Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

x58 eller Sandy Bridge?

Jag ska införskaffa nytt moderkort, cpu och ram och funderar på om det är värt att övergå till Sandy Bridge? Desto mer jag läser om Sandy Bridge desto mer känner jag att jag vill stanna kvar på x58 med möjlighet att köra 2st+ 16x PCI-E lanes.

Eftersom jag går i tankarna om att införskaffa 2st GTX580 inom kort känns det tråkigt att köra dem i PCI-E 8x, vad tror ni? Sandy Bridge med SLI GTX 580 eller x58?

Permalänk
Medlem

Ska du ändå bränna pengar i onödan (Jag gör det också, hela tiden känns det som.) så kan du väl iaf försöka hålla dig ett tag till tills ivy bridge dyker upp?

Permalänk

X58 är forfarande herre på täppan så jag skulle valt det(vilket jag nu gjort)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Semjonov, jo det är ju det. Pengar är till för att spenderas så blir ett köp i vilket fall (inom en månad). Då ska moderkort, CPU, minnen samt grafikkort då införskaffas.

xfmimd, mm låter allt som det. Tror det blir en Intel i7 960 3,2 GHz då faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

De dyrare P67 moderkorten har ett NF200 chip som ger extra PCI-E banor så man behöver inte känna att man gör ett dåligt köp.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

http://www.hardocp.com/article/2010/08/23/gtx_480_sli_pcie_ba...

där kan du kika på en jämförelse mellan 16 16 och 8 8 x dock är det 480 som testas. , men som du ser är det inte mycket som skiljer.

hardocp har fler liknande test som du kan kika på dessutom.

jag hade nog köpt en 2600K

x58 skulle vara om man vill köra 6kärnigt , riktigt mycket minne , sr 2 system osv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |