108 läkare kräver att utförsäkringarna stoppas

Permalänk
Medlem

Sådana här historier börjar bli en följetång i tidningarna nu, men man mår lika dåligt varje gång man ser dom... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12844579.ab

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Om man nu ska drista sig till att se någonting positivt i allt detta så har ju tidningarna i alla fall något att skriva om, denne man hade tack och lov tur i oturen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12856611.ab

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Okej, varför har då skolresultaten försämrats kraftigt sedan det fria skolvalet infördes och svensk skola marknadiserades? Valen finns i överflöd, valen konkurrerar, och skolpengen följer med den enskilda eleven - helt i enlighet med din teoretiska marknadsmodell. Ändå så har svenska elevers kunskaper blivit avsevärt sämre, vad beror det på? Varför löser inte marknaden det?

Vet du vad som krävs för att konkurrensen skall fungera?
- Kunden måste kunna informera sig om tjänsten
- Det skall vara lätt och välja

Helt omöjligt för en elev och informera sig om hur bra lärare är. Kommer aldrig fungera förrän man inför bättre "mätinstrument" och man måste separera betygsättningen från lärarna. Så länge lärare sätter betyg så blir det i princip omöjligt och informera sig hur bra varje lärare är

Ta något exempel där konkurrensen fungerar istället

Permalänk
Skrivet av klk:

Vet du vad som krävs för att konkurrensen skall fungera?
- Kunden måste kunna informera sig om tjänsten
- Det skall vara lätt och välja

Helt omöjligt för en elev och informera sig om hur bra lärare är. Kommer aldrig fungera förrän man inför bättre "mätinstrument" och man måste separera betygsättningen från lärarna. Så länge lärare sätter betyg så blir det i princip omöjligt och informera sig hur bra varje lärare är

Ta något exempel där konkurrensen fungerar istället

Jag vet inte om jag missförstått något här men du menar alltså, på fullaste allvar, att vi ska avskaffa nuvarande skolsystem med en helt privatiserad skola som visserligen inte kommer fungera, i alla falll inte utan att vi måste ta bort betygsättningen från lärarna och ge den till någon "oberoende" part. Och detta skulle göra skolan bättre på vilket sätt? Eller billigare? Eller effektivare? Och att exemplet inte faller i god jord förstår jag, men om exemplet kan belysa det dåliga med att privatisera, så kan du ju inte avfärda det med att man istället skall ta ett exempel som talar för privatisering.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Jag vet inte om jag missförstått något här men du menar alltså, på fullaste allvar, att vi ska avskaffa nuvarande skolsystem med en helt privatiserad skola som visserligen inte kommer fungera, i alla falll inte utan att vi måste ta bort betygsättningen från lärarna och ge den till någon "oberoende" part. Och detta skulle göra skolan bättre på vilket sätt? Eller billigare? Eller effektivare?

Du har delvis missförstått

Det är inte bra att lärare sätter betyg, annan myndighet bör sköta den biten. Gärna med stark koppling till näringslivet, alltså att det finns kopplingar till vilken kunskap som de efterfrågar förutom allmänbildning.

Förklara vad du menar med privat skola

Det jag menade var konkurrensutsatt skola (förutsätter att du vet vad konkurrens innebär..)

Permalänk
Medlem

Det är klart att lärare måste kunna sätta betyg för sin prestation i skolan bedöms endast inte bara på det material du lämnar in, utan även diskussioner som du deltar i och hur aktiv du är på lektioner och vad för kunskap du visar upp där.
Det hela felet med skolsystemet är inte skolsystemet i sig, det är att lärarna oftast är riktigt inkompetenta. Det är otroligt lätt att bli lärare nu för tiden, de ställer nästan inga krav på dig som högskoleelev som utbildar sig till lärare. Det är där felet ligger och det måste fixas till.

Frågan här är väl iaf hur kom vi in på skolor och lärare i en diskussion om hur fucked up FK är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Det är klart att lärare måste kunna sätta betyg för sin prestation i skolan bedöms endast inte bara på det material du lämnar in, utan även diskussioner som du deltar i och hur aktiv du är på lektioner och vad för kunskap du visar upp där.

På vilket sätt visar det en persons duktighet?
Jag vet flera som varit totalt ointresserade i skolan men fantastiska i yrkeslivet.

"Lydnad" har tvärtom varit en nackdel i de jobb där jag varit med och anställt, lydnad är inte samma sak som kritiskt tänkande utan tyder på det motsatta. De tänker inte utan gör som de blir tillsagda, är det ingen som säger till så händer inget heller

Lärare har inte kompetens och bedöma personligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

På vilket sätt visar det en persons duktighet?
Jag vet flera som varit totalt ointresserade i skolan men fantastiska i yrkeslivet.

"Lydnad" har tvärtom varit en nackdel i de jobb där jag varit med och anställt, lydnad är inte samma sak som kritiskt tänkande utan tyder på det motsatta. De tänker inte utan gör som de blir tillsagda, är det ingen som säger till så händer inget heller

Lärare har inte kompetens och bedöma personligheter

Ingen har kompetens att bedöma någons personlighet.
Däremåt går det att bedöma någons muntliga insats i valfritt ämne. Det finns massor av elever som är jätteduktiga i vissa ämnen och pratar otroligt mycket på lektioner, och visar sin kunskap på det sättet. Men när det kommer till att skriva uppsatser kring ett ämne så kanske de inte är lika duktiga på att få fram sin poäng, precis som att folk som är usla på att prata kan vara otroligt duktiga på att skriva.
Så som skolan är uppsatt idag så är det dock de som är duktiga på att skriva som alltid för bättre betyg, just för att de inte värderar muntlig kunskap lika mycket av någon anledning.

Jag pratar alltså inte om att lyda läraren och göra det som läraren säger åt dig att göra, utan att visa din kunskap i debatter och diskussioner med läraren och andra elever i ämnen som du har i skolan.