av bilarna.

Och ett hushåll på en person har rätt att bo i en 1'a eller en 2'a.
Hushåll på två pers har rätt till 2'a eller 3'a.

Och varför stjäl folk grejer?
Jo för att de inte har råd att köpa det.
Skulle någon stjäla grejer om allt var "gratis" ?
Nej.

Låt oss utveckla det vidare.
För att ha rätt till "gratis"grejer så måste man jobba - därmed försvinner inte alla poliser.

Och så vidare, och så vidare.

"Om sonen är 13 - 14 år?? Ja då får väll han hitta på någotatt göra med sina kompisar... Vad vill du komma fram till? Tror du att dator spel är det störtsta och viktigaste nöjet för en männsika?"

Herrejävlar. Det sa jag inte.
Men om alla hans polare har ett Ps2 så vill väl han också ha ett förr eller senare?

"Att du sedan vill ha komunism är din ensak.
Men om alla hade haft det lika, ingen hade haft bättre eller sämre så hade männsikan varit olyklig. VÄLDIGT olyklig."

Jag skiter i vad du klassar det som, kommunism eller inte spelar inte någon större roll för min del.
Sen att du delar in folk i klasser och så vidare, är ditt problem.
Då kan jag kalla dig nazist.

Och hur vet du att människan hade varit olycklig?
Jag förstår att rika mår bra av att titta ner på alla fattiga - men de fattiga mår skit av att se på de rika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Där har du självfallet en poäng. Och jag håller med dig till 100%.
Men jag skulle inte köpa ett skit spel för 500 kr. Varför ska jag över huvudtaget köpa ett spel som är skit? Men vad är ett skit spel? Det är ju upp till var och än att avgöra. En person kan tycka att ett spel som DU anser är skit vara det bästa spelet i världen.
Men att gämföra prisskilnaden på bilar är lite missvisande och anledningen är att 500 kr är inte så mycket pengar i dagens läge.

Glöm att jag sa skitspel.

Se istället bara till tiden spelet tar att tillverka, så ser du att det är inte den egentliga anledningen till att spelen kostar som dom gör.

Alla spel ligger på samma nivå, men alla spel tar ju inte lika lång tid att utveckla och producera.

Företagen är ju uppenbarligen överens om en prisnivå, skulle nästan vilja kalla det lite av en kartell.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Får man fråga innom vilken branch du är?

Servicetekniker inom Print/Copy & fax.
Jag är flygande tekniker. Jag åker till olika företag och lagar deras kopieringsmaskiner, skrivare och faxar.

Det är stora kopieringsmaskiner som väger typ 200-300 kg.

Trivs väldigt mycket. Kul jobb. En dag är alldrig den andre lik.
Träffar mycket folk.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Haha ja. Folk tycks inte förstå en.
Om sonen är 13 - 14 år då?
Eller är det någon slags oskriven lag att bara människor som är 18+ får spela tvspel?
Jag menar bara att det är en aning för dyrt med spel.
Men ack, blåsta idioter tycks inte förstå vad man menar, trist att samhället är så pass förvrängt.

Och ja, sänk priset på Porche.
Avskaffa pengar, så kommer världen bli bättre.
Tänk er om alla hushåll fick vars en dator, alla hushåll fick exakt lika mycket mat, etc etc.
Eller det låter orättvist för er kanske?
Tänk er om ett företag plötsligt säger "Nä fan. Vi skiter i pengar och beger oss till Afrika och slänger upp ett sjukhus, fixar så alla får bostäder bla bla bla".
Tänk er om alla som är proffesionella idrottsmän sänker sin lön med 25%, och de pengarna går till de behövande.
Men men...

"man kan ju inte kräva att priserna skall sänkas så drastiskt så att alla bara kan gå och köpa det"
Förstår inte varje folk ska behandlas efter hur mycket pengar de har.
Varför kan inte alla behandlas som jämlikar?
Naivt, jag vet.
Men tänk er hur det hade varit ?

Frågan är....vad hade hänt om allt var gratis och inga pengar fanns? Vad hade man haft för anledning att arbeta om allt var gratis? Jag hade iaf inte gjort ett dyft om jag inte hade behövt. Jag vet, jag är slö, och det finns säkert några som hade jobbat...men tror ju att merparten av alla hade slutat.

Säg att din dator går sönder, och en kille kommer från ett datorföretag och lagar den. Ska du betala i natura?

Att avskaffa pengar hade omöjligt funkat, eller så hade bara något annat blivit motsvarande istället för pengar.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Jag skiter i vad du klassar det som, kommunism eller inte spelar inte någon större roll för min del.
Sen att du delar in folk i klasser och så vidare, är ditt problem.
Då kan jag kalla dig nazist.

Och hur vet du att människan hade varit olycklig?
Jag förstår att rika mår bra av att titta ner på alla fattiga - men de fattiga mår skit av att se på de rika

Nazzist???? Öööö nu gör du personangrepp.
Jag lägger INTE in folk i olika klasser.
Jag vet att jag hade varit VÄLLDIGT olycklig om jag inte hade haft drömmar.
Tänk dig själv om du inte hade några drömmar i livet. Inga överaskningar.
Vilket fruktansvärt passivt liv detta hade blitt.
Hur tror du männsikan har utvecklats till den vi är?
Jo för att vi drömmer om att för det bättre hela tiden.

Sedan har du visst svårt att fatta. Jag är inte rik. Jag har t.o.m. lägre lön än dom flästa i min ålder.
Får man fråga hur gammal du är.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Jag skiter i vad du klassar det som, kommunism eller inte spelar inte någon större roll för min del.
Sen att du delar in folk i klasser och så vidare, är ditt problem.
Då kan jag kalla dig nazist.

Och hur vet du att människan hade varit olycklig?
Jag förstår att rika mår bra av att titta ner på alla fattiga - men de fattiga mår skit av att se på de rika

Nazzist???? Öööö nu gör du personangrepp.
Jag lägger INTE in folk i olika klasser.
Jag vet att jag hade varit VÄLLDIGT olycklig om jag inte hade haft drömmar.
Tänk dig själv om du inte hade några drömmar i livet. Inga överaskningar.
Vilket fruktansvärt passivt liv detta hade blitt.
Hur tror du männsikan har utvecklats till den vi är?
Jo för att vi drömmer om att för det bättre hela tiden.

Sedan har du visst svårt att fatta. Jag är inte rik. Jag har t.o.m. lägre lön än dom flästa i min ålder.
Får man fråga hur gammal du är.

Haha du kallade ju mig kommunist.
Det menade du väl i ett nedsättande syfte, eller misstar jag mig?
Knappast.

Visst, men som jag skrev "Var femte år får man byta bil".
Kan man inte drömma under de där fem åren?
Vi kan till och med utveckla det ännu mer!
En person vill bo i en tvåa, men bara ettor är lediga.
Han sätts då överst på en väntelista.
Kan han inte gå och drömma om sin tvåa under de dagarna/åren/veckorna han väntar på tvåan?

19 år.