Någon som testat/spelar RIFT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudgelmer:

Felaktigt.

I Rift får du dina skills allt eftersom du lägger poäng i respektive soul. Mängden skills från respektive soul beror alltså på hur många poäng du allokerat. Det är mao ingen större skillnad mot WoW. Även där har du oavsett din build de grundläggande skillsen från alla träd, såvida de inte ändrat det i cataclysm.

Men i wow får du bara core spellsen från det först trädet du tar, det blir ditt core träd och du kan inte få spellsen från de andra träden.
Ja du buffar dina spells när du går högre upp i ett träd men du börjar fortfarande med 300 spells som alla gör nästan exakt samma saker iaf upp till lvl 20, vet inte hur det är på 50 men iaf till 20 så är det inge speciellt med någon attack, du bara byter och byter till de som för tillfället har fått en ny rank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Men i wow får du bara core spellsen från det först trädet du tar, det blir ditt core träd och du kan inte få spellsen från de andra träden.
Ja du buffar dina spells när du går högre upp i ett träd men du börjar fortfarande med 300 spells som alla gör nästan exakt samma saker iaf upp till lvl 20, vet inte hur det är på 50 men iaf till 20 så är det inge speciellt med någon attack, du bara byter och byter till de som för tillfället har fått en ny rank.

Jag förstår vad du syftar på, jag vet själv vad du menar. Men som jag redan försökt påstå så låt oss säga i detta scenario att Necromancer och Warlock har liknande skills upp till 20, men har du speccat vissa saker som t.ex Improved death bolt (skrev bara något jag kom på) så kommer ju den liknande spellen från det andra trädet att ej behövas, så ser inte problemet riktigt med att det bara är "massa snarlika spells" då alla blir olika beroende på hur man speccar.

Är väl likadant med WoW egentligen, en mage har frostbolt elr fireball som är snarlika förutom att ena ger slow/lite mindre skada vs en längre cast time fireball med högre skada och DoT effekt, dom börjar ju inte ändras förrens du verkligen speccat i dom ändå.

I Rift får du bara 2 "Core spells" för varje träd om du ej speccar i det till skillnad från WoW där du får iaf minst 90% av alla olika fire, frost, arcane spells förutom dom 10% som blir över i träden.

Det finns vissa skillnader iaf angående träden/speccsen det är nog bara inse fakta. Men annars så ja, jag håller med dig om starten det är 20 attacker med samma sak, det är helt enkelt upp till dig hur du vill specca precis som WoW.

Permalänk
Medlem

Börjar inte diskussionen gå lite väl offtopic nu? Tråden heter ju faktiskt inte "Vad är skillnaden på rift och wow".

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Skrivet av Riyonah:

Börjar inte diskussionen gå lite väl offtopic nu? Tråden heter ju faktiskt inte "Vad är skillnaden på rift och wow".

Trådskaparen frågar även vilket mmo som är bäst just nu och för att få fram det måste man väl jämföra spel eller?

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Trådskaparen frågar även vilket mmo som är bäst just nu och för att få fram det måste man väl jämföra spel eller?

Vilket i sig är en omöjlig uppgift, då det handlar om subjektiva uppfattningar. Måste erkänna att jag aldrig förstått denna typen av trådar. Varför basera ens eget beslut på vad andra tycker, när man kan prova på egen hand och döma spelet där efter.

Trion har öst ut "ally codes" under perioden som denna diskussion har pågått.

Permalänk
Skrivet av Trudgelmer:

Vilket i sig är en omöjlig uppgift, då det handlar om subjektiva uppfattningar. Måste erkänna att jag aldrig förstått denna typen av trådar. Varför basera ens eget beslut på vad andra tycker, när man kan prova på egen hand och döma spelet där efter.

Trion har öst ut "ally codes" under perioden som denna diskussion har pågått.

Man kan ändå få en bild av vad de olika spelen har för styrka och svagheter. Då alla mmorpg inte har en free trial så kan det vara rätt bortkastade pengar att prova något man inte tycker om. Användaren kunde då ha förutsett detta genom att läst tex en wow vs rift tråd för att få fram vad som skiljer spelen åt.

Vad som skiljer spelen åt är inte något subjektivt.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Vad som skiljer spelen åt är inte något subjektivt.

Jaså, jag tycker de flesta synpunkterna rörande Rift i denna tråden i allra högsta grad är subjektiva. Efter en snabb genomgång av posterna kan åsikterna grovt delas in i:

Dålig story – bra story
Tråkiga raser – kul raser
Trista klasser – roliga klasser
Ful värld – vacker värld
Dålig crafting – bra crafting
Sämre än WoW – Bättre än WoW
Bättre grafik – kass grafik
Usel PvP – kul PvP

Vad var det som inte är subjektivt menar du?

När det gäller free trials, så kan jag hålla med om att alla MMORPGs inte har en free trial, även om en klar majoritet idag har det. Aion, AoC, EQ2, DC Universe Online, EVE Online, LotRO, SWG, War, WoW mfl, går alla att spela gratis under en längre eller kortare period.

Mängden F2P MMOGs har ändrat förutsättningarna även för P2P marknaden.

Permalänk
Skrivet av Trudgelmer:

Jaså, jag tycker de flesta synpunkterna rörande Rift i denna tråden i allra högsta grad är subjektiva. Efter en snabb genomgång av posterna kan åsikterna grovt delas in i:

Dålig story – bra story
Tråkiga raser – kul raser
Trista klasser – roliga klasser
Ful värld – vacker värld
Dålig crafting – bra crafting
Sämre än WoW – Bättre än WoW
Bättre grafik – kass grafik
Usel PvP – kul PvP

Vad var det som inte är subjektivt menar du?

När det gäller free trials, så kan jag hålla med om att alla MMORPGs inte har en free trial, även om en klar majoritet idag har det. Aion, AoC, EQ2, DC Universe Online, EVE Online, LotRO, SWG, War, WoW mfl, går alla att spela gratis under en längre eller kortare period.

Mängden F2P MMOGs har ändrat förutsättningarna även för P2P marknaden.

Det jag menar när jag säger vad som skiljer spelen åt har inget med folks tyckande att göra.
Jag menar alltså finns det

Open PvP = Ja/Nej
Instanser = Ja/Nej
Battlegrounds = Ja/Nej
Antal raser
Antal klasser
Max level
Antal unika spells
Finns det någon mening med pvp?
Player housing?
Stor variation på rustningars utseende.

När man tar sådana frågor och ställer spel mot varandra så får man inte ett subjektivt utlåtande utan ren fakta och kan då på så sätt få en uppfattning om hur spelet är. Sen kan man då testa det spel som passar bäst in på önskemålen man har.

Permalänk

I stället för att hålla på o fråga vilket som är bättre Rift/WoW.
Ta ett break from WoW några månader, för pengarna ni sparar, köp Rift o testa.

Jag tyckte själv att WoW började bli tråkigt, bytte till rift när betan kom ut, och har inte ångrat mig.
Finner Rift mycket roligare, men också en del svårare, och det är också kul, gillar det att man får klura ut en massa på egen hand nu, Wow har ju alla sina guider spridda över tusen websidor, där blir man lätt lat o följer guiden bara..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

När man tar sådana frågor och ställer spel mot varandra så får man inte ett subjektivt utlåtande utan ren fakta och kan då på så sätt få en uppfattning om hur spelet är. Sen kan man då testa det spel som passar bäst in på önskemålen man har.

Och tycker du att tråden levererar denna typ av opartiska och objektiva frågor och svar som du beskriver?

Nej jag tänkte väl det.

Jag applåderar att du kan hålla dig objektiv, men denna typ av trådar tenderar att vara ytterst subjektiva. Mitt förslag till OP är att testa spelet och sluta lyssna till andra om vilket spel de tycker är bäst, eftersom det till 100% ligger i betraktarens ögon.

Vissa gillar päron, andra äpplen. Subjektivt alltså. Men vi får väl vara överens om att vi tycker olika helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudgelmer:

Och tycker du att tråden levererar denna typ av opartiska och objektiva frågor och svar som du beskriver?

Nej jag tänkte väl det.

Jag applåderar att du kan hålla dig objektiv, men denna typ av trådar tenderar att vara ytterst subjektiva. Mitt förslag till OP är att testa spelet och sluta lyssna till andra om vilket spel de tycker är bäst, eftersom det till 100% ligger i betraktarens ögon.

Vissa gillar päron, andra äpplen. Subjektivt alltså. Men vi får väl vara överens om att vi tycker olika helt enkelt.

Amen

Permalänk
Skrivet av Trudgelmer:

Och tycker du att tråden levererar denna typ av opartiska och objektiva frågor och svar som du beskriver?

Nej jag tänkte väl det.

Jag applåderar att du kan hålla dig objektiv, men denna typ av trådar tenderar att vara ytterst subjektiva. Mitt förslag till OP är att testa spelet och sluta lyssna till andra om vilket spel de tycker är bäst, eftersom det till 100% ligger i betraktarens ögon.

Vissa gillar päron, andra äpplen. Subjektivt alltså. Men vi får väl vara överens om att vi tycker olika helt enkelt.

Så du menar alltså att man ska först testa ett spel för att själv bilda sig en uppfattning om spelet när man i själva verket kunde ha frågat personer på ett forum så som detta om spelet skulle passa?
Säg att trådskaparen vill ha open world pvp med siege/spelar ägda slott, han testar då Rift och får betala några hundra för spelet och blir då grymt besviken då detta spel inte innehåller något sådant.

Att alla har olika smak är ju en självklarhet men det är likaså som att gå till systembolaget och fråga efter öl/vin till en maträtt. Man får tips helt enkelt. Sen behöver dom ändå inte passa spelaren men då har man i alla fall blivit knuffad i rätt riktning och undvikit köp som skulle vart helt fel.

Att bara sitta och prova sig fram bland alla mmo är både tidskrävande och kan även bli dyrt.
Ser absolut inte något fel med att fråga "Vad är bäst WoW vs Rift" Du får en massa personliga åsikter om spelet men läser man alla poster som folk gör i tråden och ställer dom mot varandra så får man väldigt lätt en helhet av spelet på så sätt också.

Sen att du själv inte vill vara med och bidra i sådana trådar tycker jag bara är synd och tycker då du ska läsa och posta in andra trådar där du i stället bidrar till något.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Så du menar alltså att man ska först testa ett spel för att själv bilda sig en uppfattning om spelet när man i själva verket kunde ha frågat personer på ett forum så som detta om spelet skulle passa?

MMORPGs är som vin för att använda din liknelse. Ditt tips må vara aldrig så välmenande och uppriktigt, men för att veta om jag tycker om vinet måste jag först smaka av det. Min poäng är, att Kommer man aldrig så långt som att smaka, kanske man missar något som man hade tyckt om.

Så mitt svar på din fråga är ett rungande JA.

Citat:

Att bara sitta och prova sig fram bland alla mmo är både tidskrävande och kan även bli dyrt.

Tidskrävande absolut, men gillar man MMOGs är det bara ett nöje att prova nya spel. Dyrt? Som jag tidigare konstaterat har en stor majoritet av alla MMORPGs idag någon form att free trial. När det gäller Rift som är ämnet för dagen, har Trion öst ut "ally codes". Så för alla som önskat att prova Rift den senaste tiden har kostnaden varit 0kr.

Citat:

tycker då du ska läsa och posta in andra trådar där du i stället bidrar till något.

Lite självrannsakan kanske är på sin plats?

Du har själv överhuvudtaget inte bidragit till något konstruktivt i denna tråden. Samtliga av dina inlägg är kritik på vad andra skrivit. Du visar inget av den objektiva och opartiska diskussion rörande spelet, som du svarade mig att du tycker är på sin plats.

Så innan du ber mig eller andra att sluta posta för att vi inte bidrar, rekommenderar jag dig att först själv leva upp till den standarden.

Jag ber alla er andra om ursäkt för att det blev så off topic. Jag avslutar diskussionen här och nu. Åter till ämnet!

Permalänk

Testat rift lite och spelar lugnt och sansat , dock har min tid gått ut men kommer fixa mer. Roligt med lite annat faktist. Men man kan spela båda om man tycker de

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Spelade under betan och till 50 efter release.
Slutade dock spelade ganska så snabbt efter att jag blivit lvl 50. Jag tyckte att spelet var kul men det är ju som alla andra mmo, grind grind grind grind grind.
PVP är kul, problemet är att man är illa tvungen att pugga om man ska köra warfronts och det är aldrig någon direkt utmaning. Antingen blir man rollad eller så rollar man.
PVE spelade jag inte så mycket (raids etc), det lockade helt enkelt inte.
Jag tycker att Rift är det bästa spelet i genren på väldigt länge, men det var helt enkelt inte nog för att hålla mig kvar.

Antar att jag bara är less på genren.

Permalänk
Medlem

Testade en stund nu i helgen via en "free weekend code" jag fick av en vän. Men jag trivdes inte alls. Lite svårt att sätta fingret exakt på det med kontrollen/förflyttning av karaktären kändes av nån anledning mindre exakt och rapp. Jag trivdes inte alls med det.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Spelade betan och en månad in i release. Inget fel på Rift, men det märks att Trion har satsat på säkra kort. Inget nytt, inget spännande, inget innovativt. Allt i Rift har gjorts innan (kanske med undantag av soul-systemet, pun not intended). Kort sagt ett bra MMO, men vi "veteraner" som kanske letar efter nåt nytt och banbrytande inom genren kommer bli besvikna. Samma saker jag tyckte blev långtråkigt och enformigt i andra MMO:er blev snabbt långtråkigt och enformigt i Rift.

Om ni inte har sett klippet så kolla på detta från Escapist. Tror de slår huvudet på spiken vad gäller MMO's idag.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/extra-credits/190...

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Spelade betan och en månad in i release. Inget fel på Rift, men det märks att Trion har satsat på säkra kort. Inget nytt, inget spännande, inget innovativt. Allt i Rift har gjorts innan (kanske med undantag av soul-systemet, pun not intended). Kort sagt ett bra MMO, men vi "veteraner" som kanske letar efter nåt nytt och banbrytande inom genren kommer bli besvikna. Samma saker jag tyckte blev långtråkigt och enformigt i andra MMO:er blev snabbt långtråkigt och enformigt i Rift.

Om ni inte har sett klippet så kolla på detta från Escapist. Tror de slår huvudet på spiken vad gäller MMO's idag.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/extra-credits/190...

Det var precis så jag kände mig när WoW kom ut.

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Spelade betan och en månad in i release. Inget fel på Rift, men det märks att Trion har satsat på säkra kort. Inget nytt, inget spännande, inget innovativt. Allt i Rift har gjorts innan (kanske med undantag av soul-systemet, pun not intended). Kort sagt ett bra MMO, men vi "veteraner" som kanske letar efter nåt nytt och banbrytande inom genren kommer bli besvikna. Samma saker jag tyckte blev långtråkigt och enformigt i andra MMO:er blev snabbt långtråkigt och enformigt i Rift.

Om ni inte har sett klippet så kolla på detta från Escapist. Tror de slår huvudet på spiken vad gäller MMO's idag.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/extra-credits/190...

Om det vore så att den stora skaran av spelare sökte efter något annorlunda och nytt, hade titlar så som exempelvis Ryzom, Darkfall och Fallen Earth varit de största och populäraste spelen. Men så är inte fallet, utan de titlar som blivit populära, är de som utvecklat det koncept vidare som EQ och DAoC satte för 10-12 år sedan.

Det är ett mycket riskabellt projekt att skapa något helt nytt, unikt och oprövat. Det finns en anledning till att kommande stora titlar som SWTOR och GW2 fortsätter att bygga på beprövade koncept. Folk må prata om ”next generation mmos”, men de fortsätter att betala sina prenumerations pengar till Rift, WoW och andra theme parks mmos.

Vilket utvecklarna är mest intresserade av – forum snack eller pengar - behöver man inte vara något geni för att förstå.

Permalänk
Medlem

Människan fungerar så, det man vant sig vid fortsätter man gilla. Musik är ett väldigt bra exempel. Den musik man gillade som yngre (15-25 år) är oftast en musikstil du kommer att fortsätta tycka om resten av livet. Man kommer under resans gång lägga till mer som man gillar förstås, men tror det är ytterst sällan som nån slutar gilla den musikstil man först gillade som ung vuxen.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Testade en stund nu i helgen via en "free weekend code" jag fick av en vän. Men jag trivdes inte alls. Lite svårt att sätta fingret exakt på det med kontrollen/förflyttning av karaktären kändes av nån anledning mindre exakt och rapp. Jag trivdes inte alls med det.

Håller med om att animationerna är lite stela och gubben känns inte speciellt "flytande" i sin förflyttning. Dock tycker jag världen verkar rätt mysig och inte lika statisk som WoW vanilla continents.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9